Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En voi ymmärtää. Olin vielä kuukausi sitten vakavasti masentunut kunnes aloitin lääkityksen. Miten voi olla näin huikea ero?

Vierailija
16.03.2022 |

Masensi niin paljon, että en nähnyt valoa tunnen päässä. Haaveilin pelkästään kuolemasta ja ne ajatukset pahimmillaan säikäytti jopa itsenikin.
Usean kuukauden vatvomisen ja itsetuhoisien ajatuksien jälkeen päätin, että nyt riittää ja haen apua.

Sain lähes heti apua, sain keskustelun myötä tukea ja myötätuntoa. Olin itkuinen ja puhuin aivan paniikissa, sekavaisesti olotilasta. Olin silmin nähden masentunut ja kerroin suoraan kokemistani tunteista.
Tämän jälkeen lääkärille, lääkkeet kouraan ja mitä ihmettä tapahtui sitten! Ahdistus ja masennus loppui siihen. Lääkkeiden oton jälkeen en ole ajatellut kertaakaan itseni vahingoittamista, en ole juuri ahdistunut enkä tunne itseäni masentuneeksi.
Ihan uskomatonta. En ole mitenkään maaninenkaan vaan tasainen, olo on ok ja toiveikas pitkästä aikaa.

Tuntuu, että nyt kaksi viikkoa lääkkeen aloittamisen jälkeen, ne aikaisemmat ajatukset ja masennuksen kierre tuntuu vieraalta. En enää tunnista ajatuksia omikseni enkä halua edes ajatella moisia tuhoavia ajatuksia joita itseeni taukoamatta kohdistin ennen tätä lääkettä.

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelut kirjoitusvirheistä, en tarkistanut tekstiä.

AP

Vierailija
2/64 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiede on ihmeellinen asia. Mikä lääke?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä lääke se sitten on?

Vierailija
4/64 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että heti löyty lääke mikä toimii.

Vierailija
5/64 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiede on ihmeellinen asia. Mikä lääke?

No on todellakin.

Ennen olen ollut hyvin skeptinen masennuslääkkeiden suhteen.

Nyt oli vain pakko ottaa ihan kaikki apu vastaan mitä saan. Onneksi otinkin.

Venlafaxin on lääke.

AP

Vierailija
6/64 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sait masennussairauteen toimivan hoidon. Onneksi olkoon!

Vierailija
7/64 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon. Ja hyvä tuuri, että löytyi heti oikea lääke.

Vierailija
8/64 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon minunkin puolestani. Oletko havainnut sivuvaikutuksia?

Vierailija
9/64 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä luulen että oot joku lääkäri joka koittaa mainostaa masennuslääkkeitä, kun ei oo viime aikoina saanut tarpeeksi potilaille tuputettua.  Vaativat oireisiinsa tutkimuksia ja muuta hoitoa, vaikka sulle masennuslääkityksen määrääminen ois niin helppo ja kannattava vaihtoehto. Kaikille vaan masennusdiagnoosi, niin lääkkeitä menee tasaisesti eikä ketään tarvi tutkia eikä oikeasti hoitaa.

Vierailija
10/64 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakavasta masennuksesta paraneminen kesti mulla vuosia. Sanon - sulla ei ollut vakava masennus.

Vierailija
11/64 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa oikeasti siltä että lääke toimii ja tekee tehtävänsä.

Itse ihmettelen niitä, joilla on masennuslääkitys ja silti he ovat aina vain masentuneita. Eli on väärä lääke tai väärä annostus.

Vierailija
12/64 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vau, mahtava juttu! Samoin, olen suhtautunut masennus- ja ahdistuslääkkeisiin hyvin kielteisesti. Oon aatellut, että ne ei poista itse ongelmaa ja voivat tasoittaa myös hyviä tunteita. Mutta kyllähän tämä viesti pisti miettimään, olenko ollut väärässä...

Vierailija
13/64 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kuulla, että lääkkeet ovat auttaneet ja parantanut elämänlaatua. Siitä se paraneminen ja voimavarojen lisääntyminen alkaa.

Olen aina ihmetellyt, miksi masennuslääkkeisiin monet suhtautuvat kielteisesti, kun masennus on yhtälailla sairaus, siinä missä sydän- tai suolistosairaudet, verenpaine, syöpä jne.

Vierailija
14/64 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olkoon minunkin puolestani. Oletko havainnut sivuvaikutuksia?

Kiitos kaikille!

Joo on tässä hieman ollut haittavaikutuksia mutta eivät ole mitään verrattuna siihen ahdistukseen ja masennukseen jota tunsin. Olo oli niin helvetillinen ja synkkä että tosiaan tuntuu vain todella oudolta nyt, miten voikin olla näin hyvä ja tasainen olla. Olen myös oma itseni, en zombie tai vastaavaa. Pystyn käsittelemään ja ajattelemaan vaikeampiakin asioita mutta en tartu niihin sillä tavalla, että omat ajatukset vievät toimintakyvyn ja kiertäisivät kehää. On pelkästään hyvä olla oikeastaan.

Niin ne sivuoireet, alkuun ruokahaluttomuutta, myöhemmin hieman pahoinvointia. Välillä on vaikeus nukahtaa mutta ku nukahdan, nukun todella sikeästi.

Välillä ollut todella väsynyt olo mutta luulen, että johtuu lääkityksen alkuoireista sekä siitä, että olen nukkunut vähemmän.

Muuten ei mitään negatiivista sanottavaa.

AP

Vierailija
15/64 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä sitten seuraavaksi aloitan terapian näillä näkymin. Tämä on nyt vain sellainen lääke, että pääsen pahimmasta yli.

Tiedän, että kuulostaa aika uskomattomalta tavallaan mutta itsekin tosiaan tätä ihmettelen. Voin vain olla kiitollinen.

En olisi uskonut kuukausi sitten, että ihminen voi voida hyvin. Ilmeisesti sitten on oikea lääke, toivon, että muutkin masennuksesta kärsivät saisivat heille itselleen oikeanlaista apua!

AP

Vierailija
16/64 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venlafaxin on hyvä, mutta siitä on lähes mahdoton päästä eroon. Vieroitusoireet kamalia.

Vierailija
17/64 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana kuulla! Olet yksi niistä onnekkaista joilla saavutettu hyvä vaste lääkityksellä! Sain itsekin aikanaan merkittävän hyödyn ja käytinkin lääkettä lähes neljä vuotta ennen kuin uskalsin lopettaa (siinä samalla toki opettelin uusia toimintamalleja, aloin ymmärtää paremmin itseäni ja sain liikunnan säännölliseksi osaksi elämää -ilman sitä tarvitsisin vieläkin lääkityksen).

Aidosti iloinen sun puolesta! Masennus on jotain niin jäätävää :( Pelkään sitä itse varmaan loppuelämäni , vieläkin saatan ”pelästyä” jos joskus on tosi saamaton olo ja alavireinen fiilis: siinäkin ollut opettelua että ymmärrän ettei sen tarvitse syöstä mua syvälle masennuksen syövereihin.

Vierailija
18/64 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa kuulla, että lääkkeet ovat auttaneet ja parantanut elämänlaatua. Siitä se paraneminen ja voimavarojen lisääntyminen alkaa.

Olen aina ihmetellyt, miksi masennuslääkkeisiin monet suhtautuvat kielteisesti, kun masennus on yhtälailla sairaus, siinä missä sydän- tai suolistosairaudet, verenpaine, syöpä jne.

Hyvin harvalle tuntuu löytyvän heti sopivaa lääkettä ja se muokkaa mielipiteitä. Joku lääke ei toimi ollenkaan ja joku toinen pahentaa oireita, tai aiheuttaa voimakasta painonnousua jne. Lääkkeitä on paljon ja sen sopivan löytyminen ei välttämättä ole helppo juttu. Vika päässä on monimutkaisempi kuin mainitsemasi sairaudet.

Vierailija
19/64 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vau, mahtava juttu! Samoin, olen suhtautunut masennus- ja ahdistuslääkkeisiin hyvin kielteisesti. Oon aatellut, että ne ei poista itse ongelmaa ja voivat tasoittaa myös hyviä tunteita. Mutta kyllähän tämä viesti pisti miettimään, olenko ollut väärässä...

Et ole väärässä. Katso uusimmat koontitutkimukset (meta-analyysit) masennuslääkkeiden tehosta. Eivät juuri eroa placebosta. Lisäävät unta sekä antioksidanttina aivoissa toimivan melatoniinin määrää, koska serotoniinista valmistetaan melatoniinia. Unen aikana syvä uni korjaa matala-asteisen tulehduksen aiheuttamia soluvaurioita. Siksi tehoavat joillekin. Suurella osalla masentuneista ei ole seerumin serotoniinitasossa poikkeavuuksia, ja itse asiassa osalla masentuneista sitä on liikaa. Joka tapauksesta tuurista kiinni toimiiko masennuslääkkeet. T. Venlaxaksiinia maksimeilla 1,5 v. Syönyt ja en muista mitään noista ajoista. Korjamaalla matala-asteisen tulehduksen kehosta (laihdutus+piilevien allergioiden löytyminen) parannuin.

Vierailija
20/64 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos edelleen vastanneille! :)

Kuulostaa kyllä siltä, että varmaan on yleisempää ettei heti löydy oikeaa lääkitystä?

Itse olen siis jo vuosia ja taas vuosia vain pakottanut itseni sinnittelemään. Olen käynyt kyllä keskustelemassa ja ottamassa sairaslomaa pahimpiin olotiloihin mutta lääkkeitä olen pelännyt. Olen vain aina pärjännyt itsekseni lopulta kunnes taas uusi masennuskausi tullut.

Viimeisin on ollut kuitenkin niin perkele itselleni, että tuli sellainen olo, että enää en jaksa taistella. Joko kuolen tai kokeilen ihan mitä vain. Nöyrryn nyt ja otan vastaan kaiken mitä tarjotaan.

Lääkäri oli ottanut selvää asioistani ja kuunteli tunnin! Siis todella keskittyi ja otti pitkältä ajalta selvää ennen kuin lääkkeen määräsi. Kuukauden päähän uusi aika.

En olisi uskonut, että koskaan minkään lääkkeen puolesta puhun mutta kun oli pakko ja tartuin nyt kiinni tähän oljenkorteen niin en voi muuta sanoa, että kun miksi en lääkettä uskaltanut aikaisemmin syödä vaikka suositeltiin. En varmaan ollut valmis.

Eli ei tämä nyt aivan hetkessä tullut mutta tosiaan jos on tosi paha olla, niin toivoa on. Täytyy se nyt sanoa masentuneille.

Itse uskon tulevaisuuteen ja siihen, että saan apua jos tulee sellainen tilanne. Hyvän tuen tähän olen saanut lääkityksen lisäksi. Yksin en olisi enää pärjännyt.

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi