Itku tuli äsken tämän tilanteen vuoksi
Yrittänyt olla reipas ja tsempata itseään koko päivän, mutta alkoi ahdistaa niin, että itku tuli. Miksi elämän ennen turvallisessa suomessa piti muuttua tällaiseksi painajaiseksi?
Kommentit (322)
Kannattaa lähteä ajoissa. Sota-aikana meillä kaikilla on työvelvoita, ja rajat kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa lähteä ajoissa. Sota-aikana meillä kaikilla on työvelvoita, ja rajat kiinni.
Tämä ei ole sukupuolisidonnainen, vaan koskee siis aivan kaikkia. Myös eläkeläisiä:
Vierailija kirjoitti:
Heh, on taas palsta täynnä näitä voikunpelottaajaahdistaa- juttuja. Tällä tavalla sitä levitetään pelkoa ja hysteriaa. Ja jotkut voivat ollakin ja ottaakin tällaiset tosissaan.
Rauhoittukaa jo natotrollit - kyllä Suomi sinne hakee. Ei tartte enää piffata ja puffata ja lobata. Ihan eri asia on, huolitaanko Suomi sinne - siihen te trollit ette pysty vaikuttamaan.
Kyllä tämä on natoon haluavien onnenaikaa. Kiitos Putleri - sanoo, Suomen natouskovaiset ja ne ukrainalaiset, jotka ovat länteen haikailleet ja nyt saivat hyvän syyn ja mahdollisuuden siihen - lännen hyväntekijät vielä mahdollistavat keräyksillään hyvän alun uudessa kotimaassa! Hiphei. Putleri meidät onneen vei.
Minusta nämä on erittäin hauskoja aikoja. Ihmisiä ja heidän reaktioitaan on hupaisaa seurata. Mikäs tässä.
Tämä. Mutta alkuun näitä oli ihan hauska lukea, koska se vauhkoaminen ja hysteria oli vielä uutta ja huvittavaa, mutta nyt nämä vain toistaa itseään, joten se propaganda tunkee liikaa läpi. Paljon puhutaan Puttepossun trolleista, mutta paljonkohan nämä länsitrollit nettoaa? Kyllä varmasti joku tienaa tälläkin hysterianlietsonnalla. Ja suoraan kokkareiden natolaariin. Tulee kyllä Kokoomukselle Jytkyjen Jytky, kun ihmiset saadaan peloteltua ja talous niin kuralle, että talousliberalismikin alkaa näyttää hohtavalta. Heh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä typerää, mutta alkoi itkettää, kun luki, että muutama julkkis jo muuttaneet Espanjaan toistaiseksi.. joillakin on mahdollisuus lähteä turvaan.
Tonnilla pääsee Espanjassa elämän alkuun, niin tein muutama vuosi itsekin ja ihan työttömänä raavin rahat kasaan. Tähän summaan sisältyi junamatka läpi Euroopan.
Ok, kiinnostavaa! Vuokrasitko asunnon ja miten sait vuokran maksettua? Oliko sinulla töitä siellä valmiina tai saitko myöhemmin töitä? Kiinnostaisi kuulla näistä enemmän ♥️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä typerää, mutta alkoi itkettää, kun luki, että muutama julkkis jo muuttaneet Espanjaan toistaiseksi.. joillakin on mahdollisuus lähteä turvaan.
Tietääkseni jos on reservissä niin takas on tultava jos käsky käy. Jos ei tule niin tuskin on koskaan tulemista takaisin. Voihan sitä muuttaa vaikka esim. Viroon. Ei tarvi säästöjä juurikaan. Hankkii asunnon ja työpaikan. Sopii että maksaa ekan vuokran ekasta palkasta. Ottaa Viron henk.tunnuksen kuten kai pitääkin jos muuttaa sinne, pankkitilin ym. Mutta jos asut kaupungissa niin lähde ainakin sieltä pois ennnakoivasti sitten jos joskus sota oikeasti uhkaa vaikka johki maalle vuokralle niin olet ainakin turvassa kaupunkien pommituksilta.
Minä olen autoton yh. Ei mitään mökkiä tms. Asumme pääkaupunkiseudulla. Ihan kauheaa, että kohtalomme on sinetöity.
Vierailija kirjoitti:
EI hätää, pörssi ennakoi jo sodan loppua kurssikäyrien nousulla ja pörssi yleensä tietää nää asiat. Jostain syystä se osaa ennustaa n. puolen vuoden päähän, tämä on ihan tutkittu juttu, jota ei voida selittää mutta joka on paikkansa pitävä. Jonkinlaista parviälyjuttua. Eli nyt hätä ja itku pois!
Olemme downtrendissä edelleen jollet sitä ole sattunut pörssiä tutkiessasi huomaamaan? Pörssi harvoin laskee vaakasuorassa, eli ei tarkoita viel mitään. Älä vielä juhli ja avaa shampanjaa vaikka pari vihreätä päivää olisikin alla.
Venäjä on kokenut nyt niin isot tappiot Ukrainassa, että ei sillä ole resursseja aloittaa toista, aivan erillistä sotaa ja siihen liittyvää propagandakampanjaa vuosiin. Ainoa mahdollinen uhka on nämä hallituksenkin pelkäämät hybridi-iskut ja toisaalta ydinaseet. Ydinaseiden käyttö olisi mahdollista vain, jos Venäjän johto on aivan oikeasti täysin sekaisin, koska se merkitsisi myös välintöntä Venäjän täydellistä tuhoa. Ja koska Venäjä yrittää edelleen pitää keskustelua yllä lännen ja Ukrainan kanssa ja myös maksoi korkovelkansa, en usko, että he ovat vielä aivan valmiita tuhoamaan koko tulevaisuuttaan.
Täällä on nainen joka ei lälläröi eikä vetistele.
Ikää on jo paljon mutta jos joku antaa aseen niin tiedän mitä sillä tehdään.
Mummu kirjoitti:
Täällä on nainen joka ei lälläröi eikä vetistele.
Ikää on jo paljon mutta jos joku antaa aseen niin tiedän mitä sillä tehdään.
Huutista WT-pirkolle. Avaahan kalja ja mene miehes viereen sohvalle kattomaa töllö.
Vierailija kirjoitti:
No, turvaahan ei ole muualla kuin planeettamme ulkopuolella, että sikäli kiukkusi on turhaa. Ydintalvea ei maan päällä pääse pakoon.
Vierailija kirjoitti:
Alma Hätönen ei ainakaan ole muuta kuin pitkällä lomalla vahtimassa mammansa taloa ja uima-allasta bikineissä Espanjassa sen aikaa kun mamma Hätönen viettää kesän Suomessa. Ei mitään tekemistä vihollisvaltion kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en halua kuolla!
En minäkään! En todellakaan ja siksi olenkin niin ahdistunut ja pohdin miten ”pelastua”!
-Ap
Ap, sun ihan oikeasti kannattaa hakea apua tuohon ahdistukseen. Suomessa ei ole sotaa. Sinä olet turvassa nyt. Jos on tulevaisuudesta noin kauhean ahdistunut, niin se ei todellakaan ole normaalia. Sen miettiminen, mitä kaikkea kauheaa maailmassa vielä voikaan tapahtua, aiheuttaa ainoastaan sen, että vietät tämän päivän ahdistuneena ja peläten, vaikka ihan objektiivisesti katsottuna mikään ei uhkaa henkeäsi juuri nyt. Ole kiltti ja soita nyt ensin vaikka auttavaan puhelimeen ja mene huomenna päivystykseen tai mielenterveystoimistoon tai mihin vaan, mistä saat avun tuohon pahaan oloosi.
Mua ei itketä yhtään. Elämä on ihanaa, ja kohta ihanampaa kun tuo meidän jäinen tie sulaa ja pääsee ajeleen prätkällä. Siinä keula nousee kun sinkki kiristyy, onhan se varma.
Asioilla on tapana järjestyä. Voitaisiin miettiä, miten tämä on tapahtunut omalla kohdallamme menneisyydessä. Aika ja maailman meno on nyt tyystin eri, mutta paljonko ihminen kuitenkaan pystyy vaikuttamaan maailman menoon?
Parasta keskittyä asioihin, joihin voi vaikuttaa. Aikaansa ei voi turhemmin käyttää, kuin suremalla asioita, jotka kenties toteutuvat tai eivät toteudu.
Esimerkiksi, kukaan ei voi ennalta tietää, onko lentokoneen kapteeni kajahtanut ja ohjaa koneen vuoren seinään. Kuka sellaista edes osaisi murehtia? Onko murehtiminen järkevää edes silloin, jos varmaksi tietää jonkun ikävän asian tapahtuvan? Ei ole, se lyhentää elinikäämme.
Kyllä minun elämästä on ainakin hyvin pitkälle ilo kadonnut. Epävarmuudessa eläminen on todella raskasta ja eniten minussa pelkoa aiheuttaa epävarmuus siitä, että saisin lapset pois tästä maasta. Voin itse jäädä, mutta lapsien haluan pelastuvan. Kun tietäisin jonkun joka veisi heidät hätätilanteessa heidät täältä pois.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minun elämästä on ainakin hyvin pitkälle ilo kadonnut. Epävarmuudessa eläminen on todella raskasta ja eniten minussa pelkoa aiheuttaa epävarmuus siitä, että saisin lapset pois tästä maasta. Voin itse jäädä, mutta lapsien haluan pelastuvan. Kun tietäisin jonkun joka veisi heidät hätätilanteessa heidät täältä pois.
En tiennyt aiemmin, että kaikilla aikuisilla on työvelvollisuus eikä pysty edes lähtemään maasta lapsia viemään turvaan. Tämä on minulle kamalin pelko.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sinua. Minullakin on ollut tunne, että
koko elämästä on mennyt ilo, elämän eteenpäin suunnittelu ja ennen mukavat asiat tuntuvat nyt vaikealta ja väkinäiseltä, kun epävarmuus ja huoli tulevasta tekee kaikesta raskasta. Minulla ei ole lapsia. Voin vain kuvitella tuskasi heidän vuokseen. Kunpa olisikin joku hyvä taho, joka voisi viedä heidät turvaan. Voisiko joku virallinen taho auttaa siinä? On tämä kauheaa aikaa. Ei voi kuin toivoa, että sota Suomessa jotenkin vältettäisiin. Voimia päivä kerrallaan ♥️
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkseni jos on reservissä niin takas on tultava jos käsky käy. Jos ei tule niin tuskin on koskaan tulemista takaisin. Voihan sitä muuttaa vaikka esim. Viroon. Ei tarvi säästöjä juurikaan. Hankkii asunnon ja työpaikan. Sopii että maksaa ekan vuokran ekasta palkasta. Ottaa Viron henk.tunnuksen kuten kai pitääkin jos muuttaa sinne, pankkitilin ym. Mutta jos asut kaupungissa niin lähde ainakin sieltä pois ennnakoivasti sitten jos joskus sota oikeasti uhkaa vaikka johki maalle vuokralle niin olet ainakin turvassa kaupunkien pommituksilta.
Minä olen autoton yh. Ei mitään mökkiä tms. Asumme pääkaupunkiseudulla. Ihan kauheaa, että kohtalomme on sinetöity.
Saat määräyksen mitä tehdä, jos sota syttyy. Turha sitä on murehtia etukäteen. Karmea ajatus, mutta ei se siitä muuksi muutu vaikka kuinka stressaisi.
Itse olen aika positiivinen ja rauhallinen perusluonne, mutta kyllä nyt pelottaa, jos asiaa jää miettimään.
Ja mietin myös miten "rikki" osa on ollut tähänkin asti, vaikka ei ole mitään hätää. Ollaan ihan rikki yhden vauvan kanssa kotona, kun mies käy töissä. Mies tuo rahat pöytään ja kaikkea on, lapsiakin vain se vauva, mutta ollaan rikki, koska ei ehdi siivota tai mitä nyt milloinkin. Tai ollaan rikki, kun työpaineet, työttömyys, kissan kuolema tai vaan huono päivä. Mies toi väärää jauhoa kaupasta. Kaikki on suhteellista, mutta jos ja kun nämäkin ihmiset tosipaikan tullen löytää voimaa sisältään, lopettaa sen turhasta valittamisen, niin kyllä tässä itsekin ihan ok pärjäilee. Jos sattuu pommi omaan niskaan niin se on sit sillä selvä.
Pahin mielessä on se, että oma lapsi ja lasten kaverit joutuisi sotimaan. Sitä ei oikein mitenkään saa käännettyä muuksi, kuin että kamalaa olisi.
Tonnilla pääsee Espanjassa elämän alkuun, niin tein muutama vuosi itsekin ja ihan työttömänä raavin rahat kasaan. Tähän summaan sisältyi junamatka läpi Euroopan.