Miehen isä remontoi mökkiämme!
Sain 4 vuotta sitten perinnnöksi pienen mökin syrjäkylältä ja meinasin myydä sen pois koska itsellä ei ollut käyttöä.
Appiukko oli kuitenkin toista mieltä ja sanoi että hän mielellään muuttaisi sinne, voisi kuulemma pikkuhiljaa kunnostaa mökkiä.
Toki se minulle sopi, koska minulle ei edes perintöveroa mökistä tullut, sanoin että saa mun puolesta asua siellä ilmaiseksi kunhan itse maksaa sähköt yms. kulut ja sanoin että saa myös tehdä siellä mitä haluaa kunhan ei nyt ihan maantasolle mökkiä laita. Sanoin että rahallisesti en pysty kyllä mitään tukemaan koska on itsellä asuntolainaa ja olin äitiyslomalla yms.
Nyt korona aikana miehen isä on käyttänyt mökkiin ainakin 20 000€ tai enemmänkin, on laajentanut sitä tekemällä yhden lisävuoden, sekä katetun terassin, raivannut pihaa ja istuttanut erilaisia pensaita ja puita. Toki näihin kaikkiin kysynyt luvan ja olen suostunut.
Seuraavaksi meinaa rakentaa saunamökin.
Käytiin siellä nyt pitkästä aikaa Koronan jälkeen ja mökin ilme on tosiaan muuttunut huomattavasti, sanoin appiukolle että onko nyt ihan varma että haluaa rahansa tähän laittaa, hän on kuulemma nauttinut valtavasti kun ovat naapurin miesten kanssa viimeiset vuodet auttaneet tosiaan (ovat siis kaikki entisiä rakennusmiehiä)
Arvatenkin tästä alkoi sitten miehen sisarusten kanssa riitely kun kysyivät että kuka tämän kaiken maksaa.
Eli kysynkin nyt oliko teidän mielestä väärin että suostuin siihen että appiukko saa remo toida mökkiä, mainitsen vielä että en itsekkään kunnolla tiennyt mitä kaikkea siellä teki, jossain välissä kysyi piirustuksia yms ja onko rakennusoikeutta ja saako rakentaa itse lisäosaa. Tällöinkin sanoin että minulla ei ole varaa maksaa, mutta jos siitä huolimatta haluaa niin siitä vaan, lupasin että saa elää siellä niin kauan kun haluaa.
Kommentit (287)
No, jos on entinen raksamies, osaa kyllä katsoa sopivat hinnat ja mistä kannattaa ostaa, eli ei välttämättä mene suunnattomia summia. Mutta jos tekee ihan kunnon saunamökin perustuksineen (eikä jotain siirrettävää hässäkkää), se kyllä maksaa!
Jos mun vanhemmat makselisi mun veljen vaimon omistamaan asuntoon jotain ja asuisi siellä sitä vastaan, niin eikai mulla olis sanomista, kuten ei muutenkaan muiden ihmisten raha-asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti jos sun vanhempi käyttäisi useita kymmeniä tuhansia, kaikki rahansa remonttiin, josta hyötyy esim kuvitteellisen veljesi vaimo.
Se ettei appi maksa vuokraa, kannattaa selventää sisaruksille. Tsekkaa alueen vuokratasot, niin pystyt sanomaan, onko remonteista kertynyt summa ok tasolla.
Sekä täytyisi kyllä olla itsekin kärryillä siitä, mitä remontteja siellä tehdään.Miksi minä sellaista miettisin? Mitä minä asialle voisin tehdä? Kieltää tekemästä remonttia?
Sisarukset kyllä tietävät ettei appiukko maksa vuokraa. Alueella ei ole vuokratasoa koska siellä ei ole vuokra-asuntoja. Nyt siis puhutaan pikkukylän perämetsästä, mökki on Joen varrella.
Kyllä minä nyt suurinpiirteiden tiesin mitä siellä tehdään, appiukkon kanssa puhelimessa ollaan juteltu, mutta ei kyllä hajuakaan mitä tuollainen maksaa.
Ap
Tästä päättelen, että haluat vain yhden sortin vastauksia. Tarkoitan sitä, että miltä itsestäsi tuntuisi olla miehesi sisarusten asemassa.
Verottajan näkökulma on selvä, hyödyt remonteista ja olet velvoitettu veroon. Siksikin kannattaisi olla kärryillä koituu vielä tuhansien mätkyt, kun et piittaa asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti jos sun vanhempi käyttäisi useita kymmeniä tuhansia, kaikki rahansa remonttiin, josta hyötyy esim kuvitteellisen veljesi vaimo.
Se ettei appi maksa vuokraa, kannattaa selventää sisaruksille. Tsekkaa alueen vuokratasot, niin pystyt sanomaan, onko remonteista kertynyt summa ok tasolla.
Sekä täytyisi kyllä olla itsekin kärryillä siitä, mitä remontteja siellä tehdään.Miksi minä sellaista miettisin? Mitä minä asialle voisin tehdä? Kieltää tekemästä remonttia?
Sisarukset kyllä tietävät ettei appiukko maksa vuokraa. Alueella ei ole vuokratasoa koska siellä ei ole vuokra-asuntoja. Nyt siis puhutaan pikkukylän perämetsästä, mökki on Joen varrella.
Kyllä minä nyt suurinpiirteiden tiesin mitä siellä tehdään, appiukkon kanssa puhelimessa ollaan juteltu, mutta ei kyllä hajuakaan mitä tuollainen maksaa.
Ap
Tästä päättelen, että haluat vain yhden sortin vastauksia. Tarkoitan sitä, että miltä itsestäsi tuntuisi olla miehesi sisarusten asemassa.
Verottajan näkökulma on selvä, hyödyt remonteista ja olet velvoitettu veroon. Siksikin kannattaisi olla kärryillä koituu vielä tuhansien mätkyt, kun et piittaa asiasta.
Miksi jauhat täyttä soopaa. Appiukko ei ole töissä mökillä vaan asuu siellä. Siitä mitään mätkyjä tule.
Me asutaan vanhempieni talossa ja he asuvat meidän entisessä kaksiossa, ollaan tänne aikaa myöden rakennettu terassia, vaihdettu keittiö yms. Laitettu pihaa, ihan omaksi iloksemme. Tästä mitään mätkyjä tule vanhemmilleni.
Miksi et vaan myynyt mökkiä appiukolle?
Ainoa, mikä huolestuttaa, on rakennusluvat, jotka ovat sinun vastuullasi. Hän on ilmeisesti täysivaltainen kansalainen eikä edunvalvonnassa, joten hän saa tehdä rahoillaan mitä tahtoo.
Kannattaisi tehdä ihan virallinen vuokrasopimus, johon kirjoitetaan, että kunnostus ja rakennustyöt korvaavat vuokraa. Silloin ei muilla perillisillä ole jälkeen päin mitään sanomista, kun sehän on asumiskulua. Vuokrahintana voi käyttää ihan mitä tahansa teidän sopivaksi katsomaanne summaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi jauhat täyttä soopaa. Appiukko ei ole töissä mökillä vaan asuu siellä. Siitä mitään mätkyjä tule.
Me asutaan vanhempieni talossa ja he asuvat meidän entisessä kaksiossa, ollaan tänne aikaa myöden rakennettu terassia, vaihdettu keittiö yms. Laitettu pihaa, ihan omaksi iloksemme. Tästä mitään mätkyjä tule vanhemmilleni.
Lahjavero? Ap on vastaan ottanut ilmaiseksi esim rakennusmateriaaleja ja seuraavaksi hän saa ilmaiseksi saunamökin.
Ap, siis kyllä sulla täytyy olla tieto mitä siellä on tehty koska omistajana olet allekirjoittanut lisäsiiven rakennuslupapaperit? Jollet siis ole antanut kirjallista valtakirjaa?
Vierailija kirjoitti:
Ap, siis kyllä sulla täytyy olla tieto mitä siellä on tehty koska omistajana olet allekirjoittanut lisäsiiven rakennuslupapaperit? Jollet siis ole antanut kirjallista valtakirjaa?
Kyllähän ap sanoi että tietää mitä siellä on tehty mutta ei tiedä hintaa. Ja aloituksessa jo mainitaan että appiukko on kysynyt onko rakennuslupaa jne. Kyllä entiset raksamiehet tietää mitä papereita ja lupia rakentamiseen tarvitaan.
Kertokoot isä lapsilleen miten asiat on. Ihan turhaa veemäistä piikittelyä ja tahallista riidanhaastamista tuollainen, että nähdään pahoja piruja siellä missä niitä ei edes ole. Onko sisaruksilla jotain muuta kaunaa sinua kohtaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lahjavero? Ap on vastaan ottanut ilmaiseksi esim rakennusmateriaaleja ja seuraavaksi hän saa ilmaiseksi saunamökin.
Hölönpölön lahjaverot.
Ap, tilanteesi on ikävä henkiseltä kantilta, ymmärrän sen, mutta miehen sisaruksille voisi nyt korostaa sitä tosiasiaa, että heidän isänsä on onnellinen ja tyytyväinen, saa elää kuten tahtoo, on saanut kavereita, joiden kanssa on mielekästä tekemistä - mieluumminko he tahtoisivat isänsä näivettyvän kerrostalossa, ehkä ainoa ilonaan tissuttelu?
Saunamökistä, jos se on kovin kallis, voitte tietysti sopia, että se menee appiukon omistukseen. Kyllä toisen tontille saa luvalla rakentaa. Sitä en tiedä, mutkittuuko rakennusluvat jne. kovasti, mutta appiukko varmaan tietää alalla olleena.
Jos taas appiukko haluaa rakentaa mökin sinun omistukseesi, edelleen, ei sisaruksilla nokan koputtamista. Voisi se appiukko rahansa alkoon ja kapakoihinkin kantaa ja ryyppyremmillä jakaa, eikä sitäkään voisi sisarukset estää.
Kysymyksiin siitä, miten pitäisi suhtautua siihen, että rahaa menee jonkun sisaruksen puolison mökkiin on siis oma vastaukseni yksiselitteinen: vanhemman omat rahat ja toivottovasti hän tekee niillä jotain, mikä hänet tekee onnelliseksi. Perinnöksikö niitä pitäisi säilyttää?
Sekä lisäsiipeen että saunamökkiin tarvitaan rakennusluvat. Piirustusten pitää olla kunnossa ja rakennusviraston hyväksymät.
Verottaja voi katsoa että olet saanut pimeää vuokraa eli työtä ja remppakuluja
Mätkyt Voi tulla
Mies säästää Aika paljon kun ei maksa vuokraa
Vierailija kirjoitti:
Sekä lisäsiipeen että saunamökkiin tarvitaan rakennusluvat. Piirustusten pitää olla kunnossa ja rakennusviraston hyväksymät.
Katettu terassikin vaatii luvan.
Jos maksaisi 800 vuokraa niin se on noin 10000 euroa vuodessa
Kai tiedät, että jos sinä ns. potkaiset tyhjää, niin se, joka sinun mökkisi perii voi potkaista sen appiukkosi pois välittömästi sieltä mökiltä ? Se, että sinä olet antanut suullisen luvan asua niin kauan kuin haluaa, ei sitten enää riitäkkään .
Vierailija kirjoitti:
Verottaja voi katsoa että olet saanut pimeää vuokraa eli työtä ja remppakuluja
Mätkyt Voi tulla
Mies säästää Aika paljon kun ei maksa vuokraa
No ei katso eikä voi. Verottajaa ei kiinnosta pätkääkään se, että jossain metsäkylillä parannellaan mummon mökkiä ja rakennetaan pihamaalle omaan käyttöön terassi.
Voithan ap suoraan ottaa yhteyttä verottajaan, mutta siellä kyllä pyöritellään silmiä. Ovat tottuneet siihen, että kateelliset suomalaiset milloin mitäkin ilmoittelevat saatuna etuna.
Vierailija kirjoitti:
Kai tiedät, että jos sinä ns. potkaiset tyhjää, niin se, joka sinun mökkisi perii voi potkaista sen appiukkosi pois välittömästi sieltä mökiltä ? Se, että sinä olet antanut suullisen luvan asua niin kauan kuin haluaa, ei sitten enää riitäkkään .
No jos todennäköisyyksillä pelataan, eiköhän se appiukko ennen apta potkaise tyhjää. Ja kukahan sen kivan, mökkiä rempanneen appiukon sieltä haluaisi potkaista pois välittömästi,, apn mies, eli appiukon poika, vaiko apn lapset, joiden vaari appiukko on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ap sanoi että tietää mitä siellä on tehty mutta ei tiedä hintaa. Ja aloituksessa jo mainitaan että appiukko on kysynyt onko rakennuslupaa jne. Kyllä entiset raksamiehet tietää mitä papereita ja lupia rakentamiseen tarvitaan.
Aloituksessa ei mainita mitään rakennusluvasta. Ja rakennuslupaa hakee kiinteistön omistaja. Kaikki rakennuspiirustukset tulee toimittaa kuntaan, joka rakennusluvan myöntää. Kertomuksen perusteella luulen, että luvat eivät ole kunnossa.
Vero vero vero. Eikö ihmisillä ole muuta mielessä.
Paras kieltää jatkossa remontit ja laajennukset. Melkoiset ongelmat tulossa jos miehesi kanssa eroatte. Tai sitten myyt mökin appiukolle.
Onko tuo nyt sitten korvausta työstä vai ei?
Jos kolmen vuoden aikana huvikseen remontoi silloin tällöin niin en puhuisi että tuo nyt varsinaista työtä on mutta ap:n kyllä kannattaisi ottaa asiasta selvää.