Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Läheinen ystävä hylkäsi minut masennuksen takia

Vierailija
17.03.2022 |

Olen ollut pitkähkön ajanjakson varsin masentunut ja virtaa on riittänyt säilyttää kanssakäymisen välit lähinnä omaan pethepiiriin. Eräs ystävä oli minuun säännöllisesti yhteyksissä, mutta en jaksanut tilastani johtuen hänen viesteihinsä useinkaan vastailla. Jossain välissä hän lopetti yhteydenotot kokonaan.
Nyt minulla taas elämä hieman enemmän hymyilee ja jaksaminen on parantunut. Olen yrittänyt ottaa yhteyttä tähän ystävääni muutaman kerran tuloksetta. Ilmeisesti hän ei enää aiokaan minulle vastata. Onko ihmiset tosiaan näin pikkumaisia ja eivät osaa ajatella asioita suuremmassa mittakaavassa 🙁

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hänkin on masentunut?

Vierailija
2/30 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on oma mittakaavasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ihmiset jättäneet ilman masennustakin. Joten ei se siitä masennuksesta johdu.

Vierailija
4/30 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kaverisi on yksipuolisesti yrittänyt pitää ystävyyttä yllä, mutta sinä olet torpannut yrityksen "en jaksa" -syyllä. Ei ihme, ettei kaverikaan enää jaksa.

Vierailija
5/30 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Ihmissuhteet päättyvät jos niitä ei ylläpidä. Myös omaan perheeseen.

Vierailija
6/30 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olennaisin kysymys lienee: tiesikö ystäväsi syyn hiljaisuudellesi? Eli kerroitko hänelle silloin, että olet masentunut ja juuri nyt yhteydenpito on vähän haastavaa?

Jos hän ei tiennyt sitä, hän luultavasti loukkaantui ja oli ihmeissään vaitonaisuudestasi ja päätti lopulta luopua yksipuolisesta kaveruudesta. Ja jos nyt taas ilman selitystä olet ottanut muina miehinä yhteyttä, että ”mitä kuuluu ja olisi kiva nähdä”, niin hän on taas ihmeissään ja pitää sinua outona tuuliviirinä.

Olen itse ollut vuosikymmeniä masentunut ja tiedän hyvin, miten kauhean vaikeaa se suhteiden ylläpito välillä on. Olen kuitenkin yrittänyt sanoa kaikille, että olen juuri nyt vähän liian huonokuntoinen olemaan usein yhteydessä jne. (tosin olen aina muistuttanut, että voin silti kuunnella heidän huoliaan, jos jotain tapahtuu, vaikka en itse jaksa soitella ja omia kuulumisia kertoilla). Eikä kukaan ole minua vielä sen takia hylännyt. Voidessani paremmin yritän sitten mahdollisimman hyvin olla yhteydessä. Oletan, että joku olisi voinut kuitenkin loukkaantua, jollen olisi ikinä selittänyt syytä.

Jos kyseessä on oikeasti suhde, jonka haluaisit korjata, lähtisin liikkeelle siitä, että selität syyn aikaisemmalle käytöksellesi ja pahoittelet, jos olet siten häntä loukannut. Ehdotat mahdollista uutta alkua. Jos kyse ei ole erittäin läheisestä ihmisestä, hän tosin saattaa olla haluton palamaan entiseen ja sekin pitää sitten varmaan hyväksyä. Siinä tapauksessa anuti vain paremmasta olostasi äläkä jää tätä suremaan!

Vierailija
7/30 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap etkö osaa yhtään ajatella hänen näkökulmasta? Jos et kertonut että olet masentunut sinun käytös vaikutti vaan siltä että hylkäsit hänet kylmästi vaikka hän yritti pitää yhteyksiä. 

Vierailija
8/30 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä nyt aina jaksaa edes sen verran vastata, että "sorry, olen liian väsynyt viestittelemään" tms. En mäkään enää sulle vastaisi.

Vierailija
9/30 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän toimineeni aivan samoin. Oma mielenterveys ei enää kestänyt masentuneen ystävän jatkuvaa valittamista ja alavireisyyttä. Huomasin olevani tapaamisen jälkeen vain väsynyt ja pahalla tuulella. Suhde ei antanut minulle mitään eikä hänenkään masennuksensa lievittynyt tapaamisten ansiosta. Parempi molemmille, että ei enää tavata.

Vierailija
10/30 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä että kaikki pitäisi mennä aina masentuneen pillin mukaan ja muiden ymmärtää.

Jos sinua ei kiinnostanut hänelle vastata, miksi hän olisi olemassa kun sinua taas kiinnostaa? oli sairaus mikä hyvänsä, niin ei ole mitään syytä toisen sietää välinpitämättömyyttä.

Vierailija
11/30 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentuneet on tosi itsekkäitä. Heitä pitäisi loputtomiin ymmärtää ja käytöstä sietää, he eivät kuitenkaan välitä muista tai muiden kuulumisista koska vain minä ja minun olo. Miten sellaisen kanssa jaksaa olla ystävä?

Vierailija
12/30 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli masentunut ystävä joka valitti minulle jatkuvasti elämästään. Sitten sairastuin itse vakavasti ja kerroin ystävälle murheistani. Hän jatkoi vain omista ongelmistaan kertomista, joten ajattelin että tämä ystävyys oli nyt tässä.

Vierailija
13/30 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli masentunut ystävä joka valitti minulle jatkuvasti elämästään. Sitten sairastuin itse vakavasti ja kerroin ystävälle murheistani. Hän jatkoi vain omista ongelmistaan kertomista, joten ajattelin että tämä ystävyys oli nyt tässä.

Juuri näin se menee. Itse olin aikanaan syöpäsairaan ystäväni tukena. Kun hän sitten parani, niin hän suoraan sanoen alkoi puhua kaikista muista ihmisistä jotka tuovat iloa hänen elämäänsä. Jotenkin olin vissiin huono ihminen kun olin ollut hänen kanssaan vaikeat ajat. Päätin luopua aktiivisesta yhteydenpidosta niin kas kummaa, ei ole naisesta enää kuulunut. Eli minä kelpasin siis sairauden tukijaksi mutta kun elämä kunnossa, sain jäädä. Hyvä opetus minulle.

Vierailija
14/30 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse päätynyt paria mt-ongelmaista kaveria vuosia tuettuani siihen, että ystävä ja auttaja eivät välttämättä voi olla sama henkilö.

Kuormituin lopulta heistä niin paljon, että päätä alkoi särkeä jo, kun näin numeron puhelimessani. Lisäksi toinen heistä oli ilkeä ja mm. haukkui kuollutta äitiäni. Se oli viimeinen pisara. Toinen taas kiukutteli minulle siitä, että otin häneen liian harvoin yhteyttä. Itse hän ei välttämättä edes vastannut, jos yritin soittaa.

Vierailija
15/30 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle ihan oikein!

Vierailija
16/30 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masentuneet on tosi itsekkäitä. Heitä pitäisi loputtomiin ymmärtää ja käytöstä sietää, he eivät kuitenkaan välitä muista tai muiden kuulumisista koska vain minä ja minun olo. Miten sellaisen kanssa jaksaa olla ystävä?

Älä kuitenkaan viitsi yleistää.

Vierailija
17/30 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No näin se pääosin on. Kiinnostaa vain oma olo.

Vierailija
18/30 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No näin se pääosin on. Kiinnostaa vain oma olo.

Kyllä mua masentuneena kiinnosti muidenkin olo ja monesti masennuin entisestään jos kuulin huonoja uutisia.

Vierailija
19/30 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on myös moni entinen ystävä ja tuttava jättänyt hiljakseen sivuun sairastamaan. En usko, että enemmälti toin koskaan masennustani julki, mutta enemmänkin minusta varmasti aistii sellaisen yleisen väsymyksen elämään ja sen tapahtumiin. Innostumattomuuden ja kiinnostumattomuuden. Aiemmin olin enemmänkin harmissani kun jätettiin yksin ja ulkopuolelle, tätänykyä en enää edes jaksaisi mitään touhuta/keskustella, joten asia on aika yhdentekevä.

Vierailija
20/30 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Minäkin jaksoin yrittää aika pitkään pitää yhteyttä masentuneeseen ystävään. Hänellä oli tapana perua vähäiset sovitut jutut viime hetkillä. Lopuksi hän muutti toiselle paikkakunnalle sanomatta mitään. Ei minua kyllä enää kiinnostanut kun hän sitten laittoi viestiä. Loukkaannuin aika paljonkin siitä muutosta. Ehkä olin sitten pieni ihminen ja huono ystävä. Suojelin itseäni.