AMK yhteishaku kevät 2022
Yheishaku on alkanut tänään 16.3. Ja päättyy 30.3.
Mihin hakeuduitte? Ensikertalainen vai ei-ensikertalainen? Onko todistusvalinta kohdallasi mahdollinen, lukio vai amispohja?
Ja viimeisimpänä, jännittääkö?
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
Hain lukemaan bio- ja elintarviketekniikkaa. Ensikertalainen, yo vuodelta 2010. Todistus on keskitasoa mutta omaan olemattoman matikkapään.
Todistuksen perusteella varasijalla 17. Olen kyllä tosissani alkanut pohtia, riittäisikö realistisesti jaksaminen töiden, lasten ja tavoitteellisen harrastuksen lisäksi käydä vielä neljä vuotta kouluakin. Ehkä skippaan suosiolla ja hakeudun paremmalla motivaatiolla ensi vuonna.
Tsemppiä kaikille kokeeseen! Kohta mennään!
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin ylempänä, että aloitin varasijalta 8. restonomikoulutukseen ja nyt olen varasijalla 4. Voi kunpa kesän aikana pääsisin sisään. Mitkäköhän mahdollisuudet on? Vielä on ainakin todistusvalinta edessä, joka toivottavasti tiputtaa sijoja.
Hyvät mahdollisuudet päästä sisään, restonomi ei ole hakupaineala ja moni nyt hyväksytty on varmasti laittanut sen 2. sijalle tai alemmalle. Pidän sulle peukkuja että saat paikan!
Oliko joku muu aamun kokeessa? Itsellä vähän sekavat fiilikset, että miten meni. Ensimmäiset kolme osiota tuntuivat petollisen helpoilta, mutta matikassa ja yllättäen eettisellä puolella aivot sakkasivat ja sieltä tulee varmaan virheitä... Mites muilla?
- se bioanalyytikoksi ja röntgenhoitajaksi hakenut
Mä olin (tekniikan) kokeessa. Päätöksentekotaidot ja perusmatikka meni mun mielestä ihan hyvin, englannissa ja matemaattis-luonnontieteellisessä loppui aika kesken ja molemmissa jäi 1-2 tehtävää vastaamatta. Englanti meni kai muuten ihan ok. Suomen kielestä en osaa sanoa.. ehkä ihan ok? Ei jäänyt olo, että koko koe olisi mennyt ihan metsään mutta ei se mikään läpihuutojuttukaan ollut, en ole mitenkään varma kouluun pääsystä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin (tekniikan) kokeessa. Päätöksentekotaidot ja perusmatikka meni mun mielestä ihan hyvin, englannissa ja matemaattis-luonnontieteellisessä loppui aika kesken ja molemmissa jäi 1-2 tehtävää vastaamatta. Englanti meni kai muuten ihan ok. Suomen kielestä en osaa sanoa.. ehkä ihan ok? Ei jäänyt olo, että koko koe olisi mennyt ihan metsään mutta ei se mikään läpihuutojuttukaan ollut, en ole mitenkään varma kouluun pääsystä.
Englannissa meni minullakin ajan kanssa tiukoille, mutta ehdin juuri ja juuri. Itselläni viimeinen hakukohde myös tekniikkaa, joten tein myös sen osion, mutta rehellisesti sanottuna arvasin kaikki yhtä lukuunottamatta. Eli aika ei ollut ongelma, mutta pisteitä ei ole odotettavissa :D Muuten aika samat fiilikset kuin sinulla, ei mennyt ihan metsään, mutta kouluun pääsy kaikkea muuta kuin varma. Olen parissa hakukohteessa varasijalla 9 nyt, joten toivon, että porukkaa pääsee pääsykokeen kautta ylempiin hakukohteisiinsa ja minä sitä kautta todistusvalinnan kanssa sisään... mutta ei-ensikertalainen, joten tuskin :)
Vastasitko mitään siihen kysymykseen, jossa henkilöstä ei tiedetty mitään?
Aamulla kokeessa käyneet.. Muistatteko matikan ja päättelyn tehtävämääriä? Koitan kerätä itelle listan tehtäviatä ja kattoo kuinka paljon ehkö olen saanut oikein, en vaan saa kumpaankaan osioon edes 10kpl tehtäviä..
Joo, sain vastattua siihen missä henkilöstä ei tiedetty mitään :) Vastasin päätöksentekotaidoissa kaikkiin.
Aamunkävijä: Mä en muista enää tehtävämääriä enkä juuri tehtäviäkään mistään, tehokkaasti hävisi kaikki muistista :D Yritin listata itse niitä mutta sain kasaan ehkä muutaman per osio.. tehokas nollautuminen.
Mulla loppui Englannissa (taas) aika kesken :/ tällä kertaa ei tosin jäänyt kuin kaksi vikaa. Viimeksi jäi koko vika osio :D
Muut tein rauhallisesti ja aikaa jäi min. 5min/osio.
Tarkistin monta kertaa vastauksia jne
Pelottaa, että on nyt jotenkin rento fiilis. Tippuu korkealta jos se enkku esim tulee hylättynä takasin :|
tekniikanalalle kirjoitti:
Joo, sain vastattua siihen missä henkilöstä ei tiedetty mitään :) Vastasin päätöksentekotaidoissa kaikkiin.
Aamunkävijä: Mä en muista enää tehtävämääriä enkä juuri tehtäviäkään mistään, tehokkaasti hävisi kaikki muistista :D Yritin listata itse niitä mutta sain kasaan ehkä muutaman per osio.. tehokas nollautuminen.
Jep. Mulla on jo apuna samassa koetilassa ollut mut yhdessäkään ei saada kaikkia kasaan🤭epäilen et molemmis osioissa olis ehkä 11 tehtävää.. Kun pisteitä saa max 20. Ja siinä olisi 1 testitehtävä..
Mä muistelen että ohjeissa ois lukenut, että joka osiossa on testitehtävä. Ja muistan hämmästyneeni kuinka vähän tehtäviä oli matematiikassa, selvästi vähemmän kuin valmennuskurssilla.
Oliko muiden mielestä äidinkieli vaikea? Kävin eilen iltapäivän kokeessa ja nyt pelkään että se ei mene läpi. Viime syksynä sain äidinkielestä täydet pisteet, nyt oli mielestäni paljon vaikeampi. Enkkukin oli hankala, mikä ei kyllä yllättänyt, en ehtinyt yhteen osioon vastata oikeastaan ollenkaan. Muut osiot meni varmaan ok.
Mikähän järki tossa on, että etenkin enkku on niin vaikea. Ne on ihan outoja sanoja jopa paljon englantia käyttävälle.
Varmaan osin pakko tehdä haastavia tehtäviä, että saadaan eroja hakijoiden välille. Opiskelupaikkoja on rajallisesti ja hakijoita ihan valtava määrä. Jotenkin sieltä täytyy erottaa, ketkä otetaan sisään. Toki joillain aloilla on myös osa opiskelumateriaalista englanniksi.
Mun mielestä suomen kielen luetun ymmärtämisessä oli vastausvaihtoehdoissa paljon toisiaan hyvin lähellä olevia vaihtoehtoja. Näin kyllä vähän arvelinkin, että se on varmasti ihan haastava osio.
Englannissa tuntui, että omasta mielestä oikea vaihtoehto luetun ymmärtämisen vastauksissa löytyi helpommin kuin suomen kielen osiossa. Aukkotehtävistä toisesta jäi vähän epävarma olo, oli ihan haastavaa sanastoa. Ja aika loppui kesken, jäi pari tehtävää vastaamatta.
Hei, tietääkö joku täällä että onks järkee mennä AMK-kokeeseen kun Opintopolussa lukee " Et saanut opiskelupaikkaa" sekä "Tämä jono on käytössä vain ylioppilastutkinnon suorittaneilla"?
Tilanne on siis sellainen että YO-kokeet on suoritettu, mutta lukion oppimäärä ei ole vielä valmis. Jos siis teen sen lukion valmiiks nyt kesän aikana, otetaanko myöhästyneen yo-tutkinnon tai tehdyn AMK-kokeen huomioon tässä keväthaussa vielä?
Tehdäänkö opiskelijavalintaa silloin sitten uudestaan? Onks kellään samaa kokemusta?
Kiitos etukäteen kaikille vastanneille:)
Vierailija kirjoitti:
Hei, tietääkö joku täällä että onks järkee mennä AMK-kokeeseen kun Opintopolussa lukee " Et saanut opiskelupaikkaa" sekä "Tämä jono on käytössä vain ylioppilastutkinnon suorittaneilla"?
Tilanne on siis sellainen että YO-kokeet on suoritettu, mutta lukion oppimäärä ei ole vielä valmis. Jos siis teen sen lukion valmiiks nyt kesän aikana, otetaanko myöhästyneen yo-tutkinnon tai tehdyn AMK-kokeen huomioon tässä keväthaussa vielä?
Tehdäänkö opiskelijavalintaa silloin sitten uudestaan? Onks kellään samaa kokemusta?Kiitos etukäteen kaikille vastanneille:)
Ensimmäisenä löysin vastauksen Helsingin yliopistosta, ja siellä lukee näin:
Sinun tulee valmistua ja tutkintosi tulee näkyä valmiina suoritusrekisterissä 17.6.2022 mennessä, jotta sinut voidaan huomioida kevään 2022 opiskelijavalinnassa. Huomaa, että ammatillisilla oppilaitoksilla on kaksi viikkoa aikaa viedä tieto tutkinnon suorittamisesta rekisteriin. Yliopisto ei vastaa oppilaitoksista johtuvista suoritustietojen myöhästymisistä. Jos oppilaitos ei ehdi toimittaa valmistumistietoasi suoritusrekisteriin ajoissa, voit toimittaa virallisesti oikeaksi todistetun jäljennöksen tutkintotodistuksestasi Helsingin yliopiston hakijapalveluihin viimeistään 17.6.2022 ennen klo 15.00. Tarvittaessa voit myös ottaa yhteyttä hakijapalveluihin ja sopia ajan ennen määräaikaa, jolloin tulet näyttämään alkuperäistä tutkintotodistustasi.
Kysy omasta koulutustasi mihin mennessä tutkinnon pitää olla valmis. Ilman lukion oppimäärää ja päättötodistusta et ole hakukelpoinen, pelkkä suoritettu yo-tutkinto ei riitä.
Myös Tampereella tuo sama päivämäärä:
Valintakoevalinnassa otetaan huomioon ne viimeistään keväällä 2022 suomalaisen ylioppilastutkinnon suorittavat, joiden tiedot (suoritettu ylioppilastutkinto ja lukion oppimäärä) ovat suoritusrekisterissä viimeistään 17.6.2022. Yliopisto ei vastaa lukiosta johtuvista suoritustietojen myöhästymisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehdäänkö opiskelijavalintaa silloin sitten uudestaan? Onks kellään samaa kokemusta?Kiitos etukäteen kaikille vastanneille:)
Ensimmäisenä löysin vastauksen Helsingin yliopistosta, ja siellä lukee näin:
Sinun tulee valmistua ja tutkintosi tulee näkyä valmiina suoritusrekisterissä 17.6.2022 mennessä, jotta sinut voidaan huomioida kevään 2022 opiskelijavalinnassa. Huomaa, että ammatillisilla oppilaitoksilla on kaksi viikkoa aikaa viedä tieto tutkinnon suorittamisesta rekisteriin. Yliopisto ei vastaa oppilaitoksista johtuvista suoritustietojen myöhästymisistä. Jos oppilaitos ei ehdi toimittaa valmistumistietoasi suoritusrekisteriin ajoissa, voit toimittaa virallisesti oikeaksi todistetun jäljennöksen tutkintotodistuksestasi Helsingin yliopiston hakijapalveluihin viimeistään 17.6.2022 ennen klo 15.00. Tarvittaessa voit myös ottaa yhteyttä hakijapalveluihin ja sopia ajan ennen määräaikaa, jolloin tulet näyttämään alkuperäistä tutkintotodistustasi.
Kysy omasta koulutustasi mihin mennessä tutkinnon pitää olla valmis. Ilman lukion oppimäärää ja päättötodistusta et ole hakukelpoinen, pelkkä suoritettu yo-tutkinto ei riitä.
Hei, kiitos sinulle paljon vastauksesta! Eli toivoa on, kun vain muutama kurssi pitää vielä suorittaa. Menen siis sitten kokeeseen :)
Tähän ei ole pakko vastata, mutta te jotka olette käyneet jo kokeessa - oliko matematiikan osio ihan perusmatematiikkaa? Tein joku aika sitten pääsykoekurssin harjoituskokeen ja siellä oli ihan sellaista lukion matikkaa, mitä sai kyllä tuskailla ja laskea pitkän kaavan mukaan. Aika ei niihin todellakaan tule riittämään, jos virallisissa kokeissa samanlaisia vastassa. Olen hakenut siis sote-aloille.
Ihan hyvällä fiiliksellä menen kokeeseen huomenna. Parhaani olen tehnyt harjoitellessa, olen (työn ohessa) lukenut/tehnyt tehtäviä valmennuskurssilta tammikuusta asti lähes joka päivä vähintään tunnin verran.
Se joko riittää tai ei riitä, ei-ensikertalaisena mahdollisuudet päästä on toki rajallisemmat. Totta kai on iso pettumys, jollen saa opiskelupaikkaa mutta ei ainakaan tarvitse harmitella sitä, että en opiskellut tarpeeksi. Yritän sitten syksyllä uudestaan, jos on huono tuuri.