AMK yhteishaku kevät 2022
Yheishaku on alkanut tänään 16.3. Ja päättyy 30.3.
Mihin hakeuduitte? Ensikertalainen vai ei-ensikertalainen? Onko todistusvalinta kohdallasi mahdollinen, lukio vai amispohja?
Ja viimeisimpänä, jännittääkö?
Kommentit (182)
Hyvinhän täällä joillain on mennyt. Vaikka olikin tavallista vaikeammat kokeet.
Vierailija kirjoitti:
Hyvinhän täällä joillain on mennyt. Vaikka olikin tavallista vaikeammat kokeet.
Mua kyl harmitti miten helppo oli matikan osio kun tuskin noin helpoil tehtävillä paljoa eroa tulee. Kielet oli mun mielestä tosi vaikeita enkä uskaltanut moneenkaan kysymykseen vastata. Ei oo toiveet kovin korkealla.
Mulla on koe huomenna iltapäivällä, enkä tiedä miksen luota itseeni😅 varmaan kun olen ei-ensikertalainen, joten kokeesta tulisi napata hyvät pisteet jotta pääsisin opiskelemaan. Valmennuskurssia kevään aikana tehnyt ja tänään vielä kertailen. Harkitsen kyllä vakavasti polkuopintoihin hakeutumista.
Mutta yritän ajatella että parhaani olen tehnyt, olen valmistautunut kokeeseen sen sitä töistäni ja perheeltä ehdin. Se joko riittää tai ei.
Jännittää! Täällä kirjoittelee restonomitutkintoon tähtäävä. Aloitin 8. sijalta ja tänään kun katsoin Opintopolkua huomasin olevani 3. sijalla. Haluaisin niin kovasti sisään kouluun. Mitä luulette, pääsenköhän suorittamaan restonomitutkintoa?
Vierailija kirjoitti:
Jännittää! Täällä kirjoittelee restonomitutkintoon tähtäävä. Aloitin 8. sijalta ja tänään kun katsoin Opintopolkua huomasin olevani 3. sijalla. Haluaisin niin kovasti sisään kouluun. Mitä luulette, pääsenköhän suorittamaan restonomitutkintoa?
Aivan varmasti pääset!
Vierailija kirjoitti:
Vipunen toimii taas. Restonomiksi on tällä hetkellä valittuna 441 opiskelijaa, joista vain 165 on ensisijaisessa toiveessaan. Eli paikat voivat liikkua vielä paljonkin!
Mistä näet tämän? Voitko laittaa linkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vipunen toimii taas. Restonomiksi on tällä hetkellä valittuna 441 opiskelijaa, joista vain 165 on ensisijaisessa toiveessaan. Eli paikat voivat liikkua vielä paljonkin!
Mistä näet tämän, voitko laittaa linkin?
Vipunen
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Toimii tietokoneella.
Vierailija kirjoitti:
Vipunen
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…Toimii tietokoneella.
Miten voi olla esimerkiksi aloituspaikat 35 ja paikan saaneet 39?
Mihinköhän hakukohteisiin ihmiset hakevat joilla restonomitutkinto on yksi hakuvaihtoehto muttei ensisijainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vipunen
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…Toimii tietokoneella.
Miten voi olla esimerkiksi aloituspaikat 35 ja paikan saaneet 39?
Aloituspaikat ovat joissakin koulutuksissa vähän viitteellisiä ja on otettu kaikki tasapisteissä olevat. Lukuja on myös yksilönsuojan vuoksi pyöristetty.
Vierailija kirjoitti:
Mihinköhän hakukohteisiin ihmiset hakevat joilla restonomitutkinto on yksi hakuvaihtoehto muttei ensisijainen?
Toiseen kaupunkiin samaan koulutukseen, sairaanhoitajaksi, sosionomiksi, tradenomiksi jne.
oon nyt 8. sijallla centria amk Mitä luulette pääsenkö siihen?
Mä hain ekaa kertaa ikinä korkeakouluun. Valmistuin vuosi sitten amiksesta ja vannoin että en enää koskaan opiskele. Nopeasti alkoi kuitenkin mieli kääntymään. Hain vaan yhteen kouluun koska ei muut alat kiinnosta mua (hortonomi). Tänään oli pääsykoe enkä kyllä usko että pääsen vaikka olenkin ensikertalainen. Ensi talvena ostan jonkun valmennuksen ja harjottelen sitten paljon.
Vierailija kirjoitti:
Mä hain ekaa kertaa ikinä korkeakouluun. Valmistuin vuosi sitten amiksesta ja vannoin että en enää koskaan opiskele. Nopeasti alkoi kuitenkin mieli kääntymään. Hain vaan yhteen kouluun koska ei muut alat kiinnosta mua (hortonomi). Tänään oli pääsykoe enkä kyllä usko että pääsen vaikka olenkin ensikertalainen. Ensi talvena ostan jonkun valmennuksen ja harjottelen sitten paljon.
Aloita polkuopinnoissa jo syksyllä! 👍
Ensi keväänä pääset ilman pääsykoetta sisään.
AMK-valintakoe on amispohjalta melkoisen vaikea. Monella ei matikka ole timanttisesti hallussa ja enkku on aivan liian haastavaa tekstiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AMK-valintakoe on amispohjalta melkoisen vaikea. Monella ei matikka ole timanttisesti hallussa ja enkku on aivan liian haastavaa tekstiä.
Nyt on kyllä puutaheinää kirjoitettu.
Polkuopinnot eivät takaa automaattista opiskelupaikkaa. Näin kannattaa hakea sekä yhteis- ja erillishaussa. Eli koe voi olla _mahdollisesti_ edessä.
Valintakokeessa pärjää ihan amispohjallakin, riippuen tietenkin mille linjalle haet. Perusmatematiikkaa siinä lähinnä kysytään, ja ne asiat opetetaan jo peruskoulussa. Mitä englantiin tulee, olen myös monelta lukion käyneeltä kuullut että englanti yllätti vaikeudellaan.
Typerää vastakkainasettelua taas, että amislaiset eivät pärjäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Polkuopinnot eivät takaa automaattista opiskelupaikkaa. Näin kannattaa hakea sekä yhteis- ja erillishaussa. Eli koe voi olla _mahdollisesti_ edessä.
Valintakokeessa pärjää ihan amispohjallakin, riippuen tietenkin mille linjalle haet. Perusmatematiikkaa siinä lähinnä kysytään, ja ne asiat opetetaan jo peruskoulussa. Mitä englantiin tulee, olen myös monelta lukion käyneeltä kuullut että englanti yllätti vaikeudellaan.Typerää vastakkainasettelua taas, että amislaiset eivät pärjäisi.
Tekstissä ei sanottu, että amislaiset eivät pärjäisi. Siinä vain todettiin, että koe on amistaustalla haastavampi.
Se on myös suoraan tilastoista nähtävissä, että AMKissa opiskelee enemmän lukio- kuin amistaustaisia. Sillä lukiotaustalla sinne on helpompi päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote
=Vierailija]Mä hain ekaa kertaa ikinä korkeakouluun. Valmistuin vuosi sitten amiksesta ja vannoin että en enää koskaan opiskele. Nopeasti alkoi kuitenkin mieli kääntymään. Hain vaan yhteen kouluun koska ei muut alat kiinnosta mua (hortonomi). Tänään oli pääsykoe enkä kyllä usko että pääsen vaikka olenkin ensikertalainen. Ensi talvena ostan jonkun valmennuksen ja harjottelen sitten paljon.Aloita polkuopinnoissa jo syksyllä! 👍
Valintakokeessa pärjää ihan amispohjallakin, riippuen tietenkin mille linjalle haet. Perusmatematiikkaa siinä lähinnä kysytään, ja ne asiat opetetaan jo peruskoulussa. Mitä englantiin tulee, olen myös monelta lukion käyneeltä kuullut että englanti yllätti vaikeudellaan.Typerää vastakkainasettelua taas, että amislaiset eivät pärjäisi.
Tekstissä ei sanottu, että amislaiset eivät pärjäisi. Siinä vain todettiin, että koe on amistaustalla haastavampi.
Se on myös suoraan tilastoista nähtävissä, että AMKissa opiskelee enemmän lukio- kuin amistaustaisia. Sillä lukiotaustalla sinne on helpompi päästä.
Johtuisikohan tämä myös osittain siitä, että amistaustaisilla on jo ammatti ja osa jatkaa suoraan töihin? Eihän lukiolaisilla oikein ole muuta vaihtoehtoa kuin jatkaa niitä opintoja.
- eri
Osiossa arvioidaan matemaattisten perustaitojen osaamista.
Matemaattisista osa-alueista painottuvat
- peruslaskutoimitukset
- prosenttilaskut
- ensimmäisen asteen yhtälöt
- yksikkömuunnokset
- geometria
- matemaattis-looginen päättely
- taulukoiden ja kuvaajien tulkinta.
Kaikkea noista opetettiin jo yläasteella.