"Käyttöön jää 284 euroa"
http://m.iltalehti.fi/uutiset/2015082220217533_uu.shtml
Eikö sillä nyt yksi ihminen pärjää? Muuttais halvempaan kämppään jne. Omg kauheeta ku pitää kaupassa laskea riittääkö rahat - no niin pitää monen muunkin, esim opiskelijoiden!
Kommentit (236)
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 14:26"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 14:11"]
Minusta eläkkeensaajan ei kuulu saada parempaa asumistukea kuin muidenkaan. Olen itsekin sairas mutta työikäinen, eikä kukaan maksa minulle kaksiota Uudellamaalla sen takia. Muutin kehyskuntaan koska täällä saa perheasunnon sen kaksion hinnalla.
Kampaajalla kävin viimeksi kaksi vuotta sitten, mutta viimeksi toissapäivänä värjäsin itse tukkani. Maksoi vaivan ja hiusvärin verran, joka muuten oli 4,50€.
[/quote]
Tätä muuten itsekin ihmettelen: miksi eläkeläiset asuvat pk-seudulla kallista vuokraa maksaen?
Jos tilanne olisi sellainen, että ulkopaikkakunnilla olisi töitä (plus alani koulutusta, kk-opinnot vielä kesken) niin riemusta kiljuen kyllä muutettaisiin halvempien asumiskulujen perässä. Vituttaa maksaa pk-seudun asuntohintoja, mutta pakko mikä pakko... Joten miksi näitä haluaa maksaa sellainenkin, jolla sitä pakkoa ei ole?
[/quote]Jos on koko ikänsä asunut samalla paikkakunnalla, ystävät ja sukulaiset asuvat siellä, niin ihan tyhjän päällekö sitä pitäisi muuttaa?
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 12:09"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 11:57"]Jos asunistuki on kompensoinut eläkeläisten asmumista noin paljon, että sen muutos on katastrofi, niin jo oli aikakin laittaa köyhälistö samalle viivalle! Työttömät ja muut ovat joutuneet tyytymään nytkin asumistuen leikkaukseen kun asumistuen ehtoja muutettiin ja halpoja kämppiä ei ole tarpeeksi tarjolla. Kyllä monet työttömät, yh:t, sairaat, opiskelijat jne joutuvat kitkuttamaan jo nyt. Asumistuen vuokrarajoja ei koroteta sitä tahtia viokranniusun kanssa ja se on varmasti hyväkin asia. [/quote] Kyllä mä soisin eläkeläisille isomman asumistuen ja sitä kautta isomman/viihtyisämmän asunnon. Eläkeläiset on usein sairaita tai liikkuminen voi olla vaikeaa, joten he viettävät enemmän aikaa kotona kuin muut. Työttömät ja opiskelijat taas ovat yleensä tervejalkaisia ja pääsevät kirjastoon ja ulos halutessaan siitä pienestä kopperosta. Vai miltä tuntuisi olla päivästä toiseen talven liukkailla siinä 25m2 huoneessa? Hajoaisi pää vähemmästäkin.
[/quote]
Itse muuten olen vähän alle kolmenkympin neliön kämpässä päivät läpeensä. Olen vakavasti psyykkisesti sairas 25-v nainen, enkä pääse ulos asunnosta kun haluaisin. Terveet on jalat, muttei pää.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 14:37"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 14:35"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 14:18"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 13:25"]
Vertaatteko oikeasti opiskelijoita ja eläkeläistä. Eläkeläin on voinut tehdä koko elämäsä töitä ja maksanut veroja. Sitten eläkkeelle päästyään kituuttelee pienellä eläkkeellä.
[/quote]Toisaalta eläkeläisellä on ollut mahdollisuus säästää tai sijoittaa työssä ollessaan vapaaehtoiseen eläkevakuutukseen, hän on huonekalunsa hankkinut, ehkä perinyt jo omat vanhempansa, aineenvaihdunta hidastunut eikä tarvitse niin paljon ruokaa kuin nuori opiskelija, kukaan ei vaadi että hänen päänsä toimii kirkkaasti ja opinnot etenee, eläkeläisellä on aikaa juosta tarjousten perässä ja kirppiksillä, kun opiskelijan pitää taistella tenttikirjoista ja istua pänttäämässä tai osallistua pakolliseen lähiopetukseen.
Joka asemassa on puolensa ja puolensa, mutta ei joka ruikkausta voi asumisen tukemisessa ottaa huomioon.
Sanonpa vaan, että nälkäisenä ja rahahuolissa ajatukset harhailee, ahdistaa eikä saa unta. En päässyt viime tentistä läpi vaikka luin koko kesän - ja hain myös töitä koko kesän, mutta en ole ainakaan vielä saanut.
[/quote]
Ok, onko kukaan kertonut sinulle että, eläkeläiset eivät ole homogeeninen ryhmä vain vanhuksia? Tietosi on väärin. Eläkeläisiksi luokitellaan kaikki ketkä saavat jotain eläkettä. Vammaiset esimerkiksi saavat automaattisesti kansaneläkkeen jo nuorena ollessaan.
-se skitso edeltä
[/quote]Eihän mikään ryhmä ole homogeeninen. Suurin osa eläkeläisistä on kuitenkin vanhoja ihmisiä, joilla on työura takanaan. Vammaisille ja sairaille on omat erilliset etuutensa vielä asumistuen lisäksi.
[/quote]
Ei muuten ole. Itse olen sairauseläkkeellä ja sään eläkkeen ja eläkkeensaajan asumistuen. Mitään muita tukia en saa Kelalta. Sairauseläkeläiset ovat huonommassa asemassa kuin normieläkeläiset, sillä meidän saama työeläke on hyvin pieni tai olematon.
Kommentti 60 ... Sille skitsolle :-):
Laitoin vahingossa alapeukkua, piti olla ylös peukku
Sori ...
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 14:47"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 14:26"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 14:11"] Minusta eläkkeensaajan ei kuulu saada parempaa asumistukea kuin muidenkaan. Olen itsekin sairas mutta työikäinen, eikä kukaan maksa minulle kaksiota Uudellamaalla sen takia. Muutin kehyskuntaan koska täällä saa perheasunnon sen kaksion hinnalla. Kampaajalla kävin viimeksi kaksi vuotta sitten, mutta viimeksi toissapäivänä värjäsin itse tukkani. Maksoi vaivan ja hiusvärin verran, joka muuten oli 4,50€. [/quote] Tätä muuten itsekin ihmettelen: miksi eläkeläiset asuvat pk-seudulla kallista vuokraa maksaen? Jos tilanne olisi sellainen, että ulkopaikkakunnilla olisi töitä (plus alani koulutusta, kk-opinnot vielä kesken) niin riemusta kiljuen kyllä muutettaisiin halvempien asumiskulujen perässä. Vituttaa maksaa pk-seudun asuntohintoja, mutta pakko mikä pakko... Joten miksi näitä haluaa maksaa sellainenkin, jolla sitä pakkoa ei ole? [/quote]Jos on koko ikänsä asunut samalla paikkakunnalla, ystävät ja sukulaiset asuvat siellä, niin ihan tyhjän päällekö sitä pitäisi muuttaa?
[/quote]
No miksei mummokaverit muuta samaa kyytiä?
Eikä kukaan sanonut että täytyy muuttaa Lappiin, vaan esim. juuri sinne kehyskuntaan (josta pääsee bussilla tai junalla vajaassa tunnissa Helsinkiin)!
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 15:28"]Eikä kukaan sanonut että täytyy muuttaa Lappiin, vaan esim. juuri sinne kehyskuntaan (josta pääsee bussilla tai junalla vajaassa tunnissa Helsinkiin)!
[/quote]Jos rahaa on muutenkin noin vähän, ei siitä kyllä enää matkalippuihin liikene.
40 neliön asunto ei ole mikään jättisuuri yhdelle aikuiselle ihmiselle, joka oletettavasti viettää paljon aikaa siellä eikä käy vain nukkumassa kuten joku opiskelija. Olen aiemminkin tämän tyylisessä ketjussa sanonut, että ei minusta ole oikein, että kaikkia yksinasuvia ollaan tuputtamassa johonkin koirankoppiin, jossa pitäisi sitten tyytyväisenä katsella niitä samaa neljää seinää loppuelämä.
Itse Liisana karsisin kampaamokäynnistä, varmasti löytyy halvempikin kampaaja ja hinnasta päätellen tuossa on värjäys mukana. Jos on lyhyet hiukset, itse värjääminen on helppoa ja halpaa. Nyt Lissalla menee 260 euroa vuodessa kampaajaan, tästä saisi ainakin puolet säästöön, mikä ei ole iso raha mutta sillä tekisi jo varmasti pari reissua äitiä tapaamaan.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 15:46"]
40 neliön asunto ei ole mikään jättisuuri yhdelle aikuiselle ihmiselle, joka oletettavasti viettää paljon aikaa siellä eikä käy vain nukkumassa kuten joku opiskelija. Olen aiemminkin tämän tyylisessä ketjussa sanonut, että ei minusta ole oikein, että kaikkia yksinasuvia ollaan tuputtamassa johonkin koirankoppiin, jossa pitäisi sitten tyytyväisenä katsella niitä samaa neljää seinää loppuelämä.
Itse Liisana karsisin kampaamokäynnistä, varmasti löytyy halvempikin kampaaja ja hinnasta päätellen tuossa on värjäys mukana. Jos on lyhyet hiukset, itse värjääminen on helppoa ja halpaa. Nyt Lissalla menee 260 euroa vuodessa kampaajaan, tästä saisi ainakin puolet säästöön, mikä ei ole iso raha mutta sillä tekisi jo varmasti pari reissua äitiä tapaamaan.
[/quote]
Pakko kyllä tähän mielikuvaan taas tarttua! Olen kanssasi samaa mieltä, että yksinasuvalle 40 neliön asunto ei ole liian suuri. Kuitenkin taas tässä luodaan opiskelijoista stereotypia kuvaa, että emme kävisi kuin nukkumassa asunnolla. Minä olen opiskelija suurimman osan ajasta kotona, pienessä yksiössä. Luen, opiskelen, leivon ja katseleen dokkareita täällä yksiössäni. Yliopistolla käyn 3-4 krt viikossa, bileissä en ollenkaan ja kavereita tapaan kotona. Joten kyllä me opiskelijatkin saatamme olla "vain" kotona.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 22:44"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 22:04"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 22:00"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 21:52"] Sossun rahoilla pärjää ihan loistavasti jos on tottunut nuukuuteen ja ei käytä juurikaan alkoholia ja tupakkaa. 450e/kk ruokaan ja muihin kuluihin on aivan törkeästi. [/quote] Entä sitten kun terveys hajoaa? Mitä sitten? Ei ole sossua siinä auttamassa. [/quote] Sossun asiakkaalle korvataan kaikki julkisen puolen terveydenhoitokulut, myös lääkkeet. Jopa yksityisen puolen kuluja joskus harkinnanvaraisesti korvataan.
[/quote]
Höpö höpö. Niin pitäisi mennä mutta kun ei mene niin. Ihmiset, jotka eivät ole ikinä olleet sosiaalitoimiston asiakkaina kuvittelevat. Sitten kun itse tippuu sinne huomaa, ettei asiat ole niin selviä.
[/quote]
Olen ollut sossun asiakas. Ihan suoraviivaista ja selkeää oli toiminta silloin. Mutta ehkä ajat ovat muuttuneet.
Tuo terveydenhoitokulujen korvattavuus ei ole mikään höpöhöpöjuttu, vaan ihan fakta. Jos et saa sinulle kuuluvia avustuksia, tee valitus. Kannattaa ensin soittaa sosiaaliasiamiehelle.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 22:52"]
Psykoterapia kuntouttaa ihmisen yllättävän harvoin työkykyiseksi. Ilmeisesti menneiden märehtiminen ei korjaa ihmistä.
[/quote]
Itseasissa olet väärässä. Nimenomaan psykoterapia on elintärkeää monissa sairauksissa. Lääkitys sen sijaan harvoin kuntouttaa. Se voi poistaa oireet, mutta ei oireiden syytä. Kaikilla ei kuitenkaan edes oireta poista. Psykoterapia on ehdottoman tärkeä monissa sairauksissa. omassa sairaudessani se olisi ihan välttämätön, mutta koska ei ole rahaa, niin ei voi mitään.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 21:15"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 20:58"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 20:42"]Itsekin olen nuori Miksi kannatat eläkeläisille isompaa asumistukea kuin muille? [/quote] En ole se jolta kysyt. Eläkeläisiä kohdeltiin liian kauan epäreilusti, indeksikorotukset ym. Nyt vihdoin nikkaroitiin takuueläke. Kuulostaa reilulta. Mutta oliko se vain hetken feikki, jos taas napataan as.tukea? Mitä järkeä edes?
[/quote]
En nyt saa oikein logiikastasi kiinni paitsi sen verran, että saavutetut edut on hakattu kiveen. Sinä olet joka tapauksessa oikeutettu minimitoimeentuloon, jonka sossu takaa sinulle viimekädessä. Miksi koet, että nuorena sairaseläkeläisenä olet oikeutetumpi elämään enemmän käsi toisten taskussa kuin vaikka ikäisesi elämäntapapummi? Meillä on kaikilla kohtalomme. Joku halvaantuu nuorena, joku sairastuu muuten, jollain on huonot eväät elämään kotoa ja päälle ADHD. Et voi väittää, että olet arvokkaampi ihmisenä kuin se vaikka oppimisvaikeuksista ja ADHD:sta kärsivä ikätoverisi, joka on muista syistä työkyvytön ja toisten elätettävänä.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 22:46"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 21:18"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 19:46"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 19:40"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 19:33"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 19:27"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 19:17"]
Ihmettelen aina näissä rahaan liittyvissä keskusteluissa opiskelijat ovat ensimmäisinä haukkumassa muita.
Onko opiskelijat ikinä miettineet sitä, että opiskelu on väliaikainen ratkaisu? Ja mikä ihme siinä opiskelijoilla on väkisin vastakkain asettaa köyhiä?
Itse olen 37 vuotias työkyvyttömyyseläkkeellä oleva, tuloni on kuussa takuueläke + eläkkeensaajan asumistuki ( vielä ). Maksan itse kuluni ja en saa mitään avustusta soskusta tai erityiskorvattavuutta lääkkeistä. Minun tilanteeni tulee olemaan tämä elämäni loppuun saakka. JA nyt kun eläkkeensaajan asumistuki poistuu se on itkettävän kauhea asia... Itsellä lähtee n. 100 euroa pois per kuukausi, joiltain lähtee lähemmäs 200 euroa.
Miksi opiskelijat väkisin aina haluavat huonotuloiset vastaikkain? Ja mikä hätä opiskelijoilla on kun tulevaisuus on auki? Opintolaina on nykyään joku mörkö, mutta jos elämässä menee pieleen niin sen saa anteeksi. Itsekkin sain.
[/quote]
Meillä muilla ei ole velvollisuutta rahoittaa sinun elämääsi. Vaikka tilanteesi on tietysti kurja, syöt yhteiskunnan kassasta etkä tuo siihen mitään. Yhteiskunnalla ei yksinkertaisesti ole varaa enää sellaiseen. Pysyt hengissä, se riittää.
[/quote]
Miksi me sitten annamme ilmaisen koulutuksen ja maksamme vielä opintotukea ? EI meillä ole siihen varaa.
Ikävä kyllä tein töitä 22 ikävuoteen saakka sitten sairastuin... Ei eläkettä siihen aikaan kertynyt alle 23 vuotiaille.
Ja oletko kuulut siitä miten kansakunnan sivistys mitataan sillä miten kaikista pidetään huolta? Ei ei Suomen talous siihen kaadu jos eläkeläiset saa pitää asumistukensa tai opiskelijat saisivat indeksikorotuksen tai työmarkkinatukea saavat.
[/quote]
Et taida olla ainakaan kansantalouden asiantuntija. "Ei ei Suomen talous siihen kaadu jos eläkeläiset saa pitää asumistukensa tai opiskelijat saisivat indeksikorotuksen tai työmarkkinatukea saavat." Suomen talous on jo pahasti kuralla.
"Ja oletko kuulut siitä miten kansakunnan sivistys mitataan sillä miten kaikista pidetään huolta?" Mikä sitten on kenenkin mielestä huolenpitoa. Minun mielestäni riittää se, että pysyt jotenkin hengissä. Miksi sinulle pitäisi antaa enemmän?
"Miksi me sitten annamme ilmaisen koulutuksen ja maksamme vielä opintotukea ? EI meillä ole siihen varaa." Siksi että koulutus johtaa suurempiin verotuloihin, innovaatioihin yms. Mihin johtaa työkyvyttömyyseläke? Ei mihinkään.
[/quote]
Eli tosissaan olet sitä mieltä, että jos ihminen sairastuu hänen koko loppuelämänsä saa olla kituuttamista ja mitään nautintoja ei saa olla? Pitäisi siis elää henkisesti kuolleena kymmeniä vuosia? Alan ymmärtämään maamme itsemurhalukuja. Olisiko sinusta elämään 20 neliön yksiössä niin että pääsisit ulos sieltä max kerran viikossa? Telkkaria sulla ei olisi (ei varaa), ystäviä jokunen mutta niitä ei ole varaa tavata (pitäisi olla edes se kahvinketin ja kahvipaketti) tms? Tajuatko millaista elämää jotkut joutuvat elämään vuosi toisensa jälkeen?
[/quote]
"Eli tosissaan olet sitä mieltä, että jos ihminen sairastuu hänen koko loppuelämänsä saa olla kituuttamista ja mitään nautintoja ei saa olla? Pitäisi siis elää henkisesti kuolleena kymmeniä vuosia? Alan ymmärtämään maamme itsemurhalukuja." Olen sitä mieltä, että tuollainen vaatiminen on aivan älyttömän itsekästä. Vaaditaan sitä ja tätä, kaikki pitäisi saada vastikkeetta toisilta. Kannattaa hieman miettiä, vaativatko kaikki nautinnot rahaa. Minusta eivät todellakaan. Tosin minua ei ole sillä tavalla hemmoteltu vastikkeettomilla tuilla, joten elämänkatsomuksemme ja nautintokäsityksemme saattavat hieman erota toisistaan. Mietipä yrittäjiä ja heidän perheitään. Heillä ei ole välttämättä yhtään mitään sosiaaliturvaa, vaikka he yrittävät. Heillä on heikompi asema kuin työkyvyttömillä. Itsemurha nyt on oma asiansa ja mielestäni sitä ei pidä sotkea tähän asiaan.
"Olisiko sinusta elämään 20 neliön yksiössä niin että pääsisit ulos sieltä max kerran viikossa?" No todellakin olisi asumaan 20 neliön yksiössä. Olen elänyt elämässäni pätkän n. 20 neliön yksiössä yhdessä toisen henkilön kanssa! Eikä tuottanut ongelmia. Ahdasta tietty oli, mutta siihen sopeuduttiin ihan hyvin. No myönnetään, että ulos kyllä haluaisin useammin kuin kerran viikossa. Mutta en ihan ymmärrä, että kuka sinut telkeää sisälle viikossa kuudeksi päiväksi? Telkeätkö itse itsesi jos et voi kävellä ovesta ulos? Vai tarvitsetko jonkun saattajan pyörätuolia varten tai jotain sellaista? Jos viimeinen, niin todella ikävää, mutta se ei muuta sitä faktaa, että yhteiskunnan rahat eivät riitä.
"Telkkaria sulla ei olisi (ei varaa), ystäviä jokunen mutta niitä ei ole varaa tavata (pitäisi olla edes se kahvinketin ja kahvipaketti) tms?" Noh, silloin kun oli vanha tv-lupasysteemi, niin elin ihan oikeasti vuosia ilman telkkaria (ei ollut varaa mullakaan) eikä tehnyt edes tiukkaa. TV ei ole välttämättömyys minulle. Ystäviä on minullakin jokunen ja toden totta muuten, en joskus aikoinani osallistunut juhliin ja sellaisiin, joista tulisi kauheasti kustannuksia. En juo kahvia. Kahvi ei ole välttämättömyys ja jos vieraat välttämättä haluavat kahvia, niin voit vinkata tuomaan pikakahvia tai pannukahvia tullessaan, jolloin ei tarvita kahvinkeitintä.
"Tajuatko millaista elämää jotkut joutuvat elämään vuosi toisensa jälkeen?" Kyllä, mutta tajuatko sinä, että moni ei-työkyvyttömänä-oleva voi elää aikalailla samalla tavalla?
[/quote]
Etkö sä nyt tajua, että moni psyykkisesti sairas ei pääse kotoaan ulos aina kun haluaa? Esim minä en pääse. Tarkastelu vie niin paljon aikaa ja en aina pääse lähtemään, joten olen teljetty pieneen yksiöön. Luuletko tosissasi että on hienoa elää pienessä ahtaassa asunnossa tehden tunteja pakko-oireita päivässä ja sitten kuunnella vittuilua kusipäiltä kuinka minut on "hemmoteltu sosiaalituilla". Ei ole hemmoteltu ei. Mutta sanopa mitä ilmaisia huveja voi esim pakko-oireisella olla? Leipominen maksaa, kirjaston kirjat on likaisia, herkut maksaa yms. Sä elät jossain ihme kuplassa jossa ei ole mitään todellisia ongelmia. Onneksi olkoon, että elämäsi on ollut niin helppoa ettet ole joutunut näin rankoojen asioiden kanssa olemaan läsnä. Kokeilepa olla siellä virikkeettömässä yksiössä viikko sisällä käymättä kertaakaan ulkona. Pese käsiäsi satoja kertoja päivässä. Tajuatko että on sellaista ahdistusta että kuolema tuntuu houkuttelevalta? Tätä ahdistusta lisää juurikin tuo kiristämispolitiikka sekä kaltaisesi jotka eivät ymmärrä todellisesta elämästä yhtään mitään.
[/quote]
Sulle pitäisi varmaan saada hoitoa joko lääkettä tai sitten lobotomia tms. Eihän tuollaista touhua kestä hullukaan menemättä ihan sekaisin.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 22:41"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 22:13"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 21:15"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 20:58"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 20:42"]Itsekin olen nuori Miksi kannatat eläkeläisille isompaa asumistukea kuin muille? [/quote] En ole se jolta kysyt. Eläkeläisiä kohdeltiin liian kauan epäreilusti, indeksikorotukset ym. Nyt vihdoin nikkaroitiin takuueläke. Kuulostaa reilulta. Mutta oliko se vain hetken feikki, jos taas napataan as.tukea? Mitä järkeä edes? [/quote] Ei tämä eläkkeensaajan asumistuen korvaaminen tavallisella asumistuella koske valtaosaa eläkeläisistä lainkaan. Leikkaus koskee kalleimmissa vuokra-asunnoissa asuvia.
[/quote]
Mikä on kallis? Itse asun 470 euroa kuukaudessa maksavassa vuokra-asunnossa. Tuloni tippuvat n. 50 euroa. Ystäväni joka asuu 540 euroa maksavassa asunnossa menettää n. 100 euroa. Mistä niitä halpoja asuntoja saa? Kerro?
[/quote]
Helsingissä niitä saa suhteilla ja kaupungilta, kun nyt kysyit. Mutta ei se aina ole niin helppoa, tiedän. Jos tulosi tippuvat alle sossuminimin, ota sinne yhteyttä. En nyt edelleenkään ymmärrä, miksi eläkeläisten pitäisi saada korkeampaa asumistukea kuin muiden.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 23:01"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 22:52"]
Psykoterapia kuntouttaa ihmisen yllättävän harvoin työkykyiseksi. Ilmeisesti menneiden märehtiminen ei korjaa ihmistä.
[/quote]
Itseasissa olet väärässä. Nimenomaan psykoterapia on elintärkeää monissa sairauksissa. Lääkitys sen sijaan harvoin kuntouttaa. Se voi poistaa oireet, mutta ei oireiden syytä. Kaikilla ei kuitenkaan edes oireta poista. Psykoterapia on ehdottoman tärkeä monissa sairauksissa. omassa sairaudessani se olisi ihan välttämätön, mutta koska ei ole rahaa, niin ei voi mitään.
[/quote]Mitä luulet, jos joutuisit natsimalliselle keskitysleirille, unohtuisiko hetkeksi se käsien peseminen?
Kyllä ihmisiltä pitäisi löytyä sitä omaakin potkua tarttua tilaisuuteen. Itse olin hetken työtön ja löysin työpaikan lopulta 108 km (!) omalta kotipaikkakunnalta. Ja kyllä voin sanoa, että vituttaa jokainen aamu lähteä tuolle ajomatkalle. Onneksi saan sentään oman auton mukaan verovähennykset, kun ei sinne julkisilla pääsisikään. Kolme lasta kotona ja mies. Nuorin lapsi vasta 4-vuotias. Mutta muutakaan vaihtoehtoa en näe. Samaan aikaan tässä rutisee työttömiä siitä, että kun on 50km työmatkaa, niin "en mä rupee, kun...". Mulle 50 km/suunta olisi lottovoitto. Mutta tehdään nyt näin ja tää on määräaikainen, johon vakkari palaa aivan varmasti. Eli kulkeminen loppuu 8kk:n päästä ja ehkä tällä sitten taas ponnistetaan seuraavaan. Ei riittäisi pokka notkua kotona, jos jotenkin järkevän matkan päästä saisi jotain. Eräs kaveri muutti 450 km:n päähän viikoksi töihin, kun ei löytänyt työtä lähempää. Hänellä onkin lapset jo isompia, lukioikäisiä, mutta olihan se kova pala. Pakko yrittää jotain.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 22:29"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 20:30"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 20:25"]Vähän ohis, mutta kirjoitanpa kuitenkin. Asun Aasian maassa, jossa ei ole käytännössä katsoen lainkaan valtion järjestämää sosiaaliturvaa. Olen täällä kovasti pohtinut näitä Suomen työllisyysasioita ja ennen kaikkea mielenterveysonglemia ym. syitä joiden vuoksi jäädään kokonaan pois työelämästä. Olen myös paljon keskustellut aiheesta täällä. Hyvin moni jonka kanssa olen aiheesta täällä puhunut, on jotenkin esittänyt että vaikka olo olisi kurja ja mieli raskas, on kerta kaikkiaan pakko lähteä aamuisin töihin sillä muuta vaihtoehtoa ei ole. Ja poikkeuksetta miltei kaikki paikalliset ovat sitä mieltä että tuo pakko lähteä liikkeelle on myös hyvä ja hoitava elementti. Olen usein sitä mieltä että tämä näkökulma on liian mustavalkoinen, mutta toisaalta jotain perää siinä ehdottomasti mielestäni on. Ei täällä ole mt-ongelmia lainkaan samalla tavalla kuin Suomessa vaikka ihmisillä on uskomattoman karuja kohtaloita. Tämä ei perustu suinkaan pelkkään omaan mutu-tuntumaani vaan aiheesta on olemassa tosi kiinnostavia virallisia tilastoja. Olen keskustellut ihmisten kanssa, joiden koko elämä on ollut yhtä julmuutta toisensa perään ja silti he jaksavat huolehtia perheestään ja toimeentulostaan. Turha varmasti edes sanoa, että vaikka olot ovat paljon Suomea karummat, valituksen määrässä jäädään kauas taakse suomalaisten sosiaaliturvan asiakkaiden valituksesta. Tuntuu, että Suomessa korostetaan aina yksilön oikeuksia ja yhteiskunnan vastuuta hoitaa asiat yksittäisen ihmisen puolesta. En tiedä onko ko. ajatusmalli pidemmän päälle vain haitallinen ja passivoiva. [/quote] Tunnen muutaman nuoren eläkeläisen täällä Suomessa. Olen juurikin monesti ajatellut, ett niinköhän jäisivät koteihinsa kuolemaan nälkään, jos tuet loppuisivat. Uskon, että eivät jäisi. Mutta silloin toki pitäisi olla myös töitä tarjolla.
[/quote]
Jos on sellainen sairaus ettei kertakaikkiaan pääse ovesta ulos? Esim pakko-oireinen? Kyllä minä pakko-oireisena olen mielumin ilman ruokaa kuin kosken johonkin saastaiseen. En pysty käymään aina edes kaupassa.
[/quote]
Sinäkö taas!!
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 23:08"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 22:41"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 22:13"] [quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 21:15"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 20:58"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 20:42"]Itsekin olen nuori Miksi kannatat eläkeläisille isompaa asumistukea kuin muille? [/quote] En ole se jolta kysyt. Eläkeläisiä kohdeltiin liian kauan epäreilusti, indeksikorotukset ym. Nyt vihdoin nikkaroitiin takuueläke. Kuulostaa reilulta. Mutta oliko se vain hetken feikki, jos taas napataan as.tukea? Mitä järkeä edes? [/quote] Ei tämä eläkkeensaajan asumistuen korvaaminen tavallisella asumistuella koske valtaosaa eläkeläisistä lainkaan. Leikkaus koskee kalleimmissa vuokra-asunnoissa asuvia. [/quote] Mikä on kallis? Itse asun 470 euroa kuukaudessa maksavassa vuokra-asunnossa. Tuloni tippuvat n. 50 euroa. Ystäväni joka asuu 540 euroa maksavassa asunnossa menettää n. 100 euroa. Mistä niitä halpoja asuntoja saa? Kerro? [/quote] Helsingissä niitä saa suhteilla ja kaupungilta, kun nyt kysyit. Mutta ei se aina ole niin helppoa, tiedän. Jos tulosi tippuvat alle sossuminimin, ota sinne yhteyttä. En nyt edelleenkään ymmärrä, miksi eläkeläisten pitäisi saada korkeampaa asumistukea kuin muiden.
[/quote]
No... Kaikki ei asu siellä Helsingissä. Tai siellä pääkaupunki seudulla... Katso kun ihmiset asuu muuallakin ja ei niitä halpoja asuntoja ole saatavilla.
No tuo nyt ei ole mitään muuta kuin luterilaista työnihannoinnin aivopesun tuotosta. Ehkä sulla sitten on niin hyväpalkkainen työ, että kannattaa ajaa 200km päivässä. Ja kait sä tajuat ettei ne verovähennykset korvaa lähellekkään edes niitä polttoainekuluja.
Nostan silti hattua, että jaksat käydä ja toivottavasti saat siitä muutakin hyötyä kuin puhtaan omantunnon.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 14:35"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 14:18"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 13:25"]
Vertaatteko oikeasti opiskelijoita ja eläkeläistä. Eläkeläin on voinut tehdä koko elämäsä töitä ja maksanut veroja. Sitten eläkkeelle päästyään kituuttelee pienellä eläkkeellä.
[/quote]Toisaalta eläkeläisellä on ollut mahdollisuus säästää tai sijoittaa työssä ollessaan vapaaehtoiseen eläkevakuutukseen, hän on huonekalunsa hankkinut, ehkä perinyt jo omat vanhempansa, aineenvaihdunta hidastunut eikä tarvitse niin paljon ruokaa kuin nuori opiskelija, kukaan ei vaadi että hänen päänsä toimii kirkkaasti ja opinnot etenee, eläkeläisellä on aikaa juosta tarjousten perässä ja kirppiksillä, kun opiskelijan pitää taistella tenttikirjoista ja istua pänttäämässä tai osallistua pakolliseen lähiopetukseen.
Joka asemassa on puolensa ja puolensa, mutta ei joka ruikkausta voi asumisen tukemisessa ottaa huomioon.
Sanonpa vaan, että nälkäisenä ja rahahuolissa ajatukset harhailee, ahdistaa eikä saa unta. En päässyt viime tentistä läpi vaikka luin koko kesän - ja hain myös töitä koko kesän, mutta en ole ainakaan vielä saanut.
[/quote]
Ok, onko kukaan kertonut sinulle että, eläkeläiset eivät ole homogeeninen ryhmä vain vanhuksia? Tietosi on väärin. Eläkeläisiksi luokitellaan kaikki ketkä saavat jotain eläkettä. Vammaiset esimerkiksi saavat automaattisesti kansaneläkkeen jo nuorena ollessaan.
-se skitso edeltä
[/quote]Eihän mikään ryhmä ole homogeeninen. Suurin osa eläkeläisistä on kuitenkin vanhoja ihmisiä, joilla on työura takanaan. Vammaisille ja sairaille on omat erilliset etuutensa vielä asumistuen lisäksi.