Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Prisma: lihavuuden anatomia - liikunta ei tutkitusti laihduta

Vierailija
15.03.2022 |

Ohjelmassa sanottiin, että liikunta ei laihduta. Sen olen huomannut, mutta nyt kuulin syynkin: elimistö sopeutuu lisääntyneeseen kalorinkulutukseen. Ihan alkuun se lisää kalorinkulutusta, mutta sitten vaikutus häviää.
Eli liikunta vain ylläpitää terveyttä, mutta ei laihduta.

Miksi sitten aina käsketään liikkumaan, kun laihdutetaan?

Oli ihan hyvä ohjelma.

Kommentit (594)

Vierailija
521/594 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäähän sitä nyt vähän herkutella ja voikin on vaarallista, paitsi jos sen syö pullassa. 

Ihan oikeasti, luepa jotain muutakin kuin sitä huru-ukko Heikkilää. Toistat kyseisen huuhaa-gurun mantroja täysin kritiikittömästi sana sanalta.

Tässäkin media toimi lampaiden kannalta juuri toivotusti, eli leimasivat Heikkilän huru-ukoksi. En ole läheskään kaikessa Heikkilän kanssa samaa mieltä ja olin pettynyt, kun mies teki itsestään jonkinlaisen performanssin ja pilasi täten uskottavuutensa. Mutta on niissä Heikkilän jutuissa paljon hyvääkin ja paras asia minkä hän teki, oli nostattaa keskustelua ja kritiikkiä nykyisiä ravintosuosituksia kohtaan. Heikkilän mielestähän terveellinen hiilihydraatin saantimäärä on muistaakseni alle 70 grammaa/vrk, mihin mahtuu kyllä jo kaikenlaista. 

Vierailija
522/594 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta toinen hyvä tapa on vaihtaa ne kovat rasvat monityydyttämättömiin rasvoihin, jotka eivät kerry sinne maksaan ja keskivartalolle elinten ympärille, vaan ihonalaiskudokseen. Tämä sanottiin tuossa ohjelmassakin. Sinänsä pelkkä rasvan määrä ei ole se kauhean vaarallinen tekijä, vaan minne se kertyy.

Viittaatko tähän tutkimukseen:

https://www.researchgate.net/publication/334896887_Overeating_Saturated…

"Intervention: Muffins high in either palm (SFA)- or sunflower oil (PUFA) were added to the habitual diet."

Jaa-a, vai että muffineilla ja palmuöljyllä tutkittua tietoa. Kaikki kai nyt tietää, että leivonnaisten usein sisältämää osittain tai kokonaan kovetettua palmuöljyä pitäisi vältellä kuin ruttoa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/594 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tän ketjun perusteella se vegaanivitsi pitäisi kyllä vaihtaa karppaajavitsiksi :D

Eli: miten tunnistat karppaajan? 

-Se kertoo sen kyllä itse kovaan ääneen

Miksi valehtelet? Linkkaatko edes yhden (1) viestin, jossa karppaaja mainostaa olevansa karppaaja? Lähinnä näyttää siltä, että joku karppaajia pelkäävä rassukka näkee karppaajia joka puolella :D  

Vierailija
524/594 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa on 2 tutkittua liikunnallista keinoa joilla voi jonkin verran saada keskivartalorasvoja pois vaikkei muuttaisi syömisiään:

1. HIIT. Onnistuakseen HIIT treenissä pitää kuitenkin olla pohjakunnon todella hyvässä kunnossa, sillä toimiakseen ne spurtit pitää vetää ihan oikeasti täysillä. Pitää olla myös terve sydän jne jotta olisi turvallista. Ei välttämättä toimi siis suurten massojen keinoksi, lähinnä nuorille ja muuten terveille jotka haluavat parantaa kehonkoostumustaan. 

2. Painovanne. Tästä oli muutama vuosi sitten tutkimus, että todistettavasti kaventaa keskivartaloa ja vähentää viskeraalisen rasvan määrää. Tämä keino soveltunee useammalle kuin kohta 1. Kuitenkin taas ihan lähtötaso yms vaikuttaa, eikä kaikki välttämättä opi pyöritystekniikkaa. 

Joo, mutta toinen hyvä tapa on vaihtaa ne kovat rasvat monityydyttämättömiin rasvoihin, jotka eivät kerry sinne maksaan ja keskivartalolle elinten ympärille, vaan ihonalaiskudokseen. Tämä sanottiin tuossa ohjelmassakin. Sinänsä pelkkä rasvan määrä ei ole se kauhean vaarallinen tekijä, vaan minne se kertyy.

Mitähän helevettiä sinä sössötät? Onko sinun mielestäsi alkoholissa kovaa rasvaa? Alkoholistien rasvamaksa ei todellakaan synny mistään kovista rasvoista.

Vierailija
525/594 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikkilän jutut on niin huuhaata että jopa kirjansa piti vetää pois myynnistä vaarallisen epätoden skeidan vuoksi. Heikkilä muuten väitti myös että maskit aiheuttavat aivovaurioita. Onko meillä sitten mittava määrä aivovaurioisia kirurgeja ja hammashoitajia, kun noissa töissä maskeja on käytetty vuosikymmeniä?

Vierailija
526/594 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karppaajilla on varmaan niin paha olla ja kova himo syödä omena että sitä pahaa oloa sitten pitää purkaa netissä kaiket päivät valistamalla tuota oman uskonlahkonsa autuutta.

Vierailija
527/594 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa on 2 tutkittua liikunnallista keinoa joilla voi jonkin verran saada keskivartalorasvoja pois vaikkei muuttaisi syömisiään:

1. HIIT. Onnistuakseen HIIT treenissä pitää kuitenkin olla pohjakunnon todella hyvässä kunnossa, sillä toimiakseen ne spurtit pitää vetää ihan oikeasti täysillä. Pitää olla myös terve sydän jne jotta olisi turvallista. Ei välttämättä toimi siis suurten massojen keinoksi, lähinnä nuorille ja muuten terveille jotka haluavat parantaa kehonkoostumustaan. 

2. Painovanne. Tästä oli muutama vuosi sitten tutkimus, että todistettavasti kaventaa keskivartaloa ja vähentää viskeraalisen rasvan määrää. Tämä keino soveltunee useammalle kuin kohta 1. Kuitenkin taas ihan lähtötaso yms vaikuttaa, eikä kaikki välttämättä opi pyöritystekniikkaa. 

Mitähän helevettiä sinä sössötät? Onko sinun mielestäsi alkoholissa kovaa rasvaa? Alkoholistien rasvamaksa ei todellakaan synny mistään kovista rasvoista.

Ei missään sanottu että kova rasva on ainoa asia joka sisäelimiä rasvoittaa senkin hölömö. Mm. alkoholi ja prosessoidut nopeat hiilihydraatit tekevät tätä myös.

Vierailija
528/594 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäähän sitä nyt vähän herkutella ja voikin on vaarallista, paitsi jos sen syö pullassa. 

Ihan oikeasti, luepa jotain muutakin kuin sitä huru-ukko Heikkilää. Toistat kyseisen huuhaa-gurun mantroja täysin kritiikittömästi sana sanalta.

Tässäkin media toimi lampaiden kannalta juuri toivotusti, eli leimasivat Heikkilän huru-ukoksi. En ole läheskään kaikessa Heikkilän kanssa samaa mieltä ja olin pettynyt, kun mies teki itsestään jonkinlaisen performanssin ja pilasi täten uskottavuutensa. Mutta on niissä Heikkilän jutuissa paljon hyvääkin ja paras asia minkä hän teki, oli nostattaa keskustelua ja kritiikkiä nykyisiä ravintosuosituksia kohtaan. Heikkilän mielestähän terveellinen hiilihydraatin saantimäärä on muistaakseni alle 70 grammaa/vrk, mihin mahtuu kyllä jo kaikenlaista. 

Juu kyllä karppaaminen voi toimia painonhallinnassa mutta se olis hyvä tehdä oikein. Usein karppaamisen irvikuva on just se että vedetään jotain voissa liotettua parsakaalia ja lihaa. Kyllä moni karppaajakin tunnustaa että pehmeä rasva on parempaa.

Vierailija
529/594 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa Areenasta myös lasten ylipainosta kertova dokumentti

Vierailija
530/594 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä liikun kuntoilumielessä noin 8-10 tuntia viikossa. Syön suunnilleen saman verran koko ajan, paitsi silloin kun liikunta ylittää tuon 10 tuntia viikossa, syön enemmän koska muuten en jaksa. Nyt olin joulun alla flunssassa pari viikkoa. Ruokahalu pysyi samana. Paino nousi ihan reilusti. Kiloja en osaa sanoa, mutta kyllä sen housuista huomasi. Vasta kun liikunta palasi normaaliuomiinsa, alkoi tilanne tasoittua ja pikkuhiljaa on taas palailtu kohti normaalitilannetta. Kyllähän se painonhallinta lähtee jääkaapilta, mutta jos minä haluan syödä sen verran kuin mukavalta tuntuu ilman että lihon, minun pitää liikkua paljon. Ja olen laihduttanut myös puhtaasti ruokavaliolla - se oli yhtä helvettiä. Lisäksi tasapainon löytyminen syömisen ja painon kurissa pitämisen välillä oli vaikeaa, herkkusuu kun olen.  Minä uskon että kalori on kalori, silloinkin kun sen voissa paistaa.  Sitäpaitsi, olen nyt hyvässä kunnossa - se on kuulkaa aika mukava tunne se.

Vierailija
531/594 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä liikun kuntoilumielessä noin 8-10 tuntia viikossa. Syön suunnilleen saman verran koko ajan, paitsi silloin kun liikunta ylittää tuon 10 tuntia viikossa, syön enemmän koska muuten en jaksa. Nyt olin joulun alla flunssassa pari viikkoa. Ruokahalu pysyi samana. Paino nousi ihan reilusti. Kiloja en osaa sanoa, mutta kyllä sen housuista huomasi. Vasta kun liikunta palasi normaaliuomiinsa, alkoi tilanne tasoittua ja pikkuhiljaa on taas palailtu kohti normaalitilannetta. Kyllähän se painonhallinta lähtee jääkaapilta, mutta jos minä haluan syödä sen verran kuin mukavalta tuntuu ilman että lihon, minun pitää liikkua paljon. Ja olen laihduttanut myös puhtaasti ruokavaliolla - se oli yhtä helvettiä. Lisäksi tasapainon löytyminen syömisen ja painon kurissa pitämisen välillä oli vaikeaa, herkkusuu kun olen.  Minä uskon että kalori on kalori, silloinkin kun sen voissa paistaa.  Sitäpaitsi, olen nyt hyvässä kunnossa - se on kuulkaa aika mukava tunne se.

Muutokset aktiivisuudessa kai on se mikä paljon vaikuttaa. Liikuntaa lisäämällä kulutus lisääntyy ja liikuntaa vähentämällä kulutus vähenee. Ajan myötä keho kuitenkin ainakin jossain määrin sopeutuu, siksi ihminen joka on kävellyt 15km päivä kuluttaa päivän aikana paljon vähemmän kaloreita kuin jos täysin liikuntaa harrastamaton alkaisi kävelemään tuosta noin vain 15km joka päivä.

Tai näin ainakin tajusin tuon dokumentin perusteella.

Vierailija
532/594 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Yhtä tyhmä väite kuin se , että kaikk liikunta kuluttaa tasapuolisesti joka puolelta kehoa läskiä. Nämä väittäjät voisivat tulla katsomaan esim. pyörätuolipotilaita, joilla käsiin on tullut lihakset kun he kuntouttavat käsiään mutta jalat ovat ohuet tikut kun niitä ei pysty liikuttamaan

Vierailija
533/594 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun avaa jääkaapin oven, pitäis selvittää itselleen, onko kyseessä todellinen vai tunnenälkä.

Eli kun on kyseessä "oikea nälkä", niin se jääkaapissa oleva kaalisoppa tekee kauppansa.

Jos on kyseessä "tunnenälkä", niin sanot "yäk" sille kaalisopalle ja hamuilet kotipitsan puh.numeroa.

Eli jos alat punnitsemaan eri vaihtoehtoja tyyliin, nyt maistuis jäätelö eikä voikkuleipä, niin kannattaa ottaa vain lasillinen vettä ja harhauttaa ajatukset jotenkin, esim. tekemällä kevyitä kotitöitä. Saa vähän puuhaa ja mielihyvää, kun on vähän siistimpää.

Vierailija
534/594 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt kaikkea uskoko kirjoitti:

Hohhoijaa. Yhtä tyhmä väite kuin se , että kaikk liikunta kuluttaa tasapuolisesti joka puolelta kehoa läskiä. Nämä väittäjät voisivat tulla katsomaan esim. pyörätuolipotilaita, joilla käsiin on tullut lihakset kun he kuntouttavat käsiään mutta jalat ovat ohuet tikut kun niitä ei pysty liikuttamaan

Otsikko on provo. Mitään tuollaista ei sanottu dokumentissa.

Vierailija
535/594 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heikkilän jutut on niin huuhaata että jopa kirjansa piti vetää pois myynnistä vaarallisen epätoden skeidan vuoksi. Heikkilä muuten väitti myös että maskit aiheuttavat aivovaurioita. Onko meillä sitten mittava määrä aivovaurioisia kirurgeja ja hammashoitajia, kun noissa töissä maskeja on käytetty vuosikymmeniä?

Vahvasti samaa mieltä. Olen itse hoitanut joskus potilasta, joka Heikkilän juttuja luettuaan oli lopettanut insuliinilääkityksen kokonaan, vaikka on 1 tyypin diabeetikko. Aika lähellä oli hengenlähtö.

Kun joku alkaa perustella näkökulmiaan, vedoten johonkin Heikkilän lässytyksiin, niin uskottavuus menee samantien.

Vierailija
536/594 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vahvasti samaa mieltä. Olen itse hoitanut joskus potilasta, joka Heikkilän juttuja luettuaan oli lopettanut insuliinilääkityksen kokonaan, vaikka on 1 tyypin diabeetikko. Aika lähellä oli hengenlähtö.

Kun joku alkaa perustella näkökulmiaan, vedoten johonkin Heikkilän lässytyksiin, niin uskottavuus menee samantien.

Huh, onneksi ei kuollut 😟

Vierailija
537/594 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on turha Heikkilää syyttää.  Jos 1tyypin diabeetikko lopettaa lääkityksen, on se ihan oma vika. Heikkilä ei ole siihen ketään kehottanut. Joku järki pitää olla itselläkin.

Äläkä sinä levitä tällaista väärää tietoa. Tyhmä olet, jos itse uskot juttujasi.

Vierailija
538/594 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirja on edelleen myynnissä, e-kirjana, äänikirjana ja perinteisenä versiona. S ja K ryhmä ei sitä enää myy, sen sijaan myyvät tarpeet itsensä tappamiseen ruoalla. Marketin yhteydestä löytyy varmaan apteekki, josta voit hakea loput elintarvikkeesi hyvään elämään.

Vierailija
539/594 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu kyllä karppaaminen voi toimia painonhallinnassa mutta se olis hyvä tehdä oikein. Usein karppaamisen irvikuva on just se että vedetään jotain voissa liotettua parsakaalia ja lihaa. Kyllä moni karppaajakin tunnustaa että pehmeä rasva on parempaa.

No mutta kun se ei oikein ole. Kasviöljyt pilaantuvat helposti, eivät kestä päivänvaloa eivätkä kuumentamista, jne. Paras kasviöljy on kylmäpuristettu neitsytoliiviöljy, sillä siinä on paljon yksittäistyydyttymättömiä rasvahappoja. Mutta ei sekään paistamiseen ole voin veroinen. 

Vierailija
540/594 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä puhuttu alkoholista mitään. Rasvamaksa yleensä hankitaan syömällä, eikä juomalla. Katso herranenaika tuo ohjelma, äläkä minulle riehu. Esimerkkinä näistä kovat rasvat / monityydyttymättömät rasvat -keissistä esitettiin nimenomaan muffinssivertailu, missä oli koehenkilöille syötetty kolme muffinssia päivässä pidemmän ajan ja puolet söivät kovaa rasvaa sisältäviä muffinsseja ja toiset monityydyttämättömiä rasvoja sisältäviä. Tarkoituksena oli siis lihottaa yhtä lailla kaikki koehenkilöt, kalorimäärät jne. olivat samat, vain rasvassa eroa. Rasva kertyi lihoessa eri paikkaan. 

Katso tuo ohjelma, äläkä sekoile. Näitä kokeita ja testeja tehdään siis vaikka ja kuinka, ei ole niin, että joku jossain on testannut että... tutkimukset vertaisarvioidaan ja toistetaan ja asioita ihan oikeasti tutkitaan tieteellisesti. Metatutkimuksissa käyvät varsin hyvin ilmi esim. rasvojen eroavuudet.

Tässä ohjelmassa esiteltiin ties millaisia tutkimustuloksia ja esiteltiin uusinta tietoa rasvasta ihmiskehossa. Ohjelmassa oli niin paljon asiaa, että hitaampaa hirvitti. Kannattaa katsoa, sinunkin, vaikka omasta mielestäsi kaiken tiedät.

Välttämättä niillä kovilla treeneillä ei lähde yhtään rasvaa kehosta. Tämäkin selitetään siinä ohjelmassa tosi hyvin. Liikunta ei juurikaan laihduta, kuin väliaikaisesti, kehon sopeutuessa liikuntaan laihduttava vaikutus vaimenee. A ja O lihomisen välttämisessä on katsoa, mitä sinne suuhun pistää.