En voi ymmärtää. Olin vielä kuukausi sitten vakavasti masentunut kunnes aloitin lääkityksen. Miten voi olla näin huikea ero?
Masensi niin paljon, että en nähnyt valoa tunnen päässä. Haaveilin pelkästään kuolemasta ja ne ajatukset pahimmillaan säikäytti jopa itsenikin.
Usean kuukauden vatvomisen ja itsetuhoisien ajatuksien jälkeen päätin, että nyt riittää ja haen apua.
Sain lähes heti apua, sain keskustelun myötä tukea ja myötätuntoa. Olin itkuinen ja puhuin aivan paniikissa, sekavaisesti olotilasta. Olin silmin nähden masentunut ja kerroin suoraan kokemistani tunteista.
Tämän jälkeen lääkärille, lääkkeet kouraan ja mitä ihmettä tapahtui sitten! Ahdistus ja masennus loppui siihen. Lääkkeiden oton jälkeen en ole ajatellut kertaakaan itseni vahingoittamista, en ole juuri ahdistunut enkä tunne itseäni masentuneeksi.
Ihan uskomatonta. En ole mitenkään maaninenkaan vaan tasainen, olo on ok ja toiveikas pitkästä aikaa.
Tuntuu, että nyt kaksi viikkoa lääkkeen aloittamisen jälkeen, ne aikaisemmat ajatukset ja masennuksen kierre tuntuu vieraalta. En enää tunnista ajatuksia omikseni enkä halua edes ajatella moisia tuhoavia ajatuksia joita itseeni taukoamatta kohdistin ennen tätä lääkettä.
Kommentit (64)
Mulle ehdotettiin samaa lääkettä migreenin estoon, kun vaihtoehdot on vähissä. Mieliala on kyllä muutenkin maassa, mutta ei liian suuri ongelma. En uskaltanut ottaa tuota lääkettä vastaan.
Voi että, onnea sulle! ❤ Mulla on kokeiltu ties kuinka monta masennuslääkettä mutta mikään ei vaan toimi tai sivuvaikutukset on pahemmat kuin lääkkeestä saatu apu, esim. venlafaksiinista mulla sumeni näkö. Ehkä mäkin tästä joskus, toivotaan... Ihan helvettiä kun koko elämä yhtä päivästä toiseen sinnittelyä.
Mutta entä kun lääkityksen sitten lopettaa? Palaako oireet jos masennuksen syytä ei tarpeeksi syvällisesti käsitelty ja hoidettu, vaan hoidettiin vaan pois ne oireet? Olen nähnyt mitä sekin tekee aivoille jos syö lääkkeitä vuosikymmeniä ja sellaista ei voi kyllä suositella kellekään... Tajuan lääkkeiden käytön hyödyn hetkellisesti mutta esim. masennuksessa sitähän täytyy joka tapauksessa omaksua uusia toimintamalleja ja tarkastella syvempiäkin tunteita ja uskomuksiaan, tai muuten uusii ennen pitkää. Hienoa tietysti, jos hetkeen ei ahdista ja jos siitä saa voimia esim. lähteä terapiaan tai hoidettua käytönnön asioita. Mutta ihmeellisen usein lääkkeistä puhutaan ns. ratkaisuna ongelmaan, eikä yhtenä työkaluna muiden joukossa.
Hyvä lääke, mutta ongelmat alkavat, kun Venla-reseptiä ei enää uusita.
(Vieroitusoireet…)
Vierailija kirjoitti:
Vau, mahtava juttu! Samoin, olen suhtautunut masennus- ja ahdistuslääkkeisiin hyvin kielteisesti. Oon aatellut, että ne ei poista itse ongelmaa ja voivat tasoittaa myös hyviä tunteita. Mutta kyllähän tämä viesti pisti miettimään, olenko ollut väärässä...
Ei jokainen masennus ole syiltään samanlainen.
Joskus reaktiivisenkaan masennuksen syitä ei voi poistaa, vaikka se olisi periaatteessa ensisijainen hoitotoimenpide.
Tälläkin palstalla minulle on ehdotettu heittäytymistä sosiaalitulien varaan ja perheen hylkäämistä lääkkeenä stressaavaan työhön ja perheen tuomiin(mm. usean lapsen sairaus) huoliin...
Hyvä, että sait avun.
Niin minäkin, mutta kun terapiassa nostettiin esille kipeitä asioita ja minut jätettiin istunnon jälkeen sekasortoiseen mielentilaan, yritin... lääkityksestä huolimatta.
Ja siitä yrityksestä syytän nimenomaan terapiaa, vanhojen asioiden kaivelemista ja sitä, ettei niiden käsittelyä viety loppuun sen käynnin aikana!
Oikean terapiamuodon ja terapeutin löytäminen on tärkeää!
Vieroitusoireita minulla ei ollut, tosin unohtelin loppuvaiheessa lääkkeenoton silloin tällöin, aika useinkin, ennen lääkityksen lopettamista.
Sori, ei ollut tarkoitus pelästyttää, pääasia, että olet nyt valoisammalla mielellä!
Vierailija kirjoitti:
Venlafaxin on hyvä, mutta siitä on lähes mahdoton päästä eroon. Vieroitusoireet kamalia.
Sama kokemus.
Todella tehokas lääke ja auttoi minutkin masennuksen ja ahdistuksen kourista.
Lopettaminen olikin aivan kamalaa ja vanhat oireet tulivat 10 kertaisina takaisin.
Lopulta ymmärsin,että pitää lopettaa erittäin hitaaaaasti tämä lääke ja näin onnistuin.
Vähensin kapselin sisältä jauhetta,kun ei muu auttanut ja näin onnistui lopetus.
Trolli.
Ja jäi heti kiinni.
Masennuslääke ei poista ruokahalua. Pikemminkin lisää sitä.
Voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Voi että, onnea sulle! ❤ Mulla on kokeiltu ties kuinka monta masennuslääkettä mutta mikään ei vaan toimi tai sivuvaikutukset on pahemmat kuin lääkkeestä saatu apu, esim. venlafaksiinista mulla sumeni näkö. Ehkä mäkin tästä joskus, toivotaan... Ihan helvettiä kun koko elämä yhtä päivästä toiseen sinnittelyä.
Kiitos sinulle ♥
Todella ikävä kuulla! Voi jospa saisit oikeanlaista apua! Kuulostaa todella rankalta, ettei avun hakeminenkaan ole tuottanut tulosta kun siihenkin on masentuneena suuri kynnys edes sitä hakea.
Hmph..
Oletko kokeillut voxraa? Ilmeisesti siitä on ollut apua monille.
Varmaan perus kilpirauhasen vajaatoiminta ja ferrit on katsottu? Entä sinun suolisto, onko se ihan ok, oletko syönyt maitohappobakteereita?
Nämä nyt jotain heittoja. Varmasti olet kokeillut ja tutkinut nämäkin.
Itsellä siis kilpparin vajis myös mutta laitoin liikaa sen piikkiin asioita vaikka arvot olleet lääkityksellä ok.
Jos on traumoja ja vaikeita kokemuksia niin kyllähän se taustalla vaikuttaa vaikka mitä muita sairauksia taustalla diagnosoitu.
Pitäisi saada ne selvitettyä, jokaisen ne omat kipukohtansa.
Minulla kävi kyllä säkä, että olen näin hyvin päässyt perille mistä kaikki johtuu ja lisäksi tuo oikea lääkitys.
Toivon tosiaan, että sinä ja muutkin löydätte avaimen eteenpäin.
Paljon hyvää elämääsi!
-AP
Vierailija kirjoitti:
Oletko seronilia koittanut?
Mullakin kokeiltu useita lääkkeitä mut tässä oli lievät sivuvaikutukset ja nyt olo on tasainen ja aloitin terapian.
Hienoa ap, että sait avun! Ei noita masennuslääkkeitä pidä lähtökohtaisesti pelätä, tosin monesti se vaatii jäätävää hiomista että saa annostuksen kohdalleen. Itse syön amitriptylinia huomattavasti pienemmällä annostuksella kuin mitä normaalisti käytetään. Näin sain viimein itselleni avun kun sinnikkäästi kokeilin eri annostusmääriä, jotta sain haittavaikutukset pois ja suurimman mahdollisen hyödyn. Elämänlaatuni parani kaikin mahdollisin tavoin ihan uskomattoman paljon!
Vierailija kirjoitti:
Trolli.
Ja jäi heti kiinni.
Masennuslääke ei poista ruokahalua. Pikemminkin lisää sitä.
Voi voi.
Mitäpä jos itse perehtyisit vähän asioihin. Lääkkeistä ei voi oikein puhua noin ylätason nimikkeellä siinä vaiheessa, jos on oleellista ymmärtää niiden vaikutusmekanismeja, farmakologisia ominaisuuksia ja tutkimusnäyttöä.
Se että olet joskus lukenut jostain ”masennuslääkkeet lihottaa” kertoo vain sinun älyllisestä laiskuudesta tai rajallisesta ajattelukyvystä, että nyt sitten yleistät tämän ”faktan” kaikkiin(?) masennuslääkkeisiin. Tiesithän myös sen, että on olemassa yksilöllisiä eroja millainen lääkevaste muodostuu niin tehon kuin haittojen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Venlafaxin on hyvä, mutta siitä on lähes mahdoton päästä eroon. Vieroitusoireet kamalia.
Turha pelotella vieroitusoireilla. Kaikille niitä ei tule ja kun annos lasketaan pikku hiljaa niin hyvin menee suurimmalla osalla.
Itsellä on ollut kovia kipulääkkeitä kuten morfiinia ym. Jostain syystä niiden lopettaminen oli erittäin helppoa kun en enää tarvinnut säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä lääke, mutta ongelmat alkavat, kun Venla-reseptiä ei enää uusita.
(Vieroitusoireet…)
Potilaan kanssa yksilöllisesti mietitään hoidon lopettamisesta ja seurantaa voidaan lisätä. Mikään kiire ei ole. Oma läheinen syö paniikkihäiriöön valmistetta edelleen pienellä annoksella.
Brintellix toimii minulla erittäin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vau, mahtava juttu! Samoin, olen suhtautunut masennus- ja ahdistuslääkkeisiin hyvin kielteisesti. Oon aatellut, että ne ei poista itse ongelmaa ja voivat tasoittaa myös hyviä tunteita. Mutta kyllähän tämä viesti pisti miettimään, olenko ollut väärässä...
Et ole väärässä. Katso uusimmat koontitutkimukset (meta-analyysit) masennuslääkkeiden tehosta. Eivät juuri eroa placebosta. Lisäävät unta sekä antioksidanttina aivoissa toimivan melatoniinin määrää, koska serotoniinista valmistetaan melatoniinia. Unen aikana syvä uni korjaa matala-asteisen tulehduksen aiheuttamia soluvaurioita. Siksi tehoavat joillekin. Suurella osalla masentuneista ei ole seerumin serotoniinitasossa poikkeavuuksia, ja itse asiassa osalla masentuneista sitä on liikaa. Joka tapauksesta tuurista kiinni toimiiko masennuslääkkeet. T. Venlaxaksiinia maksimeilla 1,5 v. Syönyt ja en muista mitään noista ajoista. Korjamaalla matala-asteisen tulehduksen kehosta (laihdutus+piilevien allergioiden löytyminen) parannuin.
Kävisitkö läpi vielä noradrenaliinin roolin. Kertoisitko myös lyhyesti missä meta-analyysi on julkaistu, entä mitä puutteita ja jatkokysymyksiä tutkijat itse nostivat analyysissään esiin? Ja koskiko meta-analyysi ainoastaan SSRI-valmisteita?
Olen iloinen aloittajan puolesta, mutta väkisinkin mietin joskus, että:
Mitä jos kaikki maailman ihmiset olisivat masentuneita? Syötettäisiinkö kaikille vain psyykenlääkettä? Eikö kenellekään tulisi mieleen rukata systeemiä, jos se on kehittynyt sellaiseksi, että vähitellen kaikki ovat sairastuneet ja lääkityksen tarpeessa?
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa kuulla, että lääkkeet ovat auttaneet ja parantanut elämänlaatua. Siitä se paraneminen ja voimavarojen lisääntyminen alkaa.
Olen aina ihmetellyt, miksi masennuslääkkeisiin monet suhtautuvat kielteisesti, kun masennus on yhtälailla sairaus, siinä missä sydän- tai suolistosairaudet, verenpaine, syöpä jne.
Koska masennus on psyykkinen sairaus, muut luettelemasi ovat fyysisiä. Lääkkeillä voi muuttaa fysiikkaa muttei juurisyitä. Sydänongelmissa sekä muissa vaaditaan toki myös elämäntapamuutoksia lääkkeiden rinnalle, mutta psyykkiset sairaudet vaativat vähän enemmän. Tunteiden käsittelyä, keskustelua, elämän muuttamista joiltain osin. Perehtymistä päänsisäisiin juurisyihin.
Jee, kiva kuulla AP! Venla pelasti munkin elämän jo toistamiseen!