Lapsi KARJUU bussissa! Äiti: "Hyshys. Hyshyshys."
Koko bussi kuunteli tänään, kun pieni lapsi kiljahteli bussissa kurkku suorana useita kertoja.
Äiti hyssytteli häntä muutaman kerran vaimeasti, mutta kiljunta jatkui. "Hyshys, hyshyshys" ei jostain kumman syystä auttanut...
Muut matkustajat huokasivat helpotuksesta, kun rattaat poistuivat bussista.
Vinkki muille vanhemmille: kielto toimii paremmin, kuin turha hyssyttely.
Kommentit (71)
Voi tsiisus taas. Lapsista nyt saattaa lähteä ääntä. Lähteepä sitä isommistakin.
Kaikkein parhaiten lapsi hiljenee, kun joku vieras ihminen sanoo lapselle niin eli jos haittaa, sanoo lapselle. Äidin kielto tuskin toimii 2-3 vuotiaaseen. Sitä vanhemman voi jo olettaa osaavan käyttäytyä jollei ole joku adhd.
Minä en ymmärrä sitä, miksi bussista poistumiseen suhtaudutaan niin nihkeästi. Meillä se ainakin toimii. 2-vuotias pitää välillä huvikseen möykkää ja huutaa ja provosoituu vaan kielloista. Olen antanut ensin muutaman varoituksen, että kohta joudutaan täältä pihalle, jos et osaa käyttäytyä. Sitten olen nostanut rääkyvän taaperon kainaloon ja jäänyt seuraavalla pysäkillä pois. Toki siitä alkaa vain hullumpi huuto ja riehuminen aluksi, mutta on aivan eri asia kuunnella lapsen karjuntaa suljetussa tilassa bussissa istuen kuin kävellä/pyöräillä karjuvan lapsen ohi. Lähden kävelyttämään (tai kantamaan, jos heittäytyy maahan raivoamaan) lasta seuraavalle pysäkille. Tähän asti aina siihen mennessä on rauhoittunut ja luvannut käyttäytyä kiltisti. Sitten nousen seuraavalla pysäkillä taas bussin kyytiin ja matka jatkuu. Ja tuo on tehonnut, tosi harvoin enää bussissa kiukuttelee. Ei tuo tietenkään aina ole mahdollista, jos on vaikkapa kauppakassillinen pakasteita kourassa, mutta yleensä on.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:16"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:02"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 21:46"] Minkä ikäinen? Sellaiset vuoden vanhat nyt vaan karjuvat tylsistyksissään - omani huuteli tänään koko kauppamatkan koska halusi kävellä itse. Heitä ei välttämättä voi hiljentää oikein millään. Kuusivuotias esikoinen ymmärtää jo kun pyydetään olemaan hiljempaa. [/quote] Poistu bussista kun se rupeaa huutamaan [/quote] Poistutko sinä bussista, kun kännykkäsi alkaa kovaan ääneen soimaan? Minua nimittäin ärsyttää kaikki soittoäänet ja pidän itse aina äänettömällä. Entä kehtaatko vielä vastata siihen puhelimeen? Älä pliis, ku mua ärsyttää sekin. Kovaan ääneen papatat, että "Jauhelihaa, maitoa, leipää, sipsiä, kaljaa ja pulloharja, että saa hiekat pimpistä". Ihmisiä ärsyttää eri asiat. Ja mua ärsyttää ne, joilla soi puhelin ja vielä rankemmin ne, jotka siihen puhelimeen puhuvat siellä bussissa tai junassa. Ymmärrän siitä huolimatta, että jopa heidänkin täytyy siirtyä paikasta A paikkaan B, enkä vaadi heitä poistumaan kulkuvälineestä, koska bussi ei ole mikään rukoushuone, jossa täytyisi olla hiljaa.
[/quote]
Minä pidän AINA puhelimen äänettömällä julkisissa kulkuneuvoissa enkä IKINÄ puhu niihin myöskään.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:16"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:02"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 21:46"] Minkä ikäinen? Sellaiset vuoden vanhat nyt vaan karjuvat tylsistyksissään - omani huuteli tänään koko kauppamatkan koska halusi kävellä itse. Heitä ei välttämättä voi hiljentää oikein millään. Kuusivuotias esikoinen ymmärtää jo kun pyydetään olemaan hiljempaa. [/quote] Poistu bussista kun se rupeaa huutamaan [/quote] Poistutko sinä bussista, kun kännykkäsi alkaa kovaan ääneen soimaan? Minua nimittäin ärsyttää kaikki soittoäänet ja pidän itse aina äänettömällä. Entä kehtaatko vielä vastata siihen puhelimeen? Älä pliis, ku mua ärsyttää sekin. Kovaan ääneen papatat, että "Jauhelihaa, maitoa, leipää, sipsiä, kaljaa ja pulloharja, että saa hiekat pimpistä". Ihmisiä ärsyttää eri asiat. Ja mua ärsyttää ne, joilla soi puhelin ja vielä rankemmin ne, jotka siihen puhelimeen puhuvat siellä bussissa tai junassa. Ymmärrän siitä huolimatta, että jopa heidänkin täytyy siirtyä paikasta A paikkaan B, enkä vaadi heitä poistumaan kulkuvälineestä, koska bussi ei ole mikään rukoushuone, jossa täytyisi olla hiljaa.
[/quote]
Mistä näitä mielikuvituksen helmiä kumpuaa...pulloharja, että saan hiekat pimpistä ? Ihanaa. Siis oikeasti nasevasti ja hauskasti sanottu :-)
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:17"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:05"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:02"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 21:46"]
Minkä ikäinen? Sellaiset vuoden vanhat nyt vaan karjuvat tylsistyksissään - omani huuteli tänään koko kauppamatkan koska halusi kävellä itse. Heitä ei välttämättä voi hiljentää oikein millään. Kuusivuotias esikoinen ymmärtää jo kun pyydetään olemaan hiljempaa.
[/quote]
Poistu bussista kun se rupeaa huutamaan
[/quote]
Meillä päin busseja kulkee puolen tunnin välein. Enkä usko, että on yhtään reilumpaa että seuraavan bussin matkustajat saavat kuulla huudosta nälkäversion.
[/quote]
Sitten kävele
[/quote]
Tämä vois olla hyvä neuvo kaupunkialueella, jos äiti on tervejalkainen. Entä jos ei ole?
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:25"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:11"]
On sitä tyhmiä ihmisiä olemassa. Ihan kuin lapsiperheillä ei olisi koskaan mitään polttavaa tarvetta olla tiettyyn aikaan perillä jossain. Että kaikki sujuu aina ihan kuin rasvattuna, että koskaan ei ole mitään inhimillistä syytä sille miksi lapsesta lähtee ääntä. Että ihan vaan jäädään heti linja-autosta pois jos ääntä kuuluu.
[/quote]
Se että polttava kiire ei oikeuta häiritsemään muita. Sinä olet 100% vastuussa lapsestasi ja jos lapsi rupeaa huutamaan on sinun vastuullasi viedä lapsesiu muualle rauhoittumaan.
[/quote]
Mutta kuka on vastuussa tyhmyydestäsi ja heikkohermoisuudestasi? Poistu itse bussista ja rauhoittele hermosi kuntoon seuraavaa bussia odotellessa. Tai kävely on varmaan vielä parempi keino. Myrkytät koko bussin ilmapiirin vittumaisella olemuksellasi.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:25"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:11"]
On sitä tyhmiä ihmisiä olemassa. Ihan kuin lapsiperheillä ei olisi koskaan mitään polttavaa tarvetta olla tiettyyn aikaan perillä jossain. Että kaikki sujuu aina ihan kuin rasvattuna, että koskaan ei ole mitään inhimillistä syytä sille miksi lapsesta lähtee ääntä. Että ihan vaan jäädään heti linja-autosta pois jos ääntä kuuluu.
[/quote]
Se että polttava kiire ei oikeuta häiritsemään muita. Sinä olet 100% vastuussa lapsestasi ja jos lapsi rupeaa huutamaan on sinun vastuullasi viedä lapsesiu muualle rauhoittumaan.
[/quote]
Tähän voisi kyllä pohtia, että miksi lapsi pitäisi viedä pois jonnekin bunkkeriin rauhoittumaan?
Olin luullut että äidit, tai pienten lasten muu matkaseura, yrittäisivät viihdyttää lasta matkan ajan. Itse teen näin, juttelen 2-vuotiaan kanssa siitä mitä näkyy ja kerron jotain aiheesta. Jotain näperrettävää matkaan myös, ja evästä.
Näin tilanteet saadaan pitkälti estettyä ja huomio kiinnitettyä muualle riekkumisesta. Toimii todella vilkkaan ja uteliaan lapsen kanssa. Ja juuri siksi, koska tuon ikäisen kanssa on turha lähteä latomaan kieltoja jos ei ole mahdollisuutta niiden perillemenoa varmistaa. Jos menee kieltojen tielle, lapsi ei usko ennen kuin hänelle on useasti näytetty miten asia on (esim. pois liukumäestä jos ei tottele siellä, pois on silloin haettava jos ei itse tule). Näin ollen jos alan kieltämään, joudun hetken kuluttua nousemaan pois bussista näyttääkseni sanani toteen kun lapsi ei usko.
Helpompi siis estää ennalta.
Lapsi voi haluta esimerkiksi syliä tai tissiä juuri sillä hetkellä kun ollaan bussissa tai ihan vaan itkeä väsymystään (isompikin lapsi), siinä ei kiellot auta. Pientä on aika turvatonta lähteä nostamaan liikkuvassa bussissa, saati pitämään sylissä seisaallaan. Eikä välttämättä ole mahdollista mennä istumaankaan, esim jos sisarus istuu rattaissa myöskin. Sellaista se on, parasta on yrittää ajoittaa matkat niin että lapsi on silloin tyytyväinen ja että matkat olis lyhyitä mutta lasten kanssa ei aina voi kaikkea ennakoida. Jos ei kestä elämän ääniä niin liikkuu vaikka omalla autolla.
Minulle tuli hyvä mieli kun lapsi kiljahteli spårassa. Pieni lapsi intoitui aina mutkissa ja kun vaunu nytkähteli tms. Ihan kuin linnanmäen laitteessa. Itselleni tuli oikeasti hyvä mieli ja nautin matkasta lapsen tavoin. Ihanaa kun pienet asiat ovat täynnä elämän nautintoa.