Miten pitkälti perheenjäsenten "voi" olettaa auttavan yrityksessä?
Eräs tuttavaperhe työllisti omat lapset perheen yrityksessä aamukahdeksasta iltayhdeksään koulujen kesälomalla. Onkohan se nyt ihan OK?
Kommentit (99)
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:11"]
Huh onneksi sain itse olla ihan vaan lapsi eikä tarvinut kantaa aikuisten vastuita. Olen niin onnellinen ihanista vanhemmistani, jotka antoivat minun nauttia elämästä. Toki itsekin aloitin työskentelyn 13 vuotiaana, mutta vain osa-aikaisesti. Olen minäkin saanut työpaikkoja vaikka en ole raatanut orjatyössä lapsena.
[/quote]
Montako kertaa se pitää, toistaa, että menee AV-mammoille jakeluun? Lapset eivät koe raatavansa kuin orja, vaan osallistuvansa samalla tavoin arjen pyörittämiseen kuin kotitöissäkin osallistutaan. Vanhempien työpaikka on kotona. Miten lapsia voi maatilalla estää osallistumasta kotitöihin? Pitääkö heidät sitoa kiinni tai lukita häkkiin siksi ajaksi, kun vanhemmat menevät töihin, etteivät pääse esim. hoitamaan eläimiä tai ajamaan traktoria? Nämä ovat heistä KIVOJA töitä!
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 15:55"]
Minusta on käsittämätöntä, kuinka maatalous ja pienyrittäjävihamielisiä tässä ketjussa ollaan. Kuitenkin sitten hyvällä omallatunnolla käytätte näiden firmojen ja tilojen tuotteita. Olisi ihan kasvattavaa, kun jokainen lapsi joutuisi viikoksi maatilalle töihin. Aina lapset eivät koe maatilan töitä edes töiksi, vaan osaksi elämää, kuten kotityöt. Itsekin olin kesällä usein viikot pellolla hommissa ja kävin kotona vain nukkumassa ja syömässä. Väitän, että lapsuuteni oli erittäin onnellinen. Lomittajia ei aina saa ja ihan puskista ei voi ottaa. Sama pätee yrityksiin. Helppoa on huudella, jos on itse aina ollut vieraan töissä tai saanut rahansa sossusta.
[/quote]
Töistä täytyy maksaa palkkaa. Kannattamattomat yritykset suljetaan, eikä teetetä töitä toisilla ilmaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:25"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:11"]
Huh onneksi sain itse olla ihan vaan lapsi eikä tarvinut kantaa aikuisten vastuita. Olen niin onnellinen ihanista vanhemmistani, jotka antoivat minun nauttia elämästä. Toki itsekin aloitin työskentelyn 13 vuotiaana, mutta vain osa-aikaisesti. Olen minäkin saanut työpaikkoja vaikka en ole raatanut orjatyössä lapsena.
[/quote]
Montako kertaa se pitää, toistaa, että menee AV-mammoille jakeluun? Lapset eivät koe raatavansa kuin orja, vaan osallistuvansa samalla tavoin arjen pyörittämiseen kuin kotitöissäkin osallistutaan. Vanhempien työpaikka on kotona. Miten lapsia voi maatilalla estää osallistumasta kotitöihin? Pitääkö heidät sitoa kiinni tai lukita häkkiin siksi ajaksi, kun vanhemmat menevät töihin, etteivät pääse esim. hoitamaan eläimiä tai ajamaan traktoria? Nämä ovat heistä KIVOJA töitä!
[/quote]
Minä kyllä koin kotityöt lapsena vastenmieliseksi ja niin näyttää monet niistä vaatekasoista päätellen pitävän muuallakin .. ;)
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:56"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:51"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 15:40"]
Kuinka vanhat lapset? Laissa on määräyksiä työpäivän pituudesta. Pitikö lasten olla töissä koko loma vai esim. kuukausi? Maksettiinko lapsille palkkaa?
[/quote]
Meille maksettiin ihan samaa palkkaa ku vieraillekin. Opin silloin karttamaan ilmaistöitä. Ja olen aina inhonnut ilmaisia harjoittelijoita jotka vie vastavalmistuneiden työt.
[/quote]Saavat ruuan, asumisen, taskurahat, ehkä perheen yhteiselle lomamatkallekin pääsevät. Ja saavat ehkä aikanaan perintöäkin.
[/quote]
Se kuuluu lapsille muutenkin
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:25"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:11"]
[/quote]
[/quote]
Työtäni lapset ei tule tekemään
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 20:26"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 20:20"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:44"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:35"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:31"]
Olen maanviljelijäperheestä, tuo oli ihan normaalia maalla vielä parikymmentä vuotta sitten. Ja niin se on nytkin. Meillä on 15v navetassa töissä, 13v ajaa sinne rehut ja 11v:n tehtävänä on korjata aitaa. Siis juuri nyt. Sunnuntaina klo 16.30. Elokuu ja koulut alkaneet.
Eikä tätä kukaan pidä omituisena. Lomittajaa ei saa viikonlopuksi, minulla jalka paketissa.
[/quote]
Mitä lapset saavat tuosta hyvästä? Ruokaa, joka sinulla on vanhempana joka tapauksessa velvollisuus pöytään tuoda, kuten kaikilla muillakin vanhemmilla?
[/quote]
Äidin, joka ei ole vankilassa eläintenpidon laiminlyönnin vuoksi. Katsohan kun työt on tehtävä tai tulee käräjäkäynti. Eikä ne nyt kamalasti kärsiviltä näytä, robotti lypsää ja traktori on sitä ikäluokkaa, että siellä voi katsoa tietokonenäytöltä televisiota.
Vai otetaanko se vaihtoehto, että eläimet jää ruokkimatta ja pääsen lehteen?
[/quote]
Sittenkö pääset, kun lapset muuttavat pois kotoa?
[/quote]
Ei ne lapset minnekään muuta, kun jäävät sinne, ainakin yksi, joka tekee palkatta hommia hamaan tulevaisuuteen, kunnes ottaa tilan nimiinsä, ottaa sinne puolison ja laittaa sitten lapsensa aikanaan ilmaistöihin ja näin kierretään sukupolvelta toiselle ihanaa unelmaa.
[/quote]
Ellei lapsi halua
Kyllä täytyy sanoa, että suurin osa on täysin todellisuudesta vieroittautuneita täällä. T. Maatalon emäntä hyvin pitkässä sukupolvien ketjussa.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:44"]
Kyllä täytyy sanoa, että suurin osa on täysin todellisuudesta vieroittautuneita täällä. T. Maatalon emäntä hyvin pitkässä sukupolvien ketjussa.
[/quote]
Mutta en sentään käytä lapsityövoimaa, vaan teen itse työni.
Iloisena lapset hommansa hoitavat. Samoin kuin minä ja veljeni aikanaan. Ylpeänä myös toinen heistä työtä jatkaa kun on hänen vuoronsa. Nämä ovat sellaisia töitä, joihin ei koulussa opi. Oppi saadaan kotona lapsena. Myös kunnon annos jääräpäisyyttä tarvitaan selvitäkseen eu-viljelijänä.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:51"]
Iloisena lapset hommansa hoitavat. Samoin kuin minä ja veljeni aikanaan. Ylpeänä myös toinen heistä työtä jatkaa kun on hänen vuoronsa. Nämä ovat sellaisia töitä, joihin ei koulussa opi. Oppi saadaan kotona lapsena. Myös kunnon annos jääräpäisyyttä tarvitaan selvitäkseen eu-viljelijänä.
[/quote]
Kovin ylimielinen asenne sinulla ja kanssa viljelijöilläsi.
Ja mitä jos lapsistasi toinen ei iloisena hoitaisikaan hommia? Sitten pakotetaan? Siitähän tässä keskustelussa nimittäin on kyse: Saako lapsen velvoittaa työskentelemään palkatta?
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:56"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:51"]
[/quote]
Kovin ylimielinen asenne sinulla ja kanssa viljelijöilläsi.
Ja mitä jos lapsistasi toinen ei iloisena hoitaisikaan hommia? Sitten pakotetaan? Siitähän tässä keskustelussa nimittäin on kyse: Saako lapsen velvoittaa työskentelemään palkatta?
[/quote] koskaan ei ole tarvinnut pakottaa. Koneilla ajelu, eläinten hoito ja vastuunottaminen on lasten mielestä mukavaa tekemistä. Maalla ei ole mitään laiskapulleroita tabletin kanssa nysvääviä marisevia kakaroita vaan reippaita lapsia
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:51"]Iloisena lapset hommansa hoitavat. Samoin kuin minä ja veljeni aikanaan. Ylpeänä myös toinen heistä työtä jatkaa kun on hänen vuoronsa. Nämä ovat sellaisia töitä, joihin ei koulussa opi. Oppi saadaan kotona lapsena. Myös kunnon annos jääräpäisyyttä tarvitaan selvitäkseen eu-viljelijänä.
[/quote]
Mutta ellei lapsi halua jatkaa. Ei se ole mikään automaatio
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:35"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:31"]
Olen maanviljelijäperheestä, tuo oli ihan normaalia maalla vielä parikymmentä vuotta sitten. Ja niin se on nytkin. Meillä on 15v navetassa töissä, 13v ajaa sinne rehut ja 11v:n tehtävänä on korjata aitaa. Siis juuri nyt. Sunnuntaina klo 16.30. Elokuu ja koulut alkaneet.
Eikä tätä kukaan pidä omituisena. Lomittajaa ei saa viikonlopuksi, minulla jalka paketissa.
[/quote]
Mitä lapset saavat tuosta hyvästä? Ruokaa, joka sinulla on vanhempana joka tapauksessa velvollisuus pöytään tuoda, kuten kaikilla muillakin vanhemmilla?
[/quote]
No mitä lapset saavat toimettomana olemisesta?
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:47"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:44"]
[/quote]
Mutta en sentään käytä lapsityövoimaa, vaan teen itse työni.
[/quote]
Sinä et ole naimisissa työsi kanssa 24/7, kuten maanviljelijä on. Eikä työsi riipu säästä, kuten maanviljelijällä.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 17:01"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:51"]Iloisena lapset hommansa hoitavat. Samoin kuin minä ja veljeni aikanaan. Ylpeänä myös toinen heistä työtä jatkaa kun on hänen vuoronsa. Nämä ovat sellaisia töitä, joihin ei koulussa opi. Oppi saadaan kotona lapsena. Myös kunnon annos jääräpäisyyttä tarvitaan selvitäkseen eu-viljelijänä.
[/quote]
Mutta ellei lapsi halua jatkaa. Ei se ole mikään automaatio
[/quote] sitä ongelmaa ei ole ainakaan minun suku- tai tuttavapiirissä ollut. Minä jatkan meillä, isäni päätös. Teen myös kokopäivätyötä muualla. Tämä on elämäntapa, en muuta haluaisikaan. Kannattavuuden kanssa voi olla ongelmia, mutta viljelyä jatketaan suvussa vaikka siitä pitäisi maksaa eu:lle. Tämä on sitä jääräpäisyyttä. Aina keksitään jotain ja tehdään paljon muutakin, mutta lopettaminen ei ole vaihtoehto
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:59"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:56"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:51"] Iloisena lapset hommansa hoitavat. Samoin kuin minä ja veljeni aikanaan. Ylpeänä myös toinen heistä työtä jatkaa kun on hänen vuoronsa. Nämä ovat sellaisia töitä, joihin ei koulussa opi. Oppi saadaan kotona lapsena. Myös kunnon annos jääräpäisyyttä tarvitaan selvitäkseen eu-viljelijänä. [/quote] Kovin ylimielinen asenne sinulla ja kanssa viljelijöilläsi. Ja mitä jos lapsistasi toinen ei iloisena hoitaisikaan hommia? Sitten pakotetaan? Siitähän tässä keskustelussa nimittäin on kyse: Saako lapsen velvoittaa työskentelemään palkatta? [/quote] koskaan ei ole tarvinnut pakottaa. Koneilla ajelu, eläinten hoito ja vastuunottaminen on lasten mielestä mukavaa tekemistä. Maalla ei ole mitään laiskapulleroita tabletin kanssa nysvääviä marisevia kakaroita vaan reippaita lapsia
[/quote]
Noin, taas tehdään maalaiselämästä ylivertaista muihin verrattuna. Todella inhottava asenne sinulla, varsinkin lapsia kohtaan.
Ja edelleen, entä jos ei halua? Vaikka teillä eiolisi tälläistä ongelmaa, jossain voi olla, tai kenties teilläkin on, mutta ette suostu näkemään sitä? Sittenkö lapsen saa pakottaa tilan töihin?
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 17:11"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 17:01"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:51"]Iloisena lapset hommansa hoitavat. Samoin kuin minä ja veljeni aikanaan. Ylpeänä myös toinen heistä työtä jatkaa kun on hänen vuoronsa. Nämä ovat sellaisia töitä, joihin ei koulussa opi. Oppi saadaan kotona lapsena. Myös kunnon annos jääräpäisyyttä tarvitaan selvitäkseen eu-viljelijänä. [/quote] Mutta ellei lapsi halua jatkaa. Ei se ole mikään automaatio [/quote] sitä ongelmaa ei ole ainakaan minun suku- tai tuttavapiirissä ollut. Minä jatkan meillä, isäni päätös. Teen myös kokopäivätyötä muualla. Tämä on elämäntapa, en muuta haluaisikaan. Kannattavuuden kanssa voi olla ongelmia, mutta viljelyä jatketaan suvussa vaikka siitä pitäisi maksaa eu:lle. Tämä on sitä jääräpäisyyttä. Aina keksitään jotain ja tehdään paljon muutakin, mutta lopettaminen ei ole vaihtoehto
[/quote]
Ja jääräpäisesti pidät kiinni siitäkin, että sellaista vaihtoehtoa ei edes voi olla olemassa, että joku lapsi ei halua tehdä töitä perheyrityksessä palkatta.
Sanoin jo, etten ole sellaisesta koskaan kuullut. Mieluummin tekevät jotain, josta on hyötyä. Monikohan kaupunkilaislapsi harrastaa jotain pelkästään vanhempien tahdosta?
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 17:45"]
Sanoin jo, etten ole sellaisesta koskaan kuullut. Mieluummin tekevät jotain, josta on hyötyä. Monikohan kaupunkilaislapsi harrastaa jotain pelkästään vanhempien tahdosta?
[/quote]
Vai voiko olla, ettet ole kuunnellut? Sinähän et ole vieläkään edes voinut harkita sellaisen vaihtoehdon olemassaoloa, joten epäilen vahvasti, että kykenisit huomaamaan, jos lapsesi ei haluaisikaan tehdä sinun töitäsi.
Ja kyllä, on väärin myös kaupungissa pakottaa lapsille harrastus. Mutta tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että vanhemmat pakottavat lapsen työskentelemään vanhempien työssä.
Miksi muuten kokoajan tuot erikseen esille kaupunkilaiset? Ymmärräthän, että myös kaupungeissa on yrittäjiä, joiden lapset työskentelevät vanhempiensa yrityksessä. Tämä keskustelu ei siis ole "Kaupunkilaiset vs. maalaiset", vaan "saako lapsen velvoittaa palkattomaan työhön vanhemman yrityksessä?"
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 20:46"]
Harva palstalainen tekee sitä vertaa töitä vuodessa kuin tavallinen 15v maalaistalon nuori tekee kesässä. Peltotöihin ei suomalaisia saa, latvialaiset ja liettualaiset taitaa olla nykyisin renkeinä. Naurettavaa itkeä sitä, että maalaistaloissa tai yrityksissä lapset joutuu raatamaan, kun ei palsta mammoista itsestään ole kuin sossun tukia nauttimaan.
[/quote]
Yritin minä nuorena hakea, mutta ei otettu kertaakaan. Ei myöskään saanut siivoustöitä. Ei se vika aina ihmisissä ole.