"Käyttöön jää 284 euroa"
http://m.iltalehti.fi/uutiset/2015082220217533_uu.shtml
Eikö sillä nyt yksi ihminen pärjää? Muuttais halvempaan kämppään jne. Omg kauheeta ku pitää kaupassa laskea riittääkö rahat - no niin pitää monen muunkin, esim opiskelijoiden!
Kommentit (236)
Vanhuksille soisin mielelläni kaiken hyvän mitä vaan he tarvitsevat. En kituuttamista. Kun on koko elämä puurrettu ja uurastettu, niin kyllä ansaitsisi hyvän elämän eikä iänikuista kituuttamista.
Sydäntä vihloo, kun vanhukset tekevät
itsemurhia yksinäisyyden takia tai kituuttavat huonolla ruualla. Eikö todella koko elämänsä Suomea palvellut ansaitse parempaa?
Sen sijaan nää elämäntapatyöttömät lusmut, jotka elelevät kolmioissa ja vaativat saunaa tai muuten en pärjää, ei herätä myssa mitään sääliä tai myötätuntoa. Kuole pois jos et esim. 15 vuoteen ole töitä onnistunut tekemään päivääkään ja heittäydyt yhteiskunnan tukeen.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 22:00"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 21:52"]
Sossun rahoilla pärjää ihan loistavasti jos on tottunut nuukuuteen ja ei käytä juurikaan alkoholia ja tupakkaa. 450e/kk ruokaan ja muihin kuluihin on aivan törkeästi.
[/quote]
Entä sitten kun terveys hajoaa? Mitä sitten? Ei ole sossua siinä auttamassa.
[/quote]
Sossun asiakkaalle korvataan kaikki julkisen puolen terveydenhoitokulut, myös lääkkeet. Jopa yksityisen puolen kuluja joskus harkinnanvaraisesti korvataan.
"Kun on koko elämä puurrettu ja uurastettu, niin kyllä ansaitsisi hyvän elämän eikä iänikuista kituuttamista."
Niin, oliko tällä "Liisalla"? Monta vuotta kotona hyväpalkkaisen miehen rahoilla siipeilemässä ennen kuin sairastui. Sairastumiselle ei (välttämättä) voi mitään, mutta olisihan tuossa varmaan ehtinyt muutaman vuoden töissä käydä välissä....
Ajatellaan näin kuin asiat on. Takuueläke oli ja on tarkoitettu maanviljelijöiden vaimoille siis henkilöille, joille ei ole kertynyt työeläketuloja. No nyt takuueläkettä ollaan nostamassa ja samalla eläkkeensaajan asumistuki lakkaa. No ketkä tästä hyötyvät? Ne Keskusta puolueen suurimmat kannattajat. Naiset siellä kotitilan kyökissä... asumistukea ei ole ennenkään tullut ja ei tule. Takuueläke tulee...
Pohjanmaalla lyödään käsiä yhteen ja kaadutaan hurmoksesta kun Sipilä puhuu.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 21:15"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 20:58"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 20:42"]Itsekin olen nuori
Miksi kannatat eläkeläisille isompaa asumistukea kuin muille?
[/quote]
En ole se jolta kysyt.
Eläkeläisiä kohdeltiin liian kauan epäreilusti, indeksikorotukset ym.
Nyt vihdoin nikkaroitiin takuueläke. Kuulostaa reilulta. Mutta oliko se vain hetken feikki, jos taas napataan as.tukea?
Mitä järkeä edes?
[/quote]
Ei tämä eläkkeensaajan asumistuen korvaaminen tavallisella asumistuella koske valtaosaa eläkeläisistä lainkaan. Leikkaus koskee kalleimmissa vuokra-asunnoissa asuvia.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 18:10"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 18:05"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 17:28"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 17:05"]
Joo ja sillä eläkeläisellä voi olla lapsenlapsia jotka käy paljon kylässä ja tarvitsevat tilaa. Siis kun vertaa opiskelijaan ja asunnon kokoa.
[/quote]
Opiskelijallakin voi olla lapsia... Aika monella on.
[/quote]
Ei kai lapset ihan itsestään putkahda kuitenkaan talousahdingon keskelle :-)
Ja onhan se opiskelukin itse valittu asia...
[/quote]
Ja toki tukiakin saa perheellinen opiskelija enemmän.
[/quote]
Rakas ystävä, perheellinen opiskelija saa yleistä asumistukea ja lapsilisän sekä sen opintorahan 300€. Perheellinenkään opiskelija ei saa sossusta rahaa, vaan hänen pitää ensin ilmoittautua työttömäksi eli lopettaa opiskelut ja siirtyä nostamaan ensisijaista korkeampaa etuutta eli työttömyyspäivärahaa ennen kuin sossu lämpenee hänelle.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 20:07"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 19:17"]
Ihmettelen aina näissä rahaan liittyvissä keskusteluissa opiskelijat ovat ensimmäisinä haukkumassa muita.
Onko opiskelijat ikinä miettineet sitä, että opiskelu on väliaikainen ratkaisu? Ja mikä ihme siinä opiskelijoilla on väkisin vastakkain asettaa köyhiä?
Itse olen 37 vuotias työkyvyttömyyseläkkeellä oleva, tuloni on kuussa takuueläke + eläkkeensaajan asumistuki ( vielä ). Maksan itse kuluni ja en saa mitään avustusta soskusta tai erityiskorvattavuutta lääkkeistä. Minun tilanteeni tulee olemaan tämä elämäni loppuun saakka. JA nyt kun eläkkeensaajan asumistuki poistuu se on itkettävän kauhea asia... Itsellä lähtee n. 100 euroa pois per kuukausi, joiltain lähtee lähemmäs 200 euroa.
Miksi opiskelijat väkisin aina haluavat huonotuloiset vastaikkain? Ja mikä hätä opiskelijoilla on kun tulevaisuus on auki? Opintolaina on nykyään joku mörkö, mutta jos elämässä menee pieleen niin sen saa anteeksi. Itsekkin sain.
[/quote]
Vituttaa kuunnella teidän valitusta, kun ite raataa 8 h päivässä harjoittelussa (= töissä), lisäksi melkein 1 h suuntaansa pyörämatkat. Palkka 470 e/kk (=opintotuki). Lisäksi jos (ei todellakaan itsestäänselvää nykyaikana) joskus saan ihan oikeita töitä, niin nettopalkka ei välttämättä kovin paljon suuremmaksi jää kuin teidän yhteiskunnalta ilmaiseksi saamanne tuet.
Olisitte tyytyväisiä elintasoonne, jonka toiset teille kustantavat. Teidän ei edes tarvitse yhtään mitään tehdä.
[/quote]
Tajuatko ollenkaan miten puhut sairaille ihmisille? Minä haluaisin opiskella, haluaisin valmistua ammattiin ja elää normaalia elämää! Mutta kaikki ei mene kuin elokuvissa. Sairastuin vakavasti ja nyt olen sairauseläkkeellä. Sairaus haittaa arkea jatkuvasti, ei siis ole mitään lepoa ja iloa tämä olotila, kaukana siitä. Ja joudun kituuttaamaan pienellä eläkkeellä elämäni loppuun asti ja samaan aikaan kärsimään sairaudestani.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 20:25"]
Vähän ohis, mutta kirjoitanpa kuitenkin. Asun Aasian maassa, jossa ei ole käytännössä katsoen lainkaan valtion järjestämää sosiaaliturvaa. Olen täällä kovasti pohtinut näitä Suomen työllisyysasioita ja ennen kaikkea mielenterveysonglemia ym. syitä joiden vuoksi jäädään kokonaan pois työelämästä. Olen myös paljon keskustellut aiheesta täällä. Hyvin moni jonka kanssa olen aiheesta täällä puhunut, on jotenkin esittänyt että vaikka olo olisi kurja ja mieli raskas, on kerta kaikkiaan pakko lähteä aamuisin töihin sillä muuta vaihtoehtoa ei ole. Ja poikkeuksetta miltei kaikki paikalliset ovat sitä mieltä että tuo pakko lähteä liikkeelle on myös hyvä ja hoitava elementti. Olen usein sitä mieltä että tämä näkökulma on liian mustavalkoinen, mutta toisaalta jotain perää siinä ehdottomasti mielestäni on. Ei täällä ole mt-ongelmia lainkaan samalla tavalla kuin Suomessa vaikka ihmisillä on uskomattoman karuja kohtaloita. Tämä ei perustu suinkaan pelkkään omaan mutu-tuntumaani vaan aiheesta on olemassa tosi kiinnostavia virallisia tilastoja. Olen keskustellut ihmisten kanssa, joiden koko elämä on ollut yhtä julmuutta toisensa perään ja silti he jaksavat huolehtia perheestään ja toimeentulostaan. Turha varmasti edes sanoa, että vaikka olot ovat paljon Suomea karummat, valituksen määrässä jäädään kauas taakse suomalaisten sosiaaliturvan asiakkaiden valituksesta. Tuntuu, että Suomessa korostetaan aina yksilön oikeuksia ja yhteiskunnan vastuuta hoitaa asiat yksittäisen ihmisen puolesta. En tiedä onko ko. ajatusmalli pidemmän päälle vain haitallinen ja passivoiva.
[/quote]
Ok. Minulla ei ole masentunut olo, olen silti mt-ongelmista eläkkeellä. On katsos paljon muitakin mt-ongemia kuin masennus.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 20:30"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 20:25"]Vähän ohis, mutta kirjoitanpa kuitenkin. Asun Aasian maassa, jossa ei ole käytännössä katsoen lainkaan valtion järjestämää sosiaaliturvaa. Olen täällä kovasti pohtinut näitä Suomen työllisyysasioita ja ennen kaikkea mielenterveysonglemia ym. syitä joiden vuoksi jäädään kokonaan pois työelämästä. Olen myös paljon keskustellut aiheesta täällä. Hyvin moni jonka kanssa olen aiheesta täällä puhunut, on jotenkin esittänyt että vaikka olo olisi kurja ja mieli raskas, on kerta kaikkiaan pakko lähteä aamuisin töihin sillä muuta vaihtoehtoa ei ole. Ja poikkeuksetta miltei kaikki paikalliset ovat sitä mieltä että tuo pakko lähteä liikkeelle on myös hyvä ja hoitava elementti. Olen usein sitä mieltä että tämä näkökulma on liian mustavalkoinen, mutta toisaalta jotain perää siinä ehdottomasti mielestäni on. Ei täällä ole mt-ongelmia lainkaan samalla tavalla kuin Suomessa vaikka ihmisillä on uskomattoman karuja kohtaloita. Tämä ei perustu suinkaan pelkkään omaan mutu-tuntumaani vaan aiheesta on olemassa tosi kiinnostavia virallisia tilastoja. Olen keskustellut ihmisten kanssa, joiden koko elämä on ollut yhtä julmuutta toisensa perään ja silti he jaksavat huolehtia perheestään ja toimeentulostaan. Turha varmasti edes sanoa, että vaikka olot ovat paljon Suomea karummat, valituksen määrässä jäädään kauas taakse suomalaisten sosiaaliturvan asiakkaiden valituksesta. Tuntuu, että Suomessa korostetaan aina yksilön oikeuksia ja yhteiskunnan vastuuta hoitaa asiat yksittäisen ihmisen puolesta. En tiedä onko ko. ajatusmalli pidemmän päälle vain haitallinen ja passivoiva. [/quote] Tunnen muutaman nuoren eläkeläisen täällä Suomessa. Olen juurikin monesti ajatellut, ett niinköhän jäisivät koteihinsa kuolemaan nälkään, jos tuet loppuisivat. Uskon, että eivät jäisi. Mutta silloin toki pitäisi olla myös töitä tarjolla.
[/quote]
Jos on sellainen sairaus ettei kertakaikkiaan pääse ovesta ulos? Esim pakko-oireinen? Kyllä minä pakko-oireisena olen mielumin ilman ruokaa kuin kosken johonkin saastaiseen. En pysty käymään aina edes kaupassa.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 20:30"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 20:25"]Vähän ohis, mutta kirjoitanpa kuitenkin. Asun Aasian maassa, jossa ei ole käytännössä katsoen lainkaan valtion järjestämää sosiaaliturvaa. Olen täällä kovasti pohtinut näitä Suomen työllisyysasioita ja ennen kaikkea mielenterveysonglemia ym. syitä joiden vuoksi jäädään kokonaan pois työelämästä. Olen myös paljon keskustellut aiheesta täällä. Hyvin moni jonka kanssa olen aiheesta täällä puhunut, on jotenkin esittänyt että vaikka olo olisi kurja ja mieli raskas, on kerta kaikkiaan pakko lähteä aamuisin töihin sillä muuta vaihtoehtoa ei ole. Ja poikkeuksetta miltei kaikki paikalliset ovat sitä mieltä että tuo pakko lähteä liikkeelle on myös hyvä ja hoitava elementti. Olen usein sitä mieltä että tämä näkökulma on liian mustavalkoinen, mutta toisaalta jotain perää siinä ehdottomasti mielestäni on. Ei täällä ole mt-ongelmia lainkaan samalla tavalla kuin Suomessa vaikka ihmisillä on uskomattoman karuja kohtaloita. Tämä ei perustu suinkaan pelkkään omaan mutu-tuntumaani vaan aiheesta on olemassa tosi kiinnostavia virallisia tilastoja. Olen keskustellut ihmisten kanssa, joiden koko elämä on ollut yhtä julmuutta toisensa perään ja silti he jaksavat huolehtia perheestään ja toimeentulostaan. Turha varmasti edes sanoa, että vaikka olot ovat paljon Suomea karummat, valituksen määrässä jäädään kauas taakse suomalaisten sosiaaliturvan asiakkaiden valituksesta. Tuntuu, että Suomessa korostetaan aina yksilön oikeuksia ja yhteiskunnan vastuuta hoitaa asiat yksittäisen ihmisen puolesta. En tiedä onko ko. ajatusmalli pidemmän päälle vain haitallinen ja passivoiva. [/quote] Tunnen muutaman nuoren eläkeläisen täällä Suomessa. Olen juurikin monesti ajatellut, ett niinköhän jäisivät koteihinsa kuolemaan nälkään, jos tuet loppuisivat. Uskon, että eivät jäisi. Mutta silloin toki pitäisi olla myös töitä tarjolla.
[/quote]
Mä tunnen sua useamman. Tunnen lukuisia mt-ongelmaisia jotka ovat eläkkeellä. Kukaan ei eläkkeellä ole turhan takia, päinvastoin, hankaliakin tapauksia yritetään vuosia kuntouttaa. Mutta ei sille voi mitään, kun sairaus vie voiton, eikä yhteiskunnalla ole varaa kuntouttaa tarpeeksi. Esim psykoterapiaa ei saa tarpeeksi, eikä se siltikää kaikkia auta.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 22:16"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 18:10"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 18:05"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 17:28"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 17:05"] Joo ja sillä eläkeläisellä voi olla lapsenlapsia jotka käy paljon kylässä ja tarvitsevat tilaa. Siis kun vertaa opiskelijaan ja asunnon kokoa. [/quote]
Opiskelijallakin voi olla lapsia... Aika monella on. [/quote] Ei kai lapset ihan itsestään putkahda kuitenkaan talousahdingon keskelle :-) Ja onhan se opiskelukin itse valittu asia... [/quote] Ja toki tukiakin saa perheellinen opiskelija enemmän. [/quote] Rakas ystävä, perheellinen opiskelija saa yleistä asumistukea ja lapsilisän sekä sen opintorahan 300€. Perheellinenkään opiskelija ei saa sossusta rahaa, vaan hänen pitää ensin ilmoittautua työttömäksi eli lopettaa opiskelut ja siirtyä nostamaan ensisijaista korkeampaa etuutta eli työttömyyspäivärahaa ennen kuin sossu lämpenee hänelle.
[/quote]Olen perheellinen opiskelija ja olen kyllä saanut sossusta rahaa. Ei ole tarvinnut lopettaa loppusuoralla olevia opintoja kesken. Tosin en saanut harkinnanvaraista gradun edellyttämään matkustamiseen, joten se piti kustantaa perusosasta ja olla nälässä muutama päivä/kk.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 20:56"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 19:47"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 19:30"]
Ihmettelen aina näissä rahaan liittyvissä keskusteluissa opiskelijat ovat ensimmäisinä haukkumassa muita.
Onko opiskelijat ikinä miettineet sitä, että opiskelu on väliaikainen ratkaisu? Ja mikä ihme siinä opiskelijoilla on väkisin vastakkain asettaa köyhiä?
Itse olen 37 vuotias työkyvyttömyyseläkkeellä oleva, tuloni on kuussa takuueläke + eläkkeensaajan asumistuki ( vielä ). Maksan itse kuluni ja en saa mitään avustusta soskusta tai erityiskorvattavuutta lääkkeistä. Minun tilanteeni tulee olemaan tämä elämäni loppuun saakka. JA nyt kun eläkkeensaajan asumistuki poistuu se on itkettävän kauhea asia... Itsellä lähtee n. 100 euroa pois per kuukausi, joiltain lähtee lähemmäs 200 euroa.
Miksi opiskelijat väkisin aina haluavat huonotuloiset vastaikkain? Ja mikä hätä opiskelijoilla on kun tulevaisuus on auki? Opintolaina on nykyään joku mörkö, mutta jos elämässä menee pieleen niin sen saa anteeksi. Itsekkin sain.
[/quote]
Miksi olet työkyvytön? Etkä todella voisi tehdä mitään työtä? Ainakin kirjoittamaanhan kykenet, ehkäpä puhumaankin? Myynnin puolella on rutkasti paikkoja auki, suosittelen laittamaan hakemuksia. :)
[/quote]
Myyntityö sopii sellaiselle, jolla on loismadon selkäranka.
[/quote]
Ei, vaan "työkyvyttömyys" sopii sellaiselle.
[/quote]
tuli taas tosi paha mieli. :( Kaikkeni olen tehnyt jotta voisin parantua. Olen käynyt terapiassa, osallistunut vertaistukiryhmiin, käyttänyt lääkkeitä, mutta sairaus on niin hankala etten ole saanut sitä voitettua. Teen pakko-oireita tunteja joka päivä. Aina en pääse ovesta ulos, elämä on pelkkää pesemistä ja tarkastelua. Olen tehnyt jo nuoresta pitäen kesätöitä, opiskellutkin, pääsin yliopistoonkin, mutta se on mennyttä aikaa se. Enää on vain sairaus ja muiden halveksunta.
Tuolla rahalla pitäisi elää? Elämä on muutakin kuin aletuotteiden etsimistä. Joskus varmasti haluaisi käydä kotipaikkakuntansa ulkopuolella, mutta sekin pitää budjetoida ja loppuviimeksi rahaa ei ole tarpeeksi edes Onnibussilla kulkemiseen... Ajatelkaa ihmiset mitä kirjoitatte. Ei normaalille työssäkäyvälle ihmiselle jää VAIN alle 300 euroa laskujen jälkeen. Ei ainakaan nuoruudessani meidän perheessämme, jossa isä kasvatti yksin kaksi tyttöä, omakotitalossa maaseudulla. Tulot eivät ylittäneet koskaan 3000 euroa.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 20:51"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 19:42"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 19:30"]
[/quote]
Miksi olet työkyvytön? Etkä todella voisi tehdä mitään työtä? Ainakin kirjoittamaanhan kykenet, ehkäpä puhumaankin? Myynnin puolella on rutkasti paikkoja auki, suosittelen laittamaan hakemuksia. :)
[/quote]
Tajuatko että maassa on iso osa mt-sairaita, jotka eivät yksinkertaisesti pääse ulos asunnostaan? Esim paniikkihäiriö, pakko-oireet yms...
[/quote]
Oma valinta. Tiedän hyvinkin läheltä seuraanneena, että toiset tuolla tavalla ongelmaiset käyvät töissä, toiset valitsevat helpomman tien luovuttaen, eli työkyvyttömyyden. Töitä on monenlaisia.
[/quote]
Tajuatko, että psyykkisiä sairauksiakin on eriasteisia? Minä olen pakko-oireisena käynyt töissä ja opiskellut. Sinnittelin joka päivä. Lopulta kaikki romahti. Oireet häiritsivät töissäkin niin paljon, tauolla ei meinnanut ehtiä käymään vessassa kun mikään vessa ei ollut tarpeeksi siisti. Lopulta oireilu meni niin pahaksi, että en aina päässyt ruokakauppaan. Olin myöhässä töistä. Edelleen on todella rajut oireet. Töitä en kykene tekemään vaikka silloin sairauden alussa kykeninkin. Ei kaikilla nämä psyykkiset sairaudet mene yhtä pahoiksi kuin esim minulla. Eikä lievistä pakko-oireista edes pääse eläkkeellä. Kun joku on päässyt pakko-oireiden takia eläkkeellä, on kyse silloin tilasta jossa luultavasti menee TUNTEJA pakko-oireita tehden. Itsellä esim aamutoimet kestää 3-4 tuntia ja iltatoimet 2-3 tuntia. Eli lähes KOLMANNES menee pelkkiin aamu ja iltatoimiin. mietipä sitä. Ja ala arvostamaan terveyttäsi.
Elämä on aika monelle pienituloiselle nykyään aletuotteiden etsimistä. 10e/h ei ole edes pienimmästä päästä tuntipalkkana tässä "palveluyhteiskunnassa" ja siitä jää käteen joku 1200-1300e/kk tms. Pääkaupunkiseudulla vuokraan menee helposti yksinasuvalla joku 600e/kk vähintään ja työmatkakuluihin ja muuhun tietenkin jonkin verran. Ei siinä jää yhtään enempää kuin sohvalla makaavalla.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 22:13"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 21:15"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 20:58"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 20:42"]Itsekin olen nuori Miksi kannatat eläkeläisille isompaa asumistukea kuin muille? [/quote] En ole se jolta kysyt. Eläkeläisiä kohdeltiin liian kauan epäreilusti, indeksikorotukset ym. Nyt vihdoin nikkaroitiin takuueläke. Kuulostaa reilulta. Mutta oliko se vain hetken feikki, jos taas napataan as.tukea? Mitä järkeä edes? [/quote] Ei tämä eläkkeensaajan asumistuen korvaaminen tavallisella asumistuella koske valtaosaa eläkeläisistä lainkaan. Leikkaus koskee kalleimmissa vuokra-asunnoissa asuvia.
[/quote]
Mikä on kallis? Itse asun 470 euroa kuukaudessa maksavassa vuokra-asunnossa. Tuloni tippuvat n. 50 euroa. Ystäväni joka asuu 540 euroa maksavassa asunnossa menettää n. 100 euroa. Mistä niitä halpoja asuntoja saa? Kerro?
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 22:04"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 22:00"][quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 21:52"] Sossun rahoilla pärjää ihan loistavasti jos on tottunut nuukuuteen ja ei käytä juurikaan alkoholia ja tupakkaa. 450e/kk ruokaan ja muihin kuluihin on aivan törkeästi. [/quote] Entä sitten kun terveys hajoaa? Mitä sitten? Ei ole sossua siinä auttamassa. [/quote] Sossun asiakkaalle korvataan kaikki julkisen puolen terveydenhoitokulut, myös lääkkeet. Jopa yksityisen puolen kuluja joskus harkinnanvaraisesti korvataan.
[/quote]
Höpö höpö. Niin pitäisi mennä mutta kun ei mene niin. Ihmiset, jotka eivät ole ikinä olleet sosiaalitoimiston asiakkaina kuvittelevat. Sitten kun itse tippuu sinne huomaa, ettei asiat ole niin selviä.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 21:18"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 19:46"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 19:40"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 19:33"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 19:27"]
[/quote]
Meillä muilla ei ole velvollisuutta rahoittaa sinun elämääsi. Vaikka tilanteesi on tietysti kurja, syöt yhteiskunnan kassasta etkä tuo siihen mitään. Yhteiskunnalla ei yksinkertaisesti ole varaa enää sellaiseen. Pysyt hengissä, se riittää.
[/quote]
Miksi me sitten annamme ilmaisen koulutuksen ja maksamme vielä opintotukea ? EI meillä ole siihen varaa.
Ikävä kyllä tein töitä 22 ikävuoteen saakka sitten sairastuin... Ei eläkettä siihen aikaan kertynyt alle 23 vuotiaille.
Ja oletko kuulut siitä miten kansakunnan sivistys mitataan sillä miten kaikista pidetään huolta? Ei ei Suomen talous siihen kaadu jos eläkeläiset saa pitää asumistukensa tai opiskelijat saisivat indeksikorotuksen tai työmarkkinatukea saavat.
[/quote]
Et taida olla ainakaan kansantalouden asiantuntija. "Ei ei Suomen talous siihen kaadu jos eläkeläiset saa pitää asumistukensa tai opiskelijat saisivat indeksikorotuksen tai työmarkkinatukea saavat." Suomen talous on jo pahasti kuralla.
"Ja oletko kuulut siitä miten kansakunnan sivistys mitataan sillä miten kaikista pidetään huolta?" Mikä sitten on kenenkin mielestä huolenpitoa. Minun mielestäni riittää se, että pysyt jotenkin hengissä. Miksi sinulle pitäisi antaa enemmän?
"Miksi me sitten annamme ilmaisen koulutuksen ja maksamme vielä opintotukea ? EI meillä ole siihen varaa." Siksi että koulutus johtaa suurempiin verotuloihin, innovaatioihin yms. Mihin johtaa työkyvyttömyyseläke? Ei mihinkään.
[/quote]
Eli tosissaan olet sitä mieltä, että jos ihminen sairastuu hänen koko loppuelämänsä saa olla kituuttamista ja mitään nautintoja ei saa olla? Pitäisi siis elää henkisesti kuolleena kymmeniä vuosia? Alan ymmärtämään maamme itsemurhalukuja. Olisiko sinusta elämään 20 neliön yksiössä niin että pääsisit ulos sieltä max kerran viikossa? Telkkaria sulla ei olisi (ei varaa), ystäviä jokunen mutta niitä ei ole varaa tavata (pitäisi olla edes se kahvinketin ja kahvipaketti) tms? Tajuatko millaista elämää jotkut joutuvat elämään vuosi toisensa jälkeen?
[/quote]
"Eli tosissaan olet sitä mieltä, että jos ihminen sairastuu hänen koko loppuelämänsä saa olla kituuttamista ja mitään nautintoja ei saa olla? Pitäisi siis elää henkisesti kuolleena kymmeniä vuosia? Alan ymmärtämään maamme itsemurhalukuja." Olen sitä mieltä, että tuollainen vaatiminen on aivan älyttömän itsekästä. Vaaditaan sitä ja tätä, kaikki pitäisi saada vastikkeetta toisilta. Kannattaa hieman miettiä, vaativatko kaikki nautinnot rahaa. Minusta eivät todellakaan. Tosin minua ei ole sillä tavalla hemmoteltu vastikkeettomilla tuilla, joten elämänkatsomuksemme ja nautintokäsityksemme saattavat hieman erota toisistaan. Mietipä yrittäjiä ja heidän perheitään. Heillä ei ole välttämättä yhtään mitään sosiaaliturvaa, vaikka he yrittävät. Heillä on heikompi asema kuin työkyvyttömillä. Itsemurha nyt on oma asiansa ja mielestäni sitä ei pidä sotkea tähän asiaan.
"Olisiko sinusta elämään 20 neliön yksiössä niin että pääsisit ulos sieltä max kerran viikossa?" No todellakin olisi asumaan 20 neliön yksiössä. Olen elänyt elämässäni pätkän n. 20 neliön yksiössä yhdessä toisen henkilön kanssa! Eikä tuottanut ongelmia. Ahdasta tietty oli, mutta siihen sopeuduttiin ihan hyvin. No myönnetään, että ulos kyllä haluaisin useammin kuin kerran viikossa. Mutta en ihan ymmärrä, että kuka sinut telkeää sisälle viikossa kuudeksi päiväksi? Telkeätkö itse itsesi jos et voi kävellä ovesta ulos? Vai tarvitsetko jonkun saattajan pyörätuolia varten tai jotain sellaista? Jos viimeinen, niin todella ikävää, mutta se ei muuta sitä faktaa, että yhteiskunnan rahat eivät riitä.
"Telkkaria sulla ei olisi (ei varaa), ystäviä jokunen mutta niitä ei ole varaa tavata (pitäisi olla edes se kahvinketin ja kahvipaketti) tms?" Noh, silloin kun oli vanha tv-lupasysteemi, niin elin ihan oikeasti vuosia ilman telkkaria (ei ollut varaa mullakaan) eikä tehnyt edes tiukkaa. TV ei ole välttämättömyys minulle. Ystäviä on minullakin jokunen ja toden totta muuten, en joskus aikoinani osallistunut juhliin ja sellaisiin, joista tulisi kauheasti kustannuksia. En juo kahvia. Kahvi ei ole välttämättömyys ja jos vieraat välttämättä haluavat kahvia, niin voit vinkata tuomaan pikakahvia tai pannukahvia tullessaan, jolloin ei tarvita kahvinkeitintä.
"Tajuatko millaista elämää jotkut joutuvat elämään vuosi toisensa jälkeen?" Kyllä, mutta tajuatko sinä, että moni ei-työkyvyttömänä-oleva voi elää aikalailla samalla tavalla?
[/quote]
Etkö sä nyt tajua, että moni psyykkisesti sairas ei pääse kotoaan ulos aina kun haluaa? Esim minä en pääse. Tarkastelu vie niin paljon aikaa ja en aina pääse lähtemään, joten olen teljetty pieneen yksiöön. Luuletko tosissasi että on hienoa elää pienessä ahtaassa asunnossa tehden tunteja pakko-oireita päivässä ja sitten kuunnella vittuilua kusipäiltä kuinka minut on "hemmoteltu sosiaalituilla". Ei ole hemmoteltu ei. Mutta sanopa mitä ilmaisia huveja voi esim pakko-oireisella olla? Leipominen maksaa, kirjaston kirjat on likaisia, herkut maksaa yms. Sä elät jossain ihme kuplassa jossa ei ole mitään todellisia ongelmia. Onneksi olkoon, että elämäsi on ollut niin helppoa ettet ole joutunut näin rankoojen asioiden kanssa olemaan läsnä. Kokeilepa olla siellä virikkeettömässä yksiössä viikko sisällä käymättä kertaakaan ulkona. Pese käsiäsi satoja kertoja päivässä. Tajuatko että on sellaista ahdistusta että kuolema tuntuu houkuttelevalta? Tätä ahdistusta lisää juurikin tuo kiristämispolitiikka sekä kaltaisesi jotka eivät ymmärrä todellisesta elämästä yhtään mitään.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 21:18"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 19:46"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 19:40"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 19:33"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 19:27"]
[/quote]
Meillä muilla ei ole velvollisuutta rahoittaa sinun elämääsi. Vaikka tilanteesi on tietysti kurja, syöt yhteiskunnan kassasta etkä tuo siihen mitään. Yhteiskunnalla ei yksinkertaisesti ole varaa enää sellaiseen. Pysyt hengissä, se riittää.
[/quote]
Miksi me sitten annamme ilmaisen koulutuksen ja maksamme vielä opintotukea ? EI meillä ole siihen varaa.
Ikävä kyllä tein töitä 22 ikävuoteen saakka sitten sairastuin... Ei eläkettä siihen aikaan kertynyt alle 23 vuotiaille.
Ja oletko kuulut siitä miten kansakunnan sivistys mitataan sillä miten kaikista pidetään huolta? Ei ei Suomen talous siihen kaadu jos eläkeläiset saa pitää asumistukensa tai opiskelijat saisivat indeksikorotuksen tai työmarkkinatukea saavat.
[/quote]
Et taida olla ainakaan kansantalouden asiantuntija. "Ei ei Suomen talous siihen kaadu jos eläkeläiset saa pitää asumistukensa tai opiskelijat saisivat indeksikorotuksen tai työmarkkinatukea saavat." Suomen talous on jo pahasti kuralla.
"Ja oletko kuulut siitä miten kansakunnan sivistys mitataan sillä miten kaikista pidetään huolta?" Mikä sitten on kenenkin mielestä huolenpitoa. Minun mielestäni riittää se, että pysyt jotenkin hengissä. Miksi sinulle pitäisi antaa enemmän?
"Miksi me sitten annamme ilmaisen koulutuksen ja maksamme vielä opintotukea ? EI meillä ole siihen varaa." Siksi että koulutus johtaa suurempiin verotuloihin, innovaatioihin yms. Mihin johtaa työkyvyttömyyseläke? Ei mihinkään.
[/quote]
Eli tosissaan olet sitä mieltä, että jos ihminen sairastuu hänen koko loppuelämänsä saa olla kituuttamista ja mitään nautintoja ei saa olla? Pitäisi siis elää henkisesti kuolleena kymmeniä vuosia? Alan ymmärtämään maamme itsemurhalukuja. Olisiko sinusta elämään 20 neliön yksiössä niin että pääsisit ulos sieltä max kerran viikossa? Telkkaria sulla ei olisi (ei varaa), ystäviä jokunen mutta niitä ei ole varaa tavata (pitäisi olla edes se kahvinketin ja kahvipaketti) tms? Tajuatko millaista elämää jotkut joutuvat elämään vuosi toisensa jälkeen?
[/quote]
"Eli tosissaan olet sitä mieltä, että jos ihminen sairastuu hänen koko loppuelämänsä saa olla kituuttamista ja mitään nautintoja ei saa olla? Pitäisi siis elää henkisesti kuolleena kymmeniä vuosia? Alan ymmärtämään maamme itsemurhalukuja." Olen sitä mieltä, että tuollainen vaatiminen on aivan älyttömän itsekästä. Vaaditaan sitä ja tätä, kaikki pitäisi saada vastikkeetta toisilta. Kannattaa hieman miettiä, vaativatko kaikki nautinnot rahaa. Minusta eivät todellakaan. Tosin minua ei ole sillä tavalla hemmoteltu vastikkeettomilla tuilla, joten elämänkatsomuksemme ja nautintokäsityksemme saattavat hieman erota toisistaan. Mietipä yrittäjiä ja heidän perheitään. Heillä ei ole välttämättä yhtään mitään sosiaaliturvaa, vaikka he yrittävät. Heillä on heikompi asema kuin työkyvyttömillä. Itsemurha nyt on oma asiansa ja mielestäni sitä ei pidä sotkea tähän asiaan.
"Olisiko sinusta elämään 20 neliön yksiössä niin että pääsisit ulos sieltä max kerran viikossa?" No todellakin olisi asumaan 20 neliön yksiössä. Olen elänyt elämässäni pätkän n. 20 neliön yksiössä yhdessä toisen henkilön kanssa! Eikä tuottanut ongelmia. Ahdasta tietty oli, mutta siihen sopeuduttiin ihan hyvin. No myönnetään, että ulos kyllä haluaisin useammin kuin kerran viikossa. Mutta en ihan ymmärrä, että kuka sinut telkeää sisälle viikossa kuudeksi päiväksi? Telkeätkö itse itsesi jos et voi kävellä ovesta ulos? Vai tarvitsetko jonkun saattajan pyörätuolia varten tai jotain sellaista? Jos viimeinen, niin todella ikävää, mutta se ei muuta sitä faktaa, että yhteiskunnan rahat eivät riitä.
"Telkkaria sulla ei olisi (ei varaa), ystäviä jokunen mutta niitä ei ole varaa tavata (pitäisi olla edes se kahvinketin ja kahvipaketti) tms?" Noh, silloin kun oli vanha tv-lupasysteemi, niin elin ihan oikeasti vuosia ilman telkkaria (ei ollut varaa mullakaan) eikä tehnyt edes tiukkaa. TV ei ole välttämättömyys minulle. Ystäviä on minullakin jokunen ja toden totta muuten, en joskus aikoinani osallistunut juhliin ja sellaisiin, joista tulisi kauheasti kustannuksia. En juo kahvia. Kahvi ei ole välttämättömyys ja jos vieraat välttämättä haluavat kahvia, niin voit vinkata tuomaan pikakahvia tai pannukahvia tullessaan, jolloin ei tarvita kahvinkeitintä.
"Tajuatko millaista elämää jotkut joutuvat elämään vuosi toisensa jälkeen?" Kyllä, mutta tajuatko sinä, että moni ei-työkyvyttömänä-oleva voi elää aikalailla samalla tavalla?
[/quote]
Voi toki elää yhtä köyhästi, mutta ei joudu köyhyyden kanssa kärsimään myös sairaudesta joka kaventaa elämää.
Miten niin ei ole?