Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pelkäätkö sodan mahdollisuutta enemmän kuin koskaan ennen elämäsi aikana?

Vierailija
17.03.2022 |

Minä ainakin pelkään nyt, että sota todellakin on mahdollinen minun elinaikanani Suomessa ja todennäköisimmin seuraavan 5v sisällä. Olen syntynyt 70-luvun alkupuolella, enkä muista pelänneeni ydinsotaa 80-luvulla, tuskin soin sille ajatustakaan.
Pohjois-Irlannin ja Baskimaan terrorismia muistan kauhulla, mutta ei sekään meitä uhannut. 90-luvulla lukiolaisena Jugoslavian sota ei koskettanut juuri mitenkään sekään. Ainoa mitä muistan 90-luvun alusta sota-aiheesta on kun amerikkalaiset vaihtarit olivat kauhuissaan kun heidän opettajia jenkeissä oli värväytynyt Punaiselle merelle sotimaan.
Koko aikuisuuteni olen ollut vapaa matkustamaan ympäri maailmaa (siis koronaan asti) ja matkustamisenkin suhteen lähinnä on pitänyt miettiä matkakohteita valitessa enintään terrori-iskun mahdollisuutta tai jotain kolumbialaisten viidakkosotia.
Ja miksi pelkään nyt? Koska Putin on tullut hulluksi, touhussa ei ole järjen häivää eikä diplomatiaan voi luottaa enää ollenkaan. Suomi on niin selvästi Ukrainan jälkeen seuraavana vaaravyöhykkeellä.

Kommentit (113)

Vierailija
1/113 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen samanikäinen. Minä kyllä pelkäsin lapsena ydinsotaa. Mutta toki se lapsen pelko on erilaista.

Vierailija
2/113 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole aiemmin pelännyt, enkä oikein nytkään jaksa. Tulee jos tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/113 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena Neuvostoliiton vaihdettua nimeänsä pelkäsin enemmän.

Vierailija
4/113 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en nyt varsinaisesti pelkää, mutta pahasti tuntuu samalta.

Vierailija
5/113 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Taidan pelätä nyt enemmän. Lapsenakin pelkäsin. Jo alle kymmenvuotiaana kyselin huolissani äidiltäni, että eihän isä vaan joudu sotaan.

Vierailija
6/113 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään. Tunnen myös vihaa Suomen asiat tyrineitä poliitikkoja kohtaan. On ollut aivan älytöntä pitää Suomi turvattomana tällaista tilannetta ajatellen. Virolaiset ovat ihan oikeassa kutsuessaan meitä suomalaisia poroiksi.

Vierailija
7/113 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En "pelkää" sotaa, vaan kaukaisesti sitä pääseekö maasta ulos ja toiseen maahan, mihin. Ja onko siinä ongelmia vai ratkaisuja. Ja toimiiko oma tai itsepäisten sukulaisten päätöksentekokyky ajoissa. Myös bunkkeriin olisi vaikeaa mennä. Mutta uskon että sota pysyy ukrainassa, ei ole täällä. 

Vierailija
8/113 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 38v. Onhan tähän elämääni mahtunut sotia maailmalla. Olen aina pitänyt Suomea turvallisena maana ettei täällä enää sotia olisi. Kolmatta maailmansotaa tai ydinsotaa tms en ole ikinä pelännyt. 

Mutta. Nyt kaikki on toisin. Mä pelkään. Pelkään, että Venäjä hyökkää Suomeen lähiaikoina. Pelkään ydinsotaa. Pelkään kolmatta maailmansotaa. Pelkään että jotain isoa tapahtuu pian. Ahdistaa, että nyt sota voi olla todella lähellä meilläkin. 

9/113 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että sodan mahdollisuus Suomessa vaikuttaa nykyään suuremmalta kuin mitä se on minun elinaikanani (-93 syntyneenä) ennen ollut. En silti pitäisi sotaa Suomessa hirveän todennäköisenä, mutta sodan riski vaikuttaa mielestäni huomattavasti tavallista korkeammalta.

Vierailija
10/113 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkää. Pelko on nykymaailmassa turha tunne.

Vierailija
11/113 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

S.B. kirjoitti:

Luulen, että sodan mahdollisuus Suomessa vaikuttaa nykyään suuremmalta kuin mitä se on minun elinaikanani (-93 syntyneenä) ennen ollut. En silti pitäisi sotaa Suomessa hirveän todennäköisenä, mutta sodan riski vaikuttaa mielestäni huomattavasti tavallista korkeammalta.

Hyvin sanottu. Ensimmäistä kertaa elämässäni minäkin mietin vaihtoehtoja, että mitä jos. Tajuaako sitä lähteä ajoissa pois vai ei. Ukrainalaisethan eivät uskoneet hyökkäykseen ennen kuin se alkoi. Eikä kukaan lähde maanpakoon ennen kuin on ihan pakko. Onneksi mieheni täyttää tänä vuonna 60 ja pääsee reserviin, joten saadaan sentään lähteä yhdessä. 

Vierailija
12/113 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mietin vaihtoehtoja minne mennä. Mökki Itä-Suomessa ei ehkä ole turvallisin paikka. Jos nyt hypoteettisesti ajatellaan, että se vihulainen tulisi idästä...

Vierailija
13/113 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkää.

Jos tulee, pelkään sitten.

Vierailija
14/113 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitänee hankkia purjevene.

Vierailija
15/113 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman kerran olen vähän pelännyt. Nyt melkein päivä päivältä vähemmän, melkein tuskastuttaa odottaa uutisia Venäjältä, että Putin on syrjäytetty tai tapettu ja Venäjä vetää joukkonsa Ukrainasta.

Vierailija
16/113 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tässä nyt pidetään passi ja esta Kanadaan voimassa, jotta päästään siskoni perheen luokse tarvittaessa nopeasti.

Vierailija
17/113 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäsin ihan tosissani Trumpia. Venäjä nyt on terrorisoinut ympäristöään aina.

N synt 69

Vierailija
18/113 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

S.B. kirjoitti:

Hyvin sanottu. Ensimmäistä kertaa elämässäni minäkin mietin vaihtoehtoja, että mitä jos. Tajuaako sitä lähteä ajoissa pois vai ei. Ukrainalaisethan eivät uskoneet hyökkäykseen ennen kuin se alkoi. Eikä kukaan lähde maanpakoon ennen kuin on ihan pakko. Onneksi mieheni täyttää tänä vuonna 60 ja pääsee reserviin, joten saadaan sentään lähteä yhdessä. 

Ukkosi pääsee pois reservistä, reservissä hän on ollut koko aikuisikänsä suoritetuaan varusmiespalveluksen.

Vierailija
19/113 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, "pelkään". Ole 53v ja koskaan ennen ei ole tullut mieleenkään, että Suomeen voisi oikesti tulla sota. Tosin lainausmerkeissä siksi, että en sitä varsinaisesti pelkää. Tulkoon mitä tulee. Omien poikien kohdalla tietysti surettaa, kun ruumiita varmasti tulisi. Toisaalta sotaan joutuminen ehkä ajaisi heidät takaisin uskoon, mikä olisi vaan hyvä.

Vierailija
20/113 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäisin varmaan enemmän jos olisin 20-30v ja/tai olisi pieniä lapsia huolehdittavana, mutta olen jo lähemmäs 50 ja ajattelen pragmaattisemmin ja uskon kykeneväni toimimaan jos tilanne tulee päälle.