Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Käyttöön jää 284 euroa"

Vierailija
22.08.2015 |

http://m.iltalehti.fi/uutiset/2015082220217533_uu.shtml

Eikö sillä nyt yksi ihminen pärjää? Muuttais halvempaan kämppään jne. Omg kauheeta ku pitää kaupassa laskea riittääkö rahat - no niin pitää monen muunkin, esim opiskelijoiden!

Kommentit (236)

Vierailija
161/236 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 23:17"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 22:29"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 20:30"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 20:25"]Vähän ohis, mutta kirjoitanpa kuitenkin. Asun Aasian maassa, jossa ei ole käytännössä katsoen lainkaan valtion järjestämää sosiaaliturvaa. Olen täällä kovasti pohtinut näitä Suomen työllisyysasioita ja ennen kaikkea mielenterveysonglemia ym. syitä joiden vuoksi jäädään kokonaan pois työelämästä. Olen myös paljon keskustellut aiheesta täällä. Hyvin moni jonka kanssa olen aiheesta täällä puhunut, on jotenkin esittänyt että vaikka olo olisi kurja ja mieli raskas, on kerta kaikkiaan pakko lähteä aamuisin töihin sillä muuta vaihtoehtoa ei ole. Ja poikkeuksetta miltei kaikki paikalliset ovat sitä mieltä että tuo pakko lähteä liikkeelle on myös hyvä ja hoitava elementti. Olen usein sitä mieltä että tämä näkökulma on liian mustavalkoinen, mutta toisaalta jotain perää siinä ehdottomasti mielestäni on. Ei täällä ole mt-ongelmia lainkaan samalla tavalla kuin Suomessa vaikka ihmisillä on uskomattoman karuja kohtaloita. Tämä ei perustu suinkaan pelkkään omaan mutu-tuntumaani vaan aiheesta on olemassa tosi kiinnostavia virallisia tilastoja. Olen keskustellut ihmisten kanssa, joiden koko elämä on ollut yhtä julmuutta toisensa perään ja silti he jaksavat huolehtia perheestään ja toimeentulostaan. Turha varmasti edes sanoa, että vaikka olot ovat paljon Suomea karummat, valituksen määrässä jäädään kauas taakse suomalaisten sosiaaliturvan asiakkaiden valituksesta. Tuntuu, että Suomessa korostetaan aina yksilön oikeuksia ja yhteiskunnan vastuuta hoitaa asiat yksittäisen ihmisen puolesta. En tiedä onko ko. ajatusmalli pidemmän päälle vain haitallinen ja passivoiva.   [/quote] Tunnen muutaman nuoren eläkeläisen täällä Suomessa. Olen juurikin monesti ajatellut, ett niinköhän jäisivät koteihinsa kuolemaan nälkään, jos tuet loppuisivat. Uskon, että eivät jäisi. Mutta silloin toki pitäisi olla myös töitä tarjolla.

[/quote]

Jos on sellainen sairaus ettei kertakaikkiaan pääse ovesta ulos? Esim pakko-oireinen? Kyllä minä pakko-oireisena olen mielumin ilman ruokaa kuin kosken johonkin saastaiseen. En pysty käymään aina edes kaupassa.
[/quote]

Sinäkö taas!!

[/quote]
Joo, minäkin tunnistin hänet.

Vierailija
162/236 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 23:19"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 23:08"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 22:41"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 22:13"] [quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 21:15"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 20:58"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 20:42"]Itsekin olen nuori Miksi kannatat eläkeläisille isompaa asumistukea kuin muille? [/quote] En ole se jolta kysyt. Eläkeläisiä kohdeltiin liian kauan epäreilusti, indeksikorotukset ym. Nyt vihdoin nikkaroitiin takuueläke. Kuulostaa reilulta. Mutta oliko se vain hetken feikki, jos taas napataan as.tukea? Mitä järkeä edes? [/quote] Ei tämä eläkkeensaajan asumistuen korvaaminen tavallisella asumistuella koske valtaosaa eläkeläisistä lainkaan. Leikkaus koskee kalleimmissa vuokra-asunnoissa asuvia. [/quote] Mikä on kallis? Itse asun 470 euroa kuukaudessa maksavassa vuokra-asunnossa. Tuloni tippuvat n. 50 euroa. Ystäväni joka asuu 540 euroa maksavassa asunnossa menettää n. 100 euroa. Mistä niitä halpoja asuntoja saa? Kerro? [/quote] Helsingissä niitä saa suhteilla ja kaupungilta, kun nyt kysyit. Mutta ei se aina ole niin helppoa, tiedän. Jos tulosi tippuvat alle sossuminimin, ota sinne yhteyttä. En nyt edelleenkään ymmärrä, miksi eläkeläisten pitäisi saada korkeampaa asumistukea kuin muiden.

[/quote]

No... Kaikki ei asu siellä Helsingissä. Tai siellä pääkaupunki seudulla... Katso kun ihmiset asuu muuallakin ja ei niitä halpoja asuntoja ole saatavilla.
[/quote]
?
Sen luulisi auttavan halvan asunnon etsimisessä, ettei asu kaikkein kalleimmalla alueella ;) Mutta ei kai sitten ole niin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/236 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei muuten ole. Itse olen sairauseläkkeellä ja sään eläkkeen ja eläkkeensaajan asumistuen. Mitään muita tukia en saa Kelalta. Sairauseläkeläiset ovat huonommassa asemassa kuin normieläkeläiset, sillä meidän saama työeläke on hyvin pieni tai olematon."

"On, esimerkiksi Kela järjestää eri sairausryhmiin kuuluville kuntoutuksia tai sopeutumisvalmennusta."

Valtaosa KELA:n kuntoutuksista on suunnattu työssäkäyville tai töihin palaaville sekä lapsille tai vaikeavammaisille. On monia eläkkeellä olevia ihmisiä, jotka eivät ole oikeutettu mihinkään KELA:n kuntoutukseen. Itse jäin työkyvyttömyyseläkkeelle 33 vuotiaana. Ennen eläkkeelle jäämistä hain 4 kertaa KELA:n kuntoutusta, kaikki hakemukset hylättiin. KELA ei kuntouttanut minua ennen eläkettä, eikä varsinkaan nyt eläkkeellä. KELA ei järjestä mitään kuntoutusta, johon voisin hakea. Kaikissa on ehtona töihin paluu, ja siihen terveyteni ei riitä.

Vierailija
164/236 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 23:08"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 22:46"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 21:18"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 19:46"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 19:40"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 19:33"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 19:27"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 19:17"]

Ihmettelen aina näissä rahaan liittyvissä keskusteluissa opiskelijat ovat ensimmäisinä haukkumassa muita.

Onko opiskelijat ikinä miettineet sitä, että opiskelu on väliaikainen ratkaisu? Ja mikä ihme siinä opiskelijoilla on väkisin vastakkain asettaa köyhiä?

Itse olen 37 vuotias työkyvyttömyyseläkkeellä oleva, tuloni on kuussa takuueläke + eläkkeensaajan asumistuki ( vielä ). Maksan itse kuluni ja en saa mitään avustusta soskusta tai erityiskorvattavuutta lääkkeistä. Minun tilanteeni tulee olemaan tämä elämäni loppuun saakka. JA nyt kun eläkkeensaajan asumistuki poistuu se on itkettävän kauhea asia... Itsellä lähtee n. 100 euroa pois per kuukausi, joiltain lähtee lähemmäs 200 euroa.

Miksi opiskelijat väkisin aina haluavat huonotuloiset vastaikkain? Ja mikä hätä opiskelijoilla on kun tulevaisuus on auki? Opintolaina on nykyään joku mörkö, mutta jos elämässä menee pieleen niin sen saa anteeksi. Itsekkin sain. 

[/quote]

Meillä muilla ei ole velvollisuutta rahoittaa sinun elämääsi. Vaikka tilanteesi on tietysti kurja, syöt yhteiskunnan kassasta etkä tuo siihen mitään. Yhteiskunnalla ei yksinkertaisesti ole varaa enää sellaiseen. Pysyt hengissä, se riittää.

[/quote]

Miksi me sitten annamme ilmaisen koulutuksen ja maksamme vielä opintotukea ? EI meillä ole siihen varaa.

Ikävä kyllä tein töitä 22 ikävuoteen saakka sitten sairastuin... Ei eläkettä siihen aikaan kertynyt alle 23 vuotiaille.

Ja oletko kuulut siitä miten kansakunnan sivistys mitataan sillä miten kaikista pidetään huolta? Ei ei Suomen talous siihen kaadu jos eläkeläiset saa pitää asumistukensa tai opiskelijat saisivat indeksikorotuksen tai työmarkkinatukea saavat.

[/quote]

Et taida olla ainakaan kansantalouden asiantuntija. "Ei ei Suomen talous siihen kaadu jos eläkeläiset saa pitää asumistukensa tai opiskelijat saisivat indeksikorotuksen tai työmarkkinatukea saavat." Suomen talous on jo pahasti kuralla.

"Ja oletko kuulut siitä miten kansakunnan sivistys mitataan sillä miten kaikista pidetään huolta?" Mikä sitten on kenenkin mielestä huolenpitoa. Minun mielestäni riittää se, että pysyt jotenkin hengissä. Miksi sinulle pitäisi antaa enemmän?

"Miksi me sitten annamme ilmaisen koulutuksen ja maksamme vielä opintotukea ? EI meillä ole siihen varaa." Siksi että koulutus johtaa suurempiin verotuloihin, innovaatioihin yms. Mihin johtaa työkyvyttömyyseläke? Ei mihinkään.

[/quote]

Eli tosissaan olet sitä mieltä, että jos ihminen sairastuu hänen koko loppuelämänsä saa olla kituuttamista ja mitään nautintoja ei saa olla? Pitäisi siis elää henkisesti kuolleena kymmeniä vuosia? Alan ymmärtämään maamme itsemurhalukuja. Olisiko sinusta elämään 20 neliön yksiössä niin että pääsisit ulos sieltä max kerran viikossa? Telkkaria sulla ei olisi (ei varaa), ystäviä jokunen mutta niitä ei ole varaa tavata (pitäisi olla edes se kahvinketin ja kahvipaketti) tms? Tajuatko millaista elämää jotkut joutuvat elämään vuosi toisensa jälkeen?

[/quote]

"Eli tosissaan olet sitä mieltä, että jos ihminen sairastuu hänen koko loppuelämänsä saa olla kituuttamista ja mitään nautintoja ei saa olla? Pitäisi siis elää henkisesti kuolleena kymmeniä vuosia? Alan ymmärtämään maamme itsemurhalukuja." Olen sitä mieltä, että tuollainen vaatiminen on aivan älyttömän itsekästä. Vaaditaan sitä ja tätä, kaikki pitäisi saada vastikkeetta toisilta. Kannattaa hieman miettiä, vaativatko kaikki nautinnot rahaa. Minusta eivät todellakaan. Tosin minua ei ole sillä tavalla hemmoteltu vastikkeettomilla tuilla, joten elämänkatsomuksemme ja nautintokäsityksemme saattavat hieman erota toisistaan. Mietipä yrittäjiä ja heidän perheitään. Heillä ei ole välttämättä yhtään mitään sosiaaliturvaa, vaikka he yrittävät. Heillä on heikompi asema kuin työkyvyttömillä. Itsemurha nyt on oma asiansa ja mielestäni sitä ei pidä sotkea tähän asiaan.

"Olisiko sinusta elämään 20 neliön yksiössä niin että pääsisit ulos sieltä max kerran viikossa?" No todellakin olisi asumaan 20 neliön yksiössä. Olen elänyt elämässäni pätkän n. 20 neliön yksiössä yhdessä toisen henkilön kanssa! Eikä tuottanut ongelmia. Ahdasta tietty oli, mutta siihen sopeuduttiin ihan hyvin. No myönnetään, että ulos kyllä haluaisin useammin kuin kerran viikossa. Mutta en ihan ymmärrä, että kuka sinut telkeää sisälle viikossa kuudeksi päiväksi? Telkeätkö itse itsesi jos et voi kävellä ovesta ulos? Vai tarvitsetko jonkun saattajan pyörätuolia varten tai jotain sellaista? Jos viimeinen, niin todella ikävää, mutta se ei muuta sitä faktaa, että yhteiskunnan rahat eivät riitä.

"Telkkaria sulla ei olisi (ei varaa), ystäviä jokunen mutta niitä ei ole varaa tavata (pitäisi olla edes se kahvinketin ja kahvipaketti) tms?" Noh, silloin kun oli vanha tv-lupasysteemi, niin elin ihan oikeasti vuosia ilman telkkaria (ei ollut varaa mullakaan) eikä tehnyt edes tiukkaa. TV ei ole välttämättömyys minulle. Ystäviä on minullakin jokunen ja toden totta muuten, en joskus aikoinani osallistunut juhliin ja sellaisiin, joista tulisi kauheasti kustannuksia. En juo kahvia. Kahvi ei ole välttämättömyys ja jos vieraat välttämättä haluavat kahvia, niin voit vinkata tuomaan pikakahvia tai pannukahvia tullessaan, jolloin ei tarvita kahvinkeitintä.

"Tajuatko millaista elämää jotkut joutuvat elämään vuosi toisensa jälkeen?" Kyllä, mutta tajuatko sinä, että moni ei-työkyvyttömänä-oleva voi elää aikalailla samalla tavalla?

[/quote]

Etkö sä nyt tajua, että moni psyykkisesti sairas ei pääse kotoaan ulos aina kun haluaa? Esim minä en pääse. Tarkastelu vie niin paljon aikaa ja en aina pääse lähtemään, joten olen teljetty pieneen yksiöön. Luuletko tosissasi että on hienoa elää pienessä ahtaassa asunnossa tehden tunteja pakko-oireita päivässä ja sitten kuunnella vittuilua kusipäiltä kuinka minut on "hemmoteltu sosiaalituilla". Ei ole hemmoteltu ei. Mutta sanopa mitä ilmaisia huveja voi esim pakko-oireisella olla? Leipominen maksaa, kirjaston kirjat on likaisia, herkut maksaa yms. Sä elät jossain ihme kuplassa jossa ei ole mitään todellisia ongelmia. Onneksi olkoon, että elämäsi on ollut niin helppoa ettet ole joutunut näin rankoojen asioiden kanssa olemaan läsnä. Kokeilepa olla siellä virikkeettömässä yksiössä viikko sisällä käymättä kertaakaan ulkona. Pese käsiäsi satoja kertoja päivässä. Tajuatko että on sellaista ahdistusta että kuolema tuntuu houkuttelevalta? Tätä ahdistusta lisää juurikin tuo kiristämispolitiikka sekä kaltaisesi jotka eivät ymmärrä todellisesta elämästä yhtään mitään.

[/quote]

Sulle pitäisi varmaan saada hoitoa joko lääkettä tai sitten lobotomia tms. Eihän tuollaista touhua kestä hullukaan menemättä ihan sekaisin.

[/quote]

Olen saanut psykiatrista hoitoa VUOSIA katsos kun eläkkeellä ei joudu ellei ole käynyt vuosia hoidossa. 7 vuotta psykiatrista hoitoa joista kolme vuotta psykoterapiaa. Lisäksi erilaisia lääkkeitä. Lobotomiaan en suostu, eikä sitä onneksi tehdä enää. Hirveäähän tämä elämä on, siksi olenkin eläkkeellä.

Vierailija
165/236 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 23:09"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 23:01"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 22:52"]

Psykoterapia kuntouttaa ihmisen yllättävän harvoin työkykyiseksi. Ilmeisesti menneiden märehtiminen ei korjaa ihmistä.

[/quote]

Itseasissa olet väärässä. Nimenomaan psykoterapia on elintärkeää monissa sairauksissa. Lääkitys sen sijaan harvoin kuntouttaa. Se voi poistaa oireet, mutta ei oireiden syytä. Kaikilla ei kuitenkaan edes oireta poista. Psykoterapia on ehdottoman tärkeä monissa sairauksissa. omassa sairaudessani se olisi ihan välttämätön, mutta koska ei ole rahaa, niin ei voi mitään.

[/quote]Mitä luulet, jos joutuisit natsimalliselle keskitysleirille, unohtuisiko hetkeksi se käsien peseminen?

[/quote]

Ei unohtuisi. Pakko-oireet eivät häviä pakolla. Itsellä käy niin, että jos en esim altistan jotain pakko-oireitta pois, niin tulee uusia tilalle. Ja vaikka saisikin kaikki fyysiset oireet pois, niin ne korvautuisi pakkoajatuksilla. Ei siis pystyisi tekemään mitään kun aina kun ajattelisi jotain pitäisi se ajatus neutralisoida. On siis ihan harhaluulo, että mt-ongelmat katoavat jos olosuhteet olisivat esim kurjemmat. Ei ne katoa. Monilla pakko-oireisilla on ihan paniikkitilanteissakin pakko-oireet päällä, eivät siis oikean vaaran uhatessa kykene pelastamaan itseään, kun oireet ja ajatukset estävät. Pyydän jatkossa, että tutkit pakko-oireista häiriötä esim kirjoista, netistä yms etkä halventaisi meitä sairaita. Me kärsimme jo muutenkin tarpeeksi.

Vierailija
166/236 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 00:12"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 23:08"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 22:46"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 21:18"]

Ihmettelen aina näissä rahaan liittyvissä keskusteluissa opiskelijat ovat ensimmäisinä haukkumassa muita.

Onko opiskelijat ikinä miettineet sitä, että opiskelu on väliaikainen ratkaisu? Ja mikä ihme siinä opiskelijoilla on väkisin vastakkain asettaa köyhiä?

Itse olen 37 vuotias työkyvyttömyyseläkkeellä oleva, tuloni on kuussa takuueläke + eläkkeensaajan asumistuki ( vielä ). Maksan itse kuluni ja en saa mitään avustusta soskusta tai erityiskorvattavuutta lääkkeistä. Minun tilanteeni tulee olemaan tämä elämäni loppuun saakka. JA nyt kun eläkkeensaajan asumistuki poistuu se on itkettävän kauhea asia... Itsellä lähtee n. 100 euroa pois per kuukausi, joiltain lähtee lähemmäs 200 euroa.

Miksi opiskelijat väkisin aina haluavat huonotuloiset vastaikkain? Ja mikä hätä opiskelijoilla on kun tulevaisuus on auki? Opintolaina on nykyään joku mörkö, mutta jos elämässä menee pieleen niin sen saa anteeksi. Itsekkin sain. 

[/quote]

Meillä muilla ei ole velvollisuutta rahoittaa sinun elämääsi. Vaikka tilanteesi on tietysti kurja, syöt yhteiskunnan kassasta etkä tuo siihen mitään. Yhteiskunnalla ei yksinkertaisesti ole varaa enää sellaiseen. Pysyt hengissä, se riittää.

[/quote]

Miksi me sitten annamme ilmaisen koulutuksen ja maksamme vielä opintotukea ? EI meillä ole siihen varaa.

Ikävä kyllä tein töitä 22 ikävuoteen saakka sitten sairastuin... Ei eläkettä siihen aikaan kertynyt alle 23 vuotiaille.

Ja oletko kuulut siitä miten kansakunnan sivistys mitataan sillä miten kaikista pidetään huolta? Ei ei Suomen talous siihen kaadu jos eläkeläiset saa pitää asumistukensa tai opiskelijat saisivat indeksikorotuksen tai työmarkkinatukea saavat.

[/quote]

Et taida olla ainakaan kansantalouden asiantuntija. "Ei ei Suomen talous siihen kaadu jos eläkeläiset saa pitää asumistukensa tai opiskelijat saisivat indeksikorotuksen tai työmarkkinatukea saavat." Suomen talous on jo pahasti kuralla.

"Ja oletko kuulut siitä miten kansakunnan sivistys mitataan sillä miten kaikista pidetään huolta?" Mikä sitten on kenenkin mielestä huolenpitoa. Minun mielestäni riittää se, että pysyt jotenkin hengissä. Miksi sinulle pitäisi antaa enemmän?

"Miksi me sitten annamme ilmaisen koulutuksen ja maksamme vielä opintotukea ? EI meillä ole siihen varaa." Siksi että koulutus johtaa suurempiin verotuloihin, innovaatioihin yms. Mihin johtaa työkyvyttömyyseläke? Ei mihinkään.

[/quote]

Eli tosissaan olet sitä mieltä, että jos ihminen sairastuu hänen koko loppuelämänsä saa olla kituuttamista ja mitään nautintoja ei saa olla? Pitäisi siis elää henkisesti kuolleena kymmeniä vuosia? Alan ymmärtämään maamme itsemurhalukuja. Olisiko sinusta elämään 20 neliön yksiössä niin että pääsisit ulos sieltä max kerran viikossa? Telkkaria sulla ei olisi (ei varaa), ystäviä jokunen mutta niitä ei ole varaa tavata (pitäisi olla edes se kahvinketin ja kahvipaketti) tms? Tajuatko millaista elämää jotkut joutuvat elämään vuosi toisensa jälkeen?

[/quote]

"Eli tosissaan olet sitä mieltä, että jos ihminen sairastuu hänen koko loppuelämänsä saa olla kituuttamista ja mitään nautintoja ei saa olla? Pitäisi siis elää henkisesti kuolleena kymmeniä vuosia? Alan ymmärtämään maamme itsemurhalukuja." Olen sitä mieltä, että tuollainen vaatiminen on aivan älyttömän itsekästä. Vaaditaan sitä ja tätä, kaikki pitäisi saada vastikkeetta toisilta. Kannattaa hieman miettiä, vaativatko kaikki nautinnot rahaa. Minusta eivät todellakaan. Tosin minua ei ole sillä tavalla hemmoteltu vastikkeettomilla tuilla, joten elämänkatsomuksemme ja nautintokäsityksemme saattavat hieman erota toisistaan. Mietipä yrittäjiä ja heidän perheitään. Heillä ei ole välttämättä yhtään mitään sosiaaliturvaa, vaikka he yrittävät. Heillä on heikompi asema kuin työkyvyttömillä. Itsemurha nyt on oma asiansa ja mielestäni sitä ei pidä sotkea tähän asiaan.

"Olisiko sinusta elämään 20 neliön yksiössä niin että pääsisit ulos sieltä max kerran viikossa?" No todellakin olisi asumaan 20 neliön yksiössä. Olen elänyt elämässäni pätkän n. 20 neliön yksiössä yhdessä toisen henkilön kanssa! Eikä tuottanut ongelmia. Ahdasta tietty oli, mutta siihen sopeuduttiin ihan hyvin. No myönnetään, että ulos kyllä haluaisin useammin kuin kerran viikossa. Mutta en ihan ymmärrä, että kuka sinut telkeää sisälle viikossa kuudeksi päiväksi? Telkeätkö itse itsesi jos et voi kävellä ovesta ulos? Vai tarvitsetko jonkun saattajan pyörätuolia varten tai jotain sellaista? Jos viimeinen, niin todella ikävää, mutta se ei muuta sitä faktaa, että yhteiskunnan rahat eivät riitä.

"Telkkaria sulla ei olisi (ei varaa), ystäviä jokunen mutta niitä ei ole varaa tavata (pitäisi olla edes se kahvinketin ja kahvipaketti) tms?" Noh, silloin kun oli vanha tv-lupasysteemi, niin elin ihan oikeasti vuosia ilman telkkaria (ei ollut varaa mullakaan) eikä tehnyt edes tiukkaa. TV ei ole välttämättömyys minulle. Ystäviä on minullakin jokunen ja toden totta muuten, en joskus aikoinani osallistunut juhliin ja sellaisiin, joista tulisi kauheasti kustannuksia. En juo kahvia. Kahvi ei ole välttämättömyys ja jos vieraat välttämättä haluavat kahvia, niin voit vinkata tuomaan pikakahvia tai pannukahvia tullessaan, jolloin ei tarvita kahvinkeitintä.

"Tajuatko millaista elämää jotkut joutuvat elämään vuosi toisensa jälkeen?" Kyllä, mutta tajuatko sinä, että moni ei-työkyvyttömänä-oleva voi elää aikalailla samalla tavalla?

[/quote]

Etkö sä nyt tajua, että moni psyykkisesti sairas ei pääse kotoaan ulos aina kun haluaa? Esim minä en pääse. Tarkastelu vie niin paljon aikaa ja en aina pääse lähtemään, joten olen teljetty pieneen yksiöön. Luuletko tosissasi että on hienoa elää pienessä ahtaassa asunnossa tehden tunteja pakko-oireita päivässä ja sitten kuunnella vittuilua kusipäiltä kuinka minut on "hemmoteltu sosiaalituilla". Ei ole hemmoteltu ei. Mutta sanopa mitä ilmaisia huveja voi esim pakko-oireisella olla? Leipominen maksaa, kirjaston kirjat on likaisia, herkut maksaa yms. Sä elät jossain ihme kuplassa jossa ei ole mitään todellisia ongelmia. Onneksi olkoon, että elämäsi on ollut niin helppoa ettet ole joutunut näin rankoojen asioiden kanssa olemaan läsnä. Kokeilepa olla siellä virikkeettömässä yksiössä viikko sisällä käymättä kertaakaan ulkona. Pese käsiäsi satoja kertoja päivässä. Tajuatko että on sellaista ahdistusta että kuolema tuntuu houkuttelevalta? Tätä ahdistusta lisää juurikin tuo kiristämispolitiikka sekä kaltaisesi jotka eivät ymmärrä todellisesta elämästä yhtään mitään.

[/quote]

Sulle pitäisi varmaan saada hoitoa joko lääkettä tai sitten lobotomia tms. Eihän tuollaista touhua kestä hullukaan menemättä ihan sekaisin.

[/quote]

Olen saanut psykiatrista hoitoa VUOSIA katsos kun eläkkeellä ei joudu ellei ole käynyt vuosia hoidossa. 7 vuotta psykiatrista hoitoa joista kolme vuotta psykoterapiaa. Lisäksi erilaisia lääkkeitä. Lobotomiaan en suostu, eikä sitä onneksi tehdä enää. Hirveäähän tämä elämä on, siksi olenkin eläkkeellä.

[/quote]

Pakko-oireiseen häiriöön on ilmeisesti käytetty muuten pariakin leikkaushoitoa, tosin muistelen että toisesta on ollut huonoja kokemuksia, toinen kai on koevaiheessa, ts. jokin sähköimpulssihoito.

Vierailija
167/236 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 22:46"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 21:18"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Itse asiassa jos nyt ollaan tarkkoja niin sinullakaan ei ole "todellisia ongelmia", vaan ne kaikki ovat mielikuvituksesi tuotetta.

Vierailija
168/236 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 12:43"]

Vuokrataso on koko Suomessa noussut ja nousemaan päin koko ajan vaikka oikeaa syytä vuokran korottamiselle ei välttämättä ole. Asuminen vaikuttaa joka päiväiseen viihtyvyyteen. Harva haluaa asua asunnossa, jonka rappukäytävässä jatkuvasti haisee hasiksen polttelu tai seutu muutenkin rauhatonta, saati sitten vanhukset, jotka yleensä pelkäävät vähän enemmän. Asuminen on Suomessa erittäin kallista ja asuntorakentamisen sääntely aivan liian tiukkaa. Pienehköjen asuntojen tarjontaa pitäisi lisätä Suomessa huomattavasti.

[/quote]

Onhan vuokrien nousuun ihan selvä syy: asumistuki. Sen takia asuntojen ostaminen on suosituin rikastumisväylä, ja tuotto-odotusten takia vuokrat nousevat. Toinen syy on se, että vanhat jäävät asumaan yksinään isoja asuntoja lasten lennettyä pesästä, eivätkä ota vuokralaisiakaan. Jos ottaisivat, kaikki voittaisivat. Ei olisi niin kova paine pienasuntoihin, jotka ovat suhteessa kalleimpia rakentaa - ja asua.

Ei ole pakko ravata 25 neliössä, jos asuu neljää huonetta ja keittiötä kahden muun kanssa. Jää rahaa syödäkin.

Vierailija
169/236 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakseen voi myös syyttää itseään kun ei ole ollut töissä van kotona liian kauan. Miettikää tarkoin naiset näitä valintojanne.

Vierailija
170/236 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 23:19"]

No tuo nyt ei ole mitään muuta kuin luterilaista työnihannoinnin aivopesun tuotosta. Ehkä sulla sitten on niin hyväpalkkainen työ, että kannattaa ajaa 200km päivässä. Ja kait sä tajuat ettei ne verovähennykset korvaa lähellekkään edes niitä polttoainekuluja. 

Nostan silti hattua, että jaksat käydä ja toivottavasti saat siitä muutakin hyötyä kuin puhtaan omantunnon.

[/quote]

Laskin, että verovähennykset kattaa just ja just polttoainekulut. Ostin tätä työtä varten dieselin, joka vie tossa maantieajossa noin 5 litraa sadalla. Eikä ole ihan pienin auto, koska halusin tukevan auton pitkää ajoa varten. Vanha autohan se on, toivottavasti kestää tän ajan. Ei ollut varaa ostaa uutta tai edes uudehko.

Palkkani on 3200 Euroa brutto eli alle suomalaisten keskipalkan.

Vierailija
171/236 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 22:51"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 20:56"]

Pyrkikää hei ihan oikeasti säästämiseen pahan päivän varalle ja tehkää paljon töitä aina kun vain mahdollista, siitä sitten aina siivu säästöön ja/tai sijoituksiin.

Monen vuoden omavalintainen kotiäitiys, joka ei edistä yhteiskunnan tuottavuutta kotivuosina (lapset VOI viedä päiväkotiin) tai henkinen laiskuus, joka tarkoituksella estää työllistymisen (ei "jaksa" opiskella, tehdä pitkää päivää, ahkeroida, kehittää itseään jatkuvasti jne. - tällaisia valintoja EI enää voi olla!) tarjoaa vain kurjuutta eläkeiässä.

Ei ole olemassa ketään suojelusenkeliä, kenen "velvollisuus" on tukea heikompia tai pienituloisia. Yksin olet ja lopulta omillasi aina, joten ahkeroikaa ihmiset, älkääkä nillittäkö. Ja ottakaa sairauksia varten kattavat yksityisvakuutukset.

Vastuu on oltava aina lähtökohtaisesti yksilöllä, yhteiskunnan tukiverkko on vain tilapäinen vara!  

[/quote]

Yhteiskunnan velvollisuus on tukea heikompiosaisia. Suomessa jokainen kansalainen on oikeutettu sosiaaliturvaan.

[/quote]

Yhteiskunnalla ei ole yhtään mitään velvollisuutta. Kurkkaappa mihinkä muuhun tahansa maahan kuin pohjoismaihin, ja sitten kerrot siitä velvollisuudesta lisää. Ja lopeta toi naurettava "yhteiskunta"-termin viljely ja ala puhua suoraan veronmaksajista, tai vielä paremmin siitä 10% hyvätuloisimmasta ryhmästä, joka elättää koko lopun sakin Suomessa.

Hieno asenne sulla. Ollaan "oikeutettuja" ja "velvollisuudet" on vain "yhteiskunnalla." Velvollisuus sinusta on sinulla itselläsi.

Olis myös mukava kuulla, ketä nämä heikompiosaiset ovat ja kuka heidät määrittelee- näitä heikompiosaisia kun tuntuu olevan Suomi pullollaan. Minun mielessäni heikommat ihmiset ovat vanhukset, vammaiset tai muuten vakavasti sairaat. On jännä juttu, miten Suomessa voit vaivatta heittäytyä syrjäytyneeksi ja masentuneeksi.

Kysymys: onko Joni "heikompiosainen" ja minä vastuussa Jonista?

Olen Jonin kanssa samalla yläasteella. Jonia ei koulu innosta, kalja, fudis ja konsolit kylläkin. Yläasteen jälkeen minä menen lukioon, Joni amikseen turvallisuuslinjalle. Minä panostan opiskeluun ja kirjoitan hyvin, Joni kahlaa amiksen lintsaten ja poltellen pilveä tyttöystävänsä kanssa. Minä jatkan yliopistoon, Joni ei löydä töitä. Joni kokee olonsa masentuneeksi ja hakeutuu lopulta alle 25-vuotiaana sairaseläkkeelle masennuksen takia. Päivät hän kuluttaa polttelemalla pilveä ja surffaamalla netissä, pyöräyttää pullat uuniin parille tytölle, eikä kykene huoltamaan jälkikasvuaan. Minulla ja Jonilla on täysin samanlainen keskiluokkainen ydinperhe, joissa ei ole väkivaltaa, alkoholismia tai välinpitämättömyyttä, vaan rakastavat suht hyvätuloiset vanhemmat.

Kysymys kuuluu, missö vaiheessa Jonista tuli se heikko raukka, josta minä olen vastuussa veroeuroineni? Ja miksi on näin?

Vierailija
172/236 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos itse joudut sen yliopiston käytyäsi työttömäksi kuten nykyään monet joutuvat? Varmaan uliset Jonin tapaa tarvitsevasi tukea koska olet ollut reipas tyttö ja lainkuuliainen kansalainen joka on valmistunut jopa yliopistosta. Mutta et sinä sitä ansaitse sen enempää kuin Jonikaan.

Vierailija
173/236 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juuri se, että miksi pitäisi olla leveää elämää ja minusta työpaikkalounas on jo sellaista "luksusta" josta maksetaan enemmän jotta olisi helpompaa eikä monilla ole siihen varaa.

Vierailija
174/236 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika julmat lapset tuolla naisella on, kun eivät auta äitiä ahdingossa, muutoin kuin joskus hakemalla lapsenvahdiksi. Ovatkohan av-mammoja?
Noin yleisesti ottaen, tähän suuntaan yhteiskuntaa nyt ajetaan ihan tarkoituksella pikkuhiljaa. Kaikki etuudet veistetään siivu kerrallaan pois, paitsi maahanmuuttajien etuuksiin ei kosketa. Suomalaisten on tarkoitus tulla toimeen omillaan ja hyvinvointiyhteiskunta romutetaan.

Vierailija
175/236 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertaatteko oikeasti opiskelijoita ja eläkeläistä. Eläkeläin on voinut tehdä koko elämäsä töitä ja maksanut veroja. Sitten eläkkeelle päästyään kituuttelee pienellä eläkkeellä.

Vierailija
176/236 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ärsyttää taas tämä valittaminen.

Liisa saa toimeentulotukea. Silti puolittaa masennuslääkeensä. Miksi? Toimeentulotuki kattaa kokonaan kaikki julkisen puolen lääkärin määräämät sairauden hoitoon tarkoitetut lääkkeet. Liisa voi pyytää sossusta maksusitoumuksen apteekkiin, jolloin saa lääkkeet ilmaiseksi annoksesta riippumatta.

Itsekin saan toimeentulotukea. Kampaajalla olen viimeksi käynyt 12 vuotta sitten. Liisa ei käy töissä, joten kampaajakäynneistä voi luopua kokonaan. Itse olen luopunut myös lemmikkieläimistä. Valitettavasti lemmikkieläimet ovat turhaa luksusta verrattuna omaan ruokaan ja lääkkeisiin.

Vierailija
177/236 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että kaikillako pitäisi olla superkurjaa, eli jäädä se 284 euroa/kk käteen ja työpaikkalounas on LUKSUSTA? Haloo! Työpaikkalounas ei ole luksusta, vaikkei se olekaan pakollinen meno. Tottakai köyhälle kaikki on kallista, mutta työpaikkalounas on aika kaukana luksuksesta. Pointtini oli se, että tuo 284 euroa/kk on oikeasti todella, todella vähän. 

Mutta kun AV:lla sanoo näin, niin heti on joku mamma huutamassa kuinka "työpaikkalounas on LUKSUSTA"... Ahhahhaaa. Ymmärrätääköhän tallaiset ihmiset, että mitä ne tuloerot käytännössä OIKEASTI ovat tänä päivänä? 

Vierailija
178/236 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 00:50"]

[/quote]

Etkö sä nyt tajua, että moni psyykkisesti sairas ei pääse kotoaan ulos aina kun haluaa? Esim minä en pääse. Tarkastelu vie niin paljon aikaa ja en aina pääse lähtemään, joten olen teljetty pieneen yksiöön. Luuletko tosissasi että on hienoa elää pienessä ahtaassa asunnossa tehden tunteja pakko-oireita päivässä ja sitten kuunnella vittuilua kusipäiltä kuinka minut on "hemmoteltu sosiaalituilla". Ei ole hemmoteltu ei. Mutta sanopa mitä ilmaisia huveja voi esim pakko-oireisella olla? Leipominen maksaa, kirjaston kirjat on likaisia, herkut maksaa yms. Sä elät jossain ihme kuplassa jossa ei ole mitään todellisia ongelmia. Onneksi olkoon, että elämäsi on ollut niin helppoa ettet ole joutunut näin rankoojen asioiden kanssa olemaan läsnä. Kokeilepa olla siellä virikkeettömässä yksiössä viikko sisällä käymättä kertaakaan ulkona. Pese käsiäsi satoja kertoja päivässä. Tajuatko että on sellaista ahdistusta että kuolema tuntuu houkuttelevalta? Tätä ahdistusta lisää juurikin tuo kiristämispolitiikka sekä kaltaisesi jotka eivät ymmärrä todellisesta elämästä yhtään mitään. [/quote]

Itse asiassa jos nyt ollaan tarkkoja niin sinullakaan ei ole "todellisia ongelmia", vaan ne kaikki ovat mielikuvituksesi tuotetta.

[/quote]

Voi huoh sinua. Oliko sinulla myös erikoislääkärin paperit taskussa vai työhuoneesi seinällä? Vai väitätkö ihan vakavissasi, että mielenterveydenhäiriöt/sairaudet eivät ole oikeita sairauksia, kuten esimerkiksi syöpä? Kyllä ne kuule ovat ihan oikeita sairauksia, lukisitko hieman enemmän.

Ja toisekseen mistäs tiedät toisen "todellisista ongelmista" yhtään mitään? Eipä ihme, että porukka vetää itsensä tässä maassa itsensä mielummin naruun tai junan alle, sen sijaan että hakisi apua. No mutta hei, sehän on vain hyvä juttu! Vähemmän elätettäviä loisia! Eiks niin! Harmi vain, ettei sitä eutanasiaa olla täällä vielä ymmärretty laillistaa. Ai mutta hei, vaikka se laillistettaisikin, niin eihän mielenterveyspotilaat sellaista oikeutta ansaitse, kun ei niillä muutenkaan mitään ihmisoikeuksia ole. Nehän on pelkkiä eläimiä niin kuin kaikki vammaisetkin, eikö vain?

Hyi, häpeä nyt edes vähän asennettasi!

Vierailija
179/236 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 11:00"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 00:50"]

[/quote]

Etkö sä nyt tajua, että moni psyykkisesti sairas ei pääse kotoaan ulos aina kun haluaa? Esim minä en pääse. Tarkastelu vie niin paljon aikaa ja en aina pääse lähtemään, joten olen teljetty pieneen yksiöön. Luuletko tosissasi että on hienoa elää pienessä ahtaassa asunnossa tehden tunteja pakko-oireita päivässä ja sitten kuunnella vittuilua kusipäiltä kuinka minut on "hemmoteltu sosiaalituilla". Ei ole hemmoteltu ei. Mutta sanopa mitä ilmaisia huveja voi esim pakko-oireisella olla? Leipominen maksaa, kirjaston kirjat on likaisia, herkut maksaa yms. Sä elät jossain ihme kuplassa jossa ei ole mitään todellisia ongelmia. Onneksi olkoon, että elämäsi on ollut niin helppoa ettet ole joutunut näin rankoojen asioiden kanssa olemaan läsnä. Kokeilepa olla siellä virikkeettömässä yksiössä viikko sisällä käymättä kertaakaan ulkona. Pese käsiäsi satoja kertoja päivässä. Tajuatko että on sellaista ahdistusta että kuolema tuntuu houkuttelevalta? Tätä ahdistusta lisää juurikin tuo kiristämispolitiikka sekä kaltaisesi jotka eivät ymmärrä todellisesta elämästä yhtään mitään. [/quote]

[/quote]

Voi huoh sinua. Oliko sinulla myös erikoislääkärin paperit taskussa vai työhuoneesi seinällä? Vai väitätkö ihan vakavissasi, että mielenterveydenhäiriöt/sairaudet eivät ole oikeita sairauksia, kuten esimerkiksi syöpä? Kyllä ne kuule ovat ihan oikeita sairauksia, lukisitko hieman enemmän.

Ja toisekseen mistäs tiedät toisen "todellisista ongelmista" yhtään mitään? Eipä ihme, että porukka vetää itsensä tässä maassa itsensä mielummin naruun tai junan alle, sen sijaan että hakisi apua. No mutta hei, sehän on vain hyvä juttu! Vähemmän elätettäviä loisia! Eiks niin! Harmi vain, ettei sitä eutanasiaa olla täällä vielä ymmärretty laillistaa. Ai mutta hei, vaikka se laillistettaisikin, niin eihän mielenterveyspotilaat sellaista oikeutta ansaitse, kun ei niillä muutenkaan mitään ihmisoikeuksia ole. Nehän on pelkkiä eläimiä niin kuin kaikki vammaisetkin, eikö vain?

[/quote]

Olen itse asiassa perehtynyt OCD-potilaiden oireisiin ja altistushoitoon. Pointtini oli, että sinun ongelmasi eivät ole todellisia - ne ovat sinun kokemuksesi ja sinun aivokemiallinen vaivasi, ei sellainen universaali todellinen ongelma kuten saasteet tai nälänhätä, etkä sinäkään voi täällä arvioida kenen ongelmat ovat oikeita ja kenen vähäpätöisiä.

Vierailija
180/236 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 11:00"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 00:50"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]
En ole tuo, jolle vastaat. Mutta täytyy sanoa tähän väliin, että olettepa te nuoret mielenterveyseläkeläiset kiukkuista porukkaa! Tämä on tullut ilmi monissa muissakin keskusteluissa. Syytetään, syyllistetään, yritetään kiristää omalla itsemurhalla (LOL), laitetaan sanoja toisten suuhun, uhriudutaan, ei nähdä omaa vastuuta... Ymmärrän, että se mt-ongelma voi vaikuttaa vuorovaikutustaitoihin, mutta yrittäkää nyt edes vähän. Kiitos ja tsemppiä! <3