Prisma: lihavuuden anatomia - liikunta ei tutkitusti laihduta
Ohjelmassa sanottiin, että liikunta ei laihduta. Sen olen huomannut, mutta nyt kuulin syynkin: elimistö sopeutuu lisääntyneeseen kalorinkulutukseen. Ihan alkuun se lisää kalorinkulutusta, mutta sitten vaikutus häviää.
Eli liikunta vain ylläpitää terveyttä, mutta ei laihduta.
Miksi sitten aina käsketään liikkumaan, kun laihdutetaan?
Oli ihan hyvä ohjelma.
Kommentit (594)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan naurettavaksi mennyt ihmisten hiilaripelko, jos pelätään jotain ruisleipää tai hedelmiä :D
Tunnetteko muka ketään, joka olisi lihonnut nimenomaan ruisleivän tai hedelmien vuoksi? Kyllä se on ne päälliset mitä siihen leivälle laitetaan, mutta vielä sitä todennäköisemmin kaikki ultraprosessoitu kuten vaikkapa sipsit, ranskalaiset, limsa, hampurilaiset, keksit, jäätelö, karkki jne.
Jos leivän päällä on voita, rasvaista lihaa tai juustoa, niin kyllä se leipä on se, joka painon nostaa. Sokeri lihottaa.
Kuka pakottaa laittamaan leivän päälle mitään epäterveellistä? Sipaisu margariinia, 17% juustoa ja tomaattisiivuja. Tai vaikkapa hummusta, tofua, avokadoa jne.
Ei pakota, mutta miksi itse ehdotat kaikkea epäterveellistä? Kuten margariinia ja keinojuustoa.
Miksi väität että vähärasvaisempi juusto olisi jotain keinojuustoa? Ihan yhtä lailla se sun tavallinen juustosi on prosessoitua kuten vähärasvaisempi versio. Ja miten saat esim hummuksesta tai tofusta tai vihanneksista epäterveellistä? Kannattais varmaan käydä mittauttamassa kolesteroliarvot, ne on sulla varmasti ihan tapissa...
Juustoon kuulu rasva, muut on keinojuustoa. Kasvikset on ok, mutta ei pääravintona eikä energianlähteenä.
Kolesteroliarvot mulla on kuuden, seitsemän pintaan. Niin kuin kuuluukin, olenhan jo yli kuuskymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä liikunta laihduttaa, mutta kyse onkin siitä millaisesta liikunnasta on kyse ja miten paljon liikkuu ja onko kyse elämäntavasta. Elämäntapaliikkujat pysyvät mm. hoikkina vuodesta toiseen. Kerta tai pari hikiliikuntaa viikkoon vaikkapa sählyä on vaan auttamatta liian vähän. Joka päivä pyörällä esim. töihin tai kouluun 10km on jo paljon parempi. Itsekin muistan tehneeni n.5 tunnin hiihtolenkin. Energiatasot oli vähissä, mutta söin ja join normaalisti sen jälkeen. Parin päivän päästä muistan mitanneeni painon ja pudotusta oli yli 4kg jo muutenkin normaalilla painoindeksillä....
Tuo on varma tapa ajaa elimistö ylikuntoon ja siitä toipuminen vie kauan. Raskaan pitkäkestoisen liikuntasuorituksen jälkeen on syötävä riittävästi, jotta elimistö palautuu. Itsellä on ainakin maratonin jälkeen muutamana päivänä selvästi normaalia kovempi nälkä ja syönkin normaalia isompia annoksia. (Ja ainakin osa tuosta sun painonpudotuksesta oli nestettä, koska pitkäkestoinen liikunta kuivattaa kropan. Eriyisesti korvaan sorahti tuo "join normaalisti".).
Eihän se laihduta, mutta minulla ei ole liikkuneena sen nälempi kuin jos olisin istunut koko päivän tietokoneella. Syön saman verran kuitenkin, joten liikuntapäivinä kaloreita ei kerry rasvaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä liikunta laihduttaa, mutta kyse onkin siitä millaisesta liikunnasta on kyse ja miten paljon liikkuu ja onko kyse elämäntavasta. Elämäntapaliikkujat pysyvät mm. hoikkina vuodesta toiseen. Kerta tai pari hikiliikuntaa viikkoon vaikkapa sählyä on vaan auttamatta liian vähän. Joka päivä pyörällä esim. töihin tai kouluun 10km on jo paljon parempi. Itsekin muistan tehneeni n.5 tunnin hiihtolenkin. Energiatasot oli vähissä, mutta söin ja join normaalisti sen jälkeen. Parin päivän päästä muistan mitanneeni painon ja pudotusta oli yli 4kg jo muutenkin normaalilla painoindeksillä....
Tuo on varma tapa ajaa elimistö ylikuntoon ja siitä toipuminen vie kauan. Raskaan pitkäkestoisen liikuntasuorituksen jälkeen on syötävä riittävästi, jotta elimistö palautuu. Itsellä on ainakin maratonin jälkeen muutamana päivänä selvästi normaalia kovempi nälkä ja syönkin normaalia isompia annoksia. (Ja ainakin osa tuosta sun painonpudotuksesta oli nestettä, koska pitkäkestoinen liikunta kuivattaa kropan. Eriyisesti korvaan sorahti tuo "join normaalisti".).
Itse kun teen raskaampia sarjoja punttisalilla, niin ei se suurempi nälkä näy muuten, kuin että keho huutaa proteiinia. Yksi proteiinijuoma/palautusjuoma tai jopa banaani naamaan heti treenin jälkeen niin ei sen jälkeen ole sen kummoisempi nälkä, kuin palautumispäivinä.
Mutta eikös maratooniin treenatessa muutenkin syödä enemmän ruokaa kuin normaalisti, joten keho tottunut vain saamaan paljon ruokaa?
Ihan hiljattain on huomattu että ultraprosessoitu ruoka lihottaa vaikka saisikin kulutuksen mukaan kaloreita. Mikähän lienee mekanismi tämän taustalla? Ehkä elimistö ei tunnista sitä oikeaksi ruoaksi? Pilkkooko suolistobakteerit höttöruoan liian nopeasti? Nouseeko verensokeri liian nopeasti?
Vierailija kirjoitti:
Ihan hiljattain on huomattu että ultraprosessoitu ruoka lihottaa vaikka saisikin kulutuksen mukaan kaloreita. Mikähän lienee mekanismi tämän taustalla? Ehkä elimistö ei tunnista sitä oikeaksi ruoaksi? Pilkkooko suolistobakteerit höttöruoan liian nopeasti? Nouseeko verensokeri liian nopeasti?
En minä ainakaan tuossa artikkelissa lukenut, että lihottaa vaikka saisi saman kulutuksen kaloreita. Mistä sinä tuota luit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä asiaa en ymmärrä, miksi odottaa että tulee jopa kymmeniä lisä kiloja? Itse olen 159cm. ja 58kg. Kesään mennessä täytyy laihduttaa kuusi kiloa.
Kun keho muuttuu hitaasti ja ei tule käytyä vaa'alla, niin todellisuus hämärtyy. Iän myötä ja vährmmän treenaamisen kun lihasmassa samalla hiipuu, niin tilanne voi mennä tosi huonoksi. Kilo vuodessa lisää painoa ja vähenevä lihasmassa, niin 15-20 vuodessa voikin tilanne olla yllättävän huono. Itselläni meni aikailla näin. Reilu nelikymppisenä tajusin painavani reilun sata kiloa, mutta rasvaprosentti olikin tosi huono. Kun sitten aloitin muutoksen, niin vaaka näytti ajan kanssa hyviä lukuja. InBody-analyysi kuitenkin kertoi karua kieltä vielä rasvamäärästä, joten työ jatkui. Kun sitten olin saavuttanut tavoitteeni olisi ollut todella helppoa lopettaa seuranta. Jatkoin viikottaista painon tarkkailua ja syömisiini keskittymistä. Tämä jatkunee loppuikäni. Pysyn nyt kartalla mitä kehossani tapahtuu.
Kauan meni laihduttamiseen?
Terveys on mielestäni tärkeämpi asia kuin paino.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä liikunta nimenomaan laihduttaa. Vai oletteko nähneet satakiloista maratoonaria? Rasva ei kerry silloin, kun hormonit ja aineenvaihdunta on kunnossa. Hölkkäämistä tehokkaampiakin lajeja toki on. Mutta liikunta todellakin laihduttaa. Lihomisen päätepiste on täydellinen liikkumattomuus kuolinpedillä. Suomenkin telkkarissa on niitä ohjelmia, joissa näitä tapauksia dokumentoidaan.
Kyllä olen nähnyt montakin satakiloista maratoonaria. Ihan vinkkinä: ne ei tule ensimmäisten joukossa maaliin, mutta tulevat kuitenkin sen kuuden tunnin aikarajan aikana. Terveisin ylipainoinen maratoonari (en tosin sataa kiloa paina).
Olen juossut kaksi kertaa Helsinki City maratonin, ja kummallakin kerralla paino putosi vuoden treenin aikana kymmenen kiloa ilman tarkoitusta pudottaa painoa. Eli uskon kyllä, että kohtuullisen säännöllinen (5krt/vko), kova ja pitkäaikainen liikunta laihduttaa kyllä. Vaikka se maratonin juokseminen on elämys itsessään, laihtuu ihan hyvin ja treenaamisesta saatavat endorfiinit on hyviä, on se maraton itsessään sairas ja epäterve juoksu tavalliselle pulliaiselle niin kuin minä.
Elämys :'D
Juosta kisassa, josta ei voita mitään, vaan joutuu vielä itse maksamaan siitä.
Et vaan ymmärrä mistä siinä on kyse. Palkintona on itsensä voittaminen kun ensin on treenannut aikansa niin etäinen valmis koitokseen ja sitten pääsee samanhenkisen joukon kanssa juoksemaan kisan. Ihan sama kuin menisi lätkäkatsomoon katsomaan peliä, se sama kollektiivinen riemun ja onnellisuuden tunne. Tätä ei voi ymmärtää ennen kuin itse kokee. T. Juoksija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan tuossa artikkelissa lukenut, että lihottaa vaikka saisi saman kulutuksen kaloreita. Mistä sinä tuota luit?
Hmm, tässä arvellaan että ultraprosessoitua ruokaa syödään nopeammin, minkä takia lihottaa enemmän
https://www.duodecim.fi/2019/05/17/ultraprosessoitu-ruoka-lihottaa-kosk…
Vierailija kirjoitti:
Terveys on mielestäni tärkeämpi asia kuin paino.
Toki. Valitettavan monelle vaan tulee ylipainon mukana sairauksia, kuten vaikkapa diabetes jne. Liikunnalla näitä ongelmia kuitenkin voi torjua ja jopa estää kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samassa ohjelmassa kerrottiin ettei hadza-heimolla ollut ylipainoa, diabetestä tai muita lihavuuden aiheuttamia vaivoja. He syövät terveellisesti ja liikkuvat paljon. Länsimaisen lihavuuden suurin syy on ravinto ja nimenomaan ultraprosessoitu ravinto.
Länkkäreiden suurin ongelma on jatkuva syöminen. 70- ja 80-luvuilla syötiin paljon vehnää, muroja, pullaa ja perunaa, mutta aterioita oli ehkä 3 päivässä. Välipaloja ja napostelua ei harrastettu. Ihmiset olivat hoikkia.
Nykyihminen märehtii 5-20 kertaa päivässä, jatkuvasti pitää olla puputtamassa jotain.
Oletko huomannut että ravitsemussuositukset kehottavat tuohon? "Syö säännöllisesti ja usein, ja pidä verensokeria yllä välipaloilla"
3 ateriaa ja 1-2 välipalaa tarvittaessa taitaa olla suositus. Monilla taitaa vain noiden lisäksi tulla otettua snacksia tv:tä katsellessa, työkaveri toi töihin jotain, kokouksessa olikin jokin lisukekahvin kaveriksi jne.
Ammattiurheilijat ja fyysistä työtä tekevät ovat erikseen. Väestöstä heitä on todella harva. Useimmille meistä liikkuminen on joko kevyt koiralenkki tai muutaman kerran viikossa tehtyä. Helposti yliarvoimme liikunnan kulutuksen ja aliarvioimme syömisen kalorit. Lisäksi saatamme syödä joka päivä saman verran riippumatta oliko tänään treenipäivä vai ei. Emme mukaudu kulloinkin vallitsevaan tilanteeseen.
Suositusten mukaan syöminen on varma tapa lihoa.
Kuinka moni oikeasti syö lautasmallin mukaan? Siinähän laitetaan PUOLET lautasesta salaattia. Ja välipalaksi esimerkiksi hedelmä, ei mitään prosessoitua skeidaa.
Näinpä. Vedetään jotain proteiinipatukoita, juodaan energiajuomia ja sitten syytetään lautasmallia vaikka oma ruokavalio ei ole sitä nähnytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan naurettavaksi mennyt ihmisten hiilaripelko, jos pelätään jotain ruisleipää tai hedelmiä :D
Tunnetteko muka ketään, joka olisi lihonnut nimenomaan ruisleivän tai hedelmien vuoksi? Kyllä se on ne päälliset mitä siihen leivälle laitetaan, mutta vielä sitä todennäköisemmin kaikki ultraprosessoitu kuten vaikkapa sipsit, ranskalaiset, limsa, hampurilaiset, keksit, jäätelö, karkki jne.
Jos leivän päällä on voita, rasvaista lihaa tai juustoa, niin kyllä se leipä on se, joka painon nostaa. Sokeri lihottaa.
Kuka pakottaa laittamaan leivän päälle mitään epäterveellistä? Sipaisu margariinia, 17% juustoa ja tomaattisiivuja. Tai vaikkapa hummusta, tofua, avokadoa jne.
Ei pakota, mutta miksi itse ehdotat kaikkea epäterveellistä? Kuten margariinia ja keinojuustoa.
Miksi väität että vähärasvaisempi juusto olisi jotain keinojuustoa? Ihan yhtä lailla se sun tavallinen juustosi on prosessoitua kuten vähärasvaisempi versio. Ja miten saat esim hummuksesta tai tofusta tai vihanneksista epäterveellistä? Kannattais varmaan käydä mittauttamassa kolesteroliarvot, ne on sulla varmasti ihan tapissa...
Juustoon kuulu rasva, muut on keinojuustoa. Kasvikset on ok, mutta ei pääravintona eikä energianlähteenä.
Kolesteroliarvot mulla on kuuden, seitsemän pintaan. Niin kuin kuuluukin, olenhan jo yli kuuskymppinen.
Jos menisit lääkäriin niin tuolla iällä ja kolesteroliarvolla lätkäistäisiin jo statiinit kouraan. Toki kaikki ei halua pitkää ikää tai tervettä vanhuutta ja siihen on jokaisella oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, tässä arvellaan että ultraprosessoitua ruokaa syödään nopeammin, minkä takia lihottaa enemmän
Tuossa sanottiin, että myös söivät prosessoitua ruokaa 500 kaloria enemmän, kuin normaalisti.
Luulen, että prosessoidun ruuan kalorimäärää ei ymmärretä. Yhä olen huomannut, myös tällä palstalla miten ihmiset kuvittelevat sen takana olevan kcal/100g tarkoittavan kuinka paljon yhteensä kaloreita on siinä tuotteessa. Esim:
Joku voileipä:
250kcal / 100g
Ihmiset luulevat, että tuo on sen voileivän kalorimäärä. Mutta se voileipäpaketti painaakin 210g. Oikea kalorimäärä onkin siis 525.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samassa ohjelmassa kerrottiin ettei hadza-heimolla ollut ylipainoa, diabetestä tai muita lihavuuden aiheuttamia vaivoja. He syövät terveellisesti ja liikkuvat paljon. Länsimaisen lihavuuden suurin syy on ravinto ja nimenomaan ultraprosessoitu ravinto.
Länkkäreiden suurin ongelma on jatkuva syöminen. 70- ja 80-luvuilla syötiin paljon vehnää, muroja, pullaa ja perunaa, mutta aterioita oli ehkä 3 päivässä. Välipaloja ja napostelua ei harrastettu. Ihmiset olivat hoikkia.
Nykyihminen märehtii 5-20 kertaa päivässä, jatkuvasti pitää olla puputtamassa jotain.
Oletko huomannut että ravitsemussuositukset kehottavat tuohon? "Syö säännöllisesti ja usein, ja pidä verensokeria yllä välipaloilla"
3 ateriaa ja 1-2 välipalaa tarvittaessa taitaa olla suositus. Monilla taitaa vain noiden lisäksi tulla otettua snacksia tv:tä katsellessa, työkaveri toi töihin jotain, kokouksessa olikin jokin lisukekahvin kaveriksi jne.
Ammattiurheilijat ja fyysistä työtä tekevät ovat erikseen. Väestöstä heitä on todella harva. Useimmille meistä liikkuminen on joko kevyt koiralenkki tai muutaman kerran viikossa tehtyä. Helposti yliarvoimme liikunnan kulutuksen ja aliarvioimme syömisen kalorit. Lisäksi saatamme syödä joka päivä saman verran riippumatta oliko tänään treenipäivä vai ei. Emme mukaudu kulloinkin vallitsevaan tilanteeseen.
Olen tuo, joka pitkästikin intoutui kertomaan painohallinnastaan:-) Mielestäni olet täsmälleen oikeassa. Olen aina hämmästellyt näitä suosituksia mussuttaa koko ajan jotain. Parille nuoremmalle työkaverille olen sanonut painokeskusteluissa, että ei välipala kuulu minään olennaisena osana aikuisen elämään, se on lapsille se suositus. Aikuinen voi ottaa välipalaa tietysti, mutta vain, jos oikeasti on nälkä.
Ei kantaa mukana patukkaa, pähkinää, smoothieta, mitä lie vain sen vuoksi, että kuuluu syödä aterioiden välillä. He vastaavat, että näin pysyy aineenvaihdunta käynnissä. No kyllä se pysyy ihan niillä aterioillakin!
Ennen kaikkea tämä välipalastelu tuntuu olevan tapa, josta on vaikea päästä eroon, vaikka paino selvästi nousee. On ymmärrettävää, että se on sellainen, ihminen on hyvän perään!
Jep. Itse otan välipalaa vain kovemman treenin päivinä, eli tunti ennen treeniä esimerkiksi pieni annos jugua tai banaani jotta jaksan vetää täysillä. Muutoin en välipaloja syö: aamupala, lounas, illallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni oikeasti syö lautasmallin mukaan? Siinähän laitetaan PUOLET lautasesta salaattia. Ja välipalaksi esimerkiksi hedelmä, ei mitään prosessoitua skeidaa.
Näinpä. Vedetään jotain proteiinipatukoita, juodaan energiajuomia ja sitten syytetään lautasmallia vaikka oma ruokavalio ei ole sitä nähnytkään.
Lautasmalli on varma tie ylipainoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa sanottiin, että myös söivät prosessoitua ruokaa 500 kaloria enemmän, kuin normaalisti.
Luulen, että prosessoidun ruuan kalorimäärää ei ymmärretä. Yhä olen huomannut, myös tällä palstalla miten ihmiset kuvittelevat sen takana olevan kcal/100g tarkoittavan kuinka paljon yhteensä kaloreita on siinä tuotteessa. Esim:
Joku voileipä:
250kcal / 100gIhmiset luulevat, että tuo on sen voileivän kalorimäärä. Mutta se voileipäpaketti painaakin 210g. Oikea kalorimäärä onkin siis 525.
Siis useimmissa tuotteissahan on erikseen eritelty paljonko on per 100g ja paljonko koko tuote. Ja jos ei ole, niin kyllähän normaali ihminen osaa tarkistaa paljonko koko pakkaus painaa? Ei ole vaikeaa matematiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lautasmalli on varma tie ylipainoon.
Ai. Kerro missä iässä se ylipaino sitten tulee? Noudatan lautasmallia, en ole ikinä ollut grammaakaan ylipainoinen. Nyt ikää 36, joten toki se voi olla vielä edessä.
Proteiini on sellainen asia, että se riippuu ihan henkilöstä kuinka paljon sitä tarvitsee.
Jos ei tee mitään liikuntaa eikä käytä lihaksia oikeastaan yhtään, proteiinin tarve on alhaisempi. Jos taas käy salilla, nostelee painoja jne (niinkuin minä), niin proteiinin tarve on huomattavasti suurempi. Mulle on laskettu proteiinin tarpeen olevan jopa 100g+.