Yläkoulun erään opettajan älyttömyysideat
Hei, miten muilla:..
- kerää 50 kasvia kesänaikana/ kuivaa/ nimeä/ tee kasvisto( kasvit oli valmiiksi luetteloitu)
- kuvaa 50 luonnon eläintä kesä aikana / valmiiksi lista ( etsi tieteelliset nimet sekä laadi jokaisesta eläimestä tuntomerkit, elinympäristö ja viholliset)
- viljele porkkanaa tai perunaa sekä yrttejä ruukussa
- minusta aivan liian paljon kesätehtäviä kaikille 7lk jotka siirtyvät 8 - onko muilla näin paljon ?
Kommentit (115)
No itse olen tehnyt ainakin "koulu-urani" aikana neljä kasviota ja lintupäiväkirjan sekä kuvannut sieniä ja valmistuin lukiosta keväällä 2014, joten taitaa kyllä kuulua nykyäänkin opetukseen. Valitettavasti. ;)
Onhan se ihan hyvä asia tavallaan, että lapsille on jotakin hommaa myös kesälomaksi, koska se kaksi ja puoli kuukautta varmasti riittää sekä lomailuun että pienen koulutehtävän tekoon.
Nuo määrät ovat kyllä aika isoja, ei mikään pikkuhomma todellakaan. Ja tosiaan vaikka kaupungeistakin niitä eläimiä löytyy, on se niiden kuvaaminen ihan toinen juttu. En ainakaan itse ole montaakaan hyvää kuvaa eläimistä saanut, ensinnäkään kunnollista kameraa ei ole, eikä eläinten lähelle pääse niin helposti, että kunnon kuvan saisi napsaistua.
Tämä keskustelu osoittaa miksi suomi on lamassa ja lamaantumassa. Suomalaisille ei sovellu pienimmätkään tehtävät, koska niistä on VAIVAA. Yrittäminen, tekeminen, kasvaminen , oppiminen on AV-mammojen mielestä pahasta. Mä en jaksa, mä oon väsynyt, ei mun tartte, liikaa vaivaa, ei muutkaan....
Meidän 8v on hyvinkin innostunut kasvattamaan sen 10 perunanvartta, että saadaan kesän uudet perunat suoraan pellosta (nurmikolta) pöytään. Peruna kasvaa ämpärissä vaikka parvekkeella. Ei tuo nyt niin vaativaa ole.
Ihan hyvät tehtävät muuten, mutta määrät ovat kyllä aivan liian isot. Puolet noista määristä riittäisi.
Ai niin, provohuutelijoille tiedoksi: Opettajakaan ei osannut kunnolla perustella sitä, miksi niitä läksyjä pitää peruskoulussa antaa tai sitä, miksei lapset voisi jäädä välitunniksi niitä tekemään, koska opettajakin tekee välituntisin töitä luokassa ja samalla tulee valvottua lasta. :)
ensi vuonna aloittaa yläkoulun samassa koulussa missä on nyt joten luultavasti homma toimii jatkossakin :)
Lapsen luokalla on hyvin aktiivinen vanhempaintoimikunta ja olen tästä läksyasiasta puhunut usein vanhempainilloissakin. Alaluokilla oli ihan ymmärrettävää että kerrattavaa oli, mutta lasten harrastusten tultua vaativimmiksi, tavoitteellisemmiksi ja kalliimmiksi, on läksyt olleet meillä usein puheenaiheena. Niinpä saatiinkin perjantailäksyt poistettua. Opettaja on vielä kokematon, joten varmasti (suurin) osa läksyistä onkin ihan turhia. Onneksi auktoriteettini kuitenkin "jyräsi" open yli.
Toivottavasti ikävistä huutelijoista huolimatta edes joku vanhemmista tajuaa että ei se opettaja ole mikään Akka Yli-Jumala.
Ei ollut mun pojalla kasvien keräystä ja eipä hän tarvi tulevassa lääkärin työssä edes kasvien tuntemusta
Kasvien keräys minusta ok, kesäkukkia keräämällä tulee 50 varsin helposti kaupungissakin. Eläinten kuvaus on jo vaikeampaa, itse harrastan valokuvausta ja tuo lajimäärä sinänsä ei ole mahdoton (hyönteisiä on paljon ja helposti löydettävissä) mutta ongelma on miten saada kuvia joista voi määrittää, sekä esim. hyönteisten määritys ylipäänsä. Isot päiväperhoset ja yleisimmät linnut on kohtuu helppoja maallikollekin, mutta silloinkin pitää nähdä hyvin jos ei ole aiempaa kokemusta ja olla hyvä määritysopas. Vihollisten yms. kuvailu voi myös tuottaa ongelmia, kuinka tarkkaan halutaan? Kuvaat peipon ja pitää luetella kaikki jotka saalistavat peippoja? Tässäkin ne hyönteiset tuovat ongelmia, kun niillä on paljon loisia ja monet lajispesifisiä.
Yrttien viljely ruukussa ei ole mitenkään mahdoton, vaikka omiin korviin kuulostaakin erikoiselta. Peruna ja porkkana taas... Joo, voi viljellä ämpärissä parvekkeella pari kpl, mutta kaikille ei ole edes sitä parveketta, osa voi tosiaan olla pitkiä aikoja reissussa jne.
Ja jos tosiaan on nuo kaikki tehtävät yhtä aikaa, niin kuulostaa aika paljolta. Itse olisin laittanut esim. 25-50 kasvia, jos tekee 25 kasvia niin vaikka kuvaa 10 eläintä ja yrtin kasvatus sen lisäksi, tai 2 erilaista yrttiä ja 5 eläintä. Perunat ja porkkanat jättäisin suosiolla pois.
-Biologi
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 15:54"]
Ei ollut mun pojalla kasvien keräystä ja eipä hän tarvi tulevassa lääkärin työssä edes kasvien tuntemusta
[/quote]
Kuinka väärässä kirjoittaja onkaan. Lääketieteen selittäminen täällä on turhaa. Toivomme, että poika ei tee hoitovirhettä työssään.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 15:13"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 15:04"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 15:02"]
Järkyttävää, että nykyään lapset joutuvat tuollaista tekemään! Vinkkinä vanhemmille: Neuvotelkaa opettajan kanssa läksyistä vapautumisesta, meidän lapsi sai viime vuonna vapautuksen läksyistä kun otettiin asia vartissa puheeksi. Oltiin etukäteen lähetetty opelle asiasta viesti. Läksyä tuli joka päivä paitsi perjantaisin, aina matikasta kotitehtävät ja 1-2 aineesta +projektit. Tämä siis ala-asteella Nurmijärvellä!
Asiaa piti ajaa kyllä niuho opelle hyvinkin sitkeästi mutta sitten ilmeisesti kyllästyi kinaamaan ja antoi vapautuksen :D Minusta on tärkeämpää että lapsi saa haluamansa elämykset ja opetella vastuuntuntoa ym. Kouluasiat ehtii kyllä isonakin <3
[/quote]Siis miten lapsi voi opetella vastuuntuntoa, jos äiti käy opettajalta kitisemässä vapautuksen läksyistä? Miten sitten kun lapsesi on yliopistossa, armeijassa tai työelämässä, toimitko vielä samoin? Lapsi ainakin odottaa niin, koska on sille totutettu.
[/quote]
Olen isompien lasteni kohdalla muunmuassa valittanut alakoulussa, että meidän lapset ei halua opiskella uskontoa (siirto et tunnille), lukioon ruuasta ja ilmoittanut mitä ruokia meidän lapset ei syö ja uhannut, että ottaa eväät mukaan ja varmasti olisin nyt myös armeijassa noussut leijona-emona puollustamaan poikaani jos ei olisi itse saanut puhuttua kapiaisille järkeä.
Joten kyllä, olenhan äiti. Ja hyvin on lapset elämässä pärjänneet. Nuorin on todella lahjakas ratsastaja, vanhin ylioppilas ja AMK-opiskelija ja keskimmäinen kampaajaopiskelija. Hyvin menee siis! :)
Ei opettajatkaan mitään Jumalia ole, käytännössä me vanhemmat päätämme mitä koulussa opiskellaan, mihin aikaan ja miten. Valitusta vaan jos ei toimi.Yrittäkää ymmärtää, että koulu ja opettajat ovat asiakaspelvelijoita ja veronmaksajina te olette asiakkaita ja maksatte heidän palkat. Älkää tehk karhun palvelusta lapsilenne sillä että ette vaadi heille palvelua!
[/quote]
Mä tykkään sun huumorista! :))
Jotkut ottivat tosissaan. :D
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 15:35"]No minusta jokainen lapsi on juurikin se ainutlaatuinen lumihiutale. Mitä itse tekisit, jos lapsesi ratsastaisi hyvin tavoitteellisesti neljänä päivänä viikossa + kisat, tanssisi kahtena päivänä ja soittaisi kitaraa yhtenä? Millä ajalla sitä ehtii mitään kertolaskuja vääntämään? Lapsi osaa jo ne asiat. Olen itsekin perehtynyt sen verran opintoihin, että tiedän, miten turhaa on antaa peruskoululaiselle läksyä mistään aiheesta. Opettajan ammattitaidottomuutta on se, jos ei ehditä tehdä opetussuunnitelman asioita kouluaikana. Vietkö sinä töitä kotiin ja itketkö kun et saa niitä tehdyksi? Menetkö mielummin rentouttavaan kylpyyn? Sitähän minäkin.
Lapseni osaavat varmasti kyllä jo korkea-asteella näyttää itsekin kaapin paikan, mutta jos heidän oikeuksiaan poljetaan, aion asiaan todellakin puuttua! Antaisitko sinä taitamattomien virkamiesten polkea lastesi etuja?
Järkyttävää.
Jättäkää ne höpöhöpötehtävät tyhmemmille ja sanokaa opettajalle, että ei ole pakko tehdä, opettaisi paremmin niin ei mene kenenkään kesä hukkaan.
[/quote]
Sää oot oikeesti hauska! :D
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 15:48"]Ai niin, provohuutelijoille tiedoksi: Opettajakaan ei osannut kunnolla perustella sitä, miksi niitä läksyjä pitää peruskoulussa antaa tai sitä, miksei lapset voisi jäädä välitunniksi niitä tekemään, koska opettajakin tekee välituntisin töitä luokassa ja samalla tulee valvottua lasta. :)
ensi vuonna aloittaa yläkoulun samassa koulussa missä on nyt joten luultavasti homma toimii jatkossakin :)
Lapsen luokalla on hyvin aktiivinen vanhempaintoimikunta ja olen tästä läksyasiasta puhunut usein vanhempainilloissakin. Alaluokilla oli ihan ymmärrettävää että kerrattavaa oli, mutta lasten harrastusten tultua vaativimmiksi, tavoitteellisemmiksi ja kalliimmiksi, on läksyt olleet meillä usein puheenaiheena. Niinpä saatiinkin perjantailäksyt poistettua. Opettaja on vielä kokematon, joten varmasti (suurin) osa läksyistä onkin ihan turhia. Onneksi auktoriteettini kuitenkin "jyräsi" open yli.
Toivottavasti ikävistä huutelijoista huolimatta edes joku vanhemmista tajuaa että ei se opettaja ole mikään Akka Yli-Jumala.
[/quote]
Sää oot oikeesti itse se AkkaYli-Jumala! Edelleen nauran sulle... :D:D
Mainio tehtävä tosin tämä tulisi tehdä koulussa päivällä ja jättää ne typerät teoria kirjat sinne hyllyyn joista ei itsellä mitään jäänyt päähän. Eiköhän ne teoriaihmiset ole nyt työttömiä proffia ja jonninjoutavia tutkijoita kuitenkin. Jos minä tarviin teoriaa niin sen kyllä saa opittua sitten kun on sille tarvetta, yleensä näin koodaajana keksin algoritmin joka tarpeeseen ihan omasta päästä, on sitten varmasti nopein algoritmi. Kuulen sitten joskus että joku akateeminen oli keksinyt saman 5 vuotta myöhemmin.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 16:10"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 15:13"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 15:04"] [quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 15:02"] Järkyttävää, että nykyään lapset joutuvat tuollaista tekemään! Vinkkinä vanhemmille: Neuvotelkaa opettajan kanssa läksyistä vapautumisesta, meidän lapsi sai viime vuonna vapautuksen läksyistä kun otettiin asia vartissa puheeksi. Oltiin etukäteen lähetetty opelle asiasta viesti. Läksyä tuli joka päivä paitsi perjantaisin, aina matikasta kotitehtävät ja 1-2 aineesta +projektit. Tämä siis ala-asteella Nurmijärvellä! Asiaa piti ajaa kyllä niuho opelle hyvinkin sitkeästi mutta sitten ilmeisesti kyllästyi kinaamaan ja antoi vapautuksen :D Minusta on tärkeämpää että lapsi saa haluamansa elämykset ja opetella vastuuntuntoa ym. Kouluasiat ehtii kyllä isonakin <3 [/quote]Siis miten lapsi voi opetella vastuuntuntoa, jos äiti käy opettajalta kitisemässä vapautuksen läksyistä? Miten sitten kun lapsesi on yliopistossa, armeijassa tai työelämässä, toimitko vielä samoin? Lapsi ainakin odottaa niin, koska on sille totutettu. [/quote] Olen isompien lasteni kohdalla muunmuassa valittanut alakoulussa, että meidän lapset ei halua opiskella uskontoa (siirto et tunnille), lukioon ruuasta ja ilmoittanut mitä ruokia meidän lapset ei syö ja uhannut, että ottaa eväät mukaan ja varmasti olisin nyt myös armeijassa noussut leijona-emona puollustamaan poikaani jos ei olisi itse saanut puhuttua kapiaisille järkeä. Joten kyllä, olenhan äiti. Ja hyvin on lapset elämässä pärjänneet. Nuorin on todella lahjakas ratsastaja, vanhin ylioppilas ja AMK-opiskelija ja keskimmäinen kampaajaopiskelija. Hyvin menee siis! :) Ei opettajatkaan mitään Jumalia ole, käytännössä me vanhemmat päätämme mitä koulussa opiskellaan, mihin aikaan ja miten. Valitusta vaan jos ei toimi.Yrittäkää ymmärtää, että koulu ja opettajat ovat asiakaspelvelijoita ja veronmaksajina te olette asiakkaita ja maksatte heidän palkat. Älkää tehk karhun palvelusta lapsilenne sillä että ette vaadi heille palvelua! [/quote] Mä tykkään sun huumorista! :)) Jotkut ottivat tosissaan. :D
[/quote]
Olisi hauskempaa, jos ei oikeasti tällaisiin urpoihin olisi törmännyt.
Uudessa opetussuunnitelmassa tulee tämän tyyppistä tehtävää vielä enemmän kuin nyt on.
Ja ihan pakollisena, niin ettei ope voi laiskuuttaan jättää niitä pois.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 15:38"]
Niin ja ei ole todellakaan provo. Olen jutellut monien vanhempien kanssa ja he ovat samaa mieltä siinä, että on ihan turhaa hukuttaa lasta läksytaakkaan.
[/quote]
Uskotaan, uskotaan! Mutta kas kun sinä vasta elokuun lopussa tästä keksit kirjoittaa, kesä meni jo. Vai tuliko laiskanläksyä?
En minä ymmärrä, mitä vaikeaa on 50 kasvin keräämisessä, ja myös tunnistamisessa? Onhan kaupungissakin kasveja ja jos ei ole mitään rajoituksia vaan niin piha- kuin peltokasvit käyvät, niin löytyyhän niitä. Vähänkään aiheesta innostunut koululainen löytää 50 kasvia tunnissa melkein mistä vaan, tunnistamisessa voi mennä vähän enemmän aikaa. Ei mulla olisi tullut mieleenkään alkaa keräämään lapselleni kasveja, tunnistin kyllä apuna ja annoin vihjeitä, mitä löytävät vielä syyskuussa koulumatkalla.
89: Jaa ettei opettaja osannut perustella, miksi läksyjä pitää antaa? Et sitten ole viitsinyt tarkistaa, millainen kelpoisuus on opettajalla vai onko pätevyyttä ollenkaan. Tuo nimittäin on aivan pedagogiikan aakkosia, ja luultavasti jo lukiolaiselle valkenee, miksi läksyjä on. Häkeltyi ehkä sinun päällekäyvästä esiintymisestä tai sinä et välittänyt kuunnella hänen vastaustaan.
Minun lapsillani on ollut opettaja, joka antoi 4 tunniksi läksyjä, ja toinen joka ei antanut läksyjä ollenkaan. Kummallekin annoin rakentavaa palautetta ja varsinkin jälkimmäiselle myös perustelin, miksi on hyvä olla läksyjä. Ei minun lapseni niitä kotona tehneet vaan koulumatkalla, mutta tänäkin päivänä ovat töissä. Eivätkä he ole pyytäneet äitiä töihin puolestaan.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 15:54"]
[/quote]
Toivottavasti erikoistuu kirurgiksi tai muuhun sellaiseen, jossa ei tarvitse tunnistaa esimerkiksi jotain pihakasvia, jonka hätääntynyt vanhempi tuo mukanaan lääkärille, kun lapsi on sitä syönyt ja saanut myrkytyksen. Eikä tarvitse turvautua luonnonlääkkeisiin, vaan pystyy käyttämään koko uransa ajan teollisia lääkkeitä.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 12:56"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 12:54"]Missä enää tuollaisia tehtäviä on käytössä? Kansakouluaikana ihan tavallista mutta että nykyään [/quote] Kasvio on ihan tavallinen tehtävä nykyäänkin.
[/quote]
Kasvio kuuluu opetussuunnitelmaan, muut ei. Ja kasvion saa opettajat itse määrätä, millaiset. Meillä oli vain 20 kasvia. Vanhemmalla oli toisen opettajan ja piti kerätä 40 kasvia.
Minä varmaan olisin sanonut lapselle, että ihan sama, anna olla. Tee kasvio, kun on pakollinen ja nosta biologian numero sitten yhdeksännellä, jos tuon takia tippuu
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 15:28"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 15:24"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 15:18"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 15:02"]
Järkyttävää, että nykyään lapset joutuvat tuollaista tekemään! Vinkkinä vanhemmille: Neuvotelkaa opettajan kanssa läksyistä vapautumisesta, meidän lapsi sai viime vuonna vapautuksen läksyistä kun otettiin asia vartissa puheeksi. Oltiin etukäteen lähetetty opelle asiasta viesti. Läksyä tuli joka päivä paitsi perjantaisin, aina matikasta kotitehtävät ja 1-2 aineesta +projektit. Tämä siis ala-asteella Nurmijärvellä!
Asiaa piti ajaa kyllä niuho opelle hyvinkin sitkeästi mutta sitten ilmeisesti kyllästyi kinaamaan ja antoi vapautuksen :D Minusta on tärkeämpää että lapsi saa haluamansa elämykset ja opetella vastuuntuntoa ym. Kouluasiat ehtii kyllä isonakin <3
[/quote]
Millä perusteella teidän kakara piti vapauttaa läksyistä?
[/quote]
Vapautettiin koska hänellä on niin paljon harrastuksia (tanssi, ratsastus ja musa) ja koulu haittasi ja stressasi. On mennyt kalliita ratsastusvalmennuksia hukkaan kun on raukka stressannut jostain Ruotsin kuninkaista. Toisekseen aika usein ehti tehdä läksyt jo tunnilla. Tai läksyt kestivät vain puoli tuntia joten sai sitten open luvalla erikoisluvan jäädä halutesaan tekemään läksyjä välitunniksi sisälle jos halusi ja oli oikeasti tärkeä asia. Huippu-urheilijoille pitää antaa vähän erivapauksia, tuleville sellaisillekin :)
:)
[/quote]
Tän täytyy olla tasokas provo =)
[/quote]
Ota nyt toi adjektiivi pois väitteestäsi.