Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten nykyvanhempi enää keksii rangaistuksia lapsilleen?

Vierailija
23.08.2015 |

Kun tulee se tilanne, että lapsi ei kertakaikkiaan vaan tottele puhetta ja pitäisi keksiä joku rangaistus, jolla asian saisi taottua lapsen päähän. Siinä sitten luettelee mielessään mahdollisia rangaistusvaihtoehtoja: tukistukset ja selkäsauna eivät käy kun ne ovat laittomia, nurkkaan ei saa laittaa seisomaan kun se on haitallinen häpeärangaistus, jäähypenkki ei käy, kun se on lapsen haitallista eristämistä ym ym. Eipä jää paljon mahdollisuuksia jäljelle, varsinkaan sellaisia jotka tehoaisivat siihen tavallista kovapäisempään lapseen.

Monen vanhemman "ratkaisu" tuntuukin olevan se, että kun sitä ei vahingolliseksi tuomittua mutta kuitenkin tehokasta rangaistusta ei löydy, niin lapsen vaan annetaan tehdä mitä tykkää.

Tuntuukin, että onko lastenkasvatuksen ns. asiantuntijoilla vähän kokonaisuus hukassa. Vaikka se rangaistus aiheuttaisikin lapselle jonkun haitan (ja ihmehän se oikeastaan olisi, jos suunnitellusti ikäväksi tarkoitettu asia ei aiheuttaisi jotain haittaa näin yleisesti ajatellen) niin tosi pieni haitta se on verrattuna siihen, että lapsi elää kurittomana.

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 14:28"]

Tuo edustaa sellaista ajattelua, joka on täysin oman ajatteluni vastaista. Omia valintojaan ei opi tekemään, jos ajattelua saa opetella vasta aikuisena. Rankaisu on vanhemmalle helppo keino, mutta lapselle karhunpalvelus: lapsi oppii siinä vain silmänpalvontaa, ei niinkään sitä, miten oikeasti pitäisi toimia. Vanhemmalle olisi myös helppoa, jos lapsella ei olisi omaa tahtoa, mutta kun sellainen nyt lapsellakin sattuu olemaan, täytyy vain hyväksyä tosiseikat ja toimia niiden mukaan.[/quote]

Oppiiko sinun lapsesi muka aina miten pitää toimia kun vaan kerrot sen hänelle?

Vierailija
2/67 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 13:20"]

1,5v aamu-ulkoilun aikana hiekkalaatikolla teki aikansa kakkuja, huomasin että alkaa kyllästyttämään ja ehdotin kiipeilytelinettä tai keinua. Katsoi mua silmiin, molemmilla käsillä huiskaisi hiekkaa mun naamalle. Sanoin EI saa heittää hiekkaa, me lähdetään pois jos heität hiekkaa.  Heitti uudestaan. Siivottuani silmäni ja suuni, nostin tytön pois laatikosta ja sanoin että nyt me lähdemme sisälle.

Keinuuuuun!!!!! Keinumaaaan!!! ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!!!!!! EIIIIIII!!!!!!    Rimpuili minkä pystyi, nostin seisomaan, otin kädestä kiinni ja kävelimme sisälle. Käsien pesulle ja sohvan nurkkaan rauhoittumaan.

[/quote]

Eihän tuon ikäinen vielä tajua tuon taivaallista asioista. Aikuisen pitäisi suojata itsensä niin, ettei sitä hiekkaa naamalle tule. Ainakaan kuin kerran. Ei lapsi tajua varmasti edelleenkään, mikä oli ongelma. Tajuaapahan jatkossa vain, että kun haluaa ärsyttää sinua, tuollalailla se käy. Kun sitten taas rankaiset lasta, ainoa joka kärsii on lapsesi tulevaisuus. Valitettavasti en tiedä, mikä olisi oikea ja hyvä tapa toimia, mutta et tehnyt ainakaan mitenkään kaikkein oikeimmin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 14:15"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 14:07"]

Mä näen muitakin tapoja asettaa rajoja kuin rangaistukset. En oikein usko rangaistusten tehoon, asioiden oppiminen tapahtuu ihan muuta kautta.

[/quote]

Yrität hakea liian monimutkaista ratkaisua erittäin yksinkertaiseen ongelmaa. Se on tämän ajan ongelma. On liian vähän oikeita ongelmia, joten pitää kehitellä niitä helppoihinkin asioihin. Lapsi kasvaa kurissa ja nuhteeessa. Aikuisena voi sitten tehdä omat valintansa. Kun pohja on vahva, se kestää muutaman virheliikkeenkin myöhemmin.

[/quote]

Tuo edustaa sellaista ajattelua, joka on täysin oman ajatteluni vastaista. Omia valintojaan ei opi tekemään, jos ajattelua saa opetella vasta aikuisena. Rankaisu on vanhemmalle helppo keino, mutta lapselle karhunpalvelus: lapsi oppii siinä vain silmänpalvontaa, ei niinkään sitä, miten oikeasti pitäisi toimia. Vanhemmalle olisi myös helppoa, jos lapsella ei olisi omaa tahtoa, mutta kun sellainen nyt lapsellakin sattuu olemaan, täytyy vain hyväksyä tosiseikat ja toimia niiden mukaan.

[/quote]

Mun äitini oli juuri tuollainen rankaisija joka ei antanut mun ajatella lapsena ollenkaan itse. Elämässäni voin todella huonosti, en suosittele kellekään. Meillä lapsia ei rangaista, katsotaan, miten heidän käy. Mieheni on tämän lainaamani kirjoittajan filosofian mukaan kasvatettu 8-lapsisessa perheessä (ei lesta) ja on harvinaislaatuisen humaani tapaus.

Vierailija
4/67 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 14:32"]

Tuo edustaa sellaista ajattelua, joka on täysin oman ajatteluni vastaista. Omia valintojaan ei opi tekemään, jos ajattelua saa opetella vasta aikuisena. Rankaisu on vanhemmalle helppo keino, mutta lapselle karhunpalvelus: lapsi oppii siinä vain silmänpalvontaa, ei niinkään sitä, miten oikeasti pitäisi toimia. Vanhemmalle olisi myös helppoa, jos lapsella ei olisi omaa tahtoa, mutta kun sellainen nyt lapsellakin sattuu olemaan, täytyy vain hyväksyä tosiseikat ja toimia niiden mukaan.[/quote]

[/quote]

Siis rankaisijahan luulee, että näin on. Tämä kirjoittaja antaa lapsen oivaltaa asioita itse.

Vierailija
5/67 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 14:40"]

[/quote]

Siis rankaisijahan luulee, että näin on. Tämä kirjoittaja antaa lapsen oivaltaa asioita itse.

[/quote]

Pitäisikö aikuistenkin antaa oivaltaa asiat itse? Poliisilla ei ole mitään oikeutta sakottaa minua punaisia päin ajamisesta, koska en ole itse oivaltanut, että punaisia päin ajaminen on haitallista. Niin kauan kuin tätä oivallusta ei ole minulle tullut varaan oikeuden ajaa punaisia päin niin paljon kuin tahdon ilman seuraamuksia.

Vierailija
6/67 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 13:05"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 13:00"]

Toisaalta, ne ammattilaiset, joiden vastuulle nää lapset sitten usein jää jos vanhempi on ihan kädetön, saa nuo lapset kuriin ja kasvatettua ilman väkivaltaa. Joten eiköhän se onnistu vanhemmaltakin, jolla kuitenkin on usein vaan se yksi tai kaksi lasta kasvatettavana. :)

Meidän nykyvanhempien pitää vaan tsempata vähän enemmän, käyttää vähän enemmän järkeä ja ennakointia kuin aikaisempien sukupolvien. Eihän lapsia ennen varsinaisestei edes kasvatettu, lähinnä ärjyttiin ja peloteltiin hiljaiseksi. Mutta meistä nykyvanhemmista jokainen on lapsen halunnut, niitä ei ole ollut pakko tehdä, ja siksi meidän kuuluukin vaatia itseltämme vähän enemmän kuin ennen, kun ehkäisyä ei ole ollut käytössä.

[/quote]

No tietysti vieraita aikuisia (eli niitä opettajia ja hoitotätejä) totellaan automaattisesti herkemmin kuin omia vanhempia. Se ammattilainen pääsee tässä suhteessa helpommalla.

[/quote]

Perustele! Ei ole selvitetty, että lapsissa olisi mitään tuollaista automaattia.

Vierailija
7/67 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 13:56"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 13:45"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 13:39"]

"Kuoliaaksi haalajien" lapsia sitten kieltää aikanaan poliisit, tuomari ja vankeinhoitolaitos.

[/quote]

Olisko tälle jotain lähdettä? Jos rikollisten taustoja tarkastellaan, niin ne ovat varsin yhteneväiset, mutta yhdistäviä tekijöitä ovat ennemminkin rikkinäiset kodit, huolenpidon puute ja usein väkivalta muodossa tai toisessa.

[/quote]

Vanhempia on kahden sorttisia. Niitä jotka vaan länkyttävät lapsilleen kun nämä käyttäytyvät huonosti eikä mitään sanktioita koskaan tule. Esim. lapselle tarjotaan jäätelöä 5 minuuttia sen jälkeen, kun on sanonut äitiä tyhmäksi. Sitten on taas niitä, joilla huonosta käytöksestä seuraa tuntuva sanktio ja lapsi tottelee yleendä jo yhdellä käskyllä kun tietää, että vaihtoehto tottelemiselle ei ole mukava.

[/quote]

Enpä ole koskaan toiminut kummallakaan tavalla. Miksi unohdit sen ihan tavallisen vanhemmuuden, jossa lapsia kasvatetaan, ei keksitä rangaistuksia.

Vierailija
8/67 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 14:44"]

[/quote]

[/quote]

Pitäisikö aikuistenkin antaa oivaltaa asiat itse? Poliisilla ei ole mitään oikeutta sakottaa minua punaisia päin ajamisesta, koska en ole itse oivaltanut, että punaisia päin ajaminen on haitallista. Niin kauan kuin tätä oivallusta ei ole minulle tullut varaan oikeuden ajaa punaisia päin niin paljon kuin tahdon ilman seuraamuksia.

[/quote]

Sakkohan antaa mahdollisuuden oivaltaa asia itse. 

Vierailija
9/67 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

En nyt tiedä, millaisiin tapauksiin viittaat. Kysymyksesi on suppea, mutta koskee hyvin laajaa aluetta. Jos tarkoitat, oppiiko lapseni kerrasta olemaan tekemättä jotain asiaa, kun hänelle kerrotaan, miksi sitä ei saa tehdä, niin vastaan, että se riippuu aivan täysin asiasta ja lapsen iästä. 

Mutta eivätpä opi kerrasta nekään lapset, joita rankaistaan. Minusta on kuitenkin paljon loogisempaa kieltää lapsia tekemästä asioita siksi, että ne ovat vahingollisia (tavalla tai toisella), ei siksi, että äiti kieltää. Esimerkiksi: leikkikaveria ei saa lyödä, koska se ottaa kipeää ja siitä tulee paha mieli vs. leikkikaveria ei saa lyödä, koska äiti kieltää sen. Tiellä pitää kävellä reunassa, koska muuten voi jäädä auton alle vs. tiellä pitää kävellä reunassa, koska isi sanoo niin. 

Tulee muuten mieleeni ihan oikea esimerkki lapsuudesta. Kun kävimme lapsena uimahallissa, meille sanottiin aina, että saunassa ei saa käyttää uimapukua. Kukaan ei koskaan vaivautunut perustelemaan miksi, joten varsinkin siinä vaiheessa, kun oma vartalo alkoi ujostuttaa, jätimme uikkarin päälle saunaan mennessämme. Opettajat eivät tulleet kanssamme uimaan, vaan valvoivat toimia altaan reunalla ja satunnaisesti pukuhuoneessa, mutta suihkutilaan opettajia ei juuri tullut. No, kerran, kun oltiin taas saunassa, eräs eläkkeellä oleva terveydenhoitaja kertoi meille, miksi uikkaria ei saa saunassa käyttää: uikkarissa oleva kloori höyrystyy ja voi aiheuttaa hengenahdistusta tai muita oireita, etenkin astmaatikoille. Selityksessä oli järkeä, joten emmepä sitten enää käyttäneet uikkaria saunassa ja siirsimmepä tuota tarinaa vielä perimätietona eteenpäin.

Lapset eivät ole tyhmiä. Lapsetkin ymmärtävät asioita. Lapsista voi tietenkin tehdä tyhmiä mm. sillä tavalla, ettei opeta heitä ajattelemaan itse.

Vierailija
10/67 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 14:47"]

Enpä ole koskaan toiminut kummallakaan tavalla. Miksi unohdit sen ihan tavallisen vanhemmuuden, jossa lapsia kasvatetaan, ei keksitä rangaistuksia.

[/quote]

Ovatko kasvattaminen ja rangaistusten keksiminen toisensa poissulkevia vaihtoehtoja? Kas sitäpä en tiennytkään.

Vierailija
11/67 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 14:44"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tässä ketjussa on käsittääkseni kysymys lapsista. Lapset ovat niitä hieman pienempiä olentoja, joiden neurologinen kehitys on vielä kesken. Aikuiset ovat taas niitä isompia, jotka osaavat jo paremmin punnita omia tekojaan, ovat itsenäisiä (esim. vanhemmat eivät ohjaa heidän käyttäytymistään) ja vastaavat toimistaan. Jos halutaan puhua lapsellisesti käyttäytyvistä aikuisista, avataan uusi ketju.

Vierailija
12/67 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se mitä ajan takaa on, että monille vanhemmille ei tunnu rankaiseminen olevan riittävää, vaan lapsia halutaan nöyryyttää. Siinä mielessä aikuisten kohdalla on eri lailla, sakko yms., hyväksyn lapsen rankaisun, jos se ei nöyryytä lasta. Eikä vanhempi varsinkaan isona kulje lapsen edessä naureskellen, että ota nyt rankaisusi, pikkuhirviö, kun minä niin nautin sen antamisesta sinulle. Vielä vaan puuttuu ääneen lausuttuna lapselle "kusipää".

43

Vierailija
13/67 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 14:48"]

En nyt tiedä, millaisiin tapauksiin viittaat. Kysymyksesi on suppea, mutta koskee hyvin laajaa aluetta. Jos tarkoitat, oppiiko lapseni kerrasta olemaan tekemättä jotain asiaa, kun hänelle kerrotaan, miksi sitä ei saa tehdä, niin vastaan, että se riippuu aivan täysin asiasta ja lapsen iästä. 

Mutta eivätpä opi kerrasta nekään lapset, joita rankaistaan. Minusta on kuitenkin paljon loogisempaa kieltää lapsia tekemästä asioita siksi, että ne ovat vahingollisia (tavalla tai toisella), ei siksi, että äiti kieltää. Esimerkiksi: leikkikaveria ei saa lyödä, koska se ottaa kipeää ja siitä tulee paha mieli vs. leikkikaveria ei saa lyödä, koska äiti kieltää sen. Tiellä pitää kävellä reunassa, koska muuten voi jäädä auton alle vs. tiellä pitää kävellä reunassa, koska isi sanoo niin. 

Tulee muuten mieleeni ihan oikea esimerkki lapsuudesta. Kun kävimme lapsena uimahallissa, meille sanottiin aina, että saunassa ei saa käyttää uimapukua. Kukaan ei koskaan vaivautunut perustelemaan miksi, joten varsinkin siinä vaiheessa, kun oma vartalo alkoi ujostuttaa, jätimme uikkarin päälle saunaan mennessämme. Opettajat eivät tulleet kanssamme uimaan, vaan valvoivat toimia altaan reunalla ja satunnaisesti pukuhuoneessa, mutta suihkutilaan opettajia ei juuri tullut. No, kerran, kun oltiin taas saunassa, eräs eläkkeellä oleva terveydenhoitaja kertoi meille, miksi uikkaria ei saa saunassa käyttää: uikkarissa oleva kloori höyrystyy ja voi aiheuttaa hengenahdistusta tai muita oireita, etenkin astmaatikoille. Selityksessä oli järkeä, joten emmepä sitten enää käyttäneet uikkaria saunassa ja siirsimmepä tuota tarinaa vielä perimätietona eteenpäin.

Lapset eivät ole tyhmiä. Lapsetkin ymmärtävät asioita. Lapsista voi tietenkin tehdä tyhmiä mm. sillä tavalla, ettei opeta heitä ajattelemaan itse.

[/quote]

Miten suhtautuisit lapseen joka lyö kaveria koska ei välitä, että tästä tuntuu pahalta? Tai sellaiseen, joka kävelee keskellä tietä vaikka on tietää sen olevan vaarallista? Tai sellaiseen joka on uikkarit päällä uimahallin saunassa siitä huolimatta vaikka hänelle on kerrottu, että se voi aiheuttaa oireita astmaatikoille ym?

Vierailija
14/67 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1,5v aamu-ulkoilun aikana hiekkalaatikolla teki aikansa kakkuja, huomasin että alkaa kyllästyttämään ja ehdotin kiipeilytelinettä tai keinua. Katsoi mua silmiin, molemmilla käsillä huiskaisi hiekkaa mun naamalle. Sanoin EI saa heittää hiekkaa, me lähdetään pois jos heität hiekkaa.  Heitti uudestaan. Siivottuani silmäni ja suuni, nostin tytön pois laatikosta ja sanoin että nyt me lähdemme sisälle.

Keinuuuuun!!!!! Keinumaaaan!!! ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!!!!!! EIIIIIII!!!!!!    Rimpuili minkä pystyi, nostin seisomaan, otin kädestä kiinni ja kävelimme sisälle. Käsien pesulle ja sohvan nurkkaan rauhoittumaan.

[/quote]

Siis lapsi leikkii hiekkalaatikossa, sinä keksit, että tehdään jotain muuta. Miksi? Koska sinusta lasta kohta kyllästyttää. Lapsi oli eri mieltä, mutta sinä et suostunut kuuntelemaan lasta.

Toiseksi: jos lapsi heittää hiekkaa silmille, niin tartutaan lapsen käteen, sanotaan, että hiekkaa ei saa heittää toisen päälle, lapiolla kaivetaan hiekkaa näin. Ja sitten käsi lapsen kädessä yhdessä kaivellaan hiekkaa lapiolla, jolloin lapsi ei pääse uusimaan tekoaan. Sinä voinet todeta, että selvä, et halua keinumaan, joten tehdään hieno kakku.

En ymmärrä, miksi ehdoin tahdoin mahdollistetaan lapselle väärä toimintamalli sen sijaan, että EIN parkaisun sijaan osoitettaisiin, miten pitää toimia. Lapsesi ymmärsi, että kiva tekeminen loppuu, koska äiti ehdottaa keinua, mutta hänellä on vielä kovin vähän keinoja kertoa omaa mielipidettään.

Vierailija
15/67 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 14:54"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 14:48"]

[/quote]

Miten suhtautuisit lapseen joka lyö kaveria koska ei välitä, että tästä tuntuu pahalta? Tai sellaiseen, joka kävelee keskellä tietä vaikka on tietää sen olevan vaarallista? Tai sellaiseen joka on uikkarit päällä uimahallin saunassa siitä huolimatta vaikka hänelle on kerrottu, että se voi aiheuttaa oireita astmaatikoille ym?

[/quote]

Sellainenhan on jotain kapinaa, eikö? Miksi pienen lapsen pitää kapinoida? Vanhemmissa vikaa, jos näin on. Lapsella ei ole mitään syytä kapinoida, jos häntä kohdellaan reilusti. 

Vierailija
16/67 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 14:49"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 14:47"]

[/quote]

Ovatko kasvattaminen ja rangaistusten keksiminen toisensa poissulkevia vaihtoehtoja? Kas sitäpä en tiennytkään.

[/quote]

Kyllä ne ovat. Rankaiseminen ei kuulu kasvatukseen. Ja erityisen vähän kuuluu rangaistusten keksiminen. Kyllä fiksu vanhempi kertoo lapselle jo ennen tekoja, minkä rangaistuksen saa, jos rikkoo sääntöjä. Rangaistusta ei keksitä enää siinä vaiheessa, kun teko on tehty ja vanhempi koston ja tuohtumuksen tilassa. Ai että ei onnistu? Onnistuu se aikuistenkin kanssa, miksi ei lasten?

Vierailija
17/67 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 14:33"]

[/quote]

Eihän tuon ikäinen vielä tajua tuon taivaallista asioista. Aikuisen pitäisi suojata itsensä niin, ettei sitä hiekkaa naamalle tule. Ainakaan kuin kerran. Ei lapsi tajua varmasti edelleenkään, mikä oli ongelma. Tajuaapahan jatkossa vain, että kun haluaa ärsyttää sinua, tuollalailla se käy. Kun sitten taas rankaiset lasta, ainoa joka kärsii on lapsesi tulevaisuus. Valitettavasti en tiedä, mikä olisi oikea ja hyvä tapa toimia, mutta et tehnyt ainakaan mitenkään kaikkein oikeimmin. 

[/quote]

Muistutan usein jo etukäteen hiekanheitosta ja siirryn joskus toiselle puolella istumaan, hän tulee viereeni. Tämä on nyt tällainen vaihe kokeilla, mitä tapahtuu kun heitän hiekkaa tai puren.

Lapseni äitinä tiedostan että kiellot ja rangaistukset pitää olla ikätasoisia, ja tiedän todellakin että hän ymmärtää täysin puhettani ja tietää hyvin, mitä tapahtuu kun tekee väärin.

Minä olin tavallaan tänään vähän myöhässä siirtämässä toisiin leikkeihin häntä kun hiekka jo lensi. Olisi pitänyt aiemmin siirtää kiipeilemään kiipeilytelineeseen. Oma piha ilman kavereita viikonloppuisin on tylsä kun as.puistoissa ei kavereita.

Ihan varmasti jatkossakin kiellän heittämästä hiekkaa ja pakkohan seuraamuksia on olla, muuten ei mitään opi. Tämä on rajojen kokeilemista, minä näytän rajat ja annan halaukset kaupan päälle enkä näytä ärtymystäni vaan kylmänviileästi jatkossakin pidän kaapin paikan.

Ennaltaehkäisy on se juttu, ja siksi kannattaa tutustua omaan lapseensa erittäin hyvin.

Vierailija
18/67 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 14:56"]

Sellainenhan on jotain kapinaa, eikö? Miksi pienen lapsen pitää kapinoida? Vanhemmissa vikaa, jos näin on. Lapsella ei ole mitään syytä kapinoida, jos häntä kohdellaan reilusti. 

[/quote]

Tuo oli ihan uusi tieto. Ilmeisesti "reilusti" kohdeltavilla lapsilla ei myöskään ole uhmaikää tai murrosiän uhmaa. Sekin on luonnollisesti mahdotonta, että lapsi sääntöjä rikkoessaan ihan vaan ajattelisi omaa etuaan ja hyötyään, ja siksi antaisi piupaut niille säännöille.

Vierailija
19/67 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 14:59"]

[/quote]

Tuo oli ihan uusi tieto. Ilmeisesti "reilusti" kohdeltavilla lapsilla ei myöskään ole uhmaikää tai murrosiän uhmaa. Sekin on luonnollisesti mahdotonta, että lapsi sääntöjä rikkoessaan ihan vaan ajattelisi omaa etuaan ja hyötyään, ja siksi antaisi piupaut niille säännöille.

[/quote]

Murrosiässä se on normaalia, mutta ketjussahan keskitytään pikkulapsiin. Ei lapselle ole mitään hyötyä ajatella omaa etuaan yli vanhempien rakkauden, joten vanhempien vikaa jos eivät ole onnistuneet välittämään rakastavaa viestiä lapseen joka ei enää edes siis usko reiluun kohteluun. Voi voi.

Vierailija
20/67 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 14:59"]

[/quote]

[/quote]

Ja siis uhmaikähän ei ole varsinaisesti ilkeää uhmaa, kuten sinä tunnut käsittävän vaan omien rajojen hakemista vain. Ei siis sitä, että lapsi ilkeyttään käyttäytyisi "huonosti".