Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako nuori niin paljon rahaa kotoa, että kesätöihin meno ei kiinnosta?

Vierailija
17.03.2022 |

En todellakaan kuulu niiden jotka väittävät että ennen oli kaikki paremmin, mutta parista omituisesta tapahtumasta olen nyt kuullut ja kysynkin: Saavatko nuoret nykyään kaikki toiveet täytetyksi vanhempien antamana - tavarana tai rahana? Meidän perheessä oli vanhempien lisäksi 4 lasta, ja vanhemmat säästivät meidän opiskelua ja matkustamista varten. Muistaakseni kaikki kaverit jo 15-vuotiaina alkoivat etsiä kesätyöpaikkoja todella ajoissa, sillä se itse oman rahan tienaaminen tuntui meistä kaikista tärkeältä. Eikö tämä ole enää näin?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsi ei halua edes viikkorahaa koska häntä ei raha kiinnosta. 

Vierailija
2/49 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kesätyö liity rahaan mitenkään, vaan sen idea on hankkia työkokemusta vastaisen varalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut saavat ja jotkut ei. Tällä hetkellä on myös se tilanne, ettei läheskään kaikki nuoret saa töitä. Esim. omalla kotipaikkakunnallani kesätyöpaikkoja on todella vähän ja niistä on kova kilpailu.

Joissain perheissä myös asioita arvotetaan eri tavalla. Omat vanhempani eivät halunneet minun hakevan kesätöitä vielä 15-vuotiaana. Siitä huolimatta työssäkäyvä veronmaksaja minustakin tuli.

Vierailija
4/49 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten hän oppii käyttämään rahaa?

Vierailija
5/49 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesätöissä tienaa korkeintaan pikkusen karkkirahaa ja suomen hinta tasolla ei sillä karkkirahalla tee mitään vaikka kuitenkin kunnollinen työpanos vaaditaan. Työnantajat ovat todella ahneita

Vierailija
6/49 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on muutama tapaus lähipiirissäsi, ei se tarkoita sitä, että trendi olisi yleinen nuorten keskuudessa.

Kannattaa muistaa, että kesätyöpaikkoja ei ole jaossa liikaa. Kaikki nuoret eivät töitä saa, vaikka haluaisivatkin. Tilanne voi olla aika kipeä, joten nuori saattaa kesätöistä kysyttäessä hyvinkin sanoa ettei ”kiinnostanut”.

Vierailija
7/49 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä kesätöitä saa kuin suhteilla. Turha hakea jos suhteita ei ole.

Vierailija
8/49 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat lapset olleet 15 vuotiaasta kesätöissä, itse paikkansa(vaivallakin) hakeneet ja saaneet.

Nyt jo 19 ja 21 ja CV näyttää ikätasoon nähden hyvältä.

Molemmat opiskelevat ja vanhempi sai nyt ekan alaa vastaavan kesätyön(varmaan 20-30 hakemusta lähetti).

Yritteliäisyys palkitaan.

Vierailija
9/49 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mun lapset on ihan itse hommanneet ja saaneet.

Vierailija
10/49 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poika saa sokeri-isältä 500 euroa kuukaudessa

Sitten kun reikä rupsahtaa…, mitä tekee sitten, jos taidot ovat tuossa?

Vierailija
11/49 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mun lapset on ihan itse hommanneet ja saaneet.

Sama juttu.

Vierailija
12/49 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani täyttää kohta 18 ja minä olen se, joka on häntä yrittänyt aktiivisemmin saada kesätöitä hakemaan, itse poika on sitä mieltä, että "ei tarvitse rahaa". Koko ajan pitäisi kuitenkin saada kalliita vaatteita, kenkiä ym. tavaraa. Lukiolaisen ei mielestäni tarvitse olla koko kesää töissä vaan pitää saada lomaillakin, mutta pikkuhiljaa yritän tuuppia kohti itsenäisempää elämää. Positiivisia merkkejä on, nyt kun kaveritkin ovat saaneet osa-aikaisia töitä ym. niin poika on jopa itse lähetellyt hakemuksia ja soittanutkin joihinkin paikkoihin. Eiköhän sieltä jotain töitä kesäksi löydy, ihan hyvältä näyttää.

Vierailija
13/49 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö 17-18-vuotiaalla oikeasti olla jo huippu cv ja paljon kokemusta?? Kuten joku täällä kehui. Niitä töitä kun kerkee tehdä hautaan asti. Siis hyvä että nuoret haluaa tienata omaa rahaa mutta ajatus siitä että aletaan jo teineiltä vaatimaan kilometrin pituisia ansioluetteloita on surullista. Loppuelämä tulee olemaan yhtä suorittamista ja työntekoa niin antakaan nuorten olla nuoria ja vapaita.

Oma lapsi teki aina kesäisin muutaman viikon töitä ja lopun loman sai lomailla. Nyt on aikuinen mies ja hyvin on elämässään, opinnoissa ja työelämässä pärjännyt.

Vierailija
14/49 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, hän ei halua ostaa mitään. Ei suostu edes karkkia hakemaan itselleen kaupasta. 

Vierailija
15/49 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei osta sitä uudempaa ja parempaa älypuhelinta tai muita vekottimia niin kummasti rupeaa ne kesätyöt kiinnostamaan.

Vierailija
16/49 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEh mun nuoreni oli samanlainen.

Ihan on tullut kunnon veronmaksaja, työtä pelkäämätön, no toki säästi asuntoon...Ei muuten kiinnosta raha vieläkään, kunhan on.

Vierailija
17/49 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö 17-18-vuotiaalla oikeasti olla jo huippu cv ja paljon kokemusta?? Kuten joku täällä kehui. Niitä töitä kun kerkee tehdä hautaan asti. Siis hyvä että nuoret haluaa tienata omaa rahaa mutta ajatus siitä että aletaan jo teineiltä vaatimaan kilometrin pituisia ansioluetteloita on surullista. Loppuelämä tulee olemaan yhtä suorittamista ja työntekoa niin antakaan nuorten olla nuoria ja vapaita.

Oma lapsi teki aina kesäisin muutaman viikon töitä ja lopun loman sai lomailla. Nyt on aikuinen mies ja hyvin on elämässään, opinnoissa ja työelämässä pärjännyt.

Ainahan sitä cv:tä on rakennettu jo tuossa iässä, minäkin olin ekaa kertaa kesätöissä 14-vuotiaana, sitä ennen tein satunnaishommia naapurustossa. 18-vuotiaana sainkin sitten jo ekan vakituisen työpaikan.

Vierailija
18/49 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesätöissä tienaa korkeintaan pikkusen karkkirahaa ja suomen hinta tasolla ei sillä karkkirahalla tee mitään vaikka kuitenkin kunnollinen työpanos vaaditaan. Työnantajat ovat todella ahneita

Onko sulta isot kirjaimet ostettu loppuun?

Tietääkseni asumme edelleen (tai vielä) Suomessa.

Vierailija
19/49 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin ei mennä sinne haetaan. Suurinosa ei tule valituksi. Piste.

Siirtykää boomerit 2000-luvulle lopultakin.

Vierailija
20/49 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla on kuljetus matka vaikeus ja osalla majoitusta ei ole suomalaisille marjatiloilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme