Miten pitkälti perheenjäsenten "voi" olettaa auttavan yrityksessä?
Eräs tuttavaperhe työllisti omat lapset perheen yrityksessä aamukahdeksasta iltayhdeksään koulujen kesälomalla. Onkohan se nyt ihan OK?
Kommentit (99)
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 19:41"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 18:46"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:44"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:35"] [quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:31"] Olen maanviljelijäperheestä, tuo oli ihan normaalia maalla vielä parikymmentä vuotta sitten. Ja niin se on nytkin. Meillä on 15v navetassa töissä, 13v ajaa sinne rehut ja 11v:n tehtävänä on korjata aitaa. Siis juuri nyt. Sunnuntaina klo 16.30. Elokuu ja koulut alkaneet. Eikä tätä kukaan pidä omituisena. Lomittajaa ei saa viikonlopuksi, minulla jalka paketissa. [/quote] Mitä lapset saavat tuosta hyvästä? Ruokaa, joka sinulla on vanhempana joka tapauksessa velvollisuus pöytään tuoda, kuten kaikilla muillakin vanhemmilla? [/quote] Äidin, joka ei ole vankilassa eläintenpidon laiminlyönnin vuoksi. Katsohan kun työt on tehtävä tai tulee käräjäkäynti. Eikä ne nyt kamalasti kärsiviltä näytä, robotti lypsää ja traktori on sitä ikäluokkaa, että siellä voi katsoa tietokonenäytöltä televisiota. Vai otetaanko se vaihtoehto, että eläimet jää ruokkimatta ja pääsen lehteen? [/quote] Missäs tilan isäntä on ? [/quote] jos isäntä on kaupunkilainen ja muualla töissä ( eikä ole lapsena oppinut työntekoon) Näin meillä...
[/quote]
Ilmeisesti se isäntä tekee työnsä itse, eikä tarvitse lapsilla teettää.
Kaverin äiti meni turkkilaisen kanssa naimisiin. Miehellä oli pitseria toisessa kunnassa. Loma aikoina ja viikonloppuisin kavrini pakotettiin isäpuolta auttamaan klo 9-23 "perheen yhteisen hyvän nimissä". Työ ei toki ollutkovin vaativaa, lähinnä tilausten vastaanottoa ja raaka-aineiden pilkkomista, mutta iso ei ollutkorvauskaan, enimmillään 5e/päivä. Tästä on siis reilu viisi vuotta aikaa.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 18:31"]
Vinkkaa tuosta firmasta paikalliselle työsuojelupiirille!
[/quote]
Ja verottajalle. Kai ilmaistyövoiman käytöstä jotain sääntöjä on.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:47"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:44"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:35"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:31"]
Olen maanviljelijäperheestä, tuo oli ihan normaalia maalla vielä parikymmentä vuotta sitten. Ja niin se on nytkin. Meillä on 15v navetassa töissä, 13v ajaa sinne rehut ja 11v:n tehtävänä on korjata aitaa. Siis juuri nyt. Sunnuntaina klo 16.30. Elokuu ja koulut alkaneet.
Eikä tätä kukaan pidä omituisena. Lomittajaa ei saa viikonlopuksi, minulla jalka paketissa.
[/quote]
Mitä lapset saavat tuosta hyvästä? Ruokaa, joka sinulla on vanhempana joka tapauksessa velvollisuus pöytään tuoda, kuten kaikilla muillakin vanhemmilla?
[/quote]
Äidin, joka ei ole vankilassa eläintenpidon laiminlyönnin vuoksi. Katsohan kun työt on tehtävä tai tulee käräjäkäynti. Eikä ne nyt kamalasti kärsiviltä näytä, robotti lypsää ja traktori on sitä ikäluokkaa, että siellä voi katsoa tietokonenäytöltä televisiota.
Vai otetaanko se vaihtoehto, että eläimet jää ruokkimatta ja pääsen lehteen?
[/quote]
Jos hankit eläimiä, myös hoidat niitä. Perheen elättäminen on aikuisten eikä lasten vastuulla.
[/quote]
Ja nyt varmaan kerrot, mistä saan eläimille sen hoitajan viikonloppuna:
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:51"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 15:40"]
Kuinka vanhat lapset? Laissa on määräyksiä työpäivän pituudesta. Pitikö lasten olla töissä koko loma vai esim. kuukausi? Maksettiinko lapsille palkkaa?
[/quote]
Meille maksettiin ihan samaa palkkaa ku vieraillekin. Opin silloin karttamaan ilmaistöitä. Ja olen aina inhonnut ilmaisia harjoittelijoita jotka vie vastavalmistuneiden työt.
[/quote]
Maksan sen saman, mitä itse saan eli 2e38snt/h
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 18:46"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:44"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:35"] [quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:31"] Olen maanviljelijäperheestä, tuo oli ihan normaalia maalla vielä parikymmentä vuotta sitten. Ja niin se on nytkin. Meillä on 15v navetassa töissä, 13v ajaa sinne rehut ja 11v:n tehtävänä on korjata aitaa. Siis juuri nyt. Sunnuntaina klo 16.30. Elokuu ja koulut alkaneet. Eikä tätä kukaan pidä omituisena. Lomittajaa ei saa viikonlopuksi, minulla jalka paketissa. [/quote] Mitä lapset saavat tuosta hyvästä? Ruokaa, joka sinulla on vanhempana joka tapauksessa velvollisuus pöytään tuoda, kuten kaikilla muillakin vanhemmilla? [/quote] Äidin, joka ei ole vankilassa eläintenpidon laiminlyönnin vuoksi. Katsohan kun työt on tehtävä tai tulee käräjäkäynti. Eikä ne nyt kamalasti kärsiviltä näytä, robotti lypsää ja traktori on sitä ikäluokkaa, että siellä voi katsoa tietokonenäytöltä televisiota. Vai otetaanko se vaihtoehto, että eläimet jää ruokkimatta ja pääsen lehteen? [/quote] Missäs tilan isäntä on ?
[/quote]
Tilalla ei ole isäntää, vain emäntä. Mieheni (joka ei ole isäntä), päivystää tämän viikonlopun eli tekee putkeen kolme 24 tunnin työvuoroa.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:13"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:09"]
Olen yrittäjäperheestä (4 eri yritystä) ja me kaikki lapset olemme työskennelleet koulun ja oman palkkatyön ohessa yrityksissä lapsesta asti. Se etu siitä ainakin on ollut, että osaa tehdä monenlaista, on ahkera ja on helppoa työllistyä vieraallekin. Uudessa työpaikassani yrittäjätaustaiset ovat etusijalla työntekijöitä palkattaessa. En koe mitenkään kärsineeni työnteosta lapsena(enkä aikuisenakaan).
[/quote]
Sillä ei ole mitään merkitystä, oletko juuri sinä hyötynyt lapsuuden työskentelystä, vaan kysymys on, että voiko lapsen velvoittaa työskentelemään perheyrityksessä palkatta.
[/quote]
Minusta perheyrityksessa voi työllistää myös lapsia. Hekin hyötyvät yrityksen tuotosta, ei se kenelllekään "ulkopuoliselle" mene.
Mutta tietenkään ei mitään 13 tunnin työpäiviä, se on selvä.
Jos olet tosissasi huolissasi lapsista niin tee lastensuojeluilmoitus ja kirjoita kuulemasi asia, että ovat töissä aamusta iltaan. LASU-työntekijät sitten tarkistavat asian.
Siis todella hauska ketju taas kerran!
Meillä lapset saa ajaa traktorilla työajoja. Kesämökkiläiset kyselee, että saisiko heidän lapset ajaa, se on niin kivaa. Nyt lapsen traktoriajo onkin kamala asia, ehdottoman kielletty. Samoin mökkiläiset kyselee, että pääseekö lapset syöttämään vasikoita, kivaa ja somaa. Tässä ketjussa se onkin kamalaa lasten riistämistä.
Kun tyttöni muutti Helsinkiin ja haki töitä opiskelun oheen, tarttui ensimmäinen haastattelija siihen, että haastateltava kertoi olevansa maalaistalosta ja oppineensa tekemään töitä. Paikka oli sillä selvä, vaikka kokemusta alalta ei ollut. Siisti ja mukava toimistotyö, ei mitään puhelinmyyntiä. Haastattelijan mielestä juuri nämä "lapsesta asti raataneet" ymmärtää, mikä yhteys on työnteon tuloksella ja palkalla. Sieltä navetasta kun ei voi lähteä pois ennen kuin työt on tehty tai se näkyy heti tuloksessa ja seuraavaksi töihin tulevalle.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 17:02"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:56"]
Kuinka vanhat lapset? Laissa on määräyksiä työpäivän pituudesta. Pitikö lasten olla töissä koko loma vai esim. kuukausi? Maksettiinko lapsille palkkaa?
[/quote]
Meille maksettiin ihan samaa palkkaa ku vieraillekin. Opin silloin karttamaan ilmaistöitä. Ja olen aina inhonnut ilmaisia harjoittelijoita jotka vie vastavalmistuneiden työt.
[/quote]Saavat ruuan, asumisen, taskurahat, ehkä perheen yhteiselle lomamatkallekin pääsevät. Ja saavat ehkä aikanaan perintöäkin.
[/quote]
Alaikäiselle lapselle nuo ovat itsestään selvyys. Jos ei lapselle maksa palkkaa, pitää päästää muualle töihin. Miksi yrittäjän lapsen pitää tehdä enemmän kuin ei-yrittäjän lapsen? Sinne lomamatkallekin ei välttämättä aina pääse, sinne saattaa jopa joutua.
[/quote]
Ihme inttämistä sinulla. Perheen eteen kuuluu ponnistella. Teetetään lapsilla kotitöitäkin, ja ihan ilman palkkaa. On se bonusta, että perheellä on varaa esim. lomailuun, ei se mitään "itsestäänselvää" ja joka lapselle kuuluvaa ole, silloinhan se kustannettaisiin perustoimeentuloturvassakin!
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 19:49"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 18:46"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:44"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:35"] [quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:31"] Olen maanviljelijäperheestä, tuo oli ihan normaalia maalla vielä parikymmentä vuotta sitten. Ja niin se on nytkin. Meillä on 15v navetassa töissä, 13v ajaa sinne rehut ja 11v:n tehtävänä on korjata aitaa. Siis juuri nyt. Sunnuntaina klo 16.30. Elokuu ja koulut alkaneet. Eikä tätä kukaan pidä omituisena. Lomittajaa ei saa viikonlopuksi, minulla jalka paketissa. [/quote] Mitä lapset saavat tuosta hyvästä? Ruokaa, joka sinulla on vanhempana joka tapauksessa velvollisuus pöytään tuoda, kuten kaikilla muillakin vanhemmilla? [/quote] Äidin, joka ei ole vankilassa eläintenpidon laiminlyönnin vuoksi. Katsohan kun työt on tehtävä tai tulee käräjäkäynti. Eikä ne nyt kamalasti kärsiviltä näytä, robotti lypsää ja traktori on sitä ikäluokkaa, että siellä voi katsoa tietokonenäytöltä televisiota. Vai otetaanko se vaihtoehto, että eläimet jää ruokkimatta ja pääsen lehteen? [/quote] Missäs tilan isäntä on ? [/quote] jos isäntä on kaupunkilainen ja muualla töissä ( eikä ole lapsena oppinut työntekoon) Näin meillä...
[/quote]
[/quote]
Tai sitten isäntä on työsuhteessa, jolloin työnantaja hankkii sijaisen. Yrittäjä ei ole työsuhteessa ja hän voi ottaa itselleen sijaiseksi kenet haluaa (tai kenet saa), vaikka oman alaikäisen lapsen.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 20:04"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:47"]
Olen maanviljelijäperheestä, tuo oli ihan normaalia maalla vielä parikymmentä vuotta sitten. Ja niin se on nytkin. Meillä on 15v navetassa töissä, 13v ajaa sinne rehut ja 11v:n tehtävänä on korjata aitaa. Siis juuri nyt. Sunnuntaina klo 16.30. Elokuu ja koulut alkaneet.
Eikä tätä kukaan pidä omituisena. Lomittajaa ei saa viikonlopuksi, minulla jalka paketissa.
[/quote]
Mitä lapset saavat tuosta hyvästä? Ruokaa, joka sinulla on vanhempana joka tapauksessa velvollisuus pöytään tuoda, kuten kaikilla muillakin vanhemmilla?
[/quote]
Äidin, joka ei ole vankilassa eläintenpidon laiminlyönnin vuoksi. Katsohan kun työt on tehtävä tai tulee käräjäkäynti. Eikä ne nyt kamalasti kärsiviltä näytä, robotti lypsää ja traktori on sitä ikäluokkaa, että siellä voi katsoa tietokonenäytöltä televisiota.
[/quote]
Jos hankit eläimiä, myös hoidat niitä. Perheen elättäminen on aikuisten eikä lasten vastuulla.
[/quote]
Ja nyt varmaan kerrot, mistä saan eläimille sen hoitajan viikonloppuna:
[/quote]
On kuule ihan sinun ongelmasi, joka olisi kannattanut ottaa huomioon, kun elukoita otit.
Mitä olisit tehnyt, jos ei olisi ollut lapsia laitettavaksi töihin?
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 20:15"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 19:49"]
[/quote]
[/quote]
Tai sitten isäntä on työsuhteessa, jolloin työnantaja hankkii sijaisen. Yrittäjä ei ole työsuhteessa ja hän voi ottaa itselleen sijaiseksi kenet haluaa (tai kenet saa), vaikka oman alaikäisen lapsen.
[/quote]
Saa, mutta sijaiselle kuuluu maksaa palkkaa.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sittenkö pääset, kun lapset muuttavat pois kotoa?
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 20:14"]
[/quote]
[/quote]Saavat ruuan, asumisen, taskurahat, ehkä perheen yhteiselle lomamatkallekin pääsevät. Ja saavat ehkä aikanaan perintöäkin.
[/quote]
Alaikäiselle lapselle nuo ovat itsestään selvyys. Jos ei lapselle maksa palkkaa, pitää päästää muualle töihin. Miksi yrittäjän lapsen pitää tehdä enemmän kuin ei-yrittäjän lapsen? Sinne lomamatkallekin ei välttämättä aina pääse, sinne saattaa jopa joutua.
[/quote]
Ihme inttämistä sinulla. Perheen eteen kuuluu ponnistella. Teetetään lapsilla kotitöitäkin, ja ihan ilman palkkaa. On se bonusta, että perheellä on varaa esim. lomailuun, ei se mitään "itsestäänselvää" ja joka lapselle kuuluvaa ole, silloinhan se kustannettaisiin perustoimeentuloturvassakin!
[/quote]
Ei toimi noin.
Kotityöt ovat kotitöitä, elinkeino on eri asia. Sinun pitää pystyä elättämään lapsesi, ilman että laitat lapsia tekemään sinun töitäsi.
Ja sosiaalitoimesta voi saada täydentävää toimeentulotukea lasten lomailua tai harrastusta varten.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 20:20"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sittenkö pääset, kun lapset muuttavat pois kotoa?
[/quote]
Ei ne lapset minnekään muuta, kun jäävät sinne, ainakin yksi, joka tekee palkatta hommia hamaan tulevaisuuteen, kunnes ottaa tilan nimiinsä, ottaa sinne puolison ja laittaa sitten lapsensa aikanaan ilmaistöihin ja näin kierretään sukupolvelta toiselle ihanaa unelmaa.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 20:22"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 20:14"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei toimi noin.
Kotityöt ovat kotitöitä, elinkeino on eri asia. Sinun pitää pystyä elättämään lapsesi, ilman että laitat lapsia tekemään sinun töitäsi.
Ja sosiaalitoimesta voi saada täydentävää toimeentulotukea lasten lomailua tai harrastusta varten.
[/quote]
Tuo on sinun mielipiteesi. Minusta eivät ole eri asia. Molemmissa tehdään perheen puolesta työtä. Ei se yrityksestä tuleva tulo minnekään ulkopuoliselle taholle mene, vaan perheelle eli myös lapsille. Jos siitä yrityksestä tulee "ekstraa", vaikka kiva lomamatka, se hyödytää lapsia. Toimeentulotukea ei todellakaan saa etelänmatkoihin, joten kaikki sellainen ylimääräinen hyödyttää myös lasta.
Et taida paljoa tietää köyhyydestä? Lapsia ei oteta köyhyyden takia huostaan, ja köyhiä lapsiperheitä on PALJON. Lapset jopa hankkivat perheilleen rahaa, sen lisäksi että saattavat tehdä töitä perheen yrityksessä! Kauhistele mitä kauhistelet, mutta se on arkea monessa suomalaisessakin perheessä, ulkomaalaisista nyt puhumattakaan.
Ja tuo on ollut vallitseva käytäntö historiallisesti aina, ihan viime vuosikymmeniä lukuunottamatta.
Ja ihan turhaan kohdistat sanasi minulle. Minulla ei ole yritystä. Kaikilla ei ole tässä keskustelussa "omaa lehmää ojassa", vaikka sinulla taitaakin olla.
ps. Minusta on jopa hyvä, jos lapset kasvatetaan kantamaan yhteisvastuuta ja tekemään töitä. Tietenkään ei nyt 13-tuntisia työpäiviä, mutta jossakin määrin. Vapaatakin on oltava.
Minusta on käsittämätöntä, kuinka maatalous ja pienyrittäjävihamielisiä tässä ketjussa ollaan. Kuitenkin sitten hyvällä omallatunnolla käytätte näiden firmojen ja tilojen tuotteita. Olisi ihan kasvattavaa, kun jokainen lapsi joutuisi viikoksi maatilalle töihin. Aina lapset eivät koe maatilan töitä edes töiksi, vaan osaksi elämää, kuten kotityöt. Itsekin olin kesällä usein viikot pellolla hommissa ja kävin kotona vain nukkumassa ja syömässä. Väitän, että lapsuuteni oli erittäin onnellinen. Lomittajia ei aina saa ja ihan puskista ei voi ottaa. Sama pätee yrityksiin. Helppoa on huudella, jos on itse aina ollut vieraan töissä tai saanut rahansa sossusta.
Huh onneksi sain itse olla ihan vaan lapsi eikä tarvinut kantaa aikuisten vastuita. Olen niin onnellinen ihanista vanhemmistani, jotka antoivat minun nauttia elämästä. Toki itsekin aloitin työskentelyn 13 vuotiaana, mutta vain osa-aikaisesti. Olen minäkin saanut työpaikkoja vaikka en ole raatanut orjatyössä lapsena.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 19:41"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 18:46"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:44"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:35"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Missäs tilan isäntä on ?
[/quote] jos isäntä on kaupunkilainen ja muualla töissä ( eikä ole lapsena oppinut työntekoon) Näin meillä...
[/quote]
Luulisi hänen olevan vähän oppinut.
Entäs tilan vanhaisäntä?