Prisma: lihavuuden anatomia - liikunta ei tutkitusti laihduta
Ohjelmassa sanottiin, että liikunta ei laihduta. Sen olen huomannut, mutta nyt kuulin syynkin: elimistö sopeutuu lisääntyneeseen kalorinkulutukseen. Ihan alkuun se lisää kalorinkulutusta, mutta sitten vaikutus häviää.
Eli liikunta vain ylläpitää terveyttä, mutta ei laihduta.
Miksi sitten aina käsketään liikkumaan, kun laihdutetaan?
Oli ihan hyvä ohjelma.
Kommentit (594)
Ainakin tällein lyhyenä naisena on kulutus aivan olematonta vaikka kuinka liikkuisi. Painokin hipoo jo ylipainon rajaa. Ainut keino on aika lailla totaalikieltäytyminen herkuista. Vain harvoissa juhlissa tms. Muuten vatsaa täytettävä terveellisillä kuitupitoisilla ruoilla ja jonkun verran rasvaa ja proteiinia.
Kännykän mukaan olen tänään kävellyt 7000 askelta, 5km ja kuluttanut sillä 290 kaloria. Eli yhden voileivän tai pienen suklaapatukan verran.
Käyn kyllä myös uimassa ja salilla.
Liikunta kuluttaa aika vähän kaloreita, ellei tee pitkiä juoksulenkkejä.
Naisihminen saa syödä aika vähän että pysyy hoikkana, sokeria ei juuri yhtään.
Mutta lihakset katoavat ellei liiku. Liikkuva ihminen on tyytyväisempi ja kaipaa vähemmän sokeria. Liikunta ei hoikista suoraan mutta välillisesti kyllä.
Pikainen vilkaisu ketjuun kertoo, että kukaan ei ole katsonut tuota dokumenttia. Palattaisiinko asiaan sitten, kun olette katsoneet? Löytyy siis Areenasta.
Mitenhän ihmeessä saisi jotenkin pysyvästi liikunnalla kulutuksen ylös? Ei oikein mitenkään. Ei joka päivä voi käydä vaativassa maastossa patikoimassa 15 km tai seinäkiipeillä 2 h. Ellei sitten ole samaan aikaan työtön ja tolkuttoman rikas. En tunne ketään sellaista.
Toimiva yhdistelmä on liikkua paljon ja syödä paljon, mutta terveellisesti. Aineenvaihdunta pysyy käynnissä, lihakset voimistuu ja kuluttavat enemmän ja lisäksi kroppa saa kaiken tarvitsemansa.
Tein itse puolisen vuotta raskasta työtä ja söin todella paljon, mutta hyvin, ja laihduin kymmenen kiloa normaalipainon sisällä. Voin myös paremmin ja olin virkeämpi. Luulen sen hyvän olon johtuvan siitä että aiemmin kun olen liikkunut vähemmän, joudun syömään niin vähän, etten saa kaikkia tarvittavia ravintoaineita. Olen 162 cm pitkä ja liikkumattomalla elämäntavalla voin syödä vain alle 2000 kcal päivässä, ja silloinkin paino on aina vähän nousemaan päin.
Nyt olen palannut taas istumatyöhön ja ennustan että paino pyrkii nousemaan. Vapaa-ajan liikunnalla on mahdoton korvata liikkuvan työn etuja terveyteen.
Vierailija kirjoitti:
Samassa ohjelmassa kerrottiin ettei hadza-heimolla ollut ylipainoa, diabetestä tai muita lihavuuden aiheuttamia vaivoja. He syövät terveellisesti ja liikkuvat paljon. Länsimaisen lihavuuden suurin syy on ravinto ja nimenomaan ultraprosessoitu ravinto.
Eivät he syö terveellisesti,vaan sen, mitä etsiessään löytävät. Joskus saavat eläimen metsästettyä, mutta se on vaikeaa.
Ja joo,näittekö heillä tulta?
Toisekseen, heiltä ja eräältä "Suurin pudottaja" mitattiin kalorin kulutus, se oli melkein sama, vaikka toiset liikkuivat 8 tuntia päivässä ja se lihava istui koko päivän! Se oli tutkijoillekin yllätys!
Vierailija kirjoitti:
Pikainen vilkaisu ketjuun kertoo, että kukaan ei ole katsonut tuota dokumenttia. Palattaisiinko asiaan sitten, kun olette katsoneet? Löytyy siis Areenasta.
The truth about the Fat! https://areena.yle.fi/1-50525725
Vierailija kirjoitti:
Itse katsoin sen kyllä, mutta kyllä siinä laitettiin mutkia suoraksi. Liikunnan vaikutus painoon on todennäköisesti vähän monimutkaisempi kuin että vain kuluttaa tietyn määrän kaloreita. Lisäksi olisin halunnut kuulla tarkemmin niistä mittausmenetelmistä, millä esim niiden afrikkalaisten energiankulutusta mitattiin. Joka tapauksessa he olivat normaalipainoisia, vaikka eivät dokumentin mukaan kuluttaneet enempää kuin toimistotyöläinen.
Ne Suurin pudottaja -ohjelmaan osallistujat nyt ei kyllä ole mikään arvoitus, koska kaikki nuo superlihavat kaikissa ohjelmissa aina väittävät syövänsä hyvin, vaikka syövät kameroiden edessäkin ihan miten sattuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samassa ohjelmassa kerrottiin ettei hadza-heimolla ollut ylipainoa, diabetestä tai muita lihavuuden aiheuttamia vaivoja. He syövät terveellisesti ja liikkuvat paljon. Länsimaisen lihavuuden suurin syy on ravinto ja nimenomaan ultraprosessoitu ravinto.
Eivät he syö terveellisesti,vaan sen, mitä etsiessään löytävät. Joskus saavat eläimen metsästettyä, mutta se on vaikeaa.
Toisekseen, heiltä ja eräältä "Suurin pudottaja" mitattiin kalorin kulutus, se oli melkein sama, vaikka toiset liikkuivat 8 tuntia päivässä ja se lihava istui koko päivän! Se oli tutkijoillekin yllätys!
Eivätköhän kuitenkin syö terveellisesti. Tuskin he löytävät sieltä savannilta cokispulloja ja mäkkäriaterioita.
Tunnen ihmisiä, jotka ovat käyneet läpi lihavuusleikkauksen tai pudottaneet paljon painoa. Ne jotka eivät liiku eivät näe muutosta itsessään ja ne jotka liikkuvat taas näkevät ja ovat onnellisia uudesta kehosta.
Tympii tämä liikunnan aliarvostus, se on koko terveyden ja hyvän olon perusta.
Yksi ex-urheilija yritti laihduttaa pelkällä kulutuksen lisäämisellä, ei tullut mitään valmista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se laihduttaa. Joka kerta, kun pääsen lomille tästä tietokoneen äärestä ja alan liikkua paljon enemmän, viimeksi laskettelulomalla, laihdun useamman kilon. Kun palaan töihin nököttämään tietokoneen ääreen, kilot hiipivät takaisin.
Siitä olen kyllä samaa mieltä, että rankka hikiliikunta koko päivän istumisen jälkeen ei laihduta. Se vain lisää kortisolin määrää kropassa ja aiheuttaa elimistölle lisästressiä.
Minullakin paino tippuu aina lomalla, ja reilusti. Vaikka en varsinaisesti urheile, jopa työnatka pyöräily jää pois. Elämä vain on muuten aktiivisempaa, tulee nukuttua hyvin ja kroppa ei ole työstressistä kokoajan sekaisin. Arkena herätys 5.30, töihin seitsemänksi - välittömästi jumalaton sirkus päällä ja kokopäivä puhelimessa ja luurit päässä palavereissa. Sitten 5-7 väliin illalla kotiin. Olo on aivan loppu ja hädin tuskin jaksaa ruokaa tehdä. Kotitöitä yms tehdessä menee 22-23 välille jolloin nukkumaan, ja yleensä menee tunti toista murehtiessa työasioita ja sitä mitä kaikkea jäi taas kotona tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se laihduttaa. Joka kerta, kun pääsen lomille tästä tietokoneen äärestä ja alan liikkua paljon enemmän, viimeksi laskettelulomalla, laihdun useamman kilon. Kun palaan töihin nököttämään tietokoneen ääreen, kilot hiipivät takaisin.
Siitä olen kyllä samaa mieltä, että rankka hikiliikunta koko päivän istumisen jälkeen ei laihduta. Se vain lisää kortisolin määrää kropassa ja aiheuttaa elimistölle lisästressiä.
Minullakin paino tippuu aina lomalla, ja reilusti. Vaikka en varsinaisesti urheile, jopa työnatka pyöräily jää pois. Elämä vain on muuten aktiivisempaa, tulee nukuttua hyvin ja kroppa ei ole työstressistä kokoajan sekaisin. Arkena herätys 5.30, töihin seitsemänksi - välittömästi jumalaton sirkus päällä ja kokopäivä puhelimessa ja luurit päässä palavereissa. Sitten 5-7 väliin illalla kotiin. Olo on aivan loppu ja hädin tuskin jaksaa ruokaa tehdä. Kotitöitä yms tehdessä menee 22-23 välille jolloin nukkumaan, ja yleensä menee tunti toista murehtiessa työasioita ja sitä mitä kaikkea jäi taas kotona tekemättä.
Niin, liikunta ei laihduta, vaan syöty ruoka.
Laihdutus on jälkien korjaamista, kun vahinko on jo päässyt tapahtumiin. Liikunta ehkäisee ylipainon muodostumista.
Vierailija kirjoitti:
Oon kaupassa töissä ja siellä on tullut tietenkin nähtyä ihmisten ruokailutottumuksia ja olen huomannut, että itseni kaltaiset, ylipainoiset naiset, ostavat samoja asioita kuin itsekin. Eli hiilarihöttöä. Sitten taas hoikka naapurini janoaa proteiinia. Hän rakastaa kananmunia ja pekonia. Hänen tapansa herkutella on syödä pihvi ja salaattia. Ja toi olis mulle sellaista karppausruokaa, mitä en voi sietää. Eli kyllä sillä on iso vaikutus, mihin ruokaan ihminen mieltyy, näin sanoisin. Me jotka pidämme enemmän höttöisestä ruoasta (leivät, riisit, perunat, pastat, piirakat, riisikakut) lihoamme. Ne, jotka luontaisesti nauttivat proteiinipitoisesta ruoasta, eivät lihoa.
Tämä on ihan totta. Lisäksi pitää ottaa huomioon, että ihmisen aineenvaihdunta on aivan erilainen 20+ kuin 50+. Eli ihmiset, jotka ovat voineet jonnekin kolmenkympin päälle "syödä ihan mitä vaan kuinka paljon vaan, eivätkä vaan millään liho" lihovat herkästi neljänkympin jälkeen viimeistään, elleivät yhtään muuta ruokailutottumuksiaan.
Itse olen tällainen, nelikymppiseksi 162 cm 49-51 kg ja sitten pamahti 10 kg tyyliin yhdessä yössä, vaikka elin (muka) ihan samalla tavalla kuin ennenkin. Totuus kuitenkin oli, että elämäntahti oli hiljentynyt kummasti, vietin useampia iltoja sohvalla herkutellen kuin liikkeessä missä milloinkin.
Kiloja en saa enää samaan takaisin, enkä tahdokaan. Kyllä tämän ikäinen, nyt 57 v, saa jo käyttää vaatekokoa 38, ei tartte mennä sinne 32-34 kokoon enää. Sen sijaan olen pitänyt huolta vahingon hallitsemisesta, eli siitä, että en liho lisää.
Pidän yllä nykyistä painoani elämällä, kuten kroppani sanelee, eli pidän ns. pätkäpaaston (syön viimeisen kerran kevyesti n. klo 19 ja seuraavan kerran klo 10-11, sillä aamiainen ei maistu) ja ruokavalioni painottuu juurikin herkkuihini, eli pihviä, salaattia, hedelmiä, kanaa, en tykkää yhtään hiilarista. Joten tärkein minkä tein on jättää pois lautaselta ne vängätyt lautasmallin elementit, eli perunan, riisin jne joista en tykkää yhtään edes.
Liikun kun liikun, kävelen joskus mielelläni, käyn kerran kuussa huvituksen mukaan vesijuoksemassa, joskus tulee oltua jalkojen päällä koko päivä eri puuhissa.
Mutta tärkein taitaa olla, että nukun yöni, laitan koneet kiinni viim. 20.30 arkisin, en käytä arjessa alkoholia. Joka muuten lihottaa helkkaristi.
Kun tästä on puhe enemmän kiloja keränneiden ikäisteni kanssa, lähes jokainen heistä kiistää, että painon hallinta olisi näin yksinkertaista ja alkaa esittää kummallisia laskukaavoja, joita minunkin pitäisi noudattaa tai kuittaavat kaiken pelkillä geeneilllä.
Hinopiiri kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hinopiiri kirjoitti:
:)... Kyllä liikunta laihduttaa ja saat jopa syödä niin paljon ja mitä vaan kun jaksat jos liikut tarpeeksi.
Itsellä pari vuotta sitten parhaimmillaan kulutus taisi olla n.6500-8000 kcal päivässä (ja joo, ei joka päivä, harvinaislaatuisia olivat nuo päivät)
Enkä tosiaan jaksanut tuota määrää syödä.
Millä olet tuohon kulutukseen päässyt? 😳
Kun tunnin reipas lenkkeilykin kuluttaa parhaillaan vain n 500 kcal. Oletko sit urheillut koko valveillaoloajan?Ammattiurheilijan lukemia. Ei koske suurinta osaa väestöstä.
Ei nyt sentään ammattiurheilia :)... Mutta tuli sen 3kk aikana annettua itselle runtua 3kk aikana n.7 puolimaratoonia ja pari maratoonia--- Hitaasti mutta varmasti hölkäten. Ja lepopäivinä 10 km lenkki. Ja käsien heiluttelua painoilla.
Ei siinä mitään voittanut, muutakun ittensä kun lähtö tilanne oli että jaksoi pari kilsaa hölkätä.
Ja kuukauden päästä meni puolimaratooni, lääkäri ihmettell "että taitaa olla hermotus kunnossa"
Tietenkin olen koko lapsuuteni harrastanut melkein joka päivä paljon liikuntaa, tunneista puhutaa per päivä.
Olen vain ryypännyt itseni huonoon kuntoon. Ja nykyisin olen melkein lähtötilanteessa.
Eipä siinä mitään voittanut mutta
Olisiko kuitenkin kannattanut tehdä se homma jotenkin järkevämmin? Liikunta olisi jopa saattanut jäädä osaksi sun elämää ja nyt et olisi taas samassa jamassa?? Sen verran kuitenkin, että maraton kuluttaa n. 3000 kcal eli sun älykello valehteli ja olen sen itse monta kertaa testannut (mun maraan menee n. 5 tuntia). Älykellot ei näytä kulutusta oikein.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten laihduin kun aloin pyöräillä työmatkat? Iltaisin söin pizzaa ja karkkia, jos jotain ruokavaliolle tein niin sen että söin vielä vähän enemmän herkkuja. Mutta laihduin. Enää en pyöräile (yli vuoteen) mutta en ole lihonut takaisin, edelleen syön herkkuja.
Olet onnekas. Minäkin aloin pyöräillä töihin (10 km suunta). En syö ollenkaan herkkuja ja olen ylipainoinen. Paino on täsmälleen sama kuin vuosi sitten vaikka joka päivään tuli tunti liikuntaa lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syövät erittäin terveellisesti verrattuna länsimaiseen teolliseen höttöön.
Vierailija kirjoitti:
Oon kaupassa töissä ja siellä on tullut tietenkin nähtyä ihmisten ruokailutottumuksia ja olen huomannut, että itseni kaltaiset, ylipainoiset naiset, ostavat samoja asioita kuin itsekin. Eli hiilarihöttöä. Sitten taas hoikka naapurini janoaa proteiinia. Hän rakastaa kananmunia ja pekonia. Hänen tapansa herkutella on syödä pihvi ja salaattia. Ja toi olis mulle sellaista karppausruokaa, mitä en voi sietää. Eli kyllä sillä on iso vaikutus, mihin ruokaan ihminen mieltyy, näin sanoisin. Me jotka pidämme enemmän höttöisestä ruoasta (leivät, riisit, perunat, pastat, piirakat, riisikakut) lihoamme. Ne, jotka luontaisesti nauttivat proteiinipitoisesta ruoasta, eivät lihoa.
Näinpä, ruuan sisällöllä on suuri merkitys painoon ja sen hallintaan. Kunpa useimmat ihmiset sen tajuisivat. Liikaa kiinnitetään huomio pelkkiin kaloreihin.
Elintapojen (ja ensisijaisesti syömistapojen) pysyvä muutos laihduttaa. Ei mikään dieetti.