Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako nuori niin paljon rahaa kotoa, että kesätöihin meno ei kiinnosta?

Vierailija
17.03.2022 |

En todellakaan kuulu niiden jotka väittävät että ennen oli kaikki paremmin, mutta parista omituisesta tapahtumasta olen nyt kuullut ja kysynkin: Saavatko nuoret nykyään kaikki toiveet täytetyksi vanhempien antamana - tavarana tai rahana? Meidän perheessä oli vanhempien lisäksi 4 lasta, ja vanhemmat säästivät meidän opiskelua ja matkustamista varten. Muistaakseni kaikki kaverit jo 15-vuotiaina alkoivat etsiä kesätyöpaikkoja todella ajoissa, sillä se itse oman rahan tienaaminen tuntui meistä kaikista tärkeältä. Eikö tämä ole enää näin?

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töihin ei mennä sinne haetaan. Suurinosa ei tule valituksi. Piste.

Siirtykää boomerit 2000-luvulle lopultakin.

Haetaanpa hyvinkin. Viime kesänä seurakunnalle ulkotöihin oli tasan yksi hakija. Sekään ei ottanut paikkaa kun valitsi toisen. Palkka oli ilmoitettu 1700€/kk.

Luulen, että tässä on taustalla nyt muutakin.

Kuten se festarihuussiyrittäjän tapauksessa, joka julkisesti itki, kun ei ole työntekijöitä vaikka palkka on jopa ties kuinka paljon. Lähempi tarkastelu paljasti, että ne korkeat palkat oli kuljettajille, suurin osa töistä nollatuntisopimuksella pieniä pätkiä siellä täällä.

Täydet tunnit 1-2,5kk puutarhatöitä hautausmaat ym. Pieni kaupunki keskemmällä Suomea.

Vierailija
42/49 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan työn sain 18 vuotiaana ja sekin kesti vain kuukauden. Töitä hain 15 vuotiaasta saakka muistaakseni joka kesä. En kyllä hakenut esim puhelinmyyntiin tai mansikkapellolle. Mulla on sairaus joka hieman rajoittaa etten voi tehdä esim. hyvin raskasta työtä. Perheen taloudellinen tilanne oli hyvä joten ei ollut sinänsä edes tarvetta. Vielä nuorena aikuisena mun oli todella hankala saada töitä mutta pikkuhiljaa lähti käyntiin. Aika monet muut olivat kesätöissä jo 15 vuotiaasta saakka ja lukiossa olikin jo hyvin yleistä.

Onhan ne kesätyöt tärkeitä mutta töitä ehtii tehdä myöhemminkin. Itse kaipasin enemmän juurikin niitä kokemuksia enkä rahaa. Oli vaikea tehdä ammatinvalinta kun ei ollut juuri mitään käytännön kokemusta. Lisäksi mulla on tullut sellainen kuva että työnantajat hyväksikäyttää nuoria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapsi ei halua edes viikkorahaa koska häntä ei raha kiinnosta. 

Sama. Meillä 4 lasta joista kolmea ei raha kiinnosta yhtään. 1 tykkää vaatteista jne. ja menee kesätöihin.

Vierailija
44/49 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haetaanpa hyvinkin. Viime kesänä seurakunnalle ulkotöihin oli tasan yksi hakija. Sekään ei ottanut paikkaa kun valitsi toisen. Palkka oli ilmoitettu 1700€/kk.

Kuten se festarihuussiyrittäjän tapauksessa, joka julkisesti itki, kun ei ole työntekijöitä vaikka palkka on jopa ties kuinka paljon. Lähempi tarkastelu paljasti, että ne korkeat palkat oli kuljettajille, suurin osa töistä nollatuntisopimuksella pieniä pätkiä siellä täällä.

Täydet tunnit 1-2,5kk puutarhatöitä hautausmaat ym. Pieni kaupunki keskemmällä Suomea.

Ehkä paikka on tunnettu pskasta pomosta. Pienellä paikkakunnalla sana leviää. Tai sitten teillä ei vaan ole teinejä.

Vierailija
45/49 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hautausmaat ym.? Eli montako paikkaa yhdellä ihmisellä olisi hoidettavana ja kuinka kaukana toisistaan?

Vierailija
46/49 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin koulun kesäloma oli vain 6 viikkoa ja kansainvälinen koulu vaativa. Katsoimme, että nuoret ovat lomansa ansainneet eikä heidän tarvinnut kesätöitä hakea. Samoin opiskellessaan he saivat opintotukea myös kesäkuukausilta ja asuivat lomalla kotona, tekivät jotain opintojensa eteen myös kesäkuukausina.

Tästä huolimatta kaikki työllistyivät hyvin yliopisto-opintojensa jälkeen ja headhunterit ovat jo olleet perässä useampaankin otteeseen.

Vierailija
47/49 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän uusperheessä on 4 teiniä (+ 5 pienenpää). 

Ollaan pidetty tärkeänä kumppanin ja molempien eksien kanssa sitä, että nuoret keskittyy opiskeluun ja harrastuksiin. Töitä kerkeää tehdä myöhemminkin. Kaikilla on säännöllinen kuukausiraha + ekstrat päälle jos tarvitsee jotain erityistä. Myös jostain suuremmista kotitöistä (pihan kolaus, nurmikon leikkuu, ikkunoiden pesu yms) sekä pienepien sisarusten "hoitamisesta" maksetaan jos tarvetta rahalle on.

Varsinainen kesätyö odottaa vielä, tämän poppoon esikoinen täyttää 18v loppuvuodesta. 

Vierailija
48/49 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin kesätöissä ensimmäisen kerran 12-vuotiaana. 

Esikoinen sai ensimmäisen kesätyöpaikan tälle kesälle ja on 17v. Kesätyö tuli osittain suhteiden kautta. Teinille merkkaa enemmän se, että saa kokemusta unelmiensa työstä jota lähtee lukion jälkeen opiskelemaan kuin se, että siitä saa rahaa

Vierailija
49/49 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 16 v sai nyt 2 viikon pestin kaupungilta, viime vuonna oli 2 viikkoa kaupassa. Ei varmasti unelmatyötä mutta ihan hyvää kokemusta ja pientä omaa rahaa. Ei tuo nyt liikaa mielestäni ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi