Miksi juuri SINÄ olet työtön? Vastaa!
Oletko miettinyt, miksi juuri sinä jouduit työttömäksi? Oletko hankala työntekijä tai olit toistaitoinen? Sinusta yksinkertaisesti haluttiin eroon? Joka tapauksessa valinta osui sinuun eikä kollegaan, joka sai jäädä. Miksi? Ole rehellinen. Löytyykö syy peilin edestä?
Kommentit (134)
Kun olin työtön, tai siis ennenkö jäin, määräaikainen ttösuhde päättyi. Luulen ettö sitä ei jatkettu koska en sopeutunut pikkufirma (kyseen)alaiseen henkilöstöpolitiikkaan. Sen jälkeen tein menestyksekkäästi freelance töitä, ja nyt vakityösuhde. Irtisanoudun/irtisanoutan kyllä itseni taas, jos tuntuu siltä että en pysty seisomaan työni takana. Aina on jotain löytynyt.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 14:35"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 13:23"]
Määräaikainen sopimus loppui juuri ennen äitiyslomaa ja muutin pois paikkakunnalta vapaan alkaessa.
[/quote]
Luojan kiitos, että olit määräaikaisena.
Tällä lailla pomoni sanoi kerran yhdestä paksukaisesta.
[/quote]
Ei tainnu olla sama työpaikka kuitenkaan. :D itsellä työnantaja kyseli suostunko tulemaan vielä äititysvapaan jälkeen töihin. :D joustavin työntekijä ku olin. :D
Jospa ap. sinäkin nyt vaihteeksi kertoisit jotain itsestäsi,etkä aina kyselisi täällä ihmisten työttömyydestä.
Sano nyt edes :oletko itse töissä vai työtön?
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:18"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 11:53"]
Oletko miettinyt, miksi juuri sinä jouduit työttömäksi? Oletko hankala työntekijä tai olit toistaitoinen? Sinusta yksinkertaisesti haluttiin eroon? Joka tapauksessa valinta osui sinuun eikä kollegaan, joka sai jäädä. Miksi? Ole rehellinen. Löytyykö syy peilin edestä?
[/quote]
OLen työtön, koska koko kuntayhtymä, jossa työskentelin, lakkautettiin. Kaikki irtisanottiin, joten ei ole "korvien välissä" ongelmaa. Olen työtön, koska olin jo työssäollessani hakeutunut monimuotokoulutukseen ammattikorkeakouluun sote-alalle ja aloitin opinnot ennen töiden päättymistä. Työkkäri ehdotti, että opiskelisin 2 vuotta työttömyysetuudella. Minulla on mahdollisuus saada teoriaopinnot ja suurin osa harjoitteluista hoidettua siihen mennessä.
Siksi olen tilastoissa työtön työnhakija ja saan ansiosidonnaista. Käytännössä olen opiskelija ja opiskelen työllistävään ammattiin.
Jospa tämä tieto vähän riisuisi ennakkoluuloja työttömiä kohtaan...
[/quote]
Mäkin olen tilastossa työttömänä, mutta todellisuudessa teen työssäolon ajaksi keskeytyneet opinnot loppuun niinikään työllistävältä alalta. Kaksi vuotta ei ihan riitä, mutta opintotuella tarvitsee olla vain 2-3 kk kunnes valmistun.
Minut irtisanottiin, kun firma meni konkurssiin. Ei oikein peilistä syytä löydy.
Olen opiskelija ja etsin osa-aika työtä. En pysty sitoutumaan tiettyyn aikatauluun, vaan niin että pystyisin itse joustavasti tekemään tunnit.
Ei sillä, että töitäkään olisi. Valmistun ensi keväänä, enkä ole oikeastaan tehnyt vielä päivääkään oman alan töitä. Hakijoita on työharjotteluihinkin paljon ja itsellä ei ole varaa, eikä mahdollisutta tällä hetkellä palkattomiin työharjotteluihin.
Paikkoja on vähän auki ja ne sijaitsevat suurimmaksi osaksi pääkaupunkiseudulla. Olen jo tältä vuodelta lähes luovuttanut työnhaun, keväällä jaksoin laitella vielä hakemuksia. Mutta nyt aion loppuvuoden keskittyä kouluun.
Työni ulkoistettiin intialaisille.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 11:53"]
[/quote]
Firman väki teki työtä projekteittain. Osa projekteista lopetettiin. Ne jotka olivat lopetetuissa projekteissa saivat kenkää kyvyistä ja pärstäkertoimesta riippumatta.
mamu tekee saman työn halvemmalla
Haen kokoajan töitä. Koska lopetin koulun eräästä syystä eikä uutta paikkaa ole vielä löytynyy. Kaikenlainen työ kyllä kiinnostaa, tämä lorviminen voisi jo loppua.
Yritykseni teki konkurssin muutama kuukausi sitten, enkä ole vielä tämän paperishow vuoksi hakenut töitä.
Syy löytyy peilistä ja toisaalta ei löydy.
Eka kerralla koko yrityksen yksikkö paillakunnallamme lopetettiin ja kaikki saivat kenkää. Olisin luullakseni saanut muuttaa Hesan yksikköön, mutta perhetilanteen (lapset yläkouluikäisiä ja lukiolaisia) emme halunneet muuttaa ja ottaa asuntovelkaa päkaupunkiseudulla (josta olimme muuttabeet muutamia vuosia aiemmin toisaalle Suomeen).
Sain uuden työn ja siinä meni puolenkymmentä vuotta, kunnes tämäkin firma lopetti toiminnan Suomessa parilta paikkakunnalta ja siirsi työn Vietnamiin. Koska olin sekä lakkautetun oman paikkakuntani yksikön, että Helsinkiin jääneen yksikön luottamusmies, ei minua olisi voitu irtisanoa niin kauan kuin Helsingin yksikkö säilyy. Mutta entistä vähemmän halutti muuttaa takaisin pääkaupinkiseudulle muutamiski vuosiksi, joten pyysin irtisanomis lapun. Sittemmin olen tehnyt alani töitä vuokrafirmojen kautta ja nyt työtön ja ns. putkessa eläkettä odottamassa. Ei huono tilanne siis osaltani.
Työttömyys oli oma valintani, sikäli syy peilissä. Mutta vaikka olisin muuttanut työn perässä, niin molemmilla kerroilla se olisi päätynyt irtisanomiseen, kun firmat lopettivat viimeisenkin yksikön Suomessa ja kenkää olisi tullut. Joten osaamisellani tai pärstäkertoimellani ei olisi ollut osaa tai arpaa tapahtumissa, kenkää tuli kaikille. Sikäli taas syy ei löydy peilistä.
Taas toisaalta, olisin voinut työllistyä muihin tehtäviin huomattavan paljon heikommalla palkalla, alle nykyisen päivärahani. Mutta en halua tehdä sitä. Etenkään tässä tilanteessa kun kieltäytymiseni antaa parhaassa tapauksessa paikan uransa alussa olevalla vastavalmistuneelle, jolle katson työn olevan niin yhteiskunnallisesti kuin henkilökohtaisesi paljon tärkeämpi kuin minulle. Taas siis syy peilissä. Mutta en koe syyllisyyttä niin kauan kuin maassa on runsas ylitarjonta työvoimasta. Omalta työnhakualueeltani tuskin saan uutta osaamistani vastaavaa työtä, tuskin enää muualtakaan, kun eläke ikään on enää pari vuotta. Ellei siis hetkessä synny maahan työvoimapula.
Näinpä nautin putkipäivärahoistani hyvällä omallatunnolla. Terveydentilani ollessa hyvä, olen kyllä valmis ottamaan vastaan työn kuin työn, kunhan palkka ei ole alle nykyisen päivärahani. Ainahan siinä eläkettä kerttyy. Mutta onko sekään tämän yhteiskunnan etu. Lienee kaikille edullisinta, että olen nämä pari vuotta putkessa päivärahoilla ja elän todennäköiset eläkepäiväni, vajaat 20 vuotta , pienemmällä eläkkeellä. Halvemmaksi se tulee ap:lle ja muille katkerille veronmaksajille kuin se, että tienaan vielä 500 ekeä lisää eläkettä. Näkökulma tämäkin.
Systeemi on tämä, ja näillä mennään syyllistymttä. katotaan muuttuvatko säännöt kesken pelin.
PS. Yrittäjyys tässä iässä ei ole relevantti vaihtoehto, edes siinä tilanteessa, että minulla olisi hyvä yritysidea. Se ideakin kannattaa lahjoittaa nuorille kuin raataa itsensä hengiltä työelämän kalkkiviivoilla.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:10"]
En halua syyllistää, mutta minusta usein tuntuu, että irtisanotut eivät ole täysin rehellisiä itselleen kysymyksen 'miksi juuri minä' edessä. Kierrellään ja kaarrellaan, jossitellaan ja kaunistellaan. Potkut ovat ainoa fakta. Ap
[/quote]
Fakta myös on, että tämä yhteiskunta on muuttunut armottomaksi kilpailuyhteiskunnaksi. Työnantaja arvottaa työntekijöitä nykyään työsuoritusten ym. tekijöiden perusteella.
Ei tule koskaan olemaan mahdollista, että kaikki työntekijät suoriutuisivat tehtävistä yhtä hyvin. Aina tulee olemaan niitä, jotka suoriutuvat erittäin hyvin tai keskivertoporukkaan kuuluvia ja sitten heikommin suoriutuvia.
YT:issä sitten tätä karjaa arvioidaan ja hyvin lypsävät lehmät pidetään, muut saavat mennä. Hyvinvoivan yhteiskunnan kannalta kuitenkin kaikille pitäisi löytyä se oma paikkansa työelämässä ja ihminen hyväksyttäisiin sellaisena kuin hän on, saisi suoriutua omien taitojensa ja tasonsa mukaan.
Nykyaikana em. ajattelutapa on kuitenkin täysin vieras monille, eritoten yritysten johdolle, mille tärkein tavoite on vain tahkota ennätykselliset mahtivoitot firmasta ja puristaa mahdollisimman pienestä työporukasta mahdollisimman paljon tuottoa.
Mulla ei ole mitään järkevää koulutusta (vielä), liian vähän työkokemusta (lasten kanssa kotona monta vuotta), fysiikka ei kestä raskasta työtä (esim. siivous) eikä pää asiakaspalvelua. Asun maaseudulla ja työpaikat on min. 20 km päässä. Saan liian paljon rahaa työttömänä, ei ole kannattavaa mennä pienipalkkaiseen työhön.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 12:39"]Mulla ei ole mitään järkevää koulutusta (vielä), liian vähän työkokemusta (lasten kanssa kotona monta vuotta), fysiikka ei kestä raskasta työtä (esim. siivous) eikä pää asiakaspalvelua. Asun maaseudulla ja työpaikat on min. 20 km päässä. Saan liian paljon rahaa työttömänä, ei ole kannattavaa mennä pienipalkkaiseen työhön.
[/quote] Olen kyllä laittanut hakemuksia useampaan paikkaan, mutta en pääse edes haastatteluun.
Aloitan vastaamalla aloittajan antamiin vaihtoehtoihin. Jatkan sitten omilla tiedoilla ja kertomalla yksittäistapauksia, jolloin on työhön valitty joku muu kuin minut.
Oletko miettinyt, miksi juuri sinä jouduit työttömäksi? - Kyllä olen.
Oletko hankala työntekijä - en ole, mutta ehkä joku työnantaja odottaa työntekijältä enemmä "yhteistyökykyä"
...tai olit toistaitoinen? - ehkä sitäkin on jossakin vaiheessa sattunut, ei enää vuosiin.
Sinusta yksinkertaisesti haluttiin eroon? - väärin arvattu, ei ole ainakaan kukaan sellaista edes vihjannut.
Joka tapauksessa valinta osui sinuun eikä kollegaan, joka sai jäädä. - siksi kun minun määräaikainen työni päättyi aikaisemmin kuin kollegan.
Miksi? - ehkä kollega kesti tiukassa paikassa enemmän kuin minä, kun oli maksettavana asuntolaina ( Tämä tilanteessa, jossa vaihdoin työpaikkaa yhdestä määräaikaisesta toiseen)
Ole rehellinen. Löytyykö syy peilin edestä? - ei löydy muuten kuin sikäli, että lasten ollessa pieniä hinnoittelin itseni ulos työmarkkinoilta, kun halusin hoitaa lapsia kotona.
Sitten niitä tilanteita elävästä elämästä, jolloin minua ei ole valittu johonkin työhön. Tästä listasta tulisi pitkä, mutta mustikkametsä kutsuu, tässä alkupaloja:
- "tämä on reservin upseeri ... niin ja onhan tällä paremmat paperitkin" v. 1984.
- kummallakaan hakijalla ei ollut sitä tiettyä osaamista, jota vaadittiin
- paikka jätettiin täyttämättä
- " ei siihen voi naista ottaa" v. 1983
- 47 hakijaa, pari tohtoria ja lisensiaattia, valittiin ennestään talossa ollut työntekijä eikä minua edes haastateltu, vaikka tein toisessa paikassa täsmälleen samaa työtä , v. 2013.
- 15 hakija vuorotteluvapaan sijaisuuteen, 8 pätevää joista valittiin se, joka oli jo ennenkin siinä ollut.
- paikkaa ei laitettu edes auki, jotta voitiin ottaa epäpätevä
- tehtävän vaatimuksiin sisältyi niin monta asiaa, että voitiin valita epäpätevin, kun yksikään hakija ei niitä täyttänyt
- olin ylikoulutettu, mutta juuri se yksi tietty osaaminen puuttui v. 2015.
Työtä ei vaan ole.
Ehkä maailman paskin selitys! Laiskurit!!!!!!!!!!