Vuokralla asuminen vs asunnon omistaminen. Kumpi kannattaa valita?
Esimerkkejä siitä mihin valinta on johtanut, kiitos.
Kommentit (2137)
Omissa asunut reilut 20 vuotta. Aina myydessä arvo noussut 25-100 tuhatta. Nykyisen asunnon lyhennykset 1400, vastike 450 ja lainojen korot 100 eur/kk. Jos muutan ulkomaille niin tästä sakka vuokratuloja ainakin 2500 eur/kk. Jos myyn pois niin lainan poismaksun jälkeen tilille jää 400tuhatta. Asunnot ostanut aina alueelta jossa asunnot haluttuja.
Kymmenen vuotta niin lainat maksettu jonka jälkeen vain vastiketta maksellaan. Eläkkeellä voi sitten vuokrata jollekin ja muuttaa vaikka Espanjaan asumaan vuokralle.
Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa. Perintöasunnot pistävät markkinat sekaisin. Työikäisiä on vähemmän eikä 2400 bruttotuloilla ja alle saa lainaa.
Jos on jo omakotitalo ja perii toisen niin kenelle myyt. Ei ole ostajia. Osalla on tietysti lapsenlapsella jo valmiina talo eli antaa sen toisen talon sille, kun lapsi on täysi-ikäinen.
Maailman Matkaaja kirjoitti:
Omissa asunut reilut 20 vuotta. Aina myydessä arvo noussut 25-100 tuhatta. Nykyisen asunnon lyhennykset 1400, vastike 450 ja lainojen korot 100 eur/kk. Jos muutan ulkomaille niin tästä sakka vuokratuloja ainakin 2500 eur/kk. Jos myyn pois niin lainan poismaksun jälkeen tilille jää 400tuhatta. Asunnot ostanut aina alueelta jossa asunnot haluttuja.
Kymmenen vuotta niin lainat maksettu jonka jälkeen vain vastiketta maksellaan. Eläkkeellä voi sitten vuokrata jollekin ja muuttaa vaikka Espanjaan asumaan vuokralle.
Itse vuokraan vain sellaisen asunnon missä lämmitys kuuluu vuokraan. Nyt kolmiosta maksu 700.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole mitään intoa ole hankkia omaa. Tuttavia on nyt eläkeiän kynnyksellä ja otetaan hirveitä remonttilainoja, kun taloyhtiöt remontoi.
Juuri niin. Tuossa iässä itse tyytyisin vuokra-asumiseen. Mutta ymmärrän, että joku valitsee toisin.
Läheltä nähnyt, mitä kituuttamista se lainojen takaisinmaksu (yksin) on eläkeiän kynnyksellä.Mulla taas on tuttava, joka yli 80-vuotiaana joutui muuttamaan pois vuokra-asunnosta, kun vuokra nousi liian kovaksi. On ihan pirteä vanhus, mutta hirveän stressin sai tuosta tilanteesta. Muutenkin tuntuu, että omistusasunnossa elävät vanhukset pärjää paljon paremmin. Säästöjä on kertynyt, kun on pitkät ajat asuttu pelkän vastikkeen hinnalla. Vuokra-asujilla ei tunnu olevan mitään tilillä.
Kuinka monta vanhusta tunnet niin hyvin, että tiedät heidän tilin saldonsa? Epäilen vahvasti, että korkeintaan 5. Ja sellainen määrähän ei kerro mitään vanhusten kokonaispärjäämisestä.
Tuohon nyt ei isoa otantaa tarvita. Otetaan esimerkiksi anoppini ja tätini.
Anoppi asuu vuokralla - pienestä kaksiosta pk seudulla 840€ (ikäihmisten talo ilman palveluita). Hänelle jää juuri sen verran rahaa että saa ruuat ja laskut maksettua vuokran jälkeen.
Tätini jolla on samankokoinen eläke asuu omassa tilavassa isommassa kaksiossa korttelin päässä. Hänellä jää säästöön joka kuukausi anoppiin verrattuna km 650€. Käyttää palveluita (kampaaja, siivoaja, hieroja, syö ravintoloissa jne), matkustaa, sijoittaa pienen summan per kk ja nauttii elämästä. Jos haluaa enemmän rahaa voi muuttaa rahastosijoituksiaan rahaksi tai jopa muuttaa pienempään ja saa välirahan itselleen.
Ihan kannattaa maalaisjärjellä miettiä kumpi on kätevämpää
Ihan kannattaa maalaisjärjellä päätellä, että TULOT vaikuttavat myös elintasoon. Ei pelkästään se, paljonko asuminen maksaa. Minä asun omistusasunnossa, mutta ei todellakaan ole varaa tuhlailla tuohon malliin kuin ilmeisen varakkaalla tädilläsi on. Ei näillä palkoilla.
Kirjoitin että molemmilla samat tulot, kummankin nettoeläke on 1600€. Tiedän tämän koska hoidan molempien pankkiasiat:D
Tädillä tosiaan omistuskaksiossa vastike 190€, ruokaan menee n 300€/kk, joten käyttöön jää 1110€/kk.
Siitä vaikka/kk: 100€ rahastoon, 2x65€ hierontaan, kampaajakäynti tutulla kampaajalla 50€, 100€ ravintolaan, 30€ pesulaan, sähkölasku n 28€ (vesi kuuluu vastikkeeseen). Yhteensä kulut kaikkine palveluineen vasta 928€. Vaikka tulisi lääkärilaskuja, lääkekuluja tms jäljellä on vielä reilu 670€ niihin tai ihan vaan säästöön.
Esimerkiksi ei kerro mitään tätisi asumiskuluista, vaan pelkästään kaksion hoitovastike, mutta sen päälle tulee esim. putkiremontti, joka kansiosta n. 20.000-30.000€ 30v välein, sähkörempat, katto, ikkunat ja ovet 20-30v välein, hissin uusiminen, julkisivu ja parvekkeet jne. Johon 50.000€ ei riitä. Lisäksi huoneistokohtaiset rempat, kylpyhuone 20.000-30.000€ 20v välein, keittiöt, lattiat, koneet ja laitteet jne.
Omistusasunnossa hoitovastike on vain murto-osa asumiskustannuksista, vaikka asunto olisi velaton, sillä rakennustarvikkeilla on elinkaarensa, jotka kestävät tietyn ajan esim. katto tai ikkunat tai parvekkeiden rakenteet. Betonikin kuluu ja heikkenee ja tarvitsee huoltotyötä.Tällä hetkellä asumiskulu on tuo. Miksi arvuuttelisin putkiremonttia 10 vuoden päästä tulevaksi kun voi olla ettei hän ole enää elossa silloin?? Asunto ja taloyhtiö on hyvässä kunnossa tällä hetkellä. Aivan samoin mahdolliset remontit vaikuttavat vuokra-asunnon hintaan
Väärin. Ei minulle (vuokralainen) ainakaan tullut kymppitonnin maksua, kun asunnossa oli putkiremppa. Äidilleni (omistusasuja) tuli. Vuokrani nousi rempan jälkeen 50€/kk. Äiti joutuu maksamaan paljon enemmän, jotta saa remppakulut katettua.
Olet maksanut sitä putkiremppaa kuukausittain jo vuosia ennen sen tuloa vuokralla asuessasi. Kaikki järkevät vuokranantajat nuo hinnoittelee etukäteen, jopa niistä tilalle tulevista kodinkoneista maksat vuokrassasi.
Oma asunto tulee minulle halvemmaksi kuin vuokraaminen, ja naapurit ovat ainakin tässä taloyhtiössä rauhallisia. Kaikissa vuokra-asunnoissa missä olen asunut on ollut ohuet seinät ja naapureissa aina vähintään yksi möykkäävä sekopää. Pidän myös pysyvyydestä ja siitä, että koti on oikeasti oma koti, eikä tarvitse miettiä jossain tulevaisuudessa häämöttävää muuttoa. Haluan asua tässä lopun ikäni, jos vain mahdollista.
Niin on mennyt suomessa matematiikan ja kaupallisten aineiden opetus hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu sai minut pohtimaan sitä, miten vuokra-asumisen hyvänä puolena pidetään sitä, että asunnosta pääsee helposti eteenpäin. Eikö hyvästä omistusasunnostakin pääse nopeasti eroon?
Jos nyt päättäisin laittaa asunnon myyntiin, niin sopivalla hinnalla pääsisin tästä eroon tod.näk. parissa päivässä. Jos taas haluan parhaan hinnan, niin parissa viikossa. Vähän siivoilua, välittäjä käymään, valokuvaus, kohde myyntiin ja ensimmäiseltä näytöltä tarjous tai pari. Välillä joutuu odottamaan, jos ostajan pankista ei ole löytynyt sopivaa aikaa kaupoille, mutta eikö nämäkin ala kohta siirtyä verkkoon?
Kuukaudessa pelkällä puhelinsoitolla? Tuskinpa on kovin monella niin hyvää omistusasuntoa.
Minä olen päässyt alle viikossa. Jopa niin että vastuut loppuivat 2 viikossa. Vuokra-asunnostakaan et pääse niin nopeasti irti.
Osake asunnosta vastuu on 2 vuotta ja omakotitalosta 5 vuotta. Tuon jälkeen voit huokaista helpotuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitsen vuokran. En halua sitoutua yhteen asuntoon. Työni vuoksi voin ja haluan muuttaa usein, välillä myös ulkomaille. Haluan olla vapaa asuntoon liittyvistä maksuista ja vastuista, ja vain asua. Joku toinen saa hoitaa käytännön asiat.
Mielenkiinnosta kysyn kuka sinut vapauttaa maksuista jos vuokralla asut?
Vuokralla asuessa maksat kaikesta mistä omistusasujakin maksaa ja vielä päälle voiton jonka haluan itselleni siitä, että omistan asunnon, jota sinulle vuokraan. Ps. Laskutan vuokran muodossa myös siitä vaivasta, joka aiheutuu asunnon kunnossapidosta ja pari jääkaappiakin kotiini on vuokraasi ujutettu.
Sinulle, koska aivot ja kykyä ajatella puuttuu, suosittelen lämpimästi vuokraralla asumista, kuppaamme sinua ihan mielellämme. T. OmistajaOnneksi vippaatte asumistukeen kuitenki fyffee niin ei tässä kauheita joudu pulittamaan.
Kaltaisesi loiset on tuollaisia, ihmisarvottomia paskoja. Onneksi se on muuttumassa ja teidät roudataan itärajalle, tyhjiksi jääviin lääviin.
Miksei omistusasujat ole loisia, vaikka heidän touhujaan on kustannettu verovaroista mielin määrin? Kaikenmaailman verovähennyksiä saavat suorittaa.
veroVÄHENNYKSIÄ ei makseta verovaroista.
Vierailija kirjoitti:
Oma asunto tulee minulle halvemmaksi kuin vuokraaminen, ja naapurit ovat ainakin tässä taloyhtiössä rauhallisia. Kaikissa vuokra-asunnoissa missä olen asunut on ollut ohuet seinät ja naapureissa aina vähintään yksi möykkäävä sekopää. Pidän myös pysyvyydestä ja siitä, että koti on oikeasti oma koti, eikä tarvitse miettiä jossain tulevaisuudessa häämöttävää muuttoa. Haluan asua tässä lopun ikäni, jos vain mahdollista.
Itse asun talossa, missä vuokra-asuntoja ja omistusasuntoja molempia.
Olen ajatellut kyllä muuttaa vuokrataloyhtiöön, koska niissä uudet pinnat ja kaupunki rakentaa uusia vuokrataloja koko ajan. Myös lemmikit sallittu.
Vierailija kirjoitti:
No minä onneksi ostin Wasunnon juuri ennen hintojen nousuja eli maksan nyt asuntolainaa noin 400 euroa kuussa, mutta vastaavan asunnon vuokra on 1400 euroa.
En kyllä tiedä mitä nyt tekisin, kun hinnat on noussut tosi paljon. En ainakaan tätä omaa asuntoa ostaisi näillä hinnoilla.
No jaa. Aika vähän sinä lainaa lyhennät loppujen lopuksi. Meillä neliö, josta lainan lyhennys 1000€ ja vastike ison taloyhtiön remontin jälkeen lähes 500€. Rahallisesti saattaisi olla järkevää asua jopa vuokralla.
Kaikki muu sitten puoltaa omistusasumista. Tässä saa asua tasan niin kauan kuin haluaa, remontoida saa sellaiseksi kuin haluaa ja lopulta se lainanlyhennyskin hyödyttää itseä. On myös olemassa jokin pahan päivän vara. Omistusasunnon voi myydä, jos vararikko iskisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asun talossa, missä vuokra-asuntoja ja omistusasuntoja molempia.
Olen ajatellut kyllä muuttaa vuokrataloyhtiöön, koska niissä uudet pinnat ja kaupunki rakentaa uusia vuokrataloja koko ajan. Myös lemmikit sallittu.
Vuokrataloyhtiössä ei tarvitse pelätä, että asunto myydään ja lemmikit sallitaan. Haluaisin ottaa lemmikin.
Vuokralla omakotitalossa.
Ei tarvitse itse maksaa remppoja eikä muitakaan kuluja. Saa tehdä kuitenkin itse mitä haluaa. Ei eroa mitenkään asuminen vaikka olisi omakin, toki vuokraa ei tarvitsisi maksaa, mutta jos pitäisi laina ottaa niin rahat menisi siihen.
Ja ei näitä mukaansa saa sitten kun potkaisee tyhjää.
Vuokranantaja haluaa tehdä voittoa eli vuokralla maksat ylimäräistä ja maksat myös ne remontit mitä omistusasunnossakin täytyy maksella. Omistusasunnossa täytyy tietenkin osata varautua ja säästää ,kun vuokralla maksat niitä remontteja pikkuhiljaa kokoajan.
Ja joskushan se omistusasunto on maksettu ,ellet aina vaan siirry hinnakkaampaan asuntoon, ja silloin asumiskulut pienenevät kivasti.
Itse ainakin pidän omistusasuntoa fiksumpana vaihtoehtona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä onneksi ostin Wasunnon juuri ennen hintojen nousuja eli maksan nyt asuntolainaa noin 400 euroa kuussa, mutta vastaavan asunnon vuokra on 1400 euroa.
En kyllä tiedä mitä nyt tekisin, kun hinnat on noussut tosi paljon. En ainakaan tätä omaa asuntoa ostaisi näillä hinnoilla.
No jaa. Aika vähän sinä lainaa lyhennät loppujen lopuksi. Meillä neliö, josta lainan lyhennys 1000€ ja vastike ison taloyhtiön remontin jälkeen lähes 500€. Rahallisesti saattaisi olla järkevää asua jopa vuokralla.
Kaikki muu sitten puoltaa omistusasumista. Tässä saa asua tasan niin kauan kuin haluaa, remontoida saa sellaiseksi kuin haluaa ja lopulta se lainanlyhennyskin hyödyttää itseä. On myös olemassa jokin pahan päivän vara. Omistusasunnon voi myydä, jos vararikko iskisi.
Minä valitsen vuokra-asunnon pintojen perusteella. Pitää esim. olla valkoiset keittiökaapit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on kyllä järjetön vastike! Muuta äkkiä vuokralle.
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantaja haluaa tehdä voittoa eli vuokralla maksat ylimäräistä ja maksat myös ne remontit mitä omistusasunnossakin täytyy maksella. Omistusasunnossa täytyy tietenkin osata varautua ja säästää ,kun vuokralla maksat niitä remontteja pikkuhiljaa kokoajan.
Ja joskushan se omistusasunto on maksettu ,ellet aina vaan siirry hinnakkaampaan asuntoon, ja silloin asumiskulut pienenevät kivasti.
Itse ainakin pidän omistusasuntoa fiksumpana vaihtoehtona.
Minä en. Muuttotappiokaupungeissa kerrostalot ja omakotitaloalueet on täynnä eläkeläisiä.
On alueita missä naisia asuu paljon yksin omakotitaloissa. Ei niille ole ostajia, kun ei 2400 brutto tuloilla edes saa lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin pidän omistusasuntoa fiksumpana vaihtoehtona.Minä en. Muuttotappiokaupungeissa kerrostalot ja omakotitaloalueet on täynnä eläkeläisiä.
On alueita missä naisia asuu paljon yksin omakotitaloissa. Ei niille ole ostajia, kun ei 2400 brutto tuloilla edes saa lainaa.
10 vuoden sisällä tulee ongelma mitä noille asunnoille tehdään, kun eläkeläiset kuolee ja lapset ovat muuttaneet Helsinkiin.
Maailman Matkaaja kirjoitti:
Omissa asun ulottaat reilut 20 vuotta. Aina myydessä arvo noussut 25-100 tuhatta. Nykyisen asunnon lyhennykset 1400, vastike 450 ja lainojen korot 100 eur/kk. Jos muutan ulkomaille niin tästä sakka vuokratuloja ainakin 2500 eur/kk. Jos myyn pois niin lainan poismaksun jälkeen tilille jää 400tuhatta. Asunnot ostanut aina alueelta jossa asunnot haluttuja.
Ja sitten heräsit rapulassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin pidän omistusasuntoa fiksumpana vaihtoehtona.Minä en. Muuttotappiokaupungeissa kerrostalot ja omakotitaloalueet on täynnä eläkeläisiä.
10 vuoden sisällä tulee ongelma mitä noille asunnoille tehdään, kun eläkeläiset kuolee ja lapset ovat muuttaneet Helsinkiin.
Kuka maksaa kerrostalojen vastikkeet, omaisetko vaikka asuvat Helsingissä?
Onko pankit tehneet jo tutkimusta, kuinka sekaisin asuntomarkkinat menevät 10 vuoden sisällä?