Miehen isä remontoi mökkiämme!
Sain 4 vuotta sitten perinnnöksi pienen mökin syrjäkylältä ja meinasin myydä sen pois koska itsellä ei ollut käyttöä.
Appiukko oli kuitenkin toista mieltä ja sanoi että hän mielellään muuttaisi sinne, voisi kuulemma pikkuhiljaa kunnostaa mökkiä.
Toki se minulle sopi, koska minulle ei edes perintöveroa mökistä tullut, sanoin että saa mun puolesta asua siellä ilmaiseksi kunhan itse maksaa sähköt yms. kulut ja sanoin että saa myös tehdä siellä mitä haluaa kunhan ei nyt ihan maantasolle mökkiä laita. Sanoin että rahallisesti en pysty kyllä mitään tukemaan koska on itsellä asuntolainaa ja olin äitiyslomalla yms.
Nyt korona aikana miehen isä on käyttänyt mökkiin ainakin 20 000€ tai enemmänkin, on laajentanut sitä tekemällä yhden lisävuoden, sekä katetun terassin, raivannut pihaa ja istuttanut erilaisia pensaita ja puita. Toki näihin kaikkiin kysynyt luvan ja olen suostunut.
Seuraavaksi meinaa rakentaa saunamökin.
Käytiin siellä nyt pitkästä aikaa Koronan jälkeen ja mökin ilme on tosiaan muuttunut huomattavasti, sanoin appiukolle että onko nyt ihan varma että haluaa rahansa tähän laittaa, hän on kuulemma nauttinut valtavasti kun ovat naapurin miesten kanssa viimeiset vuodet auttaneet tosiaan (ovat siis kaikki entisiä rakennusmiehiä)
Arvatenkin tästä alkoi sitten miehen sisarusten kanssa riitely kun kysyivät että kuka tämän kaiken maksaa.
Eli kysynkin nyt oliko teidän mielestä väärin että suostuin siihen että appiukko saa remo toida mökkiä, mainitsen vielä että en itsekkään kunnolla tiennyt mitä kaikkea siellä teki, jossain välissä kysyi piirustuksia yms ja onko rakennusoikeutta ja saako rakentaa itse lisäosaa. Tällöinkin sanoin että minulla ei ole varaa maksaa, mutta jos siitä huolimatta haluaa niin siitä vaan, lupasin että saa elää siellä niin kauan kun haluaa.
Kommentit (287)
Kai se appi saa laittaa rahansa mihin haluaa, se aina välillä unohtuu ihmisiltä. Vaikka polttelis takassa menemään.
Kannattaa ehkä keskustella asiasta ja ottaa kopiot remppaan käytetyistä laskuista ym. Whkä kätevintä jos tekee jonkun sopparin ja nimet alle. Keskustelkaa mikä reilua. Verottaja tulee katsomaan, että appi saanut hyötyä x määrän per kk mökin käytöstä, jos appi kuolee laskette remppakulut - käyttöhyöty ?
Siis kuka mökin omistaa? Hänhän saa verottajan näkökulmasta rahan arvoista hyötyä. Kyllä verottaja ainakin kaipailee pian osuuttaan, kun joku sukulainen ilmoittaa ja tuollainen voidaan laskea ennakkoperinnöksikin.
Kai tähän kaikkeen on rakennusluvat kunnossa? Meillä lähimökkiläinen joutui purkamaan terassin, koska se oli melkein naapurin rajalla.
Höpö höpö tässä mitään verotuksia kannata miettiä. Saunamökin vie sitten mukanaan jos verottaja kysyy.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin kuka tuon maksaa? Etkö juuri kirjoittanut, että appi maksaa.
Mikä tässä on siis ongelma?
Juu siis appiukko on laittanut mökkiin omia rahojansa ties kuinka paljon, en ole halunnut edes kysyä, työn hän on tehnyt itse sekö talkoilla.
Ongelma on se että miehen muut sisarukset eivät tykkää hyvää kun isä laittaa minun mökkiin niin paljon rahaa.
Ap
Tehkää virallinen paperi jossa mainitaan että vuokran sijaan appi saa rempata mökkiä ja sen tonttia haluamallaan tavalla ja summalla. Sehän myös kuluu hänen asuessa siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu siis appiukko on laittanut mökkiin omia rahojansa ties kuinka paljon, en ole halunnut edes kysyä, työn hän on tehnyt itse sekö talkoilla.
Ongelma on se että miehen muut sisarukset eivät tykkää hyvää kun isä laittaa minun mökkiin niin paljon rahaa.
Ap
Se ei ole miesten sisarusten asia. Kyseessä on appiukon rahat. Hän voi tehdä mitä haluaa niillä. Vaikka pyyhkiä persiinsä.
Vierailija kirjoitti:
Siis kuka mökin omistaa? Hänhän saa verottajan näkökulmasta rahan arvoista hyötyä. Kyllä verottaja ainakin kaipailee pian osuuttaan, kun joku sukulainen ilmoittaa ja tuollainen voidaan laskea ennakkoperinnöksikin.
Mitä hyötyä se appiukko saa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei kai lapset päätä isänsä rahankäytöstä? Apen pitää puhua jälkikasvunsa kanssa. Sun ei tarvitse ottaa siitä itsellesi ongelmaa.
Appiukko asuu siellä ilmaiseksi ja tekee remppaa? Viittaa kintaalla niille sisarusten vaatimuksille, heillä ei ole tuossa osaa eikä arpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue aloitus! Appiukko saa asua siellä ilmaiseksi kunhan maksaa juoksevat kulut.
Ap omidtaa mökin ja aapeen appiukko remontoi omilla rahoillaan.
Se on oikein, mistä aapee ja appiukkonsa keskenään vapaaehtoisesti sopivat.
Verottajalle ja aapeen miehen sisarille voi kertoa, että appiukko asuu ja käyttää mökkiä ilmaiseksi ja remointoi oman tarpeensa mukaan omaksi edukseen, mutta remonteidta ei jää pysyvää hyötyä aapeelle (kuten ei oikeasti jääkään jos appiukko nt muutamankin vuodeen elää: tuollaiset remontit kuluvat vanhiksi todi nopeasti)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuu ilmaiseksi ja ymmärsin, että saa asua niin pitkään kuin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei kai lapset päätä isänsä rahankäytöstä? Apen pitää puhua jälkikasvunsa kanssa. Sun ei tarvitse ottaa siitä itsellesi ongelmaa.
En minä nyt varsinaisesti ongelmaa otakaan mutta kyllä tässä nyt tahtomattaankin on ikävässä välikädessä.
Joka kerta saa kuulla kuinka isän kaikki rahat menee mun mökkiin yms. Ja kuinka voisin itsekin maksaa edes materiaalit yms
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En minä nyt varsinaisesti ongelmaa otakaan mutta kyllä tässä nyt tahtomattaankin on ikävässä välikädessä.
Joka kerta saa kuulla kuinka isän kaikki rahat menee mun mökkiin yms. Ja kuinka voisin itsekin maksaa edes materiaalit yms
Ap
Sanot vaan kylmästi että on hyvitetty mökkivuokrassa että mitäpä tuo teille edes kuuluu.
Mieti jos sun vanhempi käyttäisi useita kymmeniä tuhansia, kaikki rahansa remonttiin, josta hyötyy esim kuvitteellisen veljesi vaimo.
Se ettei appi maksa vuokraa, kannattaa selventää sisaruksille. Tsekkaa alueen vuokratasot, niin pystyt sanomaan, onko remonteista kertynyt summa ok tasolla.
Sekä täytyisi kyllä olla itsekin kärryillä siitä, mitä remontteja siellä tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Mieti jos sun vanhempi käyttäisi useita kymmeniä tuhansia, kaikki rahansa remonttiin, josta hyötyy esim kuvitteellisen veljesi vaimo.
Se ettei appi maksa vuokraa, kannattaa selventää sisaruksille. Tsekkaa alueen vuokratasot, niin pystyt sanomaan, onko remonteista kertynyt summa ok tasolla.
Sekä täytyisi kyllä olla itsekin kärryillä siitä, mitä remontteja siellä tehdään.
Miksi minä sellaista miettisin? Mitä minä asialle voisin tehdä? Kieltää tekemästä remonttia?
Sisarukset kyllä tietävät ettei appiukko maksa vuokraa. Alueella ei ole vuokratasoa koska siellä ei ole vuokra-asuntoja. Nyt siis puhutaan pikkukylän perämetsästä, mökki on Joen varrella.
Kyllä minä nyt suurinpiirteiden tiesin mitä siellä tehdään, appiukkon kanssa puhelimessa ollaan juteltu, mutta ei kyllä hajuakaan mitä tuollainen maksaa.
Ap
Verottajan virallinen ohje.
"Yksityishenkilö voi antaa omistamansa asunnon toisen henkilön käyttöön täysin ilmaiseksi. Vuokraa ei ole pakko periä. Asunnon käyttäjän ei tarvitse olla sukulainen vaan hän voi olla kuka tahansa. Asunnon käyttäjää ei veroteta, ellei asuminen ole korvausta tehdystä työstä. Tällöin asunnon käyttäjälle muodostuu verotettava asuntoetu."