Miten pitkälti perheenjäsenten "voi" olettaa auttavan yrityksessä?
Eräs tuttavaperhe työllisti omat lapset perheen yrityksessä aamukahdeksasta iltayhdeksään koulujen kesälomalla. Onkohan se nyt ihan OK?
Kommentit (99)
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 17:54"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 17:45"]
Sanoin jo, etten ole sellaisesta koskaan kuullut. Mieluummin tekevät jotain, josta on hyötyä. Monikohan kaupunkilaislapsi harrastaa jotain pelkästään vanhempien tahdosta?
[/quote]
Vai voiko olla, ettet ole kuunnellut? Sinähän et ole vieläkään edes voinut harkita sellaisen vaihtoehdon olemassaoloa, joten epäilen vahvasti, että kykenisit huomaamaan, jos lapsesi ei haluaisikaan tehdä sinun töitäsi.
Ja kyllä, on väärin myös kaupungissa pakottaa lapsille harrastus. Mutta tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että vanhemmat pakottavat lapsen työskentelemään vanhempien työssä.
Miksi muuten kokoajan tuot erikseen esille kaupunkilaiset? Ymmärräthän, että myös kaupungeissa on yrittäjiä, joiden lapset työskentelevät vanhempiensa yrityksessä. Tämä keskustelu ei siis ole "Kaupunkilaiset vs. maalaiset", vaan "saako lapsen velvoittaa palkattomaan työhön vanhemman yrityksessä?"
[/quote] minun lapseni ovat vasta 3-, 5- ja 7- vuotiaat, että vaikea sanoa. Asumme kyllä ihan keskisuuren kaupungin laitamilla ja maatilamme on osittain kauempana. Meillä on myös muuta yritystoimintaa sekä palkkatöitä ja lapsilla harrastuksia. Olemme myös asuneet molemmat vanhemmat aikoinaan ulkomailla sekä kotimaassa isommassa kaupungissa, että näkökulmaa löytyy
Maatilalla on lapsille paljon sopivaa työtä. Muussa yrityksessä ei välttämättä ole, voi lainsäädäntö tai työn vaativuus tulla vastaan.
En jaksanut lukea kuin ensimmäiset vastaukset. Olen sitä mieltä, että on palvelus opettaa nykynuorelle jo kotona työntekoa. Työnteko ei ketään tapa. Jos perheen taloudellinen tilanne on tiukka yrityksen huonon tilanteen vuoksi on täysin normaalia puhua siitä myös teini-ikäisille lapsille. Yhdessä he voivat saada tilanteen hallintaan ja vanhemmat voivat esim. myöhemmin maksaa lapsille tehdystä työstä. Näin lapsille opeteaan vaikeuksista selviämistä. Itse olen yrittäjäperheestä, perheemme yritys meni konkurssiin lamavuosina. Työtä on meillä aina kaikki tehneet, palkkaa myös maksettu silloin kun siihen pystytty. Olen itsekin yrittäjä ja KYLLÄ lapseni pääsevät ja joutuvat auttelemaan minua työpaikalle. Oppivat tekemään töitä, ymmärtämään mistä raha tulee ja tulevat olemaan ahkeria työntekijöitä tai sitten itsekin yrittäjiä tulevaiduudessa.
Te olette niin lasten oikeuksien perässä, herrajeesus! Lasten parasta on, että perheessä on ruokaa pöydässä. Monet pienyrittäjät ovat pahassa pulassa tänäkin aikana, myynti ei vedä, asiakkaita ei vain ole, palkkoja ei välttämättä nosteta ja kulut juoksee joka perheessä. Ap, tukea et ainakaan läheisille osoita vaan osoittelet sormella, ei ole ystävällinen ja mukava ajattelutapa sinulle. Lapset eivät takuulla "tee töitä aamusta iltaan".
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 20:17"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 20:04"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:47"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:44"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:35"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:31"]
Olen maanviljelijäperheestä, tuo oli ihan normaalia maalla vielä parikymmentä vuotta sitten. Ja niin se on nytkin. Meillä on 15v navetassa töissä, 13v ajaa sinne rehut ja 11v:n tehtävänä on korjata aitaa. Siis juuri nyt. Sunnuntaina klo 16.30. Elokuu ja koulut alkaneet.
Eikä tätä kukaan pidä omituisena. Lomittajaa ei saa viikonlopuksi, minulla jalka paketissa.
[/quote]
Mitä lapset saavat tuosta hyvästä? Ruokaa, joka sinulla on vanhempana joka tapauksessa velvollisuus pöytään tuoda, kuten kaikilla muillakin vanhemmilla?
[/quote]
Äidin, joka ei ole vankilassa eläintenpidon laiminlyönnin vuoksi. Katsohan kun työt on tehtävä tai tulee käräjäkäynti. Eikä ne nyt kamalasti kärsiviltä näytä, robotti lypsää ja traktori on sitä ikäluokkaa, että siellä voi katsoa tietokonenäytöltä televisiota.
Vai otetaanko se vaihtoehto, että eläimet jää ruokkimatta ja pääsen lehteen?
[/quote]
Jos hankit eläimiä, myös hoidat niitä. Perheen elättäminen on aikuisten eikä lasten vastuulla.
[/quote]
Ja nyt varmaan kerrot, mistä saan eläimille sen hoitajan viikonloppuna:
[/quote]
On kuule ihan sinun ongelmasi, joka olisi kannattanut ottaa huomioon, kun elukoita otit.
Mitä olisit tehnyt, jos ei olisi ollut lapsia laitettavaksi töihin?
[/quote] En olisi ottanut eläimiä, jos ei olisi näitä lapsia töitä tekemään!
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 20:26"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 20:20"]
Olen maanviljelijäperheestä, tuo oli ihan normaalia maalla vielä parikymmentä vuotta sitten. Ja niin se on nytkin. Meillä on 15v navetassa töissä, 13v ajaa sinne rehut ja 11v:n tehtävänä on korjata aitaa. Siis juuri nyt. Sunnuntaina klo 16.30. Elokuu ja koulut alkaneet.
Eikä tätä kukaan pidä omituisena. Lomittajaa ei saa viikonlopuksi, minulla jalka paketissa.
[/quote]
Mitä lapset saavat tuosta hyvästä? Ruokaa, joka sinulla on vanhempana joka tapauksessa velvollisuus pöytään tuoda, kuten kaikilla muillakin vanhemmilla?
[/quote]
Äidin, joka ei ole vankilassa eläintenpidon laiminlyönnin vuoksi. Katsohan kun työt on tehtävä tai tulee käräjäkäynti. Eikä ne nyt kamalasti kärsiviltä näytä, robotti lypsää ja traktori on sitä ikäluokkaa, että siellä voi katsoa tietokonenäytöltä televisiota.
[/quote]
Sittenkö pääset, kun lapset muuttavat pois kotoa?
[/quote]
Ei ne lapset minnekään muuta, kun jäävät sinne, ainakin yksi, joka tekee palkatta hommia hamaan tulevaisuuteen, kunnes ottaa tilan nimiinsä, ottaa sinne puolison ja laittaa sitten lapsensa aikanaan ilmaistöihin ja näin kierretään sukupolvelta toiselle ihanaa unelmaa.
[/quote]
Mutta se yksihän saa ilmaiseksi miljoonien eurojen arvoisen tilan, jonne sataa tukieuroja satoja tuhansia joka kuukausi. Tämän olen palstalta oppinut: kannattaa hankkia maatila, sen jälkeen on aina sellaiset tulot, että ei tarvitse pikkurahoja ajatella.
Harva palstalainen tekee sitä vertaa töitä vuodessa kuin tavallinen 15v maalaistalon nuori tekee kesässä. Peltotöihin ei suomalaisia saa, latvialaiset ja liettualaiset taitaa olla nykyisin renkeinä. Naurettavaa itkeä sitä, että maalaistaloissa tai yrityksissä lapset joutuu raatamaan, kun ei palsta mammoista itsestään ole kuin sossun tukia nauttimaan.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 20:39"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 20:22"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 20:14"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 17:02"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:56"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:51"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 15:40"]
Kuinka vanhat lapset? Laissa on määräyksiä työpäivän pituudesta. Pitikö lasten olla töissä koko loma vai esim. kuukausi? Maksettiinko lapsille palkkaa?
[/quote]
Meille maksettiin ihan samaa palkkaa ku vieraillekin. Opin silloin karttamaan ilmaistöitä. Ja olen aina inhonnut ilmaisia harjoittelijoita jotka vie vastavalmistuneiden työt.
[/quote]Saavat ruuan, asumisen, taskurahat, ehkä perheen yhteiselle lomamatkallekin pääsevät. Ja saavat ehkä aikanaan perintöäkin.
[/quote]
Alaikäiselle lapselle nuo ovat itsestään selvyys. Jos ei lapselle maksa palkkaa, pitää päästää muualle töihin. Miksi yrittäjän lapsen pitää tehdä enemmän kuin ei-yrittäjän lapsen? Sinne lomamatkallekin ei välttämättä aina pääse, sinne saattaa jopa joutua.
[/quote]
Ihme inttämistä sinulla. Perheen eteen kuuluu ponnistella. Teetetään lapsilla kotitöitäkin, ja ihan ilman palkkaa. On se bonusta, että perheellä on varaa esim. lomailuun, ei se mitään "itsestäänselvää" ja joka lapselle kuuluvaa ole, silloinhan se kustannettaisiin perustoimeentuloturvassakin!
[/quote]
Ei toimi noin.
Kotityöt ovat kotitöitä, elinkeino on eri asia. Sinun pitää pystyä elättämään lapsesi, ilman että laitat lapsia tekemään sinun töitäsi.
Ja sosiaalitoimesta voi saada täydentävää toimeentulotukea lasten lomailua tai harrastusta varten.
[/quote]
Tuo on sinun mielipiteesi. Minusta eivät ole eri asia. Molemmissa tehdään perheen puolesta työtä. Ei se yrityksestä tuleva tulo minnekään ulkopuoliselle taholle mene, vaan perheelle eli myös lapsille. Jos siitä yrityksestä tulee "ekstraa", vaikka kiva lomamatka, se hyödytää lapsia. Toimeentulotukea ei todellakaan saa etelänmatkoihin, joten kaikki sellainen ylimääräinen hyödyttää myös lasta.
Et taida paljoa tietää köyhyydestä? Lapsia ei oteta köyhyyden takia huostaan, ja köyhiä lapsiperheitä on PALJON. Lapset jopa hankkivat perheilleen rahaa, sen lisäksi että saattavat tehdä töitä perheen yrityksessä! Kauhistele mitä kauhistelet, mutta se on arkea monessa suomalaisessakin perheessä, ulkomaalaisista nyt puhumattakaan.
Ja tuo on ollut vallitseva käytäntö historiallisesti aina, ihan viime vuosikymmeniä lukuunottamatta.
Ja ihan turhaan kohdistat sanasi minulle. Minulla ei ole yritystä. Kaikilla ei ole tässä keskustelussa "omaa lehmää ojassa", vaikka sinulla taitaakin olla.
ps. Minusta on jopa hyvä, jos lapset kasvatetaan kantamaan yhteisvastuuta ja tekemään töitä. Tietenkään ei nyt 13-tuntisia työpäiviä, mutta jossakin määrin. Vapaatakin on oltava.
[/quote]
Voi kuule, minä tiedän köyhyydestä. Äitini oli kolmen lapsen yksinhuoltaja ja ammatiltaan lähihoitaja kolmivuorotyössä (Eikä eläkkeellä olevasta ex-karjakko mummostakaan paljon taloudellista tukea saanut). Silti kävimme joskus matkoilla ja harrastimme, eikä meidän lasten tarvinnut mennä tekemään äidin puolesta töitä.
Jos yrityksellä menee niin huonosti, ettei perhettä pysty elättämään ilman lasten pakkotyöllistämistä, kannattaa se varmaan lopettaa ja mennä palkkatöihin.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 20:46"]
Harva palstalainen tekee sitä vertaa töitä vuodessa kuin tavallinen 15v maalaistalon nuori tekee kesässä. Peltotöihin ei suomalaisia saa, latvialaiset ja liettualaiset taitaa olla nykyisin renkeinä. Naurettavaa itkeä sitä, että maalaistaloissa tai yrityksissä lapset joutuu raatamaan, kun ei palsta mammoista itsestään ole kuin sossun tukia nauttimaan.
[/quote]
Kysymyshän ei edelleenkään ole siinä, tekeekö lapsi töitä, vaan siitä, että saako lapsella teettää palkattomasti töitä.
Eikä ne latvialaisetkaan ilmaseksi niitä peltotöitä tee, miksi 15v:n pitäisi?
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 19:48"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 19:41"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 18:46"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:44"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:35"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Missäs tilan isäntä on ?
[/quote] jos isäntä on kaupunkilainen ja muualla töissä ( eikä ole lapsena oppinut työntekoon) Näin meillä...
[/quote]
Luulisi hänen olevan vähän oppinut.
Entäs tilan vanhaisäntä?
[/quote] on oppinut säännölliseen työaikaan ja säännölliseen palkkaan. Vanhaisäntä painaa hommia 75 -vuotiaana täysillä. Lapsenlapset mukana töitä oppimassa
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 20:47"]
Kuinka vanhat lapset? Laissa on määräyksiä työpäivän pituudesta. Pitikö lasten olla töissä koko loma vai esim. kuukausi? Maksettiinko lapsille palkkaa?
[/quote]
Meille maksettiin ihan samaa palkkaa ku vieraillekin. Opin silloin karttamaan ilmaistöitä. Ja olen aina inhonnut ilmaisia harjoittelijoita jotka vie vastavalmistuneiden työt.
[/quote]Saavat ruuan, asumisen, taskurahat, ehkä perheen yhteiselle lomamatkallekin pääsevät. Ja saavat ehkä aikanaan perintöäkin.
[/quote]
Alaikäiselle lapselle nuo ovat itsestään selvyys. Jos ei lapselle maksa palkkaa, pitää päästää muualle töihin. Miksi yrittäjän lapsen pitää tehdä enemmän kuin ei-yrittäjän lapsen? Sinne lomamatkallekin ei välttämättä aina pääse, sinne saattaa jopa joutua.
[/quote]
Ihme inttämistä sinulla. Perheen eteen kuuluu ponnistella. Teetetään lapsilla kotitöitäkin, ja ihan ilman palkkaa. On se bonusta, että perheellä on varaa esim. lomailuun, ei se mitään "itsestäänselvää" ja joka lapselle kuuluvaa ole, silloinhan se kustannettaisiin perustoimeentuloturvassakin!
[/quote]
Ei toimi noin.
Kotityöt ovat kotitöitä, elinkeino on eri asia. Sinun pitää pystyä elättämään lapsesi, ilman että laitat lapsia tekemään sinun töitäsi.
Ja sosiaalitoimesta voi saada täydentävää toimeentulotukea lasten lomailua tai harrastusta varten.
[/quote]
Tuo on sinun mielipiteesi. Minusta eivät ole eri asia. Molemmissa tehdään perheen puolesta työtä. Ei se yrityksestä tuleva tulo minnekään ulkopuoliselle taholle mene, vaan perheelle eli myös lapsille. Jos siitä yrityksestä tulee "ekstraa", vaikka kiva lomamatka, se hyödytää lapsia. Toimeentulotukea ei todellakaan saa etelänmatkoihin, joten kaikki sellainen ylimääräinen hyödyttää myös lasta.
Et taida paljoa tietää köyhyydestä? Lapsia ei oteta köyhyyden takia huostaan, ja köyhiä lapsiperheitä on PALJON. Lapset jopa hankkivat perheilleen rahaa, sen lisäksi että saattavat tehdä töitä perheen yrityksessä! Kauhistele mitä kauhistelet, mutta se on arkea monessa suomalaisessakin perheessä, ulkomaalaisista nyt puhumattakaan.
Ja tuo on ollut vallitseva käytäntö historiallisesti aina, ihan viime vuosikymmeniä lukuunottamatta.
Ja ihan turhaan kohdistat sanasi minulle. Minulla ei ole yritystä. Kaikilla ei ole tässä keskustelussa "omaa lehmää ojassa", vaikka sinulla taitaakin olla.
ps. Minusta on jopa hyvä, jos lapset kasvatetaan kantamaan yhteisvastuuta ja tekemään töitä. Tietenkään ei nyt 13-tuntisia työpäiviä, mutta jossakin määrin. Vapaatakin on oltava.
[/quote]
Voi kuule, minä tiedän köyhyydestä. Äitini oli kolmen lapsen yksinhuoltaja ja ammatiltaan lähihoitaja kolmivuorotyössä (Eikä eläkkeellä olevasta ex-karjakko mummostakaan paljon taloudellista tukea saanut). Silti kävimme joskus matkoilla ja harrastimme, eikä meidän lasten tarvinnut mennä tekemään äidin puolesta töitä.
Jos yrityksellä menee niin huonosti, ettei perhettä pysty elättämään ilman lasten pakkotyöllistämistä, kannattaa se varmaan lopettaa ja mennä palkkatöihin.
[/quote]
Niin, se on edelleen sinun oma mielipiteesi. Ei mikään fakta. Elämä voi olla hyvinkin tiukkaa sinnittelyä, eikä niitä vaihtoehtoisia palkkatöitä ole niin vain otettavissa.
Minkä lisäksi tässä ketjussa on jo moni sanonut, että kotona opittu työnteon taito ja malli on hyvä asia. Olen asiasta samaa mieltä.
no, minä ymmärrän olla inttämättä mielipideasioissa. Let's leave it there...
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 20:50"]
[/quote]
Kysymyshän ei edelleenkään ole siinä, tekeekö lapsi töitä, vaan siitä, että saako lapsella teettää palkattomasti töitä.
[/quote]
Totta kai hän saa nauttia siitä tilan tuotosta siinä missä muukin perhe.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 20:53"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mitenköhän niin monessa perheessä lapset saavat nauttia vanhempien työn tuloksesta, ilman että lapset laitetaan itse tienaamaan osuutensa?
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 20:58"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mitenköhän niin monessa perheessä lapset saavat nauttia vanhempien työn tuloksesta, ilman että lapset laitetaan itse tienaamaan osuutensa?
[/quote]
Ja mitä muuten tapahtuisi, jos lapsi sanoisi "Ei, en mene tekemään peltotöitä."?
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 20:52"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 20:47"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei toimi noin.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Niin, se on edelleen sinun oma mielipiteesi. Ei mikään fakta. Elämä voi olla hyvinkin tiukkaa sinnittelyä, eikä niitä vaihtoehtoisia palkkatöitä ole niin vain otettavissa.
Minkä lisäksi tässä ketjussa on jo moni sanonut, että kotona opittu työnteon taito ja malli on hyvä asia. Olen asiasta samaa mieltä.
no, minä ymmärrän olla inttämättä mielipideasioissa. Let's leave it there...
[/quote]
Ei se ole mikään mielipideasia, että onko kotityöt ja elinkeino eri asiat vaiko eivät.
Elinkeinoelämässä on täysin oma lainsäädännöllinen maailmansa, joka koskee kaikki työntekijöitä. Ja jos lapsi on tienaamassa yritykselle rahaa, hän on työntekijä. Ihan sama, omistaako yrityksen isä vai naapurin Jaska.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:00"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 20:58"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ja mitä muuten tapahtuisi, jos lapsi sanoisi "Ei, en mene tekemään peltotöitä."?
[/quote] en ole koskaan kuullut, että ei haluaisi mennä. Päinvastoin odotetaan, että olisi tarpeeksi ikää ja haluavat ottaa vastuuta
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Lapsenko tehtävä se on hoitaa sun työsi? Lapsenko homma se on ottaa vastuu sinun eläimistäsi? Mitä jos ihan itse hoitaisit työsi tai hommaisit lomittajan? Sinä sitä maatilaa pyörität, ei sun lapses. Lapsen työ on hoitaa koulunsa, sinun työsi on hoitaa omasi. Jos et kykene niin vaihda ammattia. Lapsen ei tarvi ottaa pakolla sun vastuitasi. Tyyliin, jos et mene tekemään navettahommia niin äiti joutuu vankilaan. Aika luuseri taidat olla kun tollasia suustasi päästät. Mutta tollasiahan maajussit on, ne haluaa olla maanviljelijöitä ja sen jälkeen lastenkin on pakko olla. Vitut, jos maatila ei kannata ilman lapsityövoimaa niin lopettakaa se. Ei teillä eikä muillakaan yrittäjillä ole mitään oikeutta hyväksikäyttää omia lapsianne.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 20:04"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:47"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jos hankit eläimiä, myös hoidat niitä. Perheen elättäminen on aikuisten eikä lasten vastuulla.
[/quote]
Ja nyt varmaan kerrot, mistä saan eläimille sen hoitajan viikonloppuna:
[/quote]
Se on sinun ongelmasi se. Ei se edelleenkään ole lasten vastuulla. Maatila on sun ja vastuu on sun. Nyt sä sälytät vastuun alaikäisille lapsille, teidän on pakko mennä navettahommiin koska muuten äiti joutuu vankilaan eläinrääkkäyksestä. Ei hyvää päivää sentään!
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 20:15"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 19:49"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 19:41"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 18:46"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:44"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:35"] [quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:31"] Olen maanviljelijäperheestä, tuo oli ihan normaalia maalla vielä parikymmentä vuotta sitten. Ja niin se on nytkin. Meillä on 15v navetassa töissä, 13v ajaa sinne rehut ja 11v:n tehtävänä on korjata aitaa. Siis juuri nyt. Sunnuntaina klo 16.30. Elokuu ja koulut alkaneet. Eikä tätä kukaan pidä omituisena. Lomittajaa ei saa viikonlopuksi, minulla jalka paketissa. [/quote] Mitä lapset saavat tuosta hyvästä? Ruokaa, joka sinulla on vanhempana joka tapauksessa velvollisuus pöytään tuoda, kuten kaikilla muillakin vanhemmilla? [/quote] Äidin, joka ei ole vankilassa eläintenpidon laiminlyönnin vuoksi. Katsohan kun työt on tehtävä tai tulee käräjäkäynti. Eikä ne nyt kamalasti kärsiviltä näytä, robotti lypsää ja traktori on sitä ikäluokkaa, että siellä voi katsoa tietokonenäytöltä televisiota. Vai otetaanko se vaihtoehto, että eläimet jää ruokkimatta ja pääsen lehteen? [/quote] Missäs tilan isäntä on ? [/quote] jos isäntä on kaupunkilainen ja muualla töissä ( eikä ole lapsena oppinut työntekoon) Näin meillä...
[/quote]
Ilmeisesti se isäntä tekee työnsä itse, eikä tarvitse lapsilla teettää.
[/quote]
Tai sitten isäntä on työsuhteessa, jolloin työnantaja hankkii sijaisen. Yrittäjä ei ole työsuhteessa ja hän voi ottaa itselleen sijaiseksi kenet haluaa (tai kenet saa), vaikka oman alaikäisen lapsen.
[/quote]
Ei nyt ihan ketä tahansa voi sijaiseksi ottaa. Alaikäisen työskentelyssä on kyllä ihan lain asettamat rajat. Joita nämä lapsiaan "työllistävät" harvemmin noudattavat. Ja lisäksi vielä, onko sillä lapsella tarvittavat vakuutukset? Mitä jos tapahtuu joku onnettomuus?
En ole tehnyt lapsia työvoimaksi, vaikka meillä on maatila. Kun lapset kasvavat, saavat halutessaan tehdä tilalla (palkka)työtä, ja hieno juttu jos löytyy jatkaja omasta perheestä, mutta painostaa emme aio jatkamaan. Sitä on harrastettu tässä suvussa jo ihan riittämiin.
Moni viljelijä on lapseton, ja puolisokin muualla töissä ilman mitään kokemusta maataloudesta, joten en ymmärrä, miksi lasten ilmaistyövoimana käyttäminen olisi välttämätöntä.
Maatilan jatkajuutta, jatkajan valintaa jne. on jonkin verran tutkittu, ja pakottaminen ei ole hedelmällistä, jos haluaa lapsistaan jatkajan ja onnistuneen sukupolvenvaihdoksen. Osalla lapsista on enemmän luontaista kiinnostusta maatalouden töitä kohtaan kuin toisilla, ja vanhempi usein tiedostamattaan ruokkii sitä kiinnostusta - ei pakota.