Vuokralla asuminen vs asunnon omistaminen. Kumpi kannattaa valita?
Esimerkkejä siitä mihin valinta on johtanut, kiitos.
Kommentit (2137)
Vuokralla. 500€/kk 100m2 iso puutarha. Kaupunkiin 10 km.
Rahaa, rahaa, rahaa...kaiken pitää aina vaan tuottaa enemmän rahaa. Ei ymmärrä. Meitäkin on, jotka eivät tarvitse osakesalkkuja, vaan oman kivan asunnon, jossa saa elää elämäänsä onnellisena. Pienelläkin budjetilla. Ei ihminen niin paljoa lopulta tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä ainakin vuokraaminen, sillä omistusasumisen kulut eli korko- ja vastikemenot ovat saman verran tai enemmän kuin vuokra. Lisäksi riski arvonlaskusta, remontit jne.
Mitkä korot? Osta käteisellä. Arvo laskee ja nousee ajan myötä. Nyt on hyvä hetki ostaa.
Tämä ei ole monelle realistinen vaihtoehto. Ja toisaalta jos olisikin vapaata pääomaa esim. 200 k, kannattaisi se sijoittaa johonkin paremman tuotto-odotuksen kohteeseen. Itse en ainakaan usko, että Suomen asuntojen arvo nousee esim. seuraavat 20 vuotta nopeammin kuin vaikkapa SP500.
Mikäs siinä sitten, asut vuokralla ja katselet pörssikursseja ne seuraavat 20 vuotta..
Asun ainakin niin kauan kun se on taloudellisempaa. Siitähän tässä oli kysymys, että kumpi kannattaa (taloudellisesti).
Tätä ketjua lukiessa huomaa syyn miksi köyhät pysyvät köyhinä ja vain älykkäät ihmiset vaurastuvat.
Vuokralla asuva elää kuukausi kerrallaan ,eikä hahmota pidempiä aikoja.
"Kannattaa maksaa vuokraa 12th vuodessa ,ennemmin kuin maksaa omaa asuntoa samalla summalla" syy : pääsee helpommin muuttamaan. Ym yhtä järkevä perustelu.
Miten he kuvittelevat vauraiden sukujen syntyneen? Perinnöillä,kuuluu vastaus.
Miten nuo perinnöt ovat kertyneet? Sillä,että jo isoisän isoisä asusteli vuokralla,eikä koskaan omistanut mitään?
Ajattelumalli,että olen sitten niin ja niin vanha kun omistan jotakin on itsekäs ajattelumalli..lapsenne ja lapsen lapsennekin arvostaa sitä.
OttoVille kirjoitti:
Tätä ketjua lukiessa huomaa syyn miksi köyhät pysyvät köyhinä ja vain älykkäät ihmiset vaurastuvat.
"Kannattaa maksaa vuokraa 12th vuodessa ,ennemmin kuin maksaa omaa asuntoa samalla summalla" syy : pääsee helpommin muuttamaan. Ym yhtä järkevä perustelu.
Miten nuo perinnöt ovat kertyneet? Sillä,että jo isoisän isoisä asusteli vuokralla,eikä koskaan omistanut mitään?
Ajattelumalli,että olen sitten niin ja niin vanha kun omistan jotakin on itsekäs ajattelumalli..lapsenne ja lapsen lapsennekin arvostaa sitä.
Ei ole lapsia eikä tule joten vuokrallaolon vapaus menee varallisuuden karttumisen edelle. Tuloja enemmän kuin tarvitsen eikä ketään jolle ylimäärä jättää. T.entinen omistusasuja
Senjane kirjoitti:
Tjaa..kukin tavallaan.. olen 3 eri okt asunut, 2 niistä rakennuttanut. Koko elämä okt asumisessa on yhtä laittoa. Vaikka olisi uusi niin aina löytyy jotain. Okt tulee helposti 200-300/ kk lisää pikkurempoista. Näistä vaan kukaan ei puhu ja ajatellaan et itselle se tulee.. nyt 50 kynnyksellä ja 1,5 v. vuokralla ja just ennen sotaa talon myyneenä nautin merinäköalasta vuokrakämpässä ja odottelen jotain helppohoitoisempaa ratkaisua.. kun tässä
Vielä nuo asuntojen hinnat tulee laskemaan/ ihan kaikkialla..
Samat temput ne on vuokra-asunnoissakin,ne on "kätketty " vain siihen vuokraan mukaan joten jokatapauksessa maksat pikkurempoista.
Jösses mikä älyämpäri taas.
OttoVille kirjoitti:
Minä olen asunut omistusasunnossa pääkaupunkiseudulla jo yli 30 vuotta. Olen kuitenkin laskenut, että olen hävinnyt satoja tuhansia euroja siihen verrattuna, että olisin asunut nämä vuodet vastaavassa asunnossa vuokralla ja sijoittanut ylijäävät rahat. (Sijoitusten tuotto on laskettu Helsingin pörssin todellisen keskituoton mukaan, ei siis jonkin kuvitteellisen tuoton mukaan.)
Vierailija kirjoitti:
Rahaa, rahaa, rahaa...kaiken pitää aina vaan tuottaa enemmän rahaa. Ei ymmärrä. Meitäkin on, jotka eivät tarvitse osakesalkkuja, vaan oman kivan asunnon, jossa saa elää elämäänsä onnellisena. Pienelläkin budjetilla. Ei ihminen niin paljoa lopulta tarvitse.
Ketjuhan käsittelee nimenomaan sitä, kumpi on taloudellisesti kannattavampaa - omistus- vai vuokra-asuminen. Moni on sitä mieltä, että omistusasuminen on kannattavampaa, koska vuokralla raha menee hukkaan. Vastakkainen mielipide on, että vuokra-asuminen yhdistettynä sijoittamiseen voikin itse asiassa olla kannattavampaa. Jostain syystä vain jälkimmäisessä tapauksessa kyseenalaistetaan koko premissi (taloudellinen kannattavuus) epämääräisillä moralistisilla perusteluilla.
Oikeastaan ihan samahan se on asua vuokrallakin ja vielä kun asumistuet tippuvat sekä ylihintaisista vuokrakämpistä nautiskelijat siirtyvät arvoisiinsa murjuihin niin homma Bueno. Ja kaikilla hyvä mieli.
Kylmä totuushan on se,että suurin osa vuokralla asujista ei ole koskaan maksanut asumisestaan itse kuin murto-osan.
Ei heistä olisi edes maksamaan normaali ihmisen tavoin lainoja saati lyhennyksiä
Tonnin vuokra ja paskat ole kun tosiasiassa valtio on maksanut siitä 80% ,eli 800e.
Tuolla 200e kuukaudessa ei saa edes lainan korkoja maksettua.
Siksi asuvat vuokralla.
En halua omistuskämppäääää.. juu et,koska siihen ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
OttoVille kirjoitti:
Ajattelumalli,että olen sitten niin ja niin vanha kun omistan jotakin on itsekäs ajattelumalli..lapsenne ja lapsen lapsennekin arvostaa sitä.Minä olen asunut omistusasunnossa pääkaupunkiseudulla jo yli 30 vuotta. Olen kuitenkin laskenut, että olen hävinnyt satoja tuhansia euroja siihen verrattuna, että olisin asunut nämä vuodet vastaavassa asunnossa vuokralla ja sijoittanut ylijäävät rahat. (Sijoitusten tuotto on laskettu Helsingin pörssin todellisen keskituoton mukaan, ei siis jonkin kuvitteellisen tuoton mukaan.)
Itsellä 20 vuoden kokemus omistusasumisesta pk-seudulla ja kuukausittaiset lyhennykset korkoineen olleet sellaiset että vastaavaa asumista ei vuokramarkkinoilta samaan rahaan olisi löytynyt. Eli vuokraamalla minulle ei ainakaan olisi jäänyt mitään käteen, nyt kuitenkin asumisvarallisuutta useita satoja tuhansia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistaminen. On johtanut siihen, että raha jää itselle sen sijaan että menisi toisen ihmisen kukkaroon.
Vähän sama kun liimailisin vuokrakämpässä asumistuen verran seteleitä seiniin ja poismuuttaessa toivon saavani ne vielä irti.
Vierailija kirjoitti:
OttoVille kirjoitti:
Ajattelumalli,että olen sitten niin ja niin vanha kun omistan jotakin on itsekäs ajattelumalli..lapsenne ja lapsen lapsennekin arvostaa sitä.Minä olen asunut omistusasunnossa pääkaupunkiseudulla jo yli 30 vuotta. Olen kuitenkin laskenut, että olen hävinnyt satoja tuhansia euroja siihen verrattuna, että olisin asunut nämä vuodet vastaavassa asunnossa vuokralla ja sijoittanut ylijäävät rahat. (Sijoitusten tuotto on laskettu Helsingin pörssin todellisen keskituoton mukaan, ei siis jonkin kuvitteellisen tuoton mukaan.)
Siinä olisi toki pitänyt vielä sijoittaa kylmän rauhallisesti indeksiin eikä innostua ja hölmöillä... jälkeenpäin sijoittaminen on niin helppoa.
OttoVille kirjoitti:
Köyhä vs rikas?
Rahalla mittaat elämää? Se on kyllä köyhää.
OttoVille kirjoitti:
Ottovillw ja ottovillen köyhä arvomaailma. Surullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistusasunto tietysti. Velka kestää 20 vuotta, vuokranmaksu koko loppuelämän.
P
Nyt maksamme vain 237 euroa vastiketta. Vuokralla tämän kokoinen asunto olisi täällä n. 1700 euroa kuussa ja ne ovat vuokrataloissa. Kivasti jää 1500 euroa kuussa säästöön ihan asumalla. Mietinnässä on sijoitusasunnon ostaminen ja sen maksattaminen vuokralaisella.Omistusasunto tuo turvaa ja joustavuutta, vaikka olisi asuntolainaa. Pankista voi laittaa lainalle lyhennysvapaan esim. vuodeksi ja maksella omaan tahtiin, jos tulee lomautusta tai työttömyyttä. Kuinka monen vuokraisäntä suostuisi jättämään vuoden vuokrat väliin?
Omistusasunto ei sido asuinpaikkaan, vaan sen voi myydä tai laittaa vuokralle. Molemmilla tekee ihan hyvää tiliä.
Entäs jos iskee lama, ja asuntonne ei mene kaupaksi. Asuntohan menettää arvoaan koko ajan. Ellei sitä remontoida ajantasaiseksi. Ja remontti maksaa taas rahaa. Remontointi ei ole ilmaista ja se on omistusasumisen huonoin puoli. Jatkuvaa remontointi tarvetta on, kun asunto vanhenee. Vuokralaisen remontit maksaa vuokranantaja.
Mielenkiintoinen näkökulma. Minä olen aina kuvitellut että remontit maksetaan vuokratuotoista. Ehkä olen erehtynyt ja omistajat harrastavatkin hyväntekeväisyyttä.
Samat temput ne on vuokra-asunnoissakin,ne on "kätketty " vain siihen vuokraan mukaan joten jokatapauksessa maksat pikkurempoista.
Jösses mikä älyämpäri taas.[/quote] Älyämpäri oot ite!! Vuokranantaja laitatti ilmaiseksi laminaatti lattiat, kahdeksaan ikkunaan sälekaihtimet, ilmalämpöpumpun, uuden jääkaappipakastimen, astianpesukoneen, uuden päältä ajettavan ruohonleikkurin, talven klapipuut nämä kaikki ilmaiseksi ja tämä tarina on tosi.
OttoVille kirjoitti:
Olipa naiivi ja yksisilmäinen näkemys. Et näe lainkaan ihmisten elämäntilanteiden ja -valintojen moninaisuutta.
Lisäksi väität että vauraus syntyy perinnöllä ja älykkäät ihmiset vaurastuvat - eikö tule mieleen, että tyhmäkin osaa periä paljon rahaa? Vaurauskin voi jo alkujaan syntyä vain sattumalta. Vaikkapa lottoamalla, mikä on pelkkää tuuripeliä eikä siihen mitään älykkyyttä tarvita. Useimmat ihmiset Suomessa hankkivat asunnon ottamalla asuntolainaa. Asunnon tuoma vauraus ei synny siis älykkyydestä siinäkään tapauksessa, vaan pelkästään siitä, että sinulla on säännölliset tulot ja mielummin puoliso, jolla myös on säännölliset tulot, ja siksi saatte lainaa. Suomessa ensiasunnon ostamista on tuettu usealla eri tavalla, eli on ASP-lainat, aikaisemmin sai veroetuuksiakin, lisäksi oli Arava-lainatkin. Myös asumisoikeusjärjestelmä tukee eräänlaista omistusmallia. Yksilön älykkyydestä tuskin on useinkaan ollut kysymys kun asunto on saatu hankittua.
Toisaalta ajattelumalli, että vain raha ja vaurastuminen on tärkeää ja kaikilla on lapsia, ja lapsenlapsia yms. kertoo myös ahtaasta maailmankuvasta. Kun puhutaan asumisesta niin siinä on paljon muitakin tärkeitä seikkoja kuin vain raha ja se että "voi jättää perintöä".
Vierailija kirjoitti:
Jösses mikä älyämpäri taas.
Älyämpäri oot ite!! Vuokranantaja laitatti ilmaiseksi laminaatti lattiat, kahdeksaan ikkunaan sälekaihtimet, ilmalämpöpumpun, uuden jääkaappipakastimen, astianpesukoneen, uuden päältä ajettavan ruohonleikkurin, talven klapipuut nämä kaikki ilmaiseksi ja tämä tarina on tosi.
Kuulostaa okt:lta. Mikäli omistajalla ei ole enää lainaa talosta tai lainaa on hyvin vähän, perityt vuokratuotot voi siis hyvin käyttää osittain kiinteistön arvon ylläpitämiseen.
Itselleni omistusasunnossa asuminen fiksumpaa.
Asumme kivenheiton päässä vanhasta vuokra-asunnostamme, jossa vuokra 1100€ tällä hetkellä. Kerrostalo ja kolmio. Vuokra oli n. 950€ kun ostettiin oma.
Rivari, jossa sauna ja iso piha. Lyhennys, korot ja yhtiövastike ensimmäiset 4-vuotta 960€ ja asumismukavuus moninkertaistu.
Nyt samat kustannukset meillä 350 e kalliimmat eli 250€ enemmän maksetaan asumisesta (mutta kun lyhennyksen ottaa pois ja jättää koron + vastikkeen, maksetaan paljon vähemmän mitä vuokralla menisi).
Kun muutettiin vuokralla, jossa asuttiin 10v, saatiin takuu takaisin. Muutama hassu satanen. Tällä hetkellä asuntoa maksettu pois kymppitonneilla. 25 minuuttia menee julkisilla Helsinkiin työpaikalle.
Sitä voi asua fiksusti vuokralla tai omistusasunnossa. Tai tyhmästi molemmissa. Ihan varmasti, jos tarjolle olisi tullut kiva rivari 600€ vuokralla, olisi asunto jäänyt ostamatta. Vastaavaa asuntoa täältä ei kuitenkaan saa vuokrattua yhtä halvalla mitä tähän menee korkoihin + vastike. Ja korko lainassa tällä hetkellä 4,6. Sitten kun mennään kuuteen prosenttiin aletaan olemaan samoissa kustannuksissa vuokra-asunnon kanssa.
Ainakin niin kauan kun se on taloudellisempaa. Siitähän tässä oli kysymys, että kumpi kannattaa (taloudellisesti).