Kysy toimeentulotuen laskijalta, vastaan parhaani mukaan :)
Pidetään ketju asiallisena, jooko? Työskentelen toimeentulotuen laskijana nuorten hakijoiden päätöksiä tehden.
Kommentit (98)
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 19:31"]
Jos nostaa tt-tukea ja henkilöllä onkin omaisuutta esim. 7 tonnin edestä? Ja sossu ei olisi tästä tietoinen ts. tuen nostaja ei olisi ilmoittanut tästä omaisuudesta. Jos siis tuo tulisi ilmi?
[/quote]
Oho, meni jotenkin hassusti. Oli siis tarkoitus kysyä että mitä tuollaisessa tilanteessa tehtäisiin? Olisiko petos?
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 19:24"]Hei. Olen 19-vuotias nuori nainen, kärsin ahdistuneisuushäiriöstä, lievästä masennuksesta ja lievästä paniikkihäiriöstä. Nämä asiat vaikuttavat paljon siihen, etten pysty käymään töissä. Haen silti töitä aktiivisesti, jospa nappaisi sellainen, johon jaksaisin, sillä en vain kertakaikkiaan voi rahatonkaan olla vaikka olen sairas. Töitä en tunnu kuitenkaan saavan, vaikka pyrin olotilastani huolimatta olemaan mahdollisimman avoin. Työttömyysturvaa en voi saada, sillä ehto ei ole täyttynyt. Työmarkkinatukeakaan en saa. Toimeentulotuki olisi ainoa vaihtoehtoni. Asumme poikaystävän kanssa kaksiossa, olemme siis avopari. Onko avoparina oleminen nyt tekijä, joka määrää poikaystäväni elättämään molemmat? Poikaystävällä tulot n.1400e/kk, joilla hänen tulisi elättää meidät molemmat (?) 750e/kk menee asumiseen (josta 200e/kk maksan minä asumistuellani), 150e/kk muihin laskuihin, työmatkoihin 200e/kk. Hygieniaan, ehkäisyyn, kosmetiikkaan yms tarpeelliseen menee muutama kymppi. Muitakin menoja kertyy ruokaostoksien lisäksi. Pitääkö näillä eväillä kahden ihmisen pärjätä? Poikaystäväni olo on varmasti kuormittunut, enkä sitä halua hänelle. Meillä ei ole mahdollisuuksia edes harrastuksiin. Minun parantumiseni on myös vaakalaudalla pelkkien rahaongelmien vuoksi. Terveelliset elämäntavat ovat tilanteessani tärkeitä, kuten elämässä yleensä. Enkö saa elää terveellisesti? Lääkärikäynnit yms maksaa, vaikkeivat onnekseni paljon, mutta maksavat kuitenkin. Sairauspäivärahasta en tiedä? Olen neuvoton. En pidä tilanteestani.
[/quote]
Onpa sinulla tukala tilanne. :/ Soitapa alueesi sosiaalitoimistoon ja varaa aika sosiaalityöntekijälle, pääset juttelemaan. Valitettavasti avopuolisosi tulot vaikuttavat sinun toimeentulotukeesi. Etkö saa karenssin vuoksi työmarkkinatukea vai onko sinulla 5kk odotusaika kesken? Onko sinulla ammatillinen koulutus? Sinun tulisi hakea Kelasta sairaspäivärahaa. Minun on vaikea tämän enempää auttaa, nämä ovat enemmänkin sosiaalityöntekijöiden hommia. Soita siis ja varaa aika! Ap
Anteeksi, mutta jätän suosiolla vastaamatta provokatiivisiin kysymyksiin ja keskityn oikeisiin kysymyksiin. Ap
[/quote]
Tyypillistä sossun työntekijöiden käytöstä. Todellisista ihmisiä kiinnostavista asioista, kuten toimeentulotukeen liittyvistä epäkohdista, pärstäkertoimen vaikutuksesta tukipäätöksiin, ihmisten huonosta kohtelusta ja mamujen saamista tuista ei haluta puhua ja näihin liittyvistä ongelmista ei haluta puhua. Näihin liittyvät ongelmat eivät poistu sillä, että näistä ei puhua. Puhumattomuus päin vastoin lisää kaikenlaisia huhuja ja väärää tietoa.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 19:26"]
Edellytetäänkö keneltäkään muulta kuin opiskelijalta velaksi elämistä toimeentulotuen saamiseksi? Onko asia niin, että ennenkö alkaa opiskella, niin kannattaa hankkia jostain pikkuasiasta luottotietomerkintä, maksaa velkansa pois ja vasta tämän jälkeen alkaa opiskella, jotta saisi asialliset tuet?
[/quote]
Milläs vuokraat pakun, kun ei ole ajokorttia eikä ketään auttamassa? Muutto maksaa useita satasia, vaikka olisi pelkät perushuonekalut, kirjat, elektroniikka ja vaatteet, ja käyttäisi omia laatikoita.
Olen ollut vuosia töissä opiskelun ohella, joten tavaraa on kertynyt, vaikka en ole koskaan mikään himoshoppailija ollutkaan. Nyt olen ollut viimeiset pari vuotta työttömänä ja tippunut työmarkkinatuelle, joka ei riitä edes vuokraan. Ylimääräistä tavaraa olen yrittänyt myydä netissä, mutta ei kaikesta tavarasta niin vaan päästä eroon. Pois ei raaski heittää, koska ei olisi varaa ostaa uutta tavaraa tilalle.
Olen perustutkintoopiskelija. Opintotukikuukauteni ovat loppu. Avopuolisoni on töissä, ansaitsee noin kolme tonnia kuussa bruttona. Täytyykö minun muuttaa toiseen asuntoon, jotta voin saada tukea?
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 19:34"][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 19:31"]
Jos nostaa tt-tukea ja henkilöllä onkin omaisuutta esim. 7 tonnin edestä? Ja sossu ei olisi tästä tietoinen ts. tuen nostaja ei olisi ilmoittanut tästä omaisuudesta. Jos siis tuo tulisi ilmi?
[/quote]
Oho, meni jotenkin hassusti. Oli siis tarkoitus kysyä että mitä tuollaisessa tilanteessa tehtäisiin? Olisiko petos?
[/quote]
Petos. Ap
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 19:36"]
Edellytetäänkö keneltäkään muulta kuin opiskelijalta velaksi elämistä toimeentulotuen saamiseksi? Onko asia niin, että ennenkö alkaa opiskella, niin kannattaa hankkia jostain pikkuasiasta luottotietomerkintä, maksaa velkansa pois ja vasta tämän jälkeen alkaa opiskella, jotta saisi asialliset tuet?
[/quote]
Milläs vuokraat pakun, kun ei ole ajokorttia eikä ketään auttamassa? Muutto maksaa useita satasia, vaikka olisi pelkät perushuonekalut, kirjat, elektroniikka ja vaatteet, ja käyttäisi omia laatikoita.
Olen ollut vuosia töissä opiskelun ohella, joten tavaraa on kertynyt, vaikka en ole koskaan mikään himoshoppailija ollutkaan. Nyt olen ollut viimeiset pari vuotta työttömänä ja tippunut työmarkkinatuelle, joka ei riitä edes vuokraan. Ylimääräistä tavaraa olen yrittänyt myydä netissä, mutta ei kaikesta tavarasta niin vaan päästä eroon. Pois ei raaski heittää, koska ei olisi varaa ostaa uutta tavaraa tilalle.
[/quote]
Ja tämä oli siis tarkoitettu pakun vuokraamista ehdottavalle, ei opiskelijalle. Olen samaa mieltä, että on kohtuutonta vaatia opiskelijoita ottamaan lainaa. Itsellänikin on opintolainaa vielä monta tonnia jäljellä.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 19:34"][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 19:31"] Jos nostaa tt-tukea ja henkilöllä onkin omaisuutta esim. 7 tonnin edestä? Ja sossu ei olisi tästä tietoinen ts. tuen nostaja ei olisi ilmoittanut tästä omaisuudesta. Jos siis tuo tulisi ilmi? [/quote] Oho, meni jotenkin hassusti. Oli siis tarkoitus kysyä että mitä tuollaisessa tilanteessa tehtäisiin? Olisiko petos? [/quote] Petos. Ap
[/quote]
Toisin sanoen, ennenkö menee 7 tonnin omaisuuden kanssa hakemaan tukea, kannattaa ostaa tuolla rahalla joku helposti rahaksi muutettavissa oleva esine, joka on laskettavissa koti-irtaimistoksi, eikä tällöin ole mukana laskettaessa perusteita toimeentulotuelle?
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 19:33"]
Niin provokatiivisia ovat sinun mielestäsi kaikki sellaiset kysymykset, joissa kyseenalaistetaan nykyisen toimintatavan järkevyys ja joihin ei löydy vastausta jostain ohjekirjasta. Mitä hyötyä tällaisesta ketjusta edes on, jos kaikki vastauksesi voi kuka tahansa lukea toimeentulotuen myöntämisperusteista, joita löytyy useammankin kunnan osalta netistä?
[/quote]
Vaikka Kela tietääkseni tekee aktiivisesti työtä sen eteen, että viestintä olisi asiakkaille ymmärrettävää, valitettavasti monet ihmiset eivät pysty ymmärtämään tai soveltamaan nettisivuilta löytyvää viranomaistekstiä. Ap auttaa ansiokkaasti niitä, jotka eivät pysty sovittamaan yhteen toimeentulotuen myöntämisperusteita oman elämäntilanteensa kanssa.
onko joku tai jotkut ( EI SIIS NS KANTA Suomalaiset asiakkaat ) uhkailleet sinua tai perhettäsi jos päätös ei ole ollut mieluinen ?
Oletko huomannut tai vaistonnut petoksia tai vääriä tietoja ? Jos niin uskallatko viedä asiaa eteenpäin ?
Mikä on parasta ja Pahinta työssäsi ?
Kaikki kysymykset olivat siistejä ja asiallisia joten vastaa niihin kaikkiin , PLEASE !
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 19:38"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 19:34"][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 19:31"] Jos nostaa tt-tukea ja henkilöllä onkin omaisuutta esim. 7 tonnin edestä? Ja sossu ei olisi tästä tietoinen ts. tuen nostaja ei olisi ilmoittanut tästä omaisuudesta. Jos siis tuo tulisi ilmi? [/quote] Oho, meni jotenkin hassusti. Oli siis tarkoitus kysyä että mitä tuollaisessa tilanteessa tehtäisiin? Olisiko petos? [/quote] Petos. Ap
[/quote]
Toisin sanoen, ennenkö menee 7 tonnin omaisuuden kanssa hakemaan tukea, kannattaa ostaa tuolla rahalla joku helposti rahaksi muutettavissa oleva esine, joka on laskettavissa koti-irtaimistoksi, eikä tällöin ole mukana laskettaessa perusteita toimeentulotuelle?
[/quote]niin tai nostaa raha käteiseksi.
[/quote]
[/quote]
Ja tämä oli siis tarkoitettu pakun vuokraamista ehdottavalle, ei opiskelijalle. Olen samaa mieltä, että on kohtuutonta vaatia opiskelijoita ottamaan lainaa. Itsellänikin on opintolainaa vielä monta tonnia jäljellä.
[/quote]
Suomalainen yhteiskunta on sairas. Aivan naurettava ajatus, että pitäisi elää jollain helvetin lainalla, kun työttömät pummit saavat kuitenkin saman rahan sossusta kuin Manulle illallinen. Toimeentulotuki tuntuu suorastaan ruhtinaalliselta tuohon opintotukeen verrattuna, niin olen siitä monesti haaveillut.
[/quote]
Joku ulkomaanreissu, vaatteita lapsille muutamaksi vuodeksi eteenpäin ja lopuilla hernekeittoa kaapit täyteen. Tämä on juuri niitä tilanteita, joissa fiksut ymmärtävät miten systeemi toimii. Fiksu shoppaa itselleen jotain kivaa ja tarpeellista, joka helpottaa elämää jatkossa. Hölmö yrittää sinnitellä tuolla 7000 eurolla niin pitkään kuin suinkin, vaikka luukulle päätyminen on vääjäämätöntä.
Eikö harkinnanvaraisen tuen myöntäminen ole sosiaalityöntekijän heiniä, vai miksi myönnät myös niitä?
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 19:41"]
[/quote]
[/quote]niin tai nostaa raha käteiseksi.
[/quote]
Niin, käytännössä jos tuo käteisen olemassaolo ei tule mitenkään ilmi, niin toimiihan tuokin, mutta silloinkin se on likvidiä, käytettävissä olevaa rahaa teknisessä mielessä ja voi aiheuttaa tuon petossyytteen. Koti-irtaimisto ei tätä samaa efektiä aiheuta.
Minulta loppuvat opintotukikuukaudet muutaman kk:n kuluttua kesken (olen nostanut tukia kesäisin, koska en ole saanut kesätöitä). Valmistun kuitenkin tänä syksynä viimeistään ennen joulua, joten onko minun mahdollista hakea toimeentulotukea noille viimeisille opiskelukuukausilleni? Avopuolisoni on myös opiskelija eikä meillä ole minkäännäköisiä säästöjä eikä liiemmin omaisuuttakaan.
Onko minulla siis mahdollisuutta lisätukiin, kun mulla on perustyöttömyyskorvaus ja se vuokratulo 120 euroa. (Ja lapsilisä ja työtön mies) Kovin on niukat tienistit meillä.(miehellä ansiosidonnainen 1200)
Siirryin tässä kuussa työmarkkinatuelle ja hakemusta ei oltu käsitelty, joten sain pelkän asumistuen. Hakemuksen jätin 2 viikon työttömyysajan jälkeen joten heti päätöksen tultua pitäisi tulla 5 päivän työmarkkinatuki kun vähennetään 5 omavastuupäivää. Sossu maksoi vuokran ja sen verran elämiseen, että yhdistettynä asumistuen kanssa tästä tulee about se 480 euroa. Pistivät päätökseen, että perii elokuun työmarkkinatuen takaisin kun se myönnetään. Onko he nyt siis perimässä 5 päivän työmarkkinatuen, joka olisi mahdollisesti kerennyt elokuulle saapua, vai peritäänkö tuki kolmelta viikolta, jolloin syyskuussa työmarkkinatukea tulisi vain kahdelta viikolta?
Anteeksi, mutta jätän suosiolla vastaamatta provokatiivisiin kysymyksiin ja keskityn oikeisiin kysymyksiin. Ap
[/quote]
Niin provokatiivisia ovat sinun mielestäsi kaikki sellaiset kysymykset, joissa kyseenalaistetaan nykyisen toimintatavan järkevyys ja joihin ei löydy vastausta jostain ohjekirjasta. Mitä hyötyä tällaisesta ketjusta edes on, jos kaikki vastauksesi voi kuka tahansa lukea toimeentulotuen myöntämisperusteista, joita löytyy useammankin kunnan osalta netistä?