Riita tyttären kanssa....
Sanoin hänelle, että olen pettynyt
hänen elämänsä valintoihin.
Suuttui. Ei kuuntele minua.
Tunnen itseni surkeaksi kasvattajaksi.
Taustaa:
Uskon hänen käyttävän huumeita. Kuittaa
asian näin: "en tiiä mistä oot saanut ton
päähäsi, mutta ei se sulle kuuluis vaikka käyttäisin."
Käy töissä, mutta viikonloput ympäripäissään.
ei siis biletä, vaan juo kotona/baarissa, tuttummekin nähnyt. + jakaa sijaintinsa aina facebookissa. Joten tiedän että juo.
Kertonut olevansa satanisti...
Olen pettynyt.. Onneksi kristillinen kasvatukseni on tehonnut nuorempiin
sisaruksiin!!
Miten vanhimman kohdalla kaikki on mennyt
päin honkia? Samalla tavalla kasvatin kuten
sisaruksiaan. Tytär pian 21.
Tämä EI ole provo! Kysyn neuvoa, mitä
voin tehdä??
Kommentit (71)
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 19:04"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 19:01"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 19:00"]Kapinoi kapinoi. Eikö lapsena saanut? Oli liikaa vastuuta ja uskon tuputusta. Ei tuo paljon muuta tarvi. Ja nyt kerrot hänelle olevasi pettynyt, kun hän on ollut koko elämänsä vanhempiinsa pettynyt kotipiika. [/quote] Karkasi jonka ajatuksia ei kuunneltu.
[/quote]
Mitä kuuntelemisen arvoista satanismissa muka on?
[/quote]
Opettelisit kuuntelemaan miksi hän niin ajattelee. Ilman ymmärrystä et voi auttaa. Tuomio on tappion tie.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 18:15"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:43"]
Sanoin hänelle, että olen pettynyt hänen elämänsä valintoihin. Suuttui. Ei kuuntele minua. Tunnen itseni surkeaksi kasvattajaksi. Taustaa: Uskon hänen käyttävän huumeita. Kuittaa asian näin: "en tiiä mistä oot saanut ton päähäsi, mutta ei se sulle kuuluis vaikka käyttäisin." Käy töissä, mutta viikonloput ympäripäissään. ei siis biletä, vaan juo kotona/baarissa, tuttummekin nähnyt. + jakaa sijaintinsa aina facebookissa. Joten tiedän että juo. Kertonut olevansa satanisti... Olen pettynyt.. Onneksi kristillinen kasvatukseni on tehonnut nuorempiin sisaruksiin!! Miten vanhimman kohdalla kaikki on mennyt päin honkia? Samalla tavalla kasvatin kuten sisaruksiaan. Tytär pian 21. Tämä EI ole provo! Kysyn neuvoa, mitä voin tehdä??
[/quote]
1. Tyttäresi on vastuussa omista valinnoistaan, älä mäkätä hänelle. Lasten kuuluu tehdä omaa elämäänsä koskevat päätökset itse eikä elää vanhempien mieliksi. Tämä ohjeistus siltä varalta että olisi totuus päässyt äityliltä unohtumaan.
2. Koska tyttö on täysi-ikäinen, hän saa nauttia alkoholia eikä asia kuulu sinulle, vaikka sinua harmittaakin että naapurin Maija asiasta tietää. Asia ei tee sinusta huonompaa äitiä.
3. Tyttäresi kutsunee itseään satanistiksi siksi että olet tuputtanut hänelle liikaa omia kristillisia arvoja. Tytär saa valita elämänarvonsa itse eikä sinulle ole mtn sanomista asiaan.
4. Ihan turha miettiä mitä naapurit sinusta, perheestäsi tai tyttärestäsi ajattelevat, luultavasti heitä ei teidän asiat kiinnosta vaan miettivät tahoillaan mitä sinä ajattelet heistä, ihan kuin sillä olisi mitään merkitystä. Ei ole.
5. Vedä henkeä, hyväksy lapsesi itsenäisenä yksilönä eikä sinun jatkeenasi äläkä vieraannuta lastasi mäkättämällä hänelle vaan tue häntä. Jos hänen valintansa ovat lähinnä kapinointia johon et omalla käytökselläsi reagoi odotetusti, kapinointivaihe menee ohi. Nähty on.
[/quote]
Tämä on sitä nykypäivän välinpitämättömyyttä, joka ei olisi tullut kuuloonkaan ennen eikä monessa maassa nykyäänkään.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 18:16"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 23:21"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:56"]
Noh, lapsista tulee yleensä sellaisia kuin he itse haluavat olla, harvemmin sellaisia, kuin vanhemmat heistä haluaisivat.
[/quote]ihan varta vasten hän siis halusi epäkelvolliseksi tähän yhteiskuntaan...?
ap
[/quote]
Ei työssäkäyvä ole epäkelpo. Tuuletahan vähän näkemyksiäsi.
[/quote]
Jammu-setäkn kävi töissä ja aina välillä saalisti lapsi.. Se onkin riittävä kelpoisuuden mittari sinulle.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 19:08"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 17:57"]
Hei, tyttäresi on täysi-ikäinen, hänen elämäänsä sinulla ei ole enää oikeutta puuttua. Anna siis hänen elää kuten itse haluaa.
[/quote]
Jos minä näen juopon sammuneena hangessa, puutun kyllä hänen elämäänsä.
Jos näen taaperon kulkemassa maantien laitaa yksin, puutun kyllä hänen elämäänsä.
Jos näen mammelin nojaamassa rollaattoriinsa sairaan oloisena, puutun kyllä hänen elämäänsä.
Jos tyttäreni sekaantuu satanismiin ja huumeisiin, puutun kyllä hänen elämäänsä.
Sinun linjasi on silkkaa rakkaudettomuutta.
[/quote]
Huumeiden käyttöön on syytäkin puuttua, satanismiin ei.
Olen tullut siihen tulokseen, että kaikki vanhemmat tuntevat jossain vaiheessa itsekästä pettymystä lastaan kohtaan. Lasta tehdessä ajatellaan, että siitä voidaan muokata juuri sellainen kuin minäminäminäitse haluan. Usein huippu-urheilijoiden vanhemmat on raadollisia lapsilleen, lapsen avulla toteutetaan omia unelmia.
Kaikki ihmiset on tavalla tai toisella itsekkäitä, mutta lapsia tekevät on kaikista itsekkäimpiä.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 18:57"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 18:54"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:57"]
Mulla aina särähtää korvaan kun joku PETTYY lapseensa. Miten kukaan voi asettaa itsensä lapsensa yläpuolelle? Kyllä vanhemman tehtävä on rakastaa ja tukea lastaan, riippumatta iästä tai siitä täyttääkö lapsi vanhemman odotukset.
[/quote]
En tiedä miksi korvissasi särisee, mutta kyllä minäkin olisin pettynyt lapseeni ja valintoihinsa, jos hän käyttäisi huumeita ja olisi satanisti. Kaksi viimeistä virkettäsi ovat täysin bisarreja, eikä niillä ole mitään tekemistä lapseensa pettymisen kanssa. Jos sinä liität tuollaiset tuntemukset lapseen pettymiseen, niin opi ymmärtämään etteivät kaikki tee niin.
[/quote]
Eikö ap:n lapsi sanonut ettei käytä huumeita? Satanismissa taas ei ole mitään vikaa.
[/quote]
Me emme tiedä käyttääkö hän vai ei. Satanismi on perseestä.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 19:10"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 19:04"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 19:01"] [quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 19:00"]Kapinoi kapinoi. Eikö lapsena saanut? Oli liikaa vastuuta ja uskon tuputusta. Ei tuo paljon muuta tarvi. Ja nyt kerrot hänelle olevasi pettynyt, kun hän on ollut koko elämänsä vanhempiinsa pettynyt kotipiika. [/quote] Karkasi jonka ajatuksia ei kuunneltu. [/quote] Mitä kuuntelemisen arvoista satanismissa muka on? [/quote] Opettelisit kuuntelemaan miksi hän niin ajattelee. Ilman ymmärrystä et voi auttaa. Tuomio on tappion tie.
[/quote]
Mitäköhän mahdat tuomiolla tarkoittaa, koska minun on vaikea nähdä merkitseekö se kielenkäytössäsi samaa kuin hyväksymättömyys? Jos tarkoitat, että pitää hyväksyä jotta ei tuomitse, olet harhateillä.
Jos näen taaperon kulkemassa maantien laitaa yksin, puutun kyllä hänen elämäänsä.
Jos näen mammelin nojaamassa rollaattoriinsa sairaan oloisena, puutun kyllä hänen elämäänsä.
Jos tyttäreni sekaantuu satanismiin ja huumeisiin, puutun kyllä hänen elämäänsä.
[/quote]
Huumeisiin sekaantumisesta ei ollut mitään muuta kuin ap:n epäilys. Hän ei kertonut mitään syitä miksi epäilee huumeiden käyttöä. Näin sivumennen sanottuna ole nollut siinä käsityksessä, että huumeita käyttävät eivät juurikaan käytä alkoholia.
Satanismi on lähinnä filosofinen suuntaus, jota ei tule sekoittaa saatananpalvontaan.
Opettele kuuntelemaan. Jos ei enää auta tyttäresi kohdalla, niin ehkä niiden nuorempien osalta. Usko pois, pärjäät paremmin. Opin itsekin kantapään kautta :)
Tsemppiä koko perheellenne!
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 19:14"]
Hei, tyttäresi on täysi-ikäinen, hänen elämäänsä sinulla ei ole enää oikeutta puuttua. Anna siis hänen elää kuten itse haluaa.
[/quote]
[/quote]
Huumeiden käyttöön on syytäkin puuttua, satanismiin ei.
[/quote]
Kyllä minä puuttuisin islamiinkin, miksi en sitten satanismiin? Satanismi on ihmisen orjuuttaja ja eksyttäjä, kuten islamkin. Sellaiseen kuuluukin puuttua.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 19:17"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 19:10"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 19:04"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 19:01"] [quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 19:00"]Kapinoi kapinoi. Eikö lapsena saanut? Oli liikaa vastuuta ja uskon tuputusta. Ei tuo paljon muuta tarvi. Ja nyt kerrot hänelle olevasi pettynyt, kun hän on ollut koko elämänsä vanhempiinsa pettynyt kotipiika. [/quote] Karkasi jonka ajatuksia ei kuunneltu. [/quote] Mitä kuuntelemisen arvoista satanismissa muka on? [/quote] Opettelisit kuuntelemaan miksi hän niin ajattelee. Ilman ymmärrystä et voi auttaa. Tuomio on tappion tie.
[/quote]
Mitäköhän mahdat tuomiolla tarkoittaa, koska minun on vaikea nähdä merkitseekö se kielenkäytössäsi samaa kuin hyväksymättömyys? Jos tarkoitat, että pitää hyväksyä jotta ei tuomitse, olet harhateillä.
[/quote]
Samaa se merkitsee. Olemalla hyväksymättä lapsesi asiaa tuomitset sen. Ihan turha jauhaa siitä. Kuuntelisit joskus.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 19:18"]
[/quote]
Huumeisiin sekaantumisesta ei ollut mitään muuta kuin ap:n epäilys. Hän ei kertonut mitään syitä miksi epäilee huumeiden käyttöä. Näin sivumennen sanottuna ole nollut siinä käsityksessä, että huumeita käyttävät eivät juurikaan käytä alkoholia.
Satanismi on lähinnä filosofinen suuntaus, jota ei tule sekoittaa saatananpalvontaan.
[/quote]
Keskustelun lähtökohta on ap:n käsitys tyttärensä tilanteesta ja sen mukaan kommentit. Meilli kaikille muille on ilmiselvää, ettemme tietenkään tiedä mitä varsinaisesti tapahtuu, emmekä katso tarpeelliseksi jäädä sitä pähkäilemään.
Olen kuullut tuon satanismin valkopesusi ennenkin, enkä ole koskaan ollut vakuuttunut että erolla on yhtään mitään merkitystä. Unohdat jälleen ap:n lähtökohdan.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 19:22"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 19:17"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 19:10"] [quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 19:04"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 19:01"] [quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 19:00"]Kapinoi kapinoi. Eikö lapsena saanut? Oli liikaa vastuuta ja uskon tuputusta. Ei tuo paljon muuta tarvi. Ja nyt kerrot hänelle olevasi pettynyt, kun hän on ollut koko elämänsä vanhempiinsa pettynyt kotipiika. [/quote] Karkasi jonka ajatuksia ei kuunneltu. [/quote] Mitä kuuntelemisen arvoista satanismissa muka on? [/quote] Opettelisit kuuntelemaan miksi hän niin ajattelee. Ilman ymmärrystä et voi auttaa. Tuomio on tappion tie. [/quote] Mitäköhän mahdat tuomiolla tarkoittaa, koska minun on vaikea nähdä merkitseekö se kielenkäytössäsi samaa kuin hyväksymättömyys? Jos tarkoitat, että pitää hyväksyä jotta ei tuomitse, olet harhateillä. [/quote] Samaa se merkitsee. Olemalla hyväksymättä lapsesi asiaa tuomitset sen. Ihan turha jauhaa siitä. Kuuntelisit joskus.
[/quote]
Siinä tapauksessa olet väärässä. Kaiken hyväksyminen tuomitsemisen pelossa on rakkaudetonta. Välittäisit joskus.
Koska ap sekaantuu tyttärensä valintoihin näissä määrin, on oletettavaa, että tytär asuu kotona. Tyttö siis muuttakoon omaan kämppään jos mielii elää oman tahtonsa mukaan. Omassa asunnossa asuvan täysi-ikäisen tyttären touhuihin ei ap:lla oikeastaan ole nokankoputtamista.
Tyttären puolustajille muistutuksena, että se nyt vain menee niin, että vanhempien luona asuva noudattaa vanhempien sääntöjä. Jos säännöt ei miellytä, on vapaa muuttamaan omilleen.
Välittää lapsestaan pitäisi silti, oli takana mitä vain. Sitä voi muistuttaa omilleen lähtevää (vaikka lähtisi ovet paukkuenkin), että tapahtuipa elämässä mitä vaan, kotiin saa aina tulla takaisin (elämään vanhempien säännöillä).
Eli ap, älä sekaannu, jos tyttö jo asuu omillaan kuin korkeintaan muistuttamalla, että olet olemassa, jos tyttö tarvitsee apua. Ja jos ei asu vielä omillaan, niin tytölle voi tuumata, että oma tupa, oma lupa. Jos asuu ja elää sun kustannuksella, noudattaa sun sääntöjä.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 19:25"]
[/quote]
[/quote]
Keskustelun lähtökohta on ap:n käsitys tyttärensä tilanteesta ja sen mukaan kommentit. Meilli kaikille muille on ilmiselvää, ettemme tietenkään tiedä mitä varsinaisesti tapahtuu, emmekä katso tarpeelliseksi jäädä sitä pähkäilemään.
Olen kuullut tuon satanismin valkopesusi ennenkin, enkä ole koskaan ollut vakuuttunut että erolla on yhtään mitään merkitystä. Unohdat jälleen ap:n lähtökohdan.
[/quote]
Ap:n käsitys tyttärensä tilanteesta on muutenkin aika mustavalkoinen, joten en ihmettelisi vaikka huumeiden käyttö olisi vain ap:n omassa päässä.
Satanismi ja saatananpalvonta ovat täysin eri asioita. Jos niitä katselee vain kristityn ahtaasta karsinasta, ne tulee helposti niputtaneeksi samaan, mutta todellisuudessa niillä ei ole tekemistä toistensa kanssa.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 19:33"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ap:n käsitys tyttärensä tilanteesta on muutenkin aika mustavalkoinen, joten en ihmettelisi vaikka huumeiden käyttö olisi vain ap:n omassa päässä.
Satanismi ja saatananpalvonta ovat täysin eri asioita. Jos niitä katselee vain kristityn ahtaasta karsinasta, ne tulee helposti niputtaneeksi samaan, mutta todellisuudessa niillä ei ole tekemistä toistensa kanssa.
[/quote]
Mistä lähtökohdasta väität noin?
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 19:43"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ap:n omien kirjoitusten perusteella.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:48"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 22:45"]
Jospa keskustelisit tyttäresi kanssa asiallisesti, etkä syyllistäisi tai toitottaisi vain omia mielipiteitäsi? Tuolla menolla rikot vielä välinne lopullisesti.
[/quote]ei se asiallinen keskustelukaan toiminut...
otti heti hyökkäävän linjan :( ap
[/quote]
Keneltä lie oppinut.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 19:46"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 19:43"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ap:n omien kirjoitusten perusteella.
[/quote]
Tarkoitin, että mistä lähtökohdista väität noin:
"Satanismi ja saatananpalvonta ovat täysin eri asioita."
[/quote]