Miten nykyvanhempi enää keksii rangaistuksia lapsilleen?
Kun tulee se tilanne, että lapsi ei kertakaikkiaan vaan tottele puhetta ja pitäisi keksiä joku rangaistus, jolla asian saisi taottua lapsen päähän. Siinä sitten luettelee mielessään mahdollisia rangaistusvaihtoehtoja: tukistukset ja selkäsauna eivät käy kun ne ovat laittomia, nurkkaan ei saa laittaa seisomaan kun se on haitallinen häpeärangaistus, jäähypenkki ei käy, kun se on lapsen haitallista eristämistä ym ym. Eipä jää paljon mahdollisuuksia jäljelle, varsinkaan sellaisia jotka tehoaisivat siihen tavallista kovapäisempään lapseen.
Monen vanhemman "ratkaisu" tuntuukin olevan se, että kun sitä ei vahingolliseksi tuomittua mutta kuitenkin tehokasta rangaistusta ei löydy, niin lapsen vaan annetaan tehdä mitä tykkää.
Tuntuukin, että onko lastenkasvatuksen ns. asiantuntijoilla vähän kokonaisuus hukassa. Vaikka se rangaistus aiheuttaisikin lapselle jonkun haitan (ja ihmehän se oikeastaan olisi, jos suunnitellusti ikäväksi tarkoitettu asia ei aiheuttaisi jotain haittaa näin yleisesti ajatellen) niin tosi pieni haitta se on verrattuna siihen, että lapsi elää kurittomana.
Kommentit (67)
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 13:04"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 12:53"]Pelikielto, viikkoraha hyllylle, aresti ym ym, kyllähän noita tarvittaessa löytyy. Ilman fyysistä kurittamista ja pienen lapsen eristämistä pärjää ihan mainiosti.
[/quote]
Tuota, entäs sitten kun se pieni lapsi ei saa viikkorahaa, ei käytä pelikoneita eikä tosiaan ymmärrä mistään arestista mitään? Varmasti ovat toimivia rangaistuksia kouluikäiselle.
[/quote]
Pienet on helppo ohjailla toimimaan oikein. Rangaistuksia ei tarvita
Pelikielto aiheuttaa jatkuvaa turhautunutta häiriökäyttäytymistä, jolloin "rangastuksen kovennettuna kärsii vanhemmat". Viikkorahan menetyksestä lapsi ottaa jonkin häiriömoodin päälle myös. Ennaltaehkäisy on parasta toimintaa. Selvä päivärytmi isommallekin, harrastus, ystäviä, koulutehtävistä huolehtiminen ja vaatia, että siivoaa esim jälkensä. Kalliimman hankinnan saa omakseen vain jos on hoitanut tehtävänsä ja riidellyt enintään kohtuudella. Ylitse tietyn rajan yltyvä riitely siirtää hankintaa myöhemmäksi. Kannattaa muistuttaa lasta, ettei häntä myöskään kasvateta kermaahteriksi, vaan kyllä hän joutuu itse panostamaan sen eteen, että jotain saa.
Itseasiassa aresti ja kiinni pitäminenkin on kielletty vanhemmilta. Laitoksessa niin kuitenkin saa tehdä. Miksi?
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 12:57"]
Meidän 3-vuotias ei tommoisia pelkää..
[/quote]
Miksi 3 -vuotiaan pitää pelätä? Riittää että vahdit lastasai, etkä jätä yksin tekemään idottimaisuuksia.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 13:10"]
Itseasiassa aresti ja kiinni pitäminenkin on kielletty vanhemmilta. Laitoksessa niin kuitenkin saa tehdä. Miksi?
[/quote]
Suosittelen menemään töihin laitokseen, silmäsi voivat avautua.
Millaisia keinoja ajattelit käyttää kun laåpsi vahingoittaa itseään tai muita?
Mä en kyllä usko rangaistuksiin ollenkaan. Ne ja uhkailu on kädettömille. Ja tiedättekö mitä? Mä itse olen tällainen kädetön vanhempi. Yritän petrata koko ajan, mutta vaikeaa se on. Aina, kun jaksaa panostaa, homma toimii.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 13:10"]
[/quote]
No ihan oikeasti ei ole kielletty. Tai jos lakikirjasta teknisesti sellainen kielto löytyy niin kyseessä lienee vahinko ja ihan kuollut kirjain.
1,5v aamu-ulkoilun aikana hiekkalaatikolla teki aikansa kakkuja, huomasin että alkaa kyllästyttämään ja ehdotin kiipeilytelinettä tai keinua. Katsoi mua silmiin, molemmilla käsillä huiskaisi hiekkaa mun naamalle. Sanoin EI saa heittää hiekkaa, me lähdetään pois jos heität hiekkaa. Heitti uudestaan. Siivottuani silmäni ja suuni, nostin tytön pois laatikosta ja sanoin että nyt me lähdemme sisälle.
Keinuuuuun!!!!! Keinumaaaan!!! ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!!!!!! EIIIIIII!!!!!! Rimpuili minkä pystyi, nostin seisomaan, otin kädestä kiinni ja kävelimme sisälle. Käsien pesulle ja sohvan nurkkaan rauhoittumaan.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 13:16"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 13:10"]
[/quote]
Suosittelen menemään töihin laitokseen, silmäsi voivat avautua.
Millaisia keinoja ajattelit käyttää kun laåpsi vahingoittaa itseään tai muita?
[/quote] Niin, jos lapsi vahingoittaa itseään tai muita, miksei oma vanhempi saa kiinni pitää?
Ajattelin lapsena että silloin kun minä saan lapsia, maailma on sellainen, että kotiaresti on varmaan lailla kielletty. Ei olla kaukana siitä.
Nykyään ajattelen, että parempi rangaistuksien sijaan lapselle pitää välit tosi lämpiminä ja hyvinä, olla aidosti läsnä ja kiinnostunut lapsesta, niin niihin tuskin tarvitsee koskaan joutua.
Eilen tuo taapero puri sormeni sinikseksi ja mursi varpaani. Ajatukseni eivät olleet kovin lämpimiä siinä, minulla riittää töitä. T.17
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 13:29"]
Laita kylmään suihkuun
[/quote]
Sekin on nykyään kielletty. Pahoinpitely nääs.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 13:24"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 13:20"]
1,5v aamu-ulkoilun aikana hiekkalaatikolla teki aikansa kakkuja, huomasin että alkaa kyllästyttämään ja ehdotin kiipeilytelinettä tai keinua. Katsoi mua silmiin, molemmilla käsillä huiskaisi hiekkaa mun naamalle. Sanoin EI saa heittää hiekkaa, me lähdetään pois jos heität hiekkaa. Heitti uudestaan. Siivottuani silmäni ja suuni, nostin tytön pois laatikosta ja sanoin että nyt me lähdemme sisälle.
Keinuuuuun!!!!! Keinumaaaan!!! ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!!!!!! EIIIIIII!!!!!! Rimpuili minkä pystyi, nostin seisomaan, otin kädestä kiinni ja kävelimme sisälle. Käsien pesulle ja sohvan nurkkaan rauhoittumaan.
[/quote]
Olet hirviö. :)
[/quote]
Tämä on mielestäni se hyvä perusidea, että annat lapsen kokeilla, missä raja kulkee. Ei tarkoita, että "saa tehdä mitä tahansa". Selität miksi jotain asiaa ei saa tehdä, jos ei mene kaaliin niin just joku tommonen rangaistus, että lähdetään pois.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 13:24"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 13:20"]
[/quote]
Olet hirviö. :)
[/quote]
Ihan oikein teki
Kyllä täällä uhmaava 2,5-vuotias joutuu nurkkaan jäähylle. Ei häntä sinne yksin jätetä huoneeseen, vaan rauhoittuu siinä hetken. Yleensä samantien. Sen jälkeen muutamalla sanalla selitetään, miksi näin. Ja sitten jatketaan leikkiä jne.
Kaupassa, puistossa yms. kun saa kiukkukohtauksen, mikä ei keskustelemalla rauhoita (kuten ei yleensä tee), huutava lapsi otetaan mukaan ja lähdetään autoon/kotiin.
Aivan sama, mitä mieltä jotkut on esim. nurkkaan/jäähylle laitosta, se on selvä indikaatio siitä, että raja on nyt kertakaikkiaan ylitetty. Lapsi mieltää sen rangaistukseksi ja ymmärtää varmasti tehneensä väärin.
"Kuoliaaksi haalajien" lapsia sitten kieltää aikanaan poliisit, tuomari ja vankeinhoitolaitos.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 12:57"]Meidän 3-vuotias ei tommoisia pelkää..
[/quote]
Ootko aina johdonmukaisesti toteuttanut uhkauksen?
Myös turha jokapäiväinen naputtaminen ja huutaminen syö vanhempien auktoriteettia, ne lapset kun tottuu siihen.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 13:39"]
"Kuoliaaksi haalajien" lapsia sitten kieltää aikanaan poliisit, tuomari ja vankeinhoitolaitos.
[/quote]
Olisko tälle jotain lähdettä? Jos rikollisten taustoja tarkastellaan, niin ne ovat varsin yhteneväiset, mutta yhdistäviä tekijöitä ovat ennemminkin rikkinäiset kodit, huolenpidon puute ja usein väkivalta muodossa tai toisessa.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 13:45"]
[/quote]
Olisko tälle jotain lähdettä? Jos rikollisten taustoja tarkastellaan, niin ne ovat varsin yhteneväiset, mutta yhdistäviä tekijöitä ovat ennemminkin rikkinäiset kodit, huolenpidon puute ja usein väkivalta muodossa tai toisessa.
[/quote]
Vanhempia on kahden sorttisia. Niitä jotka vaan länkyttävät lapsilleen kun nämä käyttäytyvät huonosti eikä mitään sanktioita koskaan tule. Esim. lapselle tarjotaan jäätelöä 5 minuuttia sen jälkeen, kun on sanonut äitiä tyhmäksi. Sitten on taas niitä, joilla huonosta käytöksestä seuraa tuntuva sanktio ja lapsi tottelee yleendä jo yhdellä käskyllä kun tietää, että vaihtoehto tottelemiselle ei ole mukava.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 13:56"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 13:45"]
[/quote]
[/quote]
Vanhempia on kahden sorttisia. Niitä jotka vaan länkyttävät lapsilleen kun nämä käyttäytyvät huonosti eikä mitään sanktioita koskaan tule. Esim. lapselle tarjotaan jäätelöä 5 minuuttia sen jälkeen, kun on sanonut äitiä tyhmäksi. Sitten on taas niitä, joilla huonosta käytöksestä seuraa tuntuva sanktio ja lapsi tottelee yleendä jo yhdellä käskyllä kun tietää, että vaihtoehto tottelemiselle ei ole mukava.
[/quote]
Onko tuo ensimmäinen siis esimerkki kuoliaaksi halaamisesta? Onko muita mahdollisia toimia kuin nuo kaksi? Ainakaan itse en oikein usko "tuntuviin sanktioihin". Voi nimittäin miettiä, mistä käytös johtuu ja mitä sille pitää tehdä. Rangaistukset eivät opeta itse asiaa, ne opettavat vain välttelemään rangaistuksia. Muistuu mieleen esimerkiksi pari kaveria yläasteelta, joilla oli ankaria rangaistuksia kotona. Eivät ne jättäneet tekemättä niitä kiellettyjä asioita, ne vain keksivät uusia ja uusia keinoja olla jäämättä kiinni.
Nuo haitalliseksi julistamiset taitavat olla ns. poliittiista tutkimusta. Kun kulttuuri on yleisesti se, että lapsille ei saa pitää kuria niin sitten tehdään tutkimukset joilla se asenne voidaan oikeuttaa tieteellisesti.