Öljyn hinta romahti. Pumpulla hinta kuitenkin on pari senttiä huipustaan. Miten meitä nyt tälleen kusetettiin?
Tuskinpa kovin moni bensa asema ehti tuossa hinta huipussa edes mitään ostaa. Kuitenkin bensan hinta nousi heti ja siellä se on pysynyt.
Suorastaan rikollista toimintaa kun kartellina kaikki pitävät hintoja korkealla.
Kommentit (35)
2012-2014 raakaöljy oli samoissa hinnoissa kuin nyt?
Maksoiko silloin bensa ja löpö päälle kaksi euroa litra?
Kun öljyn hinta laskee, meille kerrotaan että raakaöljyn hinta ja sen osuus lopullisessa bensiinissä on hyvin pieni, siksi ei voi asemilla hinta paljoa tippua. Mutta kun öljyn hinta nousee, niin kummasti korotus selitetään maailmanmarkkinahinnalla
Kun öljyn hinta nousee, se näkyy välittömästi pumpulla. Kun öljyn hinta laskee, ensin pitää rahastaa ne kalliit öljyt ja sitten ehkä laskea hintaa. Tosin tuohon jälkimmäiseen hallitus yleensä nostaa veroa, ettei vaan tule liian halpaa bensaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun öljyn hinta laskee, meille kerrotaan että raakaöljyn hinta ja sen osuus lopullisessa bensiinissä on hyvin pieni, siksi ei voi asemilla hinta paljoa tippua. Mutta kun öljyn hinta nousee, niin kummasti korotus selitetään maailmanmarkkinahinnalla
Pitää muistaa myös vanha kunnon "varastoissa on vielä niin paljon kalliilla hinnalla ostettua raaka-ainetta että sen aiheuttama kustannuspaine näkyy vielä pumpulla".
Varastot täynnä halpaa tavaraa ei toki koskaan aiheuta kustannustyhjiötä siellä pumpulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun öljyn hinta laskee, meille kerrotaan että raakaöljyn hinta ja sen osuus lopullisessa bensiinissä on hyvin pieni, siksi ei voi asemilla hinta paljoa tippua. Mutta kun öljyn hinta nousee, niin kummasti korotus selitetään maailmanmarkkinahinnalla
Pitää muistaa myös vanha kunnon "varastoissa on vielä niin paljon kalliilla hinnalla ostettua raaka-ainetta että sen aiheuttama kustannuspaine näkyy vielä pumpulla".
Varastot täynnä halpaa tavaraa ei toki koskaan aiheuta kustannustyhjiötä siellä pumpulla.
Monesti ihmetellyt että kuinka voi öljy-yhtiöissä olla niin tumpeloita ostajia että osaavat ostaa aina juuri silloin kun hinta on korkeimmillaan :)
Vihervasemmistohallitus on keksinyt jakeluvelvoitteen eli siitä polttoaineesta pitää 20% olla jotain palmuöljyä, jonka roudaaminen etelän sademetsistä tänne on kallista.
Kun öljyn hinta nousee, niin bensan hinta nousee heti tai melkein päivää ennen, mutta kun se laskee, niin hinta ei välttämättä laske ollenkaan.
Ei oikein matemaatikonkaan päähän mahdu.
Vierailija kirjoitti:
Vihervasemmistohallitus on keksinyt jakeluvelvoitteen eli siitä polttoaineesta pitää 20% olla jotain palmuöljyä, jonka roudaaminen etelän sademetsistä tänne on kallista.
Jos ei ole jakeluvelvoitetta niin vihreät lähtevät hallituksesta, jos aiotaan liittyä Natoon niin kommarit nostavat kytkintä.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on ollut aina.
Lammasmaista ajattelua,,,ei voi mitään aina se on niin ollut. Eikö asialle voisi tehdä jotain?
Ei polttoaineen hinta tuosta enää laske, kun se kerran saatiin noin korkealle. Jatkossa bensanmyyjä saa enemmän katetta, mutta ei hinnan lasku tankkaajan kukkarossa tunnu.
Vierailija kirjoitti:
Kun öljyn hinta nousee, niin bensan hinta nousee heti tai melkein päivää ennen, mutta kun se laskee, niin hinta ei välttämättä laske ollenkaan.
Ei oikein matemaatikonkaan päähän mahdu.
Sitä kutsutaan vapaaksi hinnanmuodostukseksi markkinoilla. Kun raakaöljyn hintaan odotetaan ostajien taholta nousupaineita, ne lisäävät ostojaan jotta saisivat öljyä ennen kuin hinta nousee enemmän. Lisääntynyt kysyntä taas nostaa hintoja nopeasti. Yhtiöt nostavat sitten myös pumppuhintoja heti jotta ne voivat rahoittaa sillä kalliimpia ostojaan.
Pohjimmiltaan kyse on siis kilpailun puutteesta ja siitä että ei ole mitään isoa "markkinahäirikköä" joka ei nostaisi hintojaan heti joten kaikki voivat toimia samoin ja varmistaa omat voittonsa.
Tapahtui mitä tahansa suomalainen maksaa aina kalleimman mukaan eikä varmastikaan valtio auta paitsi muiden maiden kansalaisia voidaan tukea eri muodoissa . Kyllästyttäis jos ei ottais pannuun niin kovasti .
Vierailija kirjoitti:
Kun öljyn hinta nousee, niin bensan hinta nousee heti tai melkein päivää ennen, mutta kun se laskee, niin hinta ei välttämättä laske ollenkaan.
Ei oikein matemaatikonkaan päähän mahdu.
Kannattaa kyllä muistaa että vain kaksi vuotta sitten bensiinin hinta oli melkein historiallisen alhaalla juuri siksi että raakaöljykin oli niin halpaa. Parhaimmillaan ysivitonen maksoi Suomessakin vain reilut 1.2e/l.
Mikään pykälä ei määrää, että pumppuhinnan pitää mukailla raakaöljyn maailmanmarkkinahintaa. Raakaöljy saa romahtaa vaikka euroon/barreli, ja pumpulla litrahinta saa olla vaikka kympin. Ei se ruokakauppiaskaan päivitä hintoja hyllyihin sen mukaan, mikä on sen päivän sisäänostohinta. Mikä siinä on, että autoilijat on aina pahimpia vinkujia? Jos hinta pistää hiekkaa p i l l u u n niin osta fillari.
Vierailija kirjoitti:
Mikään pykälä ei määrää, että pumppuhinnan pitää mukailla raakaöljyn maailmanmarkkinahintaa. Raakaöljy saa romahtaa vaikka euroon/barreli, ja pumpulla litrahinta saa olla vaikka kympin. Ei se ruokakauppiaskaan päivitä hintoja hyllyihin sen mukaan, mikä on sen päivän sisäänostohinta. Mikä siinä on, että autoilijat on aina pahimpia vinkujia? Jos hinta pistää hiekkaa p i l l u u n niin osta fillari.
Kansalaisaloitteen paikka. Ei pitäisi olla laillista.
Ja fillarin omistan jo. Eipä voi liukkailla pyöräillä.
Miksi tässä ei voisi vaikka ministeriö määrätä hintakattoa? On eri asia pystyä liikkumaan työmatkoja täällä pääkaupunkiseudun ulkopuolella (eli suurimmassa osassa maata) kuin jossain tiheiden bussi-, ratikka- ja metroyhteyksien äärellä. Tiedoksi vaan teille Kalliosta Punavuoreen reissaaville että täällä ei auta vaikka ostaisi sen fillarin! Työmatkat voi olla kymmeniä tai jopa satoja kilometrejä päivässä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun öljyn hinta laskee, meille kerrotaan että raakaöljyn hinta ja sen osuus lopullisessa bensiinissä on hyvin pieni, siksi ei voi asemilla hinta paljoa tippua. Mutta kun öljyn hinta nousee, niin kummasti korotus selitetään maailmanmarkkinahinnalla
Pitää muistaa myös vanha kunnon "varastoissa on vielä niin paljon kalliilla hinnalla ostettua raaka-ainetta että sen aiheuttama kustannuspaine näkyy vielä pumpulla".
Varastot täynnä halpaa tavaraa ei toki koskaan aiheuta kustannustyhjiötä siellä pumpulla.
Monesti ihmetellyt että kuinka voi öljy-yhtiöissä olla niin tumpeloita ostajia että osaavat ostaa aina juuri silloin kun hinta on korkeimmillaan :)
Öljy-yhtiöissäkin varmaan ihmetellään kuinka ostajat siellä pumpulla ovat niin tumpeloita että uskovat kerrasta toiseen yhtiön selitykset X-D
Vierailija kirjoitti:
2012-2014 raakaöljy oli samoissa hinnoissa kuin nyt?
Maksoiko silloin bensa ja löpö päälle kaksi euroa litra?
Siis luuletko että löpö on dieseliä? No ei ole eikä sen hinta ole yli kahdessa eurossa edelleenkään.
Näinhän se on ollut aina.