Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysy toimeentulotuen laskijalta, vastaan parhaani mukaan :)

Vierailija
25.08.2015 |

Pidetään ketju asiallisena, jooko? Työskentelen toimeentulotuen laskijana nuorten hakijoiden päätöksiä tehden.

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulla ei ole mitään omaisuutta, eikä mitään tuloja, mutta minulla on velkakirja, jossa kerrotaan minulla olevan 50000 euron edestä saamisia henkilöltä X ja tämä velka erääntyy maksettavaksi vuonna 2020, niin miten toimitaan?

Vierailija
62/98 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos alaikäisten lasten tileillä on isovanhempien ja kummien vuosien aikana kerryttämää rahaa, niin onko vanhempi velvoitettu käyttämään ne pois ennen kuin toimeentulotukea voi saada?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 19:35"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 19:24"]Hei. Olen 19-vuotias nuori nainen, kärsin ahdistuneisuushäiriöstä, lievästä masennuksesta ja lievästä paniikkihäiriöstä. Nämä asiat vaikuttavat paljon siihen, etten pysty käymään töissä. Haen silti töitä aktiivisesti, jospa nappaisi sellainen, johon jaksaisin, sillä en vain kertakaikkiaan voi rahatonkaan olla vaikka olen sairas. Töitä en tunnu kuitenkaan saavan, vaikka pyrin olotilastani huolimatta olemaan mahdollisimman avoin. Työttömyysturvaa en voi saada, sillä ehto ei ole täyttynyt. Työmarkkinatukeakaan en saa. Toimeentulotuki olisi ainoa vaihtoehtoni. Asumme poikaystävän kanssa kaksiossa, olemme siis avopari. Onko avoparina oleminen nyt tekijä, joka määrää poikaystäväni elättämään molemmat? Poikaystävällä tulot n.1400e/kk, joilla hänen tulisi elättää meidät molemmat (?) 750e/kk menee asumiseen (josta 200e/kk maksan minä asumistuellani), 150e/kk muihin laskuihin, työmatkoihin 200e/kk. Hygieniaan, ehkäisyyn, kosmetiikkaan yms tarpeelliseen menee muutama kymppi. Muitakin menoja kertyy ruokaostoksien lisäksi. Pitääkö näillä eväillä kahden ihmisen pärjätä? Poikaystäväni olo on varmasti kuormittunut, enkä sitä halua hänelle. Meillä ei ole mahdollisuuksia edes harrastuksiin. Minun parantumiseni on myös vaakalaudalla pelkkien rahaongelmien vuoksi. Terveelliset elämäntavat ovat tilanteessani tärkeitä, kuten elämässä yleensä. Enkö saa elää terveellisesti? Lääkärikäynnit yms maksaa, vaikkeivat onnekseni paljon, mutta maksavat kuitenkin. Sairauspäivärahasta en tiedä? Olen neuvoton. En pidä tilanteestani. 

[/quote] Onpa sinulla tukala tilanne. :/ Soitapa alueesi sosiaalitoimistoon ja varaa aika sosiaalityöntekijälle, pääset juttelemaan. Valitettavasti avopuolisosi tulot vaikuttavat sinun toimeentulotukeesi. Etkö saa karenssin vuoksi työmarkkinatukea vai onko sinulla 5kk odotusaika kesken? Onko sinulla ammatillinen koulutus? Sinun tulisi hakea Kelasta sairaspäivärahaa. Minun on vaikea tämän enempää auttaa, nämä ovat enemmänkin sosiaalityöntekijöiden hommia. Soita siis ja varaa aika! Ap

[/quote]

Hei, kiitos vastauksestasi. Työmarkkinatukea en saa siksi, etten viime vuonna hakenut johonkin ammatilliseen koulutukseen. Olen viime vuoden ylioppilas. Tarkoitukseni oli pitää välivuosi, sillä aloin kokemaan ahdistuneisuutta ensimmäisen kerran viime vuonna. Jos olisin tiennyt tämän vaikuttavan asiaan, olisin tietenkin hakenut opiskelemaan. Mutta kysehän on viime vuodesta? Viimeksi kun työmarkkinatukea  hain, tämä oli syy miksi en sitä saanut. Tämän vuoden keväällä kuitenkin hain koulutuksiin, mutten päässyt. Joudun siis pitämään toisenkin välivuoden. Vaikuttaako viime vuosi muka nykytilanteeseen vieläkin? En ymmärrä sitä, enkä tunnu saavan vastauksia Kelalta tai TE-toimistosta ilman ns ristiriitoja. Kävin keväällä sosiaalitoimistossa, jolloin sain n. 300e hakemalleni kuukaudelle. Jatkoon he totesivat, että poikaystäväni tulojen pitäisi riittää? Pitäisikö tosiaan soitella uusiksi ja kertoa tukala tilanteeni..

Vierailija
64/98 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 18:57"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 18:53"]Eikö sulle tule ikinä paha mieli lätkästä "hylätty päätös", vaikka näkisit selkeesti ettei rahaa ole ruokaan [/quote] Syötän koneelle hakijan hyväksytyt tulot ja menot ja kone laskee puolestani. Jos hakijan tulot jäävät plussalle, päätös on hylättävä. Joskus hakijan tulot ovat olleet plussalla ja tiliotteista käy ilmi, että tuloja on käytetty reippaasti esimerkiksi baarireissuihin tai vaatekauppoihin. Hylätylle päätökselle en oikein voi mitään, tapauskohtaisesti voin myöntää harkinnanvaraista toimeentulotukea. Ap

[/quote]

Mikä on liikaa esimerkiksi vaatekauppamenoja? Sanotaanko ravintolareissuista mitään? Saako baareissa käydä ollenkaan? Vaaditaanko selvityksiä siitä, mihin on käyttänyt automaatista nostamiaan rahoja?

Vierailija
65/98 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka velkajärjestely vaikuttaa toimeentulotukeen, huomioidaanko kuukausittainen maksuvara ns. menona, vai jätetäänkö kokonaan huomiotta?

Vierailija
66/98 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan toimeentulotukea. Voinko saada maksusitoumuksen hormonikierukkaan? Tällä hetkellä olen saanut pillereistä rahat takaisin.

Vierailija
67/98 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 19:45"]Siirryin tässä kuussa työmarkkinatuelle ja hakemusta ei oltu käsitelty, joten sain pelkän asumistuen. Hakemuksen jätin 2 viikon työttömyysajan jälkeen joten heti päätöksen tultua pitäisi tulla 5 päivän työmarkkinatuki kun vähennetään 5 omavastuupäivää. Sossu maksoi vuokran ja sen verran elämiseen, että yhdistettynä asumistuen kanssa tästä tulee about se 480 euroa. Pistivät päätökseen, että perii elokuun työmarkkinatuen takaisin kun se myönnetään. Onko he nyt siis perimässä 5 päivän työmarkkinatuen, joka olisi mahdollisesti  kerennyt elokuulle saapua, vai peritäänkö tuki kolmelta viikolta, jolloin syyskuussa työmarkkinatukea tulisi vain kahdelta viikolta?
[/quote]

Kolmelta viikolta peritään. Ap

Vierailija
68/98 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 19:09"]Muuttofirmat ovat tosi kalliita. Eihän 120 € riitä muuttoon yksinäiselle. Muuttoni maksoi vajaa 600 € ja tutun muutto 800 € alle 20 m2 pikkukämpästä. Ei ole ajokorttia eikä autoa, eikä ketään, joka auttaisi. Eikö sossu tosiaan auta tuon enempää tilanteessa, kun on pakko muuttaa, eikä saa keltään apua?
[/quote]
Mulle myönnettiin harkinnanvaraisena koko muutto. Muutama vuosi sitten. En sano paikkakuntaa.

Vierailija
69/98 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tyyppi on täys idiootti ja vastaa vaan siihen mihin sattuu osaamaan. Heti kun tulee jotain vaikeampaa kysymystä niin kaikki sellaiset se skippaa. Huomaa kyllä, että yliopisto on käymättä.

Vierailija
70/98 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 19:47"][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 19:35"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 19:24"]Hei. Olen 19-vuotias nuori nainen, kärsin ahdistuneisuushäiriöstä, lievästä masennuksesta ja lievästä paniikkihäiriöstä. Nämä asiat vaikuttavat paljon siihen, etten pysty käymään töissä. Haen silti töitä aktiivisesti, jospa nappaisi sellainen, johon jaksaisin, sillä en vain kertakaikkiaan voi rahatonkaan olla vaikka olen sairas. Töitä en tunnu kuitenkaan saavan, vaikka pyrin olotilastani huolimatta olemaan mahdollisimman avoin. Työttömyysturvaa en voi saada, sillä ehto ei ole täyttynyt. Työmarkkinatukeakaan en saa. Toimeentulotuki olisi ainoa vaihtoehtoni. Asumme poikaystävän kanssa kaksiossa, olemme siis avopari. Onko avoparina oleminen nyt tekijä, joka määrää poikaystäväni elättämään molemmat? Poikaystävällä tulot n.1400e/kk, joilla hänen tulisi elättää meidät molemmat (?) 750e/kk menee asumiseen (josta 200e/kk maksan minä asumistuellani), 150e/kk muihin laskuihin, työmatkoihin 200e/kk. Hygieniaan, ehkäisyyn, kosmetiikkaan yms tarpeelliseen menee muutama kymppi. Muitakin menoja kertyy ruokaostoksien lisäksi. Pitääkö näillä eväillä kahden ihmisen pärjätä? Poikaystäväni olo on varmasti kuormittunut, enkä sitä halua hänelle. Meillä ei ole mahdollisuuksia edes harrastuksiin. Minun parantumiseni on myös vaakalaudalla pelkkien rahaongelmien vuoksi. Terveelliset elämäntavat ovat tilanteessani tärkeitä, kuten elämässä yleensä. Enkö saa elää terveellisesti? Lääkärikäynnit yms maksaa, vaikkeivat onnekseni paljon, mutta maksavat kuitenkin. Sairauspäivärahasta en tiedä? Olen neuvoton. En pidä tilanteestani. 

[/quote] Onpa sinulla tukala tilanne. :/ Soitapa alueesi sosiaalitoimistoon ja varaa aika sosiaalityöntekijälle, pääset juttelemaan. Valitettavasti avopuolisosi tulot vaikuttavat sinun toimeentulotukeesi. Etkö saa karenssin vuoksi työmarkkinatukea vai onko sinulla 5kk odotusaika kesken? Onko sinulla ammatillinen koulutus? Sinun tulisi hakea Kelasta sairaspäivärahaa. Minun on vaikea tämän enempää auttaa, nämä ovat enemmänkin sosiaalityöntekijöiden hommia. Soita siis ja varaa aika! Ap

[/quote]

Hei, kiitos vastauksestasi. Työmarkkinatukea en saa siksi, etten viime vuonna hakenut johonkin ammatilliseen koulutukseen. Olen viime vuoden ylioppilas. Tarkoitukseni oli pitää välivuosi, sillä aloin kokemaan ahdistuneisuutta ensimmäisen kerran viime vuonna. Jos olisin tiennyt tämän vaikuttavan asiaan, olisin tietenkin hakenut opiskelemaan. Mutta kysehän on viime vuodesta? Viimeksi kun työmarkkinatukea  hain, tämä oli syy miksi en sitä saanut. Tämän vuoden keväällä kuitenkin hain koulutuksiin, mutten päässyt. Joudun siis pitämään toisenkin välivuoden. Vaikuttaako viime vuosi muka nykytilanteeseen vieläkin? En ymmärrä sitä, enkä tunnu saavan vastauksia Kelalta tai TE-toimistosta ilman ns ristiriitoja. Kävin keväällä sosiaalitoimistossa, jolloin sain n. 300e hakemalleni kuukaudelle. Jatkoon he totesivat, että poikaystäväni tulojen pitäisi riittää? Pitäisikö tosiaan soitella uusiksi ja kertoa tukala tilanteeni..
[/quote]

Yhteishakuvelvoitteen laiminlyönnistä saat 4-5kk karenssin, joka poistuu vain olemalla karenssia vastaavan ajan palkkatyössä tai työvoimatoimiston järjestämässä työkokeilussa/kurssilla. Ap

Vierailija
71/98 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 19:50"]Kuinka velkajärjestely vaikuttaa toimeentulotukeen, huomioidaanko kuukausittainen maksuvara ns. menona, vai jätetäänkö kokonaan huomiotta?
[/quote]

Toimeentulotukea ei myönnetä laisinkaan, jos olet velkajärjestelyssä. Sen pitäisi lukea velkajärjestelysopimuksessasi. Ap

Vierailija
72/98 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 18:57"][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 18:53"]Eikö sulle tule ikinä paha mieli lätkästä "hylätty päätös", vaikka näkisit selkeesti ettei rahaa ole ruokaan
[/quote]

Syötän koneelle hakijan hyväksytyt tulot ja menot ja kone laskee puolestani. Jos hakijan tulot jäävät plussalle, päätös on hylättävä. Joskus hakijan tulot ovat olleet plussalla ja tiliotteista käy ilmi, että tuloja on käytetty reippaasti esimerkiksi baarireissuihin tai vaatekauppoihin. Hylätylle päätökselle en oikein voi mitään, tapauskohtaisesti voin myöntää harkinnanvaraista toimeentulotukea. Ap
[/quote]

Kysymys harkinnanvaraisesta toimeentulotuesta: Miten tiukasti sen saamisen kriteerit on säädetty? Se ilmeisesti myönnetään usein henkilökohtaisen tapaamisen yhteydessä. Jos kriteerit ovat kovin väljät, niin eikö käytännössä jotkut asiakkaan henkilökohtaiset ominaisuudet (sinnikäs inttäminen, hyvät puhelahjat, tietynlainen uhkaavuus tai esim. rasismista syyttely) voi vaikuttaa aika merkittävästi siihen, tuleeko myönteinen vai kielteinen päätös? Ihmisiähän tekin olette. Käsi sydämelle: olen kuullut eräältä sosiaalityöntekijältä, että käytännössä mamut saavat tästä syystä huomattavasti enemmän ja helpommin tuota harkinnanvaraista kuin muut. Ette halua ongelmia, ja helpoin tie on usein myönteinen päätös. Onko tämä totta?

Vierailija
73/98 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen toimeentulotuen laskija, en kansanedustaja. Minulta on aika turha tivata linjauksista, minä en ole niistä vastuussa enkä voi niitä muuttaa. Minun on myös turha sanoa asioihin mielipidettäni, sillä väärässä minä kuitenkin olisin. Ap

Vierailija
74/98 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 19:54"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 19:45"]Siirryin tässä kuussa työmarkkinatuelle ja hakemusta ei oltu käsitelty, joten sain pelkän asumistuen. Hakemuksen jätin 2 viikon työttömyysajan jälkeen joten heti päätöksen tultua pitäisi tulla 5 päivän työmarkkinatuki kun vähennetään 5 omavastuupäivää. Sossu maksoi vuokran ja sen verran elämiseen, että yhdistettynä asumistuen kanssa tästä tulee about se 480 euroa. Pistivät päätökseen, että perii elokuun työmarkkinatuen takaisin kun se myönnetään. Onko he nyt siis perimässä 5 päivän työmarkkinatuen, joka olisi mahdollisesti  kerennyt elokuulle saapua, vai peritäänkö tuki kolmelta viikolta, jolloin syyskuussa työmarkkinatukea tulisi vain kahdelta viikolta? [/quote] Kolmelta viikolta peritään. Ap

[/quote]

Okei, kiitos vastauksesta. Myönnetäänkö tässä tapauksessa syyskuulle toimeentulotukea ja tuleeko siitäkin takaisin maksettavaa, koska muuten vuokran jälkkeen käyttöön jäisi 138 euroa, josta pitäisi vielä puhelin ja sähkölasku maksaa.

Vierailija
75/98 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko meni, että opit sujuvaksi työssäsi? Oliko vaikeaa oppia?

Vierailija
76/98 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 19:01"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 18:53"]Moi! Olen 18v lukiolainen ja valmistun toivottavasti ensi keväänä. Olen hakenut vuokra-asuntoa kaupungilta. Jos saan asunnon, niin saanko toimeentulotukea? [/quote] Sinun tulee hakea asunnon saadessasi opintolainaa ennen toimeentukotukihakemuksen jättämistä, ellet ole sitä jo hakenut. Jos opintotuesta (opintoraha, asumislisä ja laina) huolimatta jäät miinukselle, olet oikeutettu toimeentulotukeen. Me myönnämme ensiasunnon hankintoja varten 500€. Ap

[/quote]olen eri tyyppi kuin tuo jolle vastasit, mutta mulla on sellanen käsitys että opiskelijakin voi saada toimeentulotukea vaikkei nostaisi lainaa. Päätöksessä laina katsotaan tuloksi vaikkei sitä nostaisi?

Vierailija
77/98 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 19:47"]

Jos alaikäisten lasten tileillä on isovanhempien ja kummien vuosien aikana kerryttämää rahaa, niin onko vanhempi velvoitettu käyttämään ne pois ennen kuin toimeentulotukea voi saada?

[/quote]ei koska eihän lapsi sitä tukea hae vaan aikuinen... jos lasten tileillä on rahaa niin ei niistä kannata mainita virkailijalle.

Vierailija
78/98 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan 200 euron lahjakortin, joka myös ilmoitetaan verottajalle. Lasketaanko lahjakortti tuloksi? Jos lasketaan, miten oikein ilmoitan lahjakortista sossulle, kun mitään tositetta ei ole olemassa?

Vierailija
79/98 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 20:18"][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 19:47"]

[/quote]ei koska eihän lapsi sitä tukea hae vaan aikuinen... jos lasten tileillä on rahaa niin ei niistä kannata mainita virkailijalle.
[/quote]

Lasten tileillä olevat rahat on pakko käyttää, mutta niitä voi tosiaan yrittää salailla. Ei ap

Vierailija
80/98 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 20:21"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 20:18"][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 19:47"] Jos alaikäisten lasten tileillä on isovanhempien ja kummien vuosien aikana kerryttämää rahaa, niin onko vanhempi velvoitettu käyttämään ne pois ennen kuin toimeentulotukea voi saada? [/quote]ei koska eihän lapsi sitä tukea hae vaan aikuinen... jos lasten tileillä on rahaa niin ei niistä kannata mainita virkailijalle. [/quote] Lasten tileillä olevat rahat on pakko käyttää, mutta niitä voi tosiaan yrittää salailla. Ei ap

[/quote]

Ohis mutta ei todellakaan tarvitse tai edes SAA käyttää. Se on PETOS.