Itku tuli äsken tämän tilanteen vuoksi
Yrittänyt olla reipas ja tsempata itseään koko päivän, mutta alkoi ahdistaa niin, että itku tuli. Miksi elämän ennen turvallisessa suomessa piti muuttua tällaiseksi painajaiseksi?
Kommentit (322)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minun elämästä on ainakin hyvin pitkälle ilo kadonnut. Epävarmuudessa eläminen on todella raskasta ja eniten minussa pelkoa aiheuttaa epävarmuus siitä, että saisin lapset pois tästä maasta. Voin itse jäädä, mutta lapsien haluan pelastuvan. Kun tietäisin jonkun joka veisi heidät hätätilanteessa heidät täältä pois.
Ymmärrän sinua. Minullakin on ollut tunne, että
koko elämästä on mennyt ilo, elämän eteenpäin suunnittelu ja ennen mukavat asiat tuntuvat nyt vaikealta ja väkinäiseltä, kun epävarmuus ja huoli tulevasta tekee kaikesta raskasta. Minulla ei ole lapsia. Voin vain kuvitella tuskasi heidän vuokseen. Kunpa olisikin joku hyvä taho, joka voisi viedä heidät turvaan. Voisiko joku virallinen taho auttaa siinä? On tämä kauheaa aikaa. Ei voi kuin toivoa, että sota Suomessa jotenkin vältettäisiin. Voimia päivä kerrallaan ♥️
-Ap
Kiitos. Minä en tosiaan tiedä onko Suomessa olemassa mitään suunnitelmaa lasten varalle. Jospa olisi ja siitä tiedoitettaisiin. Lapsille olisi paikka ystävän luona, kun vain tietäison miten heidät sinne saisin, jos rajat on kiinni enkä pääse enää itse poistumaan maasta. Kyllä täytyy sanoa, että lasten takia pelko on moninkertaista.
Aina puhutaan, että naiset hysterisoi: mun mies on ollut ihan sekaisin jo kolme viikkoa. Selaa vain koko ajan sotauutisia, puhuu meitä odottavasta sodasta ja kehottaa valmistautumaan siihen, että pakenen ulkomaille hänen joutuessaan rintamalle. On aivan varma että Venäjä hyökkää mahdollisesti jo ensi viikolla. Kivittäkää, mutta tällaisen puolison kanssa on raskasta elää, kun itse sen sijaan yritän elää tässä hetkessä.
Asutaan itä-rajalla ja täällä on kyllä kautta aikain osattu jollain tapaa pelätä Venäjää. Mutta ei se arkeen vaikuta, eikä edes hirveästi ahdista nytkään.
Nyt ei ole sota, miksi murehtia tulevia päiviä liikaa.
Voimia ap, ymmärrän että tilanne voi tuntua raskaalta, mutta ei se sotakaan tarkoittaisi että kaikki kuolee, elämä jatkuu tavalla tai toisella useimmilla. Ja en itse pidä erityisen todennäköisenä että Venäjä tänne rymistelisi tässä saumassa. Itse olen yrittänyt nauttia nyt kaikesta arkisesta mukavasta, sillä logiikalla että nyt just on hyvin ja jos myöhememin on huonommin, olen ainakin ottanut kaiken irti hyvistä päivistä. Ja kyllä mullakin usko Jumalaan kannattelee näissäkin asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Aina puhutaan, että naiset hysterisoi: mun mies on ollut ihan sekaisin jo kolme viikkoa. Selaa vain koko ajan sotauutisia, puhuu meitä odottavasta sodasta ja kehottaa valmistautumaan siihen, että pakenen ulkomaille hänen joutuessaan rintamalle. On aivan varma että Venäjä hyökkää mahdollisesti jo ensi viikolla. Kivittäkää, mutta tällaisen puolison kanssa on raskasta elää, kun itse sen sijaan yritän elää tässä hetkessä.
Sano miehellesi, että täältä ei paeta mihinkään. Eniten V.t...taa nämä pakenemista suunnittelevat pelurit. Mikä ratkaisu se on? Ja toinen juttu, eiköhän heillä ole tällä hetkellä kädet täynnä toisissa hommissa. Miksi ja miten nyt lähiaikoina hyökkäisivät Suomeen?
Ihmisiltä on kadonnut kaikki suhteellisuudentaju päästä. Ensin pelättiin koronaa ja sitten sotaa. Maailma on tuntunut ennen vuotta 2020 eurooppalaisista rauhalliselta ja kuolemakin siistitty pois ihmisten mielistä, mikäpäs siinä ollessa ja eläessä (kun ei ajatus edes vilahda kymmeniin miljooniin nälkäkuolemiin, sotaan ja sortoon jossain kaukana). Tämän illuusion rikkoontuminen on kuplassa eläneille shokki. Tervetuloa tänne raadolliseen todellisuuteen: sota, kuolema ja taudit eivät ole historiaa vaan ihmislajin jatkuva alennustila.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano miehellesi, että täältä ei paeta mihinkään. Eniten V.t...taa nämä pakenemista suunnittelevat pelurit. Mikä ratkaisu se on? Ja toinen juttu, eiköhän heillä ole tällä hetkellä kädet täynnä toisissa hommissa. Miksi ja miten nyt lähiaikoina hyökkäisivät Suomeen?
Niin siis ei täältä tosiaan paeta. Työvelvollisuus on.
Turvallinen... Ei ole ollut varmaan 100+ vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me kuollaan kaikki!! 😱
Ihan varmasti johonkin, mutta koska se onkin vielä epäselvää.
No jos tätä palstaa on uskomista niin ydinsota ja maailmanloppu on ihan ovella eräiden ihmisten mukaan ja pitävät sitä ihan faktana. Että ei ihme että ihmiset ahdistuu kun sellaista pelottelua on nyt ilmassa ja sitten kun joku yrittää olla realisti ja optimisti niin yhtäkkiä olet joko lammas, idiootti, sokea tai muuten vaan tyhmä ja ala peukkuja sataa laariin. Sellasta se elämä täällä palstalla on, pitöisi tosissaan vähentää käymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me kuollaan kaikki!! 😱
Ihan varmasti johonkin, mutta koska se onkin vielä epäselvää.
No jos tätä palstaa on uskomista niin ydinsota ja maailmanloppu on ihan ovella eräiden ihmisten mukaan ja pitävät sitä ihan faktana. Että ei ihme että ihmiset ahdistuu kun sellaista pelottelua on nyt ilmassa ja sitten kun joku yrittää olla realisti ja optimisti niin yhtäkkiä olet joko lammas, idiootti, sokea tai muuten vaan tyhmä ja ala peukkuja sataa laariin. Sellasta se elämä täällä palstalla on, pitöisi tosissaan vähentää käymistä.
Niinpä, ja oikeasti ei tiedä yhtään onko koko sotaa tulossakaan Suomeen vai onko se ”vain” jotain hybridivaikuttamista? Tietysti myös sodan m a h d o l l i s u u s on olemassa, mutta ei se ole ainoa ja ehdoton vaihtoehto. Tällä palstalla tuntuu kaikki negatiivinen kärjistyvän ja jotkut saa ilmeisesti täytettä omalle elämälleen pelottelemalla ja pilkkaamalla täällä muita. Tuskinpa jäisi mistään paitsi jos kävisi vähemmän tällä palstalla.
Jaksaisitko kuitenkin käydä köyttä ostamassa?
Hyvää huomenta kaikille! Tahdon kiittää tästä ketjusta, sekä kaikkia tänne kirjoittaneita ja että tämä on saanut pysyä täällä vielä ainakin.
Olen ajatellut, että tämä tilanne on todella vaativa monella lailla. Suht nopeasti siirryimme ”normaali”-elämästä tilaan, jossa Euroopassa on sota ja meidänkin turvallisuus saattaa olla uhattuna. Se on kuitenkin uusi tilanne suurimmalle osalle. Joudumme elämään epävarmuudessa. Samalla pitäisi järkevästi varautua, mutta pelolle ei saisi antaa valtaa. Ja jokapäiväinen elämä pitää joka tapauksessa hoitaa, kuin ennenkin, vaikka olisi kuinka stressaavaa. Mieli joutuu olemaan monena tässä.
Kaikki emme ole samanlaisia. Ajattelemme ja reagoimme eri tavalla. Meillä kaikilla on erilaiset taustat ja elämänkokemukset. Joillakin voi olla ennestään traumoja, jotka nousevat pintaan tällaisessa tilanteessa. Emme voi tietää, miksi toinen ihminen ahdistuu ja pelkää enemmän. Ei pitäisi tuomita tai pilkata, eikä väheksyä kenenkään tunteita. Se ei auta ollenkaan. Sen sijaan myötätuntoinen, positiivinen ja rohkaiseva asenne tuo voimia ja poistaa pelkoa. Pienetkin myötätunnon sanat voivat nostaa sieltä suosta.
Itselleni oli tästä ketjusta hyötyä. Aion vähentää uutisten lukemista ja keskittyä enemmän muuhun elämään. Uutisia kannattaa lukea esim. Ylen sivulta, ei niinkään ip-lehdistä, jotka luovat kauhun tunnelmaa tahallaan. Tietysti aion varautua järkevästi niissä määrin, kuin se on minulle mahdollista ja jos alan ahdistua liikaa niin yritän hankkia itselleni apua.
Tänään paistaa aurinko. Minulla on tänään turvallinen koti, ruokaa ja kaikki hyvin toistaiseksi. Minulla on myös aikaa ”varautua” ja tehdä niitä suunnitelmia, mutta ei pelon vallassa. Yritän ottaa rennommin ja nauttia auringonvalosta. Ja yritän pitää mielessä, että on sekin vaihtoehto, ettei sota edes tule suomeen.
Hyvää päivää kaikille! ♥️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en halua kuolla!
En minäkään! En todellakaan ja siksi olenkin niin ahdistunut ja pohdin miten ”pelastua”!
-Ap
Ei meistä yksikään pelastu, kaikki me kuollaan jossain vaiheessa. Joillekkin se tulee aikaisessa vaiheessa elämää, toisilla myöhäisessä, mutta kaikki kuolee kuitenkin. Älä stressaa, yritä elää hyvin ja tuottavasti ne päivät, kun olet vielä elossa.
Onko se jonkun taudin kourissa kärvistely ja sairaalavuoteeseen kuolema parempi, kuin ase kädessä hyökkääjää torjuessa kohdattu kuolema?
Häh? Ei mun elämä ole ainakaan yhtään vähemmän turvalliseksi tässä viime aikoina muuttunut. Ap, katso kartasta missä Ukraina on, se ei ole osa Suomea.
Vierailija kirjoitti:
Turvallinen... Ei ole ollut varmaan 100+ vuoteen.
No on todellakin. Pääosin erittäin turvallinen. Älä nyt höpsi omias.
No voi hyvä luoja. Suomessa on edelleen turvallista elää. Putin EI ole hyökkäämässä Suomeen. Monta kertaa tämäkin pitää vääntää rautalangasta?
Vierailija kirjoitti:
Se vahvistuu mitä ajattelee. Eli ajattele positiivisesti.
Aivan, aivot uskoi sen mitä niille syötät.
Täällä on hyvä elää. Nykyään tuo media on liian läpitunkevana, niin ei niitä kaikilla ole pakko kahlata läpi.
Lue hyviä asioita. Tee hyviä asioita.
Suo itse itsellesi hyvä.
... Tämä asia on sinusta itsestäsi kiinni.
Tee niille asioille jotain, mille voit tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole mitään mahdollisuutta lähteä mihinkään. Tänne jään kun venäläiset tulee ja tappaa.
Ei ne tule eikä tapa. Ja jos tuleekin, niin sitten pistetään vastaan.
Itse en lähtisi kotoani mihinkään. Asetta oppii kuka tahansa käyttämään.
Vilkas se on mielikuvitus joillakin.