Pelkäätkö sodan mahdollisuutta enemmän kuin koskaan ennen elämäsi aikana?
Minä ainakin pelkään nyt, että sota todellakin on mahdollinen minun elinaikanani Suomessa ja todennäköisimmin seuraavan 5v sisällä. Olen syntynyt 70-luvun alkupuolella, enkä muista pelänneeni ydinsotaa 80-luvulla, tuskin soin sille ajatustakaan.
Pohjois-Irlannin ja Baskimaan terrorismia muistan kauhulla, mutta ei sekään meitä uhannut. 90-luvulla lukiolaisena Jugoslavian sota ei koskettanut juuri mitenkään sekään. Ainoa mitä muistan 90-luvun alusta sota-aiheesta on kun amerikkalaiset vaihtarit olivat kauhuissaan kun heidän opettajia jenkeissä oli värväytynyt Punaiselle merelle sotimaan.
Koko aikuisuuteni olen ollut vapaa matkustamaan ympäri maailmaa (siis koronaan asti) ja matkustamisenkin suhteen lähinnä on pitänyt miettiä matkakohteita valitessa enintään terrori-iskun mahdollisuutta tai jotain kolumbialaisten viidakkosotia.
Ja miksi pelkään nyt? Koska Putin on tullut hulluksi, touhussa ei ole järjen häivää eikä diplomatiaan voi luottaa enää ollenkaan. Suomi on niin selvästi Ukrainan jälkeen seuraavana vaaravyöhykkeellä.
Kommentit (113)
70- ja 80-lukujen vaihteessa pelättiin ihan tosissaan ydinsotaan, ja muistan itsekin pohdiskelleeni asiaa pikku nassikkana. Mutta niinpä vaan jäätiin henkiin!
Vierailija kirjoitti:
Kuinka te muut jotka pelkäätte, pysytte toimintakykyisinä? Minulla on sellainen tunne, että mielenterveys hajoaa ja että kaikessa miellyttävässäkin taustalla kalvava pelko ja tämä jatkuva stressitila alkaa kohta vaikuttaa fyysiseenkin terveyteen. Eihän tällä tavalla voi elää ja olen sellaisessa työssäkin jossa toiset ihmiset ovat riippuvaisia minusta, en voi vain heittää hanskoja tiskiin. Ja jos hyökkäys tulee, pitäisi olla mahdollisimman hyvässä kunnossa, jotta voi osallistua tämän maan puolustamiseen ja suojella läheisiään.
Minä pelkään että Venäjä hyökkää Suomeen lähikuukausina. Pelko ei kuitenkaan ole sellaista että se jotenkin vähentäisi toimintakykyäni tai vain istuisin sormet valtimolla. Pelkään että näin käy. Ja nimenomaan ensimmäisen kerran elämässäni on todellinen ja erittäin todennäköinen uhka että Suomi joutuu sotaan.
Toki asiaan vaikuttaa sekin että olen jo vanha mies, eikä minulla ole elämässäni enää mitään saavutettavaa tai menetettävää. Sinnittelen viimeiset vuodet vaikka sitten Siperian nälkätyöleirillä. Mutta päättäjiemme toimettomuus suututtaa, sillä uhka olisi estettävissä hyvinkin helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka te muut jotka pelkäätte, pysytte toimintakykyisinä? Minulla on sellainen tunne, että mielenterveys hajoaa ja että kaikessa miellyttävässäkin taustalla kalvava pelko ja tämä jatkuva stressitila alkaa kohta vaikuttaa fyysiseenkin terveyteen. Eihän tällä tavalla voi elää ja olen sellaisessa työssäkin jossa toiset ihmiset ovat riippuvaisia minusta, en voi vain heittää hanskoja tiskiin. Ja jos hyökkäys tulee, pitäisi olla mahdollisimman hyvässä kunnossa, jotta voi osallistua tämän maan puolustamiseen ja suojella läheisiään.
Itselläni on tällaisissa asioissa asenne, että olemme kaikki samassa kusessa. Eli en ole henkilökohtaisen uhkailun kohteena. Se rauhoittaa, vaikkei poistakaan uhkaa. Asia on kuitenkin niin suuri, eikä yksilöt voi juuri mitään tehdä, että pitää vain katsoa mitä tapahtuu ja luottaa oikeuden voittoon.
Sehän tässä juuri onkin pahinta, että tavallinen ihminen ei voi tehdä mitään vaikuttaakseen siihen, ettei sotaa tulisi. Joutuu vain seuraamaan ja odottamaan. Ja tällä hetkellä tuntuu, että olemme väistämättömän katastrofin kynnyksellä, vain odottamassa milloin se tulee. Siksi normaali elämä tuntuu mahdottomalta ja jotenkin absurdilta.
Samahan se on kaikissa asioissa. Äänestämämme poliitikot tekevät, mitä heitä huvittaa, emmekä voi tehdä sille mitään. EU-tukipaketeille emme voi mitään. Veroille emme voi mitään. Koronaan liittyville päätöksille tai koko taudin kehittymiselle emme voi mitään jne. Sinähän olisit kuollut jo stressiin kymmenen vuotta sitten, jos ahdistuisit kaikesta, mille et voi mitään.
Muista ne Manun sanat: ”Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin.”
Jotkut verot nyt ovat pieni murhe sotaan verrattuna. Olen itse erittäin huonossa taloudellisessa tilanteessa, ja aiemmin tulevaisuuteni on kyllä ahdistanut minua, tiedän, että vanhuuteni tulee olemaan hyvin köyhä, mutta tähän sodan uhkaan verrattuna sekään ei tunnu enää niin isolta ongelmalta.
En pelkää. Tännehän tulee nälkäsiä lapsia sotimaan. Ei ne kestä, kun me häädetään vatsat pulleina takas sinne mistä on tullutkin. Nehän syö Ukrainaisassa pakastealtaasta suoraan, kun ei joukoilla ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
70- ja 80-lukujen vaihteessa pelättiin ihan tosissaan ydinsotaan, ja muistan itsekin pohdiskelleeni asiaa pikku nassikkana. Mutta niinpä vaan jäätiin henkiin!
Emme me kaikki pelänneet ydinsotaa. En minä ainakaan, asteikolla 0 - 100 ydinsodan uhka oli luokkaa 1 tai 2. Mutta nyt maamme päällä on todellinen sodanuhka, siis Venäjän hyökkäys tänne. Edellä mainitulla asteikolla luokkaa 80 - 95.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fakta on että ydinsodan uhka ei ole koskaan maapallon historiassa ollut näin korkealla. Putin häviää Ukrainassa ja sen jälkeen alkaa maailmanloppu.
Ehkä ydinsota tuleekin, mutta on paljon maita joita ei ydinsodassakaan tuhota. Venäjä, Ranska, USA ja Iso Britannia pommitetaan varmasti mahdollisesti muutkin ydinasevallat. Ulkopuolelle jää Afrikan maat, luultavasti Etelä-Amerikka ja mm. Afganistan. Toki olot maapallolla hankaloituisivat laajamittaisen ydinsodan takia tavoilla joita en osaa edes kuvitella, mutta ihminen lajina säilynee.
Afrikka ei ainakaan selviytyisi ydintalvesta.
No ei sitä kyllä selvittäis millään muullakaan maanosalla!
S.B. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkäsin ihan tosissani Trumpia. Venäjä nyt on terrorisoinut ympäristöään aina.
N synt 69Trump oli mielestäni suuri riski maailman turvallisuudelle, mutta mielestäni se ei kohdistunut suoraan Suomeen. Sama koskee esim. syyskuun yhdennentoista iskuja WTC-torneihin, joka oli varmasti hyvin turvatonta aikaa, mutta sodan uhka ei varsinaisesti kohdistunut Suomeen. Suomen rajanaapurina ja läheisen suhteensa takia Venäjän nykykehitys koskee minusta suoremmin nimenomaan Suomea, vaikka nykyinen konflikti onkin osittain rajoittunut Ukrainan ja Venäjän väliseksi.
Kerroit että olet syntynyt -93. On hauska huomata kuinka viisitoista vuotta aikaisemmin syntyneenä sitä tulee kuvitelleeksi että muutkin ihmiset tietäisivät tuosta ajasta.
Me jotka olemme syntyneet aikaisemmin ja eläneet sen ajan, me ymmärsimme että WTC ja Trump uhkina kohdistuivat suoraan myös Suomeen, koska me tiesimme ettei Venäjä ole pelkkä sivustaseuraaja vaan aktiivinen toimija. Maailma ei ole niin yksinkertainen kuin mitä "nuoriso" ajattelee. Esimerkiksi nämä Putin trollit, olivat toiminnassa jo vuonna 2007 - 2008. Heitä ennen oli ns. "antimainostajia". Eli mainostajia jotka tulivat foorumeille kertomaan jostakin tuotteesta, ikäänkuin ohimennen "vain mainitakseen". Tietysti kaikki jotka olivat vakkarikäyttäjiä tunnistivat että heidän "keskustelunsa" oli pelkkää mainostamista eikä keskustelua. Sama juttu kun noita Putin trolleja ilmestyi keskustelupalstoille. Heidän ensimmäinen agendansa oli yrittää saada Persuille valtaa, missä he onnistuivatkin.
Jo 90 luvulla maailmanpolitiikkaa seuraavat ihmiset tiesivät että Venäjä vahvistaa armeijaansa ja että Putin yrittää kammeta itselleen valtaa. Tästä asiantuntijat yrittivät varoittaa maailman poliitikkoja, mutta poliitikot ovat vallassa vain hetken ja siinä ajassa päätösten tekeminen ja läpiajaminen on hyvin vaikeaa kun kyseessä on niinkin monimutkainen aihe kuin yrittää pitää Venäjää vapauden tiellä eikä antaa sen ajautua Putinin käsiin! Varoituksia oli ilmassa, mitkä sitten kävikin vielä selkeämmin ilmi kun venäläisiä toisinajattelijoita alkoi Venäjällä ja lopulta myös ulkomailla tippumaan kuin kärpäsiä.
Me tiesimme että esimerkiksi Venäjällä, Gorban uudistusten jälkeen Gorba kammettiin pois vallasta FSB:n toimesta. Gorba itse tämän julisti että hänet on petetty, eivätkä nämä pettäjät halua Venäjän uudistuvan vaan he haluavat uuden Neuvostoliiton. Ja tässä täytyy muistaa että vaikka täällä lännessä Gorban ajateltiin olevan uudistusmielinen ja vapaan maailman ihminen, niin Gorbakin oli kovanluokan kommunisti, ei suinkaan mikään vapaan maailman kannattaja. Gorbassa oli paljon samaa kuin nykyisen Kiinan johtajassa!
Jo silloin kun alkoi Irakin ensimmäinen sota, oli täysin selvää että tämä ei tule päättymään hyvin. Siis lännen ja Venäjän välillä. Venäjä on jatkuvasti käyttänyt hyväkseen esimerkiksi islamilaisia maita ja pyrkinyt liittoutumaan heidän kanssaan. Samaan aikaan Kiina on pyrkinyt "liittoutumaan" köyhien Afrikan ja kaukoidän maiden kanssa ansoittamalla ne taloudellisesti kiinni Kiinaan. Tämä oli täysin selvää jo kolmekymmentä vuotta sitten, mutta valitettavasti poliitikot eivät ole asiantuntijoita ja poliitikoille on tärkeämpää ajatella äänestäjäkuntaa kuin hyvinvointia!
Trump, sekä WTC olivat ikäänkuin "sienen lakkeja". Sieni itsessään elää maan alla ja se ihmiselle esiin pulpahtava näkyvä osa siitä on vain hetken ilmentymä.
En pelännyt ollenkaan ydinsotaa. Olin tuolloin teini.
Nyt pelkään kyllä hyökkäystä Suomeen ja niin pelkää teininikin.
Suomeen kohdistuu nyt ennen näkemätön sodan uhka sitten toisen maailmansodan.
Vierailija kirjoitti:
Minä (66-v.) en oikein pysykään. Asun yksin ja nyt on ollut niin kamala kelikin, ettei ole päässyt fillaroimaan kauemmas kauppaan. Kun lämpenee aion yrittää olla ulkona enemmän. Soittelen ihmisille, ihan liikaakin. Katon telkkaa apaattisena tai kissavideota youtubesta, juuri syntyi 5 pikkuista! Laitan linkin kissaihmisille:
tuolla ei kannata keskustella sodasta, koronasta, mode saapuu muuten pian huomauttamaan.
Kirjoja en pysty lukemaan nyt.
Onneksi kuitenkaan ei tarvitse käydä töissä. Jos olisi mahdollista, ottaisin nyt oman kissan. Mutta miten sen kävisi, jos...
Sairastan jo valmiiksi masennusta, onneksi lääkitys estää pahimman ahdistuneisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Pelkään. Tunnen myös vihaa Suomen asiat tyrineitä poliitikkoja kohtaan. On ollut aivan älytöntä pitää Suomi turvattomana tällaista tilannetta ajatellen. Virolaiset ovat ihan oikeassa kutsuessaan meitä suomalaisia poroiksi.
Minä en muuten pelkää, mutta tällaiset ihmiset ovat pistäneet jännittämään. Hirveä uho, mutta eivät tajua asioiden välisiä riippuvuuksia. Syy seuraus suhteet hukassa. Kovasti ihmiset yllättyivät kuinka Venäjä olikin ikävä naapuri. Sehän on ollut tuollainen viimeiset 70 vuotta. Aikaisemmat sukupolvet ovat oppineet asian kanssa elämään. Nykyisin ihmiset huutavat oikeuksiaan. Meillä on oikeus tehdä asioita. Tämä pitää paikkaansa, mutta sillä on seuraukset. Nyt näyttäisi että Ukraina -tapaus päättyy rauhaan, jossa Ukraina on luopunut Nato-haaveista. Eli kaikki kuoleminen on ollut turhaa. Fiksumpi valtiojohto olisi tajunut tuon ja säästänyt muutaman kymmenen tuhannen ihmisen hengen.
Vierailija kirjoitti:
S.B. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkäsin ihan tosissani Trumpia. Venäjä nyt on terrorisoinut ympäristöään aina.
N synt 69Trump oli mielestäni suuri riski maailman turvallisuudelle, mutta mielestäni se ei kohdistunut suoraan Suomeen. Sama koskee esim. syyskuun yhdennentoista iskuja WTC-torneihin, joka oli varmasti hyvin turvatonta aikaa, mutta sodan uhka ei varsinaisesti kohdistunut Suomeen. Suomen rajanaapurina ja läheisen suhteensa takia Venäjän nykykehitys koskee minusta suoremmin nimenomaan Suomea, vaikka nykyinen konflikti onkin osittain rajoittunut Ukrainan ja Venäjän väliseksi.
Kerroit että olet syntynyt -93. On hauska huomata kuinka viisitoista vuotta aikaisemmin syntyneenä sitä tulee kuvitelleeksi että muutkin ihmiset tietäisivät tuosta ajasta.
Me jotka olemme syntyneet aikaisemmin ja eläneet sen ajan, me ymmärsimme että WTC ja Trump uhkina kohdistuivat suoraan myös Suomeen, koska me tiesimme ettei Venäjä ole pelkkä sivustaseuraaja vaan aktiivinen toimija. Maailma ei ole niin yksinkertainen kuin mitä "nuoriso" ajattelee. Esimerkiksi nämä Putin trollit, olivat toiminnassa jo vuonna 2007 - 2008. Heitä ennen oli ns. "antimainostajia". Eli mainostajia jotka tulivat foorumeille kertomaan jostakin tuotteesta, ikäänkuin ohimennen "vain mainitakseen". Tietysti kaikki jotka olivat vakkarikäyttäjiä tunnistivat että heidän "keskustelunsa" oli pelkkää mainostamista eikä keskustelua. Sama juttu kun noita Putin trolleja ilmestyi keskustelupalstoille. Heidän ensimmäinen agendansa oli yrittää saada Persuille valtaa, missä he onnistuivatkin.
Jo 90 luvulla maailmanpolitiikkaa seuraavat ihmiset tiesivät että Venäjä vahvistaa armeijaansa ja että Putin yrittää kammeta itselleen valtaa. Tästä asiantuntijat yrittivät varoittaa maailman poliitikkoja, mutta poliitikot ovat vallassa vain hetken ja siinä ajassa päätösten tekeminen ja läpiajaminen on hyvin vaikeaa kun kyseessä on niinkin monimutkainen aihe kuin yrittää pitää Venäjää vapauden tiellä eikä antaa sen ajautua Putinin käsiin! Varoituksia oli ilmassa, mitkä sitten kävikin vielä selkeämmin ilmi kun venäläisiä toisinajattelijoita alkoi Venäjällä ja lopulta myös ulkomailla tippumaan kuin kärpäsiä.
Me tiesimme että esimerkiksi Venäjällä, Gorban uudistusten jälkeen Gorba kammettiin pois vallasta FSB:n toimesta. Gorba itse tämän julisti että hänet on petetty, eivätkä nämä pettäjät halua Venäjän uudistuvan vaan he haluavat uuden Neuvostoliiton. Ja tässä täytyy muistaa että vaikka täällä lännessä Gorban ajateltiin olevan uudistusmielinen ja vapaan maailman ihminen, niin Gorbakin oli kovanluokan kommunisti, ei suinkaan mikään vapaan maailman kannattaja. Gorbassa oli paljon samaa kuin nykyisen Kiinan johtajassa!
Jo silloin kun alkoi Irakin ensimmäinen sota, oli täysin selvää että tämä ei tule päättymään hyvin. Siis lännen ja Venäjän välillä. Venäjä on jatkuvasti käyttänyt hyväkseen esimerkiksi islamilaisia maita ja pyrkinyt liittoutumaan heidän kanssaan. Samaan aikaan Kiina on pyrkinyt "liittoutumaan" köyhien Afrikan ja kaukoidän maiden kanssa ansoittamalla ne taloudellisesti kiinni Kiinaan. Tämä oli täysin selvää jo kolmekymmentä vuotta sitten, mutta valitettavasti poliitikot eivät ole asiantuntijoita ja poliitikoille on tärkeämpää ajatella äänestäjäkuntaa kuin hyvinvointia!
Trump, sekä WTC olivat ikäänkuin "sienen lakkeja". Sieni itsessään elää maan alla ja se ihmiselle esiin pulpahtava näkyvä osa siitä on vain hetken ilmentymä.
Trump oli suomelle uhka? Miten sekaisin sinä olet? Trumpia haukuttiin kun hän ei pistänyt Venäjälle kovaa kovaa vastaan. Biden lupasi tehdä näin ja tulokset nähdään. Minä koin enemmän turvallisuutta Trumpin aikana, kuin nykyisin. Trumpin aikana myös saatiin Pohjois-Korean uhittelu vähenemään murto-osaan Obaman aikaisesta uhittelusta.
Niinistökin on sanonut. Putin kokee Ukraina konfliktin jenkkien ja venäjän välisenä asiana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkään. Tunnen myös vihaa Suomen asiat tyrineitä poliitikkoja kohtaan. On ollut aivan älytöntä pitää Suomi turvattomana tällaista tilannetta ajatellen. Virolaiset ovat ihan oikeassa kutsuessaan meitä suomalaisia poroiksi.
Minä en muuten pelkää, mutta tällaiset ihmiset ovat pistäneet jännittämään. Hirveä uho, mutta eivät tajua asioiden välisiä riippuvuuksia. Syy seuraus suhteet hukassa. Kovasti ihmiset yllättyivät kuinka Venäjä olikin ikävä naapuri. Sehän on ollut tuollainen viimeiset 70 vuotta. Aikaisemmat sukupolvet ovat oppineet asian kanssa elämään. Nykyisin ihmiset huutavat oikeuksiaan. Meillä on oikeus tehdä asioita. Tämä pitää paikkaansa, mutta sillä on seuraukset. Nyt näyttäisi että Ukraina -tapaus päättyy rauhaan, jossa Ukraina on luopunut Nato-haaveista. Eli kaikki kuoleminen on ollut turhaa. Fiksumpi valtiojohto olisi tajunut tuon ja säästänyt muutaman kymmenen tuhannen ihmisen hengen.
Venäjä haluaa Ukrainan. Se haluaa määrätä, miten Ukrainassa eletään, se haluaa Ukrainaan saman sortosysteemin kuin Venäjällä. Mieluiten se haluaisi Ukrainan kuuluvan Venäjään, mutta vähintään se haluaa Ukrainaan täysin Venäjän määrättävissä olevan hallinnon. Tämä on se "rauha" mihin Venäjä tähtää.
Natolla on ainakin vielä pelotevaikutus Venäjälle, joten siksi Suomen pitäisikin päästä Natoon mahdollisimman pian. Venäjä uskalsi hyökätä Ukrainaan juuri siksi ettei maa vielä kuulunut Natoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Venäjä haluaa Ukrainan. Se haluaa määrätä, miten Ukrainassa eletään, se haluaa Ukrainaan saman sortosysteemin kuin Venäjällä. Mieluiten se haluaisi Ukrainan kuuluvan Venäjään, mutta vähintään se haluaa Ukrainaan täysin Venäjän määrättävissä olevan hallinnon. Tämä on se "rauha" mihin Venäjä tähtää.
Natolla on ainakin vielä pelotevaikutus Venäjälle, joten siksi Suomen pitäisikin päästä Natoon mahdollisimman pian. Venäjä uskalsi hyökätä Ukrainaan juuri siksi ettei maa vielä kuulunut Natoon.
Eikä halua. Venäjä haluaa että Ukraina ei mene Natoon ja haluaa Krimin itselleen. Tämä on pelkästään heidän turvallisuuspoliittinen liike. Tämän takia Nato-hakemuksen takaisin vetäminen on voitto Venäjälle.
Vierailija kirjoitti:
Fakta on että ydinsodan uhka ei ole koskaan maapallon historiassa ollut näin korkealla. Putin häviää Ukrainassa ja sen jälkeen alkaa maailmanloppu.
Siis täh? Uskovatko ihan oikeasti kaikki siihen, että Putin voi noin vain päättää ihan ypö yksin alkaa ampumaan ydinpommeja ilman mitää ongelmaa? Ensinnäkin on kaksi henkilöä joitten pitäisi hyväksyä suunitelma myös. Nyt pikkusen realismia taas näihin juttuihin, ei ihme että Suomessa mielenterveys on hajalla kun ensin pelotellaan koronalla ja nyt sitten jo puhutaan ydinsodasta ja maailmanlopusta. Viimeiseksi sanon, että vaikka Putin onnistuisi laukaisemaan ydinpommin, se ei automaattisesti tarkoita että muut maat heti alkaisivat pommittamaan takaisin.
Katselen tässä ukrainalaisen nuoren naisen suoraa striimiä, jota hän lähettää pommisuojansa ulkopuolelta. Muuta kotia hänellä ei ole. Kotia jäi vielä pahemmille sota-alueille. Chattaajat kyselevät tulevaisuuden suunnitelmia:
"Miten minulla voisi olla mitään suunnitelmia, kun en tiedä, mitä huomenna tapahtuu. Tärkein tehtäväni on vain yrittää pysyä hengissä. Muutama viikko sitten en olisi ikinä uskonut, että oltaisiin tässä tilanteessa. Tilanne on todella, todella kauhea".
Jos Venäjä ei olisi hyökännyt Ukrainaan, tämäkin nuori nainen striimaisi jotain paljon mukavampaa, tapailisi ystäviään, kävisi töissä jne.
Nyt hän on jatkuvassa valmiustilassa katsomaan olan yli kuka tiellä kulkee tai valmiina syöksymään pommisuojaan heti, kun sireenit alkavat soida. Sireenit soivat pitkin yötä. "Päivä päivältä on raskaampaa, olen vähemmän rohkea ja tosi tosi väsynyt."
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pelkään! Olen 66-vuotias. Isäni oli jatkosodassa. Onneksi vanhempani eivät enää elä, isä eli kyllä yli 80-vuotiaaksi huolimatta sairauksistaankin. Hän oli syntynyt v. 1923, joten aika nuorena joutui sotaan. Isä ja äiti eivät olleet vielä yhdessä tuolloin. Isovanhempieni perheestä kolme poikaa joutui sotaan, vanhin kaatui ja yksi haavoittui. Tosin kykeni jatkamaan armeijan palveluksessa rauhan tultua. Isälleni ei näkyvää vammaa tullut, mutta ei hän mieleltään terve ollut. Mutta hänenlaisensa mies ei ikinä olisi mennyt hakemaan apua, jos sitä nyt oli silloin yleisesti tarjollakaan. Viina ja kortinpeluu ilmeisesti rahasta sukulaismiesten kanssa olivat kai jonkinlainen "terapiamuoto" silloin. Viinanjuonnilla oli tietenkin seurauksensa eikä meillä koskaan ollut hyvää kotiakaan. Ainaista riitaa ja tappelua.
Etkö sinä pelännyt Tsekkoslovakian miehityksen aikaan? Olin silloin lapsi, mutta jotenkin on jäänyt mieleen myös noottikriisi. Kun vielä niihin aikoihin näin ensimmäisen kerran lentokoneen ja se toi vanhoille ihmisille mieleen sotakoneet, niin kyllä pelotti! Omien vanhempieni nuoruudessa ja minun lapsuudessa näillä seuduilla ei juuri muita koneita lennellyt, kun ei ollut kenttiäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis täh? Uskovatko ihan oikeasti kaikki siihen, että Putin voi noin vain päättää ihan ypö yksin alkaa ampumaan ydinpommeja ilman mitää ongelmaa? Ensinnäkin on kaksi henkilöä joitten pitäisi hyväksyä suunitelma myös. Nyt pikkusen realismia taas näihin juttuihin, ei ihme että Suomessa mielenterveys on hajalla kun ensin pelotellaan koronalla ja nyt sitten jo puhutaan ydinsodasta ja maailmanlopusta. Viimeiseksi sanon, että vaikka Putin onnistuisi laukaisemaan ydinpommin, se ei automaattisesti tarkoita että muut maat heti alkaisivat pommittamaan takaisin.
Sekä Venäjällä että Yhdysvalloilla on niin paljon ydinkärkiä, että niillä kumpikin voisi tuhota koko ihmiskunnan. Pommeja ei tarvitsisi edes laukaista lentoon. Riittäisi, että ne räjäytettäisiin lähtötelineissään.
Viime vuosina on kehitetty yhä tehokkaampia hypersoonisia ohjuksia viemään kuolema maaliinsa. Kilpaa johtaa Vladimir Putinin Venäjä.
Siksi Biden ja lännen johtajat ovat niin hankalassa välikädessä. Venäjän hirmuteot huutavat väliintuloa. Mutta väliintulo vaarantaisi omien kansojen olemassaolon.
Samahan se on kaikissa asioissa. Äänestämämme poliitikot tekevät, mitä heitä huvittaa, emmekä voi tehdä sille mitään. EU-tukipaketeille emme voi mitään. Veroille emme voi mitään. Koronaan liittyville päätöksille tai koko taudin kehittymiselle emme voi mitään jne. Sinähän olisit kuollut jo stressiin kymmenen vuotta sitten, jos ahdistuisit kaikesta, mille et voi mitään.
Muista ne Manun sanat: ”Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin.”