Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vuokralla asuminen vs asunnon omistaminen. Kumpi kannattaa valita?

Vierailija
17.03.2022 |

Esimerkkejä siitä mihin valinta on johtanut, kiitos.

Kommentit (2137)

Vierailija
1821/2137 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä ole Helsingissä kaikille kysymys siitä kumpi k a n n a t t a a, vaan kumpi on  m a h d o l l i s t a.

Kun on kotoisin pienestä kerrostalo kodista, jossa ei omaa huonetta ole ollut - niin on tietenkin nuorena heti halunnut muuttaa omaan rauhaan pois lapsuudenkodista. Ei ole ollut mahdollista kuin jonnekin vuokralle muuttaa ja maksaa heti kallista vuokraa, kun on alkanut palkkaa saada ( siis ei ole voinut asua ilmaiseksi lapsuudenkodissa ja käydä töissä ) . Eipä siinä ole yksin ollut mahdollista maksaa kallista vuokraa ja samalla alkaa asuntosäästää - vaan kaikki on mennyt elämiseen, koska vuokrat niin kalliit suhteessa palkkaan.

Parisuhteenkin kun sitten on solminut yhtä köyhänä eläneeseen, niin ei kummallakaan ole ollut mitään pääomaa - vaan yhdessä on pitänyt ottaa lainaa, että saanut isomman yhteisen vuokra-asunnon takuuvuokrat ja vuokrat ja molempien muutot maksettua. Eipä siinä taaskaan ole mitään voinut alkaa asun

.................................................................................................................................................................................................................................................

Juuri näin minullakin. Olen lähempänä 60v kuin 50v, mutta asunut pikkiriikkisestä lapsuudenkodista ( kaksio neljällä asukkaalla ) muutettuani aina vuokralla, koska ei ole ollut mitään pääomaa millä saisi pankista kalliiden asuntojen verran yksin lainaa. Vaikka kuinka laskisi, niin vuokralla asumisen kustannukset ovat PIENEMMÄT kuin yhtiövastike+laina, jos lainan ilman pääomaa saisi.

Parisuhteita on kyllä ollut - mutta olen jäänyt leskeksi tai tullut ero, niin ei ole ehtinyt sitä kahden yhteistä pääomaa syntyä tarpeeksi, kun kaikki onkin mennyt taas jakoon ja muuttoihin ja uuteen alkuun. Eikä mitään perintöjä, varakkaita vanhempia tai valmiiksi rikasta miestäkään ole kertaakaan ollut. Tilanne vaan on se, että pitäisi olla tyhjästä pääomaa ja tosi hulppea palkka tai kahden palkka, ennenkuin mitään ostamista voisi ajatellakkaan.

Vierailija
1822/2137 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tämä on ihan eri tilanne jossain missä elämisen ja asumisen kustannukset ovat pienemmät - mutta pääkaupunkiseudulla ei pienituloisilla, varsinkaan yksin, ole vaan aina varaa mitään alkaa ostelemaan.

Kun jossain se on asuttava ennen sitä asunnon ostoakin ja sinne ne rahat menee, eikä mitään säästöjä kerry ellei ole isompi palkka tai useampi palkansaaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1823/2137 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, laittakaapas pankin laskuriin mitä saa velkaa kun ei ole kummoiset tulot, eikä ole säästöjä.

Sitten voi myös katsoa mitä maksaa hyväkuntoinen kämppä Helsingissä.

Siinä on teille yhdistelmä, joka ei kysy kumpi kannattaa!

Vierailija
1824/2137 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti rikkaat ei edes mieti, paljonko niillä menee rahaa. Jos sellaista joutuu miettimään, ei ole rikas.

Rikkaaksi tulevat ne, jotka miettivät koko ajan rahaa, oli siinä järkeä tai ei.

Vierailija
1825/2137 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla jos pieni asunto riittää, huoletonta, ei remppakuluja, huolto hoitaa kaiken.

Vierailija
1826/2137 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun oli tarkoitus ostaa asunto pikkupaikkakunnalta. Olen säästänyt sitä varten joitakin vuosia jo ja pystyisin ostamaan ilman velkaa. Mutta en enää uskalla. Entäs jos jää kokonaan työttömäksi tai vaikka sairastuu? Orpon hallitus poisti asumistuen omistusasunnossa asuvilta. Silloinhan ei saisi mistään rahaa elämiseen jos olisi oma asunto. Vuokralla asuminen on nykyisessä epävarmuudessa helpompaa.

Vierailija
1827/2137 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun oli tarkoitus ostaa asunto pikkupaikkakunnalta. Olen säästänyt sitä varten joitakin vuosia jo ja pystyisin ostamaan ilman velkaa. Mutta en enää uskalla. Entäs jos jää kokonaan työttömäksi tai vaikka sairastuu? Orpon hallitus poisti asumistuen omistusasunnossa asuvilta. Silloinhan ei saisi mistään rahaa elämiseen jos olisi oma asunto. Vuokralla asuminen on nykyisessä epävarmuudessa helpompaa.

En ymmärrrä ajatteluasi lainkaan. Jos pystyt ostamaan asunnon omalla rahalla, sinun tarvitsee maksaa siitä kuukausittain vain hoitovastike, joka on paljon pienempi kuin vuokra. Vain jos yhtiöllä on jostain rempasta lainaa, tulee rahoitusvastike päälle. Kun asumiskulut ovat pienemmät, voit panna rahaa säästöön pahan päivän varalle, vaikka puolet siitä mitä tähän asti, se on turvasi jos jäät työttömäksi! Mitä siis pelkäät? Ei ole mitään syytä olla ostamatta omaa kotia, osta ihmeessä, hyvä ihminen!!

Vierailija
1828/2137 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
1829/2137 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bruttotulot ovat noin 2800 euroa ja asumme puolisoni kanssa vuokralla. Hänen tulonsa jonkin verran enemmän. Muuttotappiokunta jossa olisi halpoja omistusasuntoja saatavilla mutta niistä eroon pääseminen ei ongelmatonta. Olemme molemmat alle 30v emmekä täällä aio kovin monta vuotta asua. 

Vuokra on noin 500 euroa eli minun osuuteni 250 euroa. Joka kuukausi säästöön tulevaisuuta varten mielummin kuin asuntoon ainakaan tällä hetkellä. 

Vierailija
1830/2137 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla vs. omistusasunto, monet jättää siinä harkinnassa huomiotta sen olennaisen asian, että ei ole takeita pysyvästä tulonlähteestä eli pysyvistä työpaikoista.

Jos lähdet omistusasujaksi, silloin sinulla on riski siitä, jos työasiat ei menekään suunnitellulla tavalla.  Lopputulos voi olla hyvinkin helposti ko. asunnon pakkomyynti alle sen hinnan mitä itse maksoit, ja samaan aikaan vuosikausia kestänyt huono työllisyys.

Vuokralla asumisessakin on omat haittansa, mutta sellaista haittaa siinä ei ole, että sinä olisit ottanut pankista lainaa 200 tuhatta euroa sitä asuntoa varten ja lopulta joudut myymään sen esim. 150 tuhannella eurolla, lopulta jäljelle jää siis 50 tonnia velkaa eikä mitään omaisuutta.   Vuokralla asuja pysyy sentään aina velattomana jos ei muutoin asioitaan mokaile.

Omistusasunnot heille, joilla oikeasti on luottamus siihen että tulopuoli pysyy vahvana suhdanteesta ja suhteista riippumatta, on aivan ensiarvoisen tärkeätä se että tulot täytyy velkaisena pysyä kohtuullisen hyvänä myös huonoina aikoina.

Vierailija
1831/2137 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut aina tuhlaaja. Kaikki on mennyt, mitä on tullutkin. Vanhemmat painosti aikanaan ostamaan heti asunnon kun sain vakityön. Ei ollut mikään hyvin palkattu työ todellakaan, mutta siihen aikaan vuokrat oli korkeita ja samalla rahalla maksoi omaa. Tietenkin taloyhtiöissä on ollut remontteja matkan varrella. Ne olen pääosin maksanut hitaasti vastikkeena. Nyt kohta 50v ja asunto maksettu ja taloyhtiön remontit tehty. Nykyinen kämppä on hyvällä alueella, nk. Helsingin "arvo-alueella".  Muutaman kerran asunto vaihtunut, mutta on aina ollut omistus. Muuta omaisuutta tai sijoituksia ei ole. Nykyinen palkka on yli 4000 e, joten ihan ok eläke tulossa. Pieni vastike asunnosta helpottaa kyllä eläkkeellä. Pääkaupunkiseudulla kantakaupungissa on taloyhtiöitä, joissa taloyhtiö omistaa liiketiloja ja huoneistojakin. Kyllä ostaminen kannattaa kun tietää, mitä ostaa. Mulle se on ollut vähän harrastus ja olen kytännyt tietyistä hyvistä taloyhtiöstä vapautuvia kohteita pitkään. Remonttien teettäminen on raskasta ja firmat mitä sattuu, mutta niistäkin on selvitty.

Vierailija
1832/2137 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienituloisen ei kannata ostaa omaa asuntoa vaikka olisikin rahat säästetty siihen ellei ole täysin varmaa, että tulot säilyvät. Harvemmalla tuo tilanne taitaa olla, että sama työ on ja pysyy takuuvarmasti. Muuttotappiopaikkakunnilta putkiremontoidun pienen ihan kelpo asunnon saa esim. 20-40000 eurolla, mutta sen myyminen tarvittaessa voi olla mahdotonta muutoin kuin polkuhintaan.

Vierailija
1833/2137 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi kannattaa säästää omistusasuntoon ja asua siinä ainakin sen aikaa, että on säätössä 50 000 - 100 000 euroa. Sitten kannattaa myydä kämppä pois ja sijoittaa rahat esim. osakkeisiin tai indeksirahastoihin ja siirtyä vuokralle.  Tämä on taloudellisesti paras tapa kasvattaa varallisuuttaan.

Vierailija
1834/2137 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla tyhmä jos väittää, että vuokralla parempi. Muuttotappiokunnassa voi olla eri homma, mutta esim. pk-seudulla päinvastainen.

Vierailija
1835/2137 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokralla jos pieni asunto riittää, huoletonta, ei remppakuluja, huolto hoitaa kaiken.

Ja mitään ei jää käteen jos ja kun joskus muutat pois.

Vierailija
1836/2137 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin asunnon jossa asuin vuokralla itselleni. Vastike ja lainanlyhennys on sama kuin vuokra ennen. Velan pienentyessä korko pienenee mutta samalla vastiketta korotetaan. Rahaa kuluu asumiseen saman verran kuin ennen.

Vierailija
1837/2137 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistaminen. On johtanut siihen, että raha jää itselle sen sijaan että menisi toisen ihmisen kukkaroon.

Niinhän sinä luulet. Etkö ole lukenut uutisia? Etenkin ok.taloja ei hevillä saa kaupaksi. Ja vaikeuksia on myös asunto-osakkeiden kaupaksi saamisessa,

Nuoret eivät saa lainaa asunnon ostoon nykyisin niin helposti kuin ennen. Koko lainalla kun pitää olla reaalivakuus. Muotia on nyt asua vuokralla ja sen ymmärtää. Voi asua paremmilla paikoilla, muuttaa kun kyllästyttää... Etc.

Ja kyllä siihen omistusasuntoon rahaa kuluu, esim.remonttiin.  Vaikea on varmaan vuosien jälkeen laskea, jäikö voitolle ja kuinka paljon. Itse olen omistanut kaksi rivitaloasuntoa ja omakotitalon viimeisten 50v.aikana.  Kaikki sain ongelmitta myytyä käypään hintaan. Nyt asun vuokralla ja olen tyytyväinen.

Vierailija
1838/2137 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota huomioon että nyt asumistukeen tulee varallisuusraja, eli jos sinulla on säästöjä et saa sitä asumistukea vuokra-asuntoonkaan.

Vierailija
1839/2137 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion sinnitellä omistusasunnossa. Olen sen omalla työlläni kustantanut, niin se ei todellakaan kuulu tänne tulijoiden yhteiskassaan. 

Vierailija
1840/2137 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota huomioon että nyt asumistukeen tulee varallisuusraja, eli jos sinulla on säästöjä et saa sitä asumistukea vuokra-asuntoonkaan.

Erona tuossa tilanteessa on se, että jos tulot loppuvat, niin on edes sen asuntosäästötilin verran rahaa elämiseen pahimman yli. Mutta jos se raha on kiinni asunnossa, niin tilanne on aika ikävä. Ehkäpä tämä olikin hallituksen suunnitelma, pienituloiset pysyköön vuokralla jotta asuntosijoittajat rikastuu.