Pelkäätkö sodan mahdollisuutta enemmän kuin koskaan ennen elämäsi aikana?
Minä ainakin pelkään nyt, että sota todellakin on mahdollinen minun elinaikanani Suomessa ja todennäköisimmin seuraavan 5v sisällä. Olen syntynyt 70-luvun alkupuolella, enkä muista pelänneeni ydinsotaa 80-luvulla, tuskin soin sille ajatustakaan.
Pohjois-Irlannin ja Baskimaan terrorismia muistan kauhulla, mutta ei sekään meitä uhannut. 90-luvulla lukiolaisena Jugoslavian sota ei koskettanut juuri mitenkään sekään. Ainoa mitä muistan 90-luvun alusta sota-aiheesta on kun amerikkalaiset vaihtarit olivat kauhuissaan kun heidän opettajia jenkeissä oli värväytynyt Punaiselle merelle sotimaan.
Koko aikuisuuteni olen ollut vapaa matkustamaan ympäri maailmaa (siis koronaan asti) ja matkustamisenkin suhteen lähinnä on pitänyt miettiä matkakohteita valitessa enintään terrori-iskun mahdollisuutta tai jotain kolumbialaisten viidakkosotia.
Ja miksi pelkään nyt? Koska Putin on tullut hulluksi, touhussa ei ole järjen häivää eikä diplomatiaan voi luottaa enää ollenkaan. Suomi on niin selvästi Ukrainan jälkeen seuraavana vaaravyöhykkeellä.
Kommentit (113)
En pelkää enkä pelännyt aiemminkaan, mutta pidän silti sotaa todennäköisempänä nyt tai lähitulevaisuudessa kuin aiemmin elinaikanani (olen kolmekymppinen). Lapsia ei ole eikä tule, joten heidän puolestaankaan ei onneksi tarvitse pelätä. Toivottavasti Putler saadaan hengiltä ennen kuin tilanne eskaloituu meidän osaltamme.
En osaa pelätä. Ennemminkin on vähän vihainen ja tympääntynyt olo. Miksi jotain noin järjetöntä? Mitä sillä saavutetaan? Ei mitään. Ei vaan jaksa vouhkata. Nautin rauhasta niin kauan kuin sitä on. Arvostan sitä enemmän kuin mitään muuta, kaikilla tavoin.
No en, tulee jos on tullakseen, mutta en ala etukätee miettimään.
En. Pelkäsin kylmää sotaa enemmän lapsena, tosin en paljon sitäkään.
En jaksa pelätä asioita, se on aika turhaa. Otetaan hetki ja asia kerrallaan. Etukäteen pelkääminen on mielestäni elämän hukkaamista, koitan mieluummin iloita ja olla kiitollinen asioista joista voin niin kauan kuin voin.
Vierailija kirjoitti:
Pelkään. Tunnen myös vihaa Suomen asiat tyrineitä poliitikkoja kohtaan. On ollut aivan älytöntä pitää Suomi turvattomana tällaista tilannetta ajatellen. Virolaiset ovat ihan oikeassa kutsuessaan meitä suomalaisia poroiksi.
Täh, turvattomana :D ? Kyllä Suomi on edelleen yksi maailman turvallisimmista maista.
Mitä tarkoittaa poro, kahvinporo vai Petteri Punakuono? En keksi mitä haukkuvaa siinä on.
Kyllä pelottaa. Olen jo monta viikkoa voinut huonosti tämän takia. Ahdistaa ja lamaannuttaa. Herään itsekseni aamuöisin klo 3-4 aikoihin ja sota on ekana mielessä. Sota on myös viimeinen asia, mitä mietin kun laitan nukkumaan ja illat menee sängyssä puhelin kädessä lukien hulluja sotajuttuja ja erilaisia skenaarioita. En olisi ikinä uskonut, että elämästä tulee tämmöstä. Toivon, että tulisi joku ratkaisu tähän sekopäisyyteen pian.
Kyllähän sota toki pelottaa, mutta pääosin pelkään lapseni tulevaisuuden puolesta. Oikeastaan jopa sotaa enemmän olen pelännyt tätä koko yhteiskuntaa. Nuorten jengiytymisiä, raakoja kiusaamistapauksia ja jopa nuorten murhia. Sota tuntuu välillä jopa puhdistavalta ja maanpinnalle palauttavalta vaihtoehdolta kun miettii millaisia mätiä omenoita täällä liikkuu.
Onpa tyhmä kysymys.
Milloin aikaisemmin kukaan olisi edes voinut pelätä mitään sodan mahdollisuutta Suomessa? Samoin kuin nyt. Oletpa ääliö, ap.
Pelkään. On se nyt lähempänä kuin jopa kylmän sodan vuosina. Urkki taipui niin paljon neukkulalaisten edessä, ettei heillä ollut syytä hyökätä tänne.
Nähtyäni tähän astisen Venäjän suoriutumisen en pelkää sotaa Suomessa. Lisäksi jos pääsemme NATOon sekin vähäinen mahdollisuus Venäjän agressiohaluihin katoaa.
Meillä ei ole Suomessa mitään hätää.
Miksei panikoitu pahemmin silloin kun valtasivat krimin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fakta on että ydinsodan uhka ei ole koskaan maapallon historiassa ollut näin korkealla. Putin häviää Ukrainassa ja sen jälkeen alkaa maailmanloppu.
Siis täh? Uskovatko ihan oikeasti kaikki siihen, että Putin voi noin vain päättää ihan ypö yksin alkaa ampumaan ydinpommeja ilman mitää ongelmaa? Ensinnäkin on kaksi henkilöä joitten pitäisi hyväksyä suunitelma myös. Nyt pikkusen realismia taas näihin juttuihin, ei ihme että Suomessa mielenterveys on hajalla kun ensin pelotellaan koronalla ja nyt sitten jo puhutaan ydinsodasta ja maailmanlopusta. Viimeiseksi sanon, että vaikka Putin onnistuisi laukaisemaan ydinpommin, se ei automaattisesti tarkoita että muut maat heti alkaisivat pommittamaan takaisin.
Mikä se sun toinen pointtis oli kun sanoit "ensinnäkin" mutta esitit vain sen ensimmäisen pointin. Ne muut kaksi jotka voivat estää Putinin ydiniskun ovat Shoigu ja Gerasimov jotka ovat tällä hetkellä mystisesti "kadonneet"..
Pelkään kyllä. Eniten mietin kaikkia viattomia lapsia. Ja omaa pientä viisi vuotiasta. Kuinka he joutuvat pelkäämään, kärsimään, näkemään nälkää.. Ihan hirveä ajatus. Mietin, mistä saan lapselleni ruokaa, jos sota syttyy, etenkin jos kyseessä olisi ydinsota.
Putin on nyt paljastanut todelliset kasvonsa. On hautonut tätä aina. Tässä touhussa ei ole enää järjen hiventäkään.