Hei akateeminen. Olen duunari. Jutellaanko hetki ja tutustutaan?
Kysymys otsikossa. Puretaa vähän ennakkoluuloja. Ai niin, olen lähihoitaja.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Luetko kirjoja?
-akateeminen
Ensimmäisenä kommenttina tämä raivostuttava yleistys. Muuthan eivät lue kirjoja kuin akateemiset.
T: ei ap, mutta vuosia duunarin töitä tehnyt nykyinen akateeminen, joka on koko elämänsä ajan lukenut kirjoja
Minä olen akateeminen kirjallisuustyöläinen. Luen ja kirjoitan työkseni, mutta ei kai se tee minusta huonoa ihmistä.
Oletko samaa mieltä Sokrateksen kanssa ystävyyden luonteista Platonin Lysis dialogissa?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen duunari ja maisteri. Vaikka on yliopistotutkinto en osaa ajatella itseäni minää akateemisena.
Tätä minäkin mietin, että mikä tekee ihmisestä akateemisen? Maisteri olen minäkin, mutta työurani olen tehnyt teollisuudessa, nykyisin esimiestehtävissä mutta alkuun ihan duunarina. Olenko minä siis akateeminen? Missä kohtaa minusta tuli sellainen, opiskeluaikana vai jossain kohtaa työuraa?
Vierailija kirjoitti:
Turhaa vastakkainasettelua. Olen koulutuksen puolesta akateeminen, mutta sielultani tamperelainen duunari. Vanhempani hyvin erilaisista taustoista, toinen ylenpää keskiluokkaa ja toinen tesomalta. Luokitelkaapa mut?
Selvä. Olet siis tesomalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen duunari ja maisteri. Vaikka on yliopistotutkinto en osaa ajatella itseäni minää akateemisena.
Tätä minäkin mietin, että mikä tekee ihmisestä akateemisen? Maisteri olen minäkin, mutta työurani olen tehnyt teollisuudessa, nykyisin esimiestehtävissä mutta alkuun ihan duunarina. Olenko minä siis akateeminen? Missä kohtaa minusta tuli sellainen, opiskeluaikana vai jossain kohtaa työuraa?
Maisterin tutkinto nyt vain sattuu olemaan akateeminen tutkinto, jolloin maisterin tutkinnon suorittanutta voidaan perustellusti kutsua taustaltaan akateemiseksi. Arvolatautuneen siitä tuntuu tekevän ainoastaan eräät matalasti koulutetut, joiden mytologiassa akateeminen tarkoittaa samaa kuin ylimielinen.
Mitä odotat kun näin vastakkainasettelit aloituksesi, et kai vain riitaa?
No kysytään sitten: ajatteletko olevasi parempi kuin akateeminen ihminen?
Vierailija kirjoitti:
Korkeasti koulutetut ihmiset ovat ärsyttäviä, kun luulevat olevansa, ah, niin sivistyneitä ja hienoja. Onneksi niitten kanssa ei tarvitse olla tekemisissä vapaaehtoisesti. M27
Siis kuka/ketkä luulevat olevansa hienoja? Tän on pakko olla provo ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
uskotko Leopold II nauttineen La clemenza di Tito:sta?
Tekisi mieli googlata, mutta olenpa rehellinen ja sanon etten tiedä.
ap
En usko, että moni akateeminenkaan tietää. Nippelitietoa, josta ei ole hyötyä kuin hyvin marginaalisella alalla.
yleissivistystä. mozartin kuuluisimpia teoksia ja viimeisin.
Enmä tuollaista muista kuulleeni :D Toki voin olla vain huonomuistinen, opinnoista jokunen vuosikymmen.
Musiikin maisteri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
uskotko Leopold II nauttineen La clemenza di Tito:sta?
Tekisi mieli googlata, mutta olenpa rehellinen ja sanon etten tiedä.
ap
En usko, että moni akateeminenkaan tietää. Nippelitietoa, josta ei ole hyötyä kuin hyvin marginaalisella alalla.
yleissivistystä. mozartin kuuluisimpia teoksia ja viimeisin.
Enmä tuollaista muista kuulleeni :D Toki voin olla vain huonomuistinen, opinnoista jokunen vuosikymmen.
Musiikin maisteri
älä viitti et ole musiikin maisteri jos et tiedä Mozartia.
Kysymyksenä se ensimmäinen mieleen tullut eli millaisesta musiikista pidät? Itse tykkään rokista ja metallista. Vaihtelevasti muutakin. Kotimaisesta musiikista en pidän kuin harvoista. Onko musiikki tärkeää sinulle? Itselleni on ja päivittäinen tulee jotain kuunneltua. Hups, enhän minä akateeminen 😅 huomasin vasta nyt mitä haettiin. No olen "ajatuksissani sivistynyt" ehkä joskus akateeminenkin tyyppi nyt sitten tällä hetkellä niin lähetän viestin nyt kun sen kirjoitin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat ihanalta ja avoimelta ihmiseltä, ap. Välillä törmää siihen, että suorittavan työn tekijät ei halua tutustua korkeammin koulutettuihin kun luulevat, että me eletään jotenkin ihan eri maailmoissa, tai että ei arvostettaisi kaikkia ammmatteja.
En ole ap. Mutta jotenkin tuntuu oudolta tämä luokittelu akateemisten ja duunareiden välillä. Minulla on ystäviä sekä duunariluokasta, että akateemisista. Joskus tohtoriystäväni kyllä puhuu asioista, joista en ymmärrä, mutta ei hänkään ymmärrä omaa työnkuvaani. En tunne oloani tyhmemmäksi silti, vaikka en ole tohtori.
Minuakin lähinnä ihmetyttää tämä keskustelu. Omassa ystäväporukassa on myös hyvin erilaisia koulutustaustoja ja työpaikkoja. Samoin suvussani ja perheeni sisällä on niin amista, amk-tutkintoa kuin maisteriakin.
Kerran eräs yliopistokaverini ihmetteli kun viittasin ohimennen tradenomi-kaveriini. Tämän yliopistokaverini kaveripiiriin kun ei kuulemma kuulunut ketään muita kuin yliopistolaisia joten oli kummallista kuulla tällaisesta laajemmasta tuttavapiiristä josta löytyy ihmisiä monenlaisella taustalla. Olin ihmetyksestä aika sanaton... Itse en taas ollut tavannut aiemmin ketään muuta jolla on noin rajoittunut tuttavapiiri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat ihanalta ja avoimelta ihmiseltä, ap. Välillä törmää siihen, että suorittavan työn tekijät ei halua tutustua korkeammin koulutettuihin kun luulevat, että me eletään jotenkin ihan eri maailmoissa, tai että ei arvostettaisi kaikkia ammmatteja.
En ole ap. Mutta jotenkin tuntuu oudolta tämä luokittelu akateemisten ja duunareiden välillä. Minulla on ystäviä sekä duunariluokasta, että akateemisista. Joskus tohtoriystäväni kyllä puhuu asioista, joista en ymmärrä, mutta ei hänkään ymmärrä omaa työnkuvaani. En tunne oloani tyhmemmäksi silti, vaikka en ole tohtori.
Minuakin lähinnä ihmetyttää tämä keskustelu. Omassa ystäväporukassa on myös hyvin erilaisia koulutustaustoja ja työpaikkoja. Samoin suvussani ja perheeni sisällä on niin amista, amk-tutkintoa kuin maisteriakin.
Kerran eräs yliopistokaverini ihmetteli kun viittasin ohimennen tradenomi-kaveriini. Tämän yliopistokaverini kaveripiiriin kun ei kuulemma kuulunut ketään muita kuin yliopistolaisia joten oli kummallista kuulla tällaisesta laajemmasta tuttavapiiristä josta löytyy ihmisiä monenlaisella taustalla. Olin ihmetyksestä aika sanaton... Itse en taas ollut tavannut aiemmin ketään muuta jolla on noin rajoittunut tuttavapiiri.[/quot6e]
En minä mietl - tai välttämättä edes tiedä/muista - tuttavapiirini koulutuksia tai työpaikkoja. En ymmärrä, mitä kiinnostavaa niissä on.
Vierailija kirjoitti:
Mistä jutellaan? Olen itse tehnyt paljon duunarin hommia. Ajanut trukkia, ollut hihnalla pussittamassa eläinten ruokaa, kolmivuorotyössä tehtaan ohjaamossa. Nykyään teen toimistohommia. Palkka on hyvä, työkaverit ja pomot on mukavia. Ei harmita, että opiskelin mutta ei mulla ole mitään duunareita vastaan. Kaikki työ on arvokasta ja duunarin työ on rankkaa työtä - mutta erilaista kuin akateeminen työ.
Itsekin tein opiskeluaikana matalapalkkatöitä ja ne tuntuivat ihan lomalta opintoihin nähden, samoin nyt parempipalkkaisiin töihin nähden. Sain sen 10v aikana ihan vääristyneen kuvan työelämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä jutellaan? Olen itse tehnyt paljon duunarin hommia. Ajanut trukkia, ollut hihnalla pussittamassa eläinten ruokaa, kolmivuorotyössä tehtaan ohjaamossa. Nykyään teen toimistohommia. Palkka on hyvä, työkaverit ja pomot on mukavia. Ei harmita, että opiskelin mutta ei mulla ole mitään duunareita vastaan. Kaikki työ on arvokasta ja duunarin työ on rankkaa työtä - mutta erilaista kuin akateeminen työ.
Itsekin tein opiskeluaikana matalapalkkatöitä ja ne tuntuivat ihan lomalta opintoihin nähden, samoin nyt parempipalkkaisiin töihin nähden. Sain sen 10v aikana ihan vääristyneen kuvan työelämästä.
Suku myös duunareita ja siksi pitänyt aina itsestäänselvyytenä suurta vapaa-ajan määrää.
Vierailija kirjoitti:
mitä mieltä olet Dalva Colheita Golden White Port 1971?
duunarit alapeukuttaa mutta sehän tän ketjun idea. haukkua akateemisia.
jos sitä soitetaan muualla kuin sinun rekan hytissä.
-eri