Miehen isä remontoi mökkiämme!
Sain 4 vuotta sitten perinnnöksi pienen mökin syrjäkylältä ja meinasin myydä sen pois koska itsellä ei ollut käyttöä.
Appiukko oli kuitenkin toista mieltä ja sanoi että hän mielellään muuttaisi sinne, voisi kuulemma pikkuhiljaa kunnostaa mökkiä.
Toki se minulle sopi, koska minulle ei edes perintöveroa mökistä tullut, sanoin että saa mun puolesta asua siellä ilmaiseksi kunhan itse maksaa sähköt yms. kulut ja sanoin että saa myös tehdä siellä mitä haluaa kunhan ei nyt ihan maantasolle mökkiä laita. Sanoin että rahallisesti en pysty kyllä mitään tukemaan koska on itsellä asuntolainaa ja olin äitiyslomalla yms.
Nyt korona aikana miehen isä on käyttänyt mökkiin ainakin 20 000€ tai enemmänkin, on laajentanut sitä tekemällä yhden lisävuoden, sekä katetun terassin, raivannut pihaa ja istuttanut erilaisia pensaita ja puita. Toki näihin kaikkiin kysynyt luvan ja olen suostunut.
Seuraavaksi meinaa rakentaa saunamökin.
Käytiin siellä nyt pitkästä aikaa Koronan jälkeen ja mökin ilme on tosiaan muuttunut huomattavasti, sanoin appiukolle että onko nyt ihan varma että haluaa rahansa tähän laittaa, hän on kuulemma nauttinut valtavasti kun ovat naapurin miesten kanssa viimeiset vuodet auttaneet tosiaan (ovat siis kaikki entisiä rakennusmiehiä)
Arvatenkin tästä alkoi sitten miehen sisarusten kanssa riitely kun kysyivät että kuka tämän kaiken maksaa.
Eli kysynkin nyt oliko teidän mielestä väärin että suostuin siihen että appiukko saa remo toida mökkiä, mainitsen vielä että en itsekkään kunnolla tiennyt mitä kaikkea siellä teki, jossain välissä kysyi piirustuksia yms ja onko rakennusoikeutta ja saako rakentaa itse lisäosaa. Tällöinkin sanoin että minulla ei ole varaa maksaa, mutta jos siitä huolimatta haluaa niin siitä vaan, lupasin että saa elää siellä niin kauan kun haluaa.
Kommentit (287)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ehkä keskustella asiasta ja ottaa kopiot remppaan käytetyistä laskuista ym. Whkä kätevintä jos tekee jonkun sopparin ja nimet alle. Keskustelkaa mikä reilua. Verottaja tulee katsomaan, että appi saanut hyötyä x määrän per kk mökin käytöstä, jos appi kuolee laskette remppakulut - käyttöhyöty ?
Minä myös neuvoisin ottamaan kuitit ym talteen. AP omistaa mökin ja appi kasvattaa sen arvoa huomattavasti. Tekisin myös jonkun kirjallisen sopimuksen siitä että appi saa asua mökissä pientä remontointia vastaan.
Apen kuollessa miehen sisarukset aikovat varmasti väittää että miehesi on sinun kauttasi saanut ennakkoperintöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, siis kyllä sulla täytyy olla tieto mitä siellä on tehty koska omistajana olet allekirjoittanut lisäsiiven rakennuslupapaperit? Jollet siis ole antanut kirjallista valtakirjaa?
Kyllähän ap sanoi että tietää mitä siellä on tehty mutta ei tiedä hintaa. Ja aloituksessa jo mainitaan että appiukko on kysynyt onko rakennuslupaa jne. Kyllä entiset raksamiehet tietää mitä papereita ja lupia rakentamiseen tarvitaan.
Aloituksessa ei mainita mitään rakennusluvasta. Ja rakennuslupaa hakee kiinteistön omistaja. Kaikki rakennuspiirustukset tulee toimittaa kuntaan, joka rakennusluvan myöntää. Kertomuksen perusteella luulen, että luvat eivät ole kunnossa.
No voi. Minä uskon, että on, sillä tuntemani raksamiehet on näistä tarkkoja, ovat oppineet, kuinka käy, ellei ole. Lisäksi mökki on jossain metsän perukoilla, kuinka monien tarkastajien oletat siellä pyöriskelevän katsomassa, että ei kai täällä erämaassa vaan ole katettu terassi??
Ällöttää te pahansuovat ilkimykset, jotka ette soisi aplle sitä, että mökkiraiska saa uutta elämää ja appiukolle kivaa mielekästä tekemistä viimeisiksi vuosiksi, vaan jankkaatte veroista ja luvista.
Kunnat tekevät nyt kiinteistöveroa varten tarkastukset joka kiinteistössä. Meillä on kahdessa kunnassa mökki ja molemmista tuli kivaa ja papereita, joissa pitää täyttää tarkat tiedot joka pömpelistä, mitä tontilla on. Naapuri kertoi, että heidän mökkikunnastaan oli tullut ilmoitus, että ilmakuva näyttää katetun terassin, johon ei ole haettu lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, siis kyllä sulla täytyy olla tieto mitä siellä on tehty koska omistajana olet allekirjoittanut lisäsiiven rakennuslupapaperit? Jollet siis ole antanut kirjallista valtakirjaa?
Kyllähän ap sanoi että tietää mitä siellä on tehty mutta ei tiedä hintaa. Ja aloituksessa jo mainitaan että appiukko on kysynyt onko rakennuslupaa jne. Kyllä entiset raksamiehet tietää mitä papereita ja lupia rakentamiseen tarvitaan.
Aloituksessa ei mainita mitään rakennusluvasta. Ja rakennuslupaa hakee kiinteistön omistaja. Kaikki rakennuspiirustukset tulee toimittaa kuntaan, joka rakennusluvan myöntää. Kertomuksen perusteella luulen, että luvat eivät ole kunnossa.
No voi. Minä uskon, että on, sillä tuntemani raksamiehet on näistä tarkkoja, ovat oppineet, kuinka käy, ellei ole. Lisäksi mökki on jossain metsän perukoilla, kuinka monien tarkastajien oletat siellä pyöriskelevän katsomassa, että ei kai täällä erämaassa vaan ole katettu terassi??
Ällöttää te pahansuovat ilkimykset, jotka ette soisi aplle sitä, että mökkiraiska saa uutta elämää ja appiukolle kivaa mielekästä tekemistä viimeisiksi vuosiksi, vaan jankkaatte veroista ja luvista.
Kun valtiolle tai kunnalle syntyy saatavia se on suurempi rikos kun jonkun hengen vieminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa kyllä mainitaan että appiukko on nimenomaan kysynyt piirustuksia ja onko rakennuslupaa jäljellä, mä päättelisin tästä että kyllä ne luvat on kunnossa.
Jos appi on ihan järjellä käyvä henkilö niin hänen rahojen tuhlailu ei kuulu lapsille yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Myy mökki appiukolle
Olisi kannattanut myydä purkukuntoisena ennen parannuksia.
Appiukolla pysyy mieli virkeänä ja fysiikka kunnossa, olet säästänyt hoivakotimaksuja ym. apelta sekä lapsiltaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ehkä keskustella asiasta ja ottaa kopiot remppaan käytetyistä laskuista ym. Whkä kätevintä jos tekee jonkun sopparin ja nimet alle. Keskustelkaa mikä reilua. Verottaja tulee katsomaan, että appi saanut hyötyä x määrän per kk mökin käytöstä, jos appi kuolee laskette remppakulut - käyttöhyöty ?
Minä myös neuvoisin ottamaan kuitit ym talteen. AP omistaa mökin ja appi kasvattaa sen arvoa huomattavasti. Tekisin myös jonkun kirjallisen sopimuksen siitä että appi saa asua mökissä pientä remontointia vastaan.
Apen kuollessa miehen sisarukset aikovat varmasti väittää että miehesi on sinun kauttasi saanut ennakkoperintöä.
No kun tällaista välillistä ennakkoperintöä ei ole olemassa. Eli siinähän väittävät.
Minä en ehdottomasti suosittele mitään papereita, koska niitähän sitä sitten aletaan pläräämään ja syynäämään. Nyt tilanne on se, että aplla on laillinen oikeus antaa kenen hyvänsä, vaikka ventovieraan, asua ilman korvausta omassa kiinteistössään. Sen lisäksi hänellä on oikeus antaa lupa parannella kiinteistöään siten, kuten siinä asuva haluaa.
Appiukolla on laillinen oikeus ostaa omalla rahallaan ihan mitä haluaa, olkoon se vaikka terassilautaa sekä viedä ja käyttää tämä ostamansa omaisuus aivan missä haluaa, olkoon se vaikka apn omistaman kiinteistön piha.
Tämän lisäksi appiukolla on oikeus nostaa rahansa, polttaa ne apn omistaman kiinteistön pihalla (apn luvalla) repiä ne taivaan tuuliin pitkällä sillalla, käyttää niitä apn kiinteistön huussissa pepansa pyyhkimiseen, eikä tällekään sisarukset mahda yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa kyllä mainitaan että appiukko on nimenomaan kysynyt piirustuksia ja onko rakennuslupaa jäljellä, mä päättelisin tästä että kyllä ne luvat on kunnossa.
Rakennusoikeus on ihan eri asia kuin rakennuslupa.
Verottajalla ei tämän asian kanssa ole mitään tekemistä. Pahin, mitä voi tapahtua, on, että on rakennettu luvatta, minkä jälkeen pahin, mitä voi tapahtua, on, että luvat haetaan (todennäköisesti saadaan, koska ymmärsin, että mökki on keskellä ei mitään, eikä vesistön läheisyydessä) tai luvatta rakennetut rakennukset poistetaan.
Eli siinä tapauksessa, että rakennuksia täytyy purkaa, on tietysti mennyt appiukon rahoja hukkaan, mutta tämä on suoraan sanottuna aika kaukaa haettu uhka.
Jostain syystä vain tällainen, että joku saisi jotain sen vuoksi, että ollaan onnistuttu näin sopimaan, on suomalaisille kuin punainen vaate ja halutaan uskoa, että tuosta tulee kamalat mätkyt hähää tai ainakin jotain pahaa, ei kukaan voi saada mitään ihan vaan silleen, että sovitaan näin!
Vierailija kirjoitti:
Kunnat tekevät nyt kiinteistöveroa varten tarkastukset joka kiinteistössä. Meillä on kahdessa kunnassa mökki ja molemmista tuli kivaa ja papereita, joissa pitää täyttää tarkat tiedot joka pömpelistä, mitä tontilla on. Naapuri kertoi, että heidän mökkikunnastaan oli tullut ilmoitus, että ilmakuva näyttää katetun terassin, johon ei ole haettu lupaa.
Meillä on kuivanmaanmökki Kaavin kunnassa metsän keskellä. Kyllä sinnekin tarkastaja löysi tiensä. Yksi paikalletuotu pikkuaitta ei ollut kiinteistöveroilmoituksessa, eikä sille ollut anottu lupaa - kalliiksi tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kysellä rakennusoikeuksista jos ei meinaa lupaa hakea?
Eiköhän raksamies tiedä mitä tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Mutta jos on rakennusoikeus, saa myös rakennusluvan. Jospa nyt emme kuitenkaan takertuisi näihin lupiin ja veroihin, kun tuskin sinäkään olet kaupungin viskaali, joka näistä jotain tietääkin, vaan siihen, mikä oikeasti on APn ongelma, eli väleihin sisarusten kanssa.
Ymmärrän itse APta erinomaisen hyvin, sillä meillä oli suvussa samantapainen keissi. Jäi perinnöksi mökki, jossa kukaan ei viettänyt aikaa, oli ihan keskellä ei mitään, lähimmälle mutalammikolle kilometrejä matkaa, jne. Siellä rapistui, kunnes yksi lapsista lunasti sen itselleen ja antoi juuri luvan omalle lapselleen ottaa käyttöön ja parannella. Mutta vävyhän siellä enemmän viihtyy ja parantelee.
Oi varjele, mikä meteli siitä mörskästä on nyt, kun ovat siellä tehneet parannuksia! Nyt on myyty liian halvalla, mollataan tätä sisarusta, joka kuulemma on hyötynyt ja toisten selkärangasta repinyt, uhkaillaan juuri veroilla ja rakennusluvilla. Niin oksettaa tuo toiminta, että mennyt aika monet sukuvälit poikki tämän vuoksi.
Voi vitsi jos mun katkeroitunut, mariseva ja märisevä äiti löytäisi mitä hyvänsä mielekästä tekemistä hyvässä porukassa, mä en valittaisi enkä välittäisi pätkääkään rahasta, jota siihen kuluu tai siitä, kuka siitä toiminnasta hyötyy.
Päinvastoin, rahoittaisin itse toimintaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin kuka tuon maksaa? Etkö juuri kirjoittanut, että appi maksaa.
Mikä tässä on siis ongelma?
Juu siis appiukko on laittanut mökkiin omia rahojansa ties kuinka paljon, en ole halunnut edes kysyä, työn hän on tehnyt itse sekö talkoilla.
Ongelma on se että miehen muut sisarukset eivät tykkää hyvää kun isä laittaa minun mökkiin niin paljon rahaa.
Ap
Ei kai lapset päätä isänsä rahankäytöstä? Apen pitää puhua jälkikasvunsa kanssa. Sun ei tarvitse ottaa siitä itsellesi ongelmaa.
En minä nyt varsinaisesti ongelmaa otakaan mutta kyllä tässä nyt tahtomattaankin on ikävässä välikädessä.
Joka kerta saa kuulla kuinka isän kaikki rahat menee mun mökkiin yms. Ja kuinka voisin itsekin maksaa edes materiaalit yms
Ap
No sano että suksii kuuseen räpättämästä sulle ja puhuu ihan itse faijalleen. Ihme uusavuttomuutta nyt kaikin puolin. Itsellä ei riitä sympatiaa yhdellekään valittajalle / negaa aiheuttaville ihmisille, saavat painua hevon kuuseen minun elämästä, ja suosittelen samaa. Elämästä tulee ihanan yksinkertaista kun ympärillä on vain hyviä ihmisiä ja toksiset poistetaan välittömästi.
Sanoisin niille sisaruksille, että osoittaa valituksensa suoraan appiukolle. Sinä et ole remppoja halunnut etkä pyytänyt, ne on hänen omasta halustaan tekemiä. Voisi sanoa lapsilleen suorat sanat siitä että saa tehdä rahoillaan mitä haluaa. Sinä voit todeta että et aio asiasta keskustella miehen sisarusten kanssa, ei kuulu heille.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin niille sisaruksille, että osoittaa valituksensa suoraan appiukolle. Sinä et ole remppoja halunnut etkä pyytänyt, ne on hänen omasta halustaan tekemiä. Voisi sanoa lapsilleen suorat sanat siitä että saa tehdä rahoillaan mitä haluaa. Sinä voit todeta että et aio asiasta keskustella miehen sisarusten kanssa, ei kuulu heille.
Tietysti asia on näin, mutta en minäkään tahtoisi ehdoin tahdoin miehen sukulaisten vihamielisyyden kohteeksi, enkä toivoisi, että miehelle tulee riitaa sukulaistensa kanssa minun vuokseni.
Ihmisten välillä on helppo sanoa, että toteat ja lyöt luurin kiinni tms. ja munkin mielestä se on tarpeen silloin, kun asiat menee kokonaisesti yli, mutta ensin kyllä on ihan hyvä yrittää edes keskustella.
Musta tuolla oli hyvä neuvo, että kääntää keskustelua siihen, mitä appiukko tästä saa ja mikä olisi appiukon tosiasiallinen tilanne, jos mökkiä ja sen remppaa ei olisi.
Onko anoppi elossa, oletan, että ei, jos appi asuu yksin mökissä kokoaikaisesti? Jos näin, voisi tosiaan sisaruksilta kysyä, mitäpä lottoatte, että apelle vuoden päästä kuuluu, jos nyt muuttaa mökiltä kavereiden luota jonnekin ja ai niin muuten, minne?
Mua sitten ällöttää nämä perinnönkyttääjät, jotka ovat haaskalla ennen kuin vanhempi on edes kuollut. Tässäkin tapauksessa ilmeisen hyväkuntoisesta kaverista kyse, jos tuolla tavalla remppaa tekee.
Jos asiasta tulee vielä puhe niin sano, että pappa saa käyttää rahansa mihin haluaa, se ei ole lasten eikä sinun asia. Voisi vaikka vetää viinaa Kanarialla eikä siihenkään kukaan voisi puuttua.
Kirjoita kuitenkin papan kanssa muutamalla rivillä ylös mitä olette sopineet. Jos jotain isoja muutoksia tulee niin on hyvä olla paperiversio sovituista asioista.