Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Prisma: lihavuuden anatomia - liikunta ei tutkitusti laihduta

Vierailija
15.03.2022 |

Ohjelmassa sanottiin, että liikunta ei laihduta. Sen olen huomannut, mutta nyt kuulin syynkin: elimistö sopeutuu lisääntyneeseen kalorinkulutukseen. Ihan alkuun se lisää kalorinkulutusta, mutta sitten vaikutus häviää.
Eli liikunta vain ylläpitää terveyttä, mutta ei laihduta.

Miksi sitten aina käsketään liikkumaan, kun laihdutetaan?

Oli ihan hyvä ohjelma.

Kommentit (594)

Vierailija
501/594 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän ketjun perusteella se vegaanivitsi pitäisi kyllä vaihtaa karppaajavitsiksi :D

Eli: miten tunnistat karppaajan? 

-Se kertoo sen kyllä itse kovaan ääneen

Vierailija
502/594 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihtumiseen ei ole kuin ikäviä keinoja. Joutuu rajoittamaan ruoan kautta saadun energian määrää josta sitten seuraa varsinkin alussa näläntunnetta.

Muuta keinoa ei käytännössä ole. Dieetit voi suoraan unohtaa kun niistä tulee vain jojottelua. Dieetin päättyessä paino jatkaa nousemistaan. Elämäntapojaan syömisen osalta on muutettava siten, että painon määrä lakkaa nousemasta ja alkaa hiljalleen pudota. Ja tuon elämäntapojen muutoksen pitää olla pysyvä.

Ei ole helppo juttu ja mikä tahansa elämäntilanteen muutos (koronapandemia!) on yleensä hyvä tekosyy palata vanhaan menoon syömisen suhteen. 

Mä olen eri mieltä että olis vain ikäviä keinoja. Palasin takaisin vanhojen harrastuksien pariin, korona-aikana tehtiin vähän hankalammin  netin välityksellä, mutta onnistui. Löysin uudelleen lukemisen, laitoin siis koneella oloa vähemmälle. Pyysin töissä vähän erilaisia, uusia tehtäviä.

Kun on mielekästä tekemistä, mässyttäminen unohtuu ja tekeepä aktiivisesti lähes mitä muuta kuin makaa telkan/koneen edessä, vaikka istuu lukemassa, sekin edes vähän polttaa kaloreita. 

Mulla ei tippaakaan toiminut hampaat irvessä liikunta, se sai vaan enemmän ajattelemaan ruokaa. Mutta kun siirsi ajatukset ja tekemisen mielekkäisiin hommiin, on aktiivinen, paino on pudonnut ja kilot ei ole tullut takaisin.

Rohkaisen muitakin kokeilemaan muuta kuin itsensä rankaisua ikävillä keinoilla ja vielä ajatuksella, että tätä ikävää se sitten on loppuelämä.

Olen odottanut palstan aukeamista, että pääsen sanomaan tämän.

Tämä ja se hyvinvointiketju on avannut mun silmät. Olen yrittänyt parantaa elämääni aivan väärästä päästä, nimenomaan yrittämällä, pyrkimällä, asettamalla tavoitteita, itsekurilla ja epäonnistunut niin monta kertaa.

Oli todella ihanaa lukea täältä, että kyse ei olekaan vain mun huonosta onnistumisesta ja itsekurin puutteesta. Katsoin myös dokumentin Areenasta.

Eilen aloitin uuden elämän tarkastelemalla, mitkä asiat voisi olla niitä, jotka tuo mun elämään mieleistä tekemistä ja aktivisuutta. Kun meinaisin alkaa ajatella että eihän tuo onnistu, pontevasti työnsin ajatuksen pois ja aloin miettiä, miten onnistuu. Tämä jatkuu tänään ja haluan uskoa, että siitä alkaa myös laihtuminen, koska innostuneena en käynyt eilenkään jääkaapilla ennen nukkumaan menoa:-)

Kiitos kiitos teille, jotka olette jaksaneet kirjoittaa muustakin kuin vanhasta mantrasta, mitä surkean luuserin pitää tehdä ja mistä luopua!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/594 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin ihmettelemään, kun ohjelmassa sanottiin, että rasva on oma kokonainen elimensä. Mahtoivatko tarkoittaa suolilievettä kuitenkin, eikä rasvaa sinänsä? Tässähän puhuttiin siitä, miten mahalaukun pienennysleikkaus ei toimikaan siksi, että se vatsalaukku sinänsä pienenee, vaan se vaikuttaa siihen hormonibalanssiin. Öööh...

Pitää varmaan katsoa ohjelma uudestaan. 

Vierailija
504/594 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäin ihmettelemään, kun ohjelmassa sanottiin, että rasva on oma kokonainen elimensä. Mahtoivatko tarkoittaa suolilievettä kuitenkin, eikä rasvaa sinänsä? Tässähän puhuttiin siitä, miten mahalaukun pienennysleikkaus ei toimikaan siksi, että se vatsalaukku sinänsä pienenee, vaan se vaikuttaa siihen hormonibalanssiin. Öööh...

Tästä alettiin puhua jo joskus 1980-luvulla. Silloin selitettiin, että ihmisen solut keräävät rasvaa ja kasvavat ja tämän takia laihduttaminen on vaikeaa, koska keho pyrkii pitämään solut kasvaneessa mitassaan. Eli kun laihdutat, se on kuin ottaisit tavaraa pois laatikosta: laatikkoon jää tyhjä tila, jolla on taipumus täyttyä tavaralla uudestaan. Eli sinne jää vain odottelemaan uutta rasvaa syömisen muodossa solut:-) valmiina pullistumaan!

Sitä, onko solumme sitten elin samalla tavalla kuin esim. iho, en osaa sanoa.

Vierailija
505/594 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka on tärkein tekijä.

Eli pois nämä,

Läski

Sokeri

Hiilarit

Pasta, leipä, vilja

Viina

Kalja

Pullat, karkit

Sipsit

Herkut

Nuo pois niin laihtuu itsestään.

Sen sijaan lihaa ja tavan ruokaa saa syödä yhä reilusti.

Toimii minulla ja nautiskelen lihalla, lohella, pizzalla...suuria annoksia. Kaikki turha vaan pois niin saa syödä riskisti OIKEAA RUOKAA.

176 cm 82 kg. 45 v

Moni samanikäinen on sen 10...40 kg painavampi...

Vierailija
506/594 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen askel on hyödyksi. Ei tarvitse kaikkien käydä salilla tai juosta maratoneja. Päivittäinen puolen tunnin kävely ja pari kertaa viikossa vaikka kahvakuulailua on monille jo merkittävä terveysteko. Kävelylle ei tarvitse edes muuta varustusta kuin säänmukaiset vaatteet ja kävellä voi mihin vaan aikaan vuorokaudesta. 

Pidemmän päälle kävelystä tulee ihan hemmetin tylsää ja siksi monella laihdutus loppuu, kun ei enää jaksa taas lähteä lenkille. 

Tärkeää olisi löytää oma laji, jota tykkää tehdä. Jotkut saattavat tykätä nimenomaan kävelystä, mutta itselle se alkaa 3kk jälkeen maistua puulta. Kivempaa on nostella painoja, koska aina voi tehdä eri liikkeitä, eikä vaan yhtä samaa liikettä. 

Punttisalihan se vasta tylsää on.

Kävely ja hölkkäkin on hauskempaa.

Käyn toki salillakin, mutta tympeää ja ikävää puuhaa se o .

Sähly on hauskaa ja lätkä.

Vierailija
507/594 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa on 2 tutkittua liikunnallista keinoa joilla voi jonkin verran saada keskivartalorasvoja pois vaikkei muuttaisi syömisiään:

1. HIIT. Onnistuakseen HIIT treenissä pitää kuitenkin olla pohjakunnon todella hyvässä kunnossa, sillä toimiakseen ne spurtit pitää vetää ihan oikeasti täysillä. Pitää olla myös terve sydän jne jotta olisi turvallista. Ei välttämättä toimi siis suurten massojen keinoksi, lähinnä nuorille ja muuten terveille jotka haluavat parantaa kehonkoostumustaan. 

2. Painovanne. Tästä oli muutama vuosi sitten tutkimus, että todistettavasti kaventaa keskivartaloa ja vähentää viskeraalisen rasvan määrää. Tämä keino soveltunee useammalle kuin kohta 1. Kuitenkin taas ihan lähtötaso yms vaikuttaa, eikä kaikki välttämättä opi pyöritystekniikkaa. 

Vierailija
508/594 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä alettiin puhua jo joskus 1980-luvulla. Silloin selitettiin, että ihmisen solut keräävät rasvaa ja kasvavat ja tämän takia laihduttaminen on vaikeaa, koska keho pyrkii pitämään solut kasvaneessa mitassaan. Eli kun laihdutat, se on kuin ottaisit tavaraa pois laatikosta: laatikkoon jää tyhjä tila, jolla on taipumus täyttyä tavaralla uudestaan. Eli sinne jää vain odottelemaan uutta rasvaa syömisen muodossa solut:-) valmiina pullistumaan!

Rasvakudosta voi todellakin sanoa omaksi elimekseen, onhan se välttämätön osa ihmiskehoa. Rasvakudos myös erittää hormoneita, esim estrogeeni. 

Vierailija
509/594 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka on se asia, ei liikunta.

Vierailija
510/594 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tutkimusta painovanteesta:

https://yle.fi/uutiset/3-10824293

Vierailija
511/594 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa on 2 tutkittua liikunnallista keinoa joilla voi jonkin verran saada keskivartalorasvoja pois vaikkei muuttaisi syömisiään:

1. HIIT. Onnistuakseen HIIT treenissä pitää kuitenkin olla pohjakunnon todella hyvässä kunnossa, sillä toimiakseen ne spurtit pitää vetää ihan oikeasti täysillä. Pitää olla myös terve sydän jne jotta olisi turvallista. Ei välttämättä toimi siis suurten massojen keinoksi, lähinnä nuorille ja muuten terveille jotka haluavat parantaa kehonkoostumustaan. 

2. Painovanne. Tästä oli muutama vuosi sitten tutkimus, että todistettavasti kaventaa keskivartaloa ja vähentää viskeraalisen rasvan määrää. Tämä keino soveltunee useammalle kuin kohta 1. Kuitenkin taas ihan lähtötaso yms vaikuttaa, eikä kaikki välttämättä opi pyöritystekniikkaa. 

Joo, mutta toinen hyvä tapa on vaihtaa ne kovat rasvat monityydyttämättömiin rasvoihin, jotka eivät kerry sinne maksaan ja keskivartalolle elinten ympärille, vaan ihonalaiskudokseen. Tämä sanottiin tuossa ohjelmassakin. Sinänsä pelkkä rasvan määrä ei ole se kauhean vaarallinen tekijä, vaan minne se kertyy.

Vierailija
512/594 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta toinen hyvä tapa on vaihtaa ne kovat rasvat monityydyttämättömiin rasvoihin, jotka eivät kerry sinne maksaan ja keskivartalolle elinten ympärille, vaan ihonalaiskudokseen. Tämä sanottiin tuossa ohjelmassakin. Sinänsä pelkkä rasvan määrä ei ole se kauhean vaarallinen tekijä, vaan minne se kertyy.

Älä nyt vitsiä vedä.

Vierailija
513/594 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi jessus näitä urpoja.

Vierailija
514/594 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rasvakudosta voi todellakin sanoa omaksi elimekseen, onhan se välttämätön osa ihmiskehoa. Rasvakudos myös erittää hormoneita, esim estrogeeni. 

Anteeksi nyt vaan mutta ei ole kyllä mikään elin. Tai sitten suolessa oleva paskakin on, on sekin välttämätön osa ihmiskehoa. Rasvakudos on yksi elimistön kudostyypeistä. 

Elin (lat. organum, organon) on useasta eri kudoksesta muodostunut rakenteellinen ja toiminnallinen kokonaisuus, joka on erikoistunut yksilössä tiettyyn tehtävään tai tehtäviin. (https://fi.wikipedia.org/wiki/Elin)

Ei vaan pysty ohittamaan noin räikeää väittämää olankohautuksella. Pysytään tosiasioissa ja jatketaan.

Vierailija
515/594 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä ymmärtääkseni on aika vahva näyttö. En ole ihan varma mihin tuo denialistien ns. näyttö perustuu, veikkaan että kovan rasvan merkitys saattaa hälventyä muutenkin epäterveellistä väestöä katsoessa koska sisäelinrasvan määrään vaikuttaa muutkin seikat mutta ainakin rottakokeissa muistaakseni syy-seuraus-suhde on selvästi todettu.

Vierailija
516/594 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh noh, ei noin saa sanoa. Ketjun karppaajan kommentteja odotellessa 😂😂😂

Vierailija
517/594 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tän ketjun perusteella se vegaanivitsi pitäisi kyllä vaihtaa karppaajavitsiksi :D

Eli: miten tunnistat karppaajan? 

-Se kertoo sen kyllä itse kovaan ääneen

🤣🤣🤣👏👏👏

Vierailija
518/594 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihtumiseen ei ole kuin ikäviä keinoja. Joutuu rajoittamaan ruoan kautta saadun energian määrää josta sitten seuraa varsinkin alussa näläntunnetta.

Muuta keinoa ei käytännössä ole. Dieetit voi suoraan unohtaa kun niistä tulee vain jojottelua. Dieetin päättyessä paino jatkaa nousemistaan. Elämäntapojaan syömisen osalta on muutettava siten, että painon määrä lakkaa nousemasta ja alkaa hiljalleen pudota. Ja tuon elämäntapojen muutoksen pitää olla pysyvä.

Ei ole helppo juttu ja mikä tahansa elämäntilanteen muutos (koronapandemia!) on yleensä hyvä tekosyy palata vanhaan menoon syömisen suhteen. 

Mä olen eri mieltä että olis vain ikäviä keinoja. Palasin takaisin vanhojen harrastuksien pariin, korona-aikana tehtiin vähän hankalammin  netin välityksellä, mutta onnistui. Löysin uudelleen lukemisen, laitoin siis koneella oloa vähemmälle. Pyysin töissä vähän erilaisia, uusia tehtäviä.

Kun on mielekästä tekemistä, mässyttäminen unohtuu ja tekeepä aktiivisesti lähes mitä muuta kuin makaa telkan/koneen edessä, vaikka istuu lukemassa, sekin edes vähän polttaa kaloreita. 

Mulla ei tippaakaan toiminut hampaat irvessä liikunta, se sai vaan enemmän ajattelemaan ruokaa. Mutta kun siirsi ajatukset ja tekemisen mielekkäisiin hommiin, on aktiivinen, paino on pudonnut ja kilot ei ole tullut takaisin.

Rohkaisen muitakin kokeilemaan muuta kuin itsensä rankaisua ikävillä keinoilla ja vielä ajatuksella, että tätä ikävää se sitten on loppuelämä.

Olen odottanut palstan aukeamista, että pääsen sanomaan tämän.

Tämä ja se hyvinvointiketju on avannut mun silmät. Olen yrittänyt parantaa elämääni aivan väärästä päästä, nimenomaan yrittämällä, pyrkimällä, asettamalla tavoitteita, itsekurilla ja epäonnistunut niin monta kertaa.

Oli todella ihanaa lukea täältä, että kyse ei olekaan vain mun huonosta onnistumisesta ja itsekurin puutteesta. Katsoin myös dokumentin Areenasta.

Eilen aloitin uuden elämän tarkastelemalla, mitkä asiat voisi olla niitä, jotka tuo mun elämään mieleistä tekemistä ja aktivisuutta. Kun meinaisin alkaa ajatella että eihän tuo onnistu, pontevasti työnsin ajatuksen pois ja aloin miettiä, miten onnistuu. Tämä jatkuu tänään ja haluan uskoa, että siitä alkaa myös laihtuminen, koska innostuneena en käynyt eilenkään jääkaapilla ennen nukkumaan menoa:-)

Kiitos kiitos teille, jotka olette jaksaneet kirjoittaa muustakin kuin vanhasta mantrasta, mitä surkean luuserin pitää tehdä ja mistä luopua!

Tsemppiä elämänmuutokseen! Kun motivaatio lähtee itsestä eikä ulkopuolelta on muutokset todennäköisesti paljon pitkäkestoisempia. 

Itselläni ei ole ylipainoa, mutta kuitenkin jokunen turha kilo kertynyt viime vuosina. Ongelmana on sokeriset herkut, eli lähinnä suklaa ja karkki. Sallin itselleni herkuttelun, mutta herkuttelen ihan oikeasti vain yhdellä pienen pienellä lakupötköllä tai juon iltapalaksi kupillisen kaakaota. Karkkihyllyjen kohdalla ajattelen tietoisesti että ei, en tarvitse karkkia, minä valitsen nyt itse tietoisesti muuta. Muuten menee helposti vaan autopilotilla. 

Jokaisella toimii eri asiat, toivottavasti löydät itsellesi toimivat konstit! Ja vaikka tulisi välillä takapakkia, niin ei se haittaa, se on vaan elämä se. Jatkat siitä mihin jäit. 

Vierailija
519/594 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no ne on ensisijaisesti liiat hiilihydraatit, jotka rasvoittavat maksan ja sisäeläimet.

Vierailija
520/594 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karppaajat pilaa jokaikisen ravintokeskustelun. Tässäkin langassa ykskään karppaaja ei edes ole kyseistä dokumenttia katsonut. Ihan helvetin noloa porukkaa hävettää niiden puolesta.

Ai? Minusta asiallisen keskustelun pilaavat juuri kaltaisesi ihmiset, jotka eivät kykene keskustelemaan itse asiasta menemättä henkilökohtaisuuksiin. Media toimi karppaamisen osalta juuri niin kuin sen olettaakin toimivan, eli lopulta pönkitti nykyisiä ravintosuosituksia, Suomen maatalouden keskusliittoa ja kansainvälisiä ruokajättejä, jotka myyvät halpaa prosessoitua paskaa kansalle sydänmerkillä. Aluksi mediassa nostettiin karppaus esiin jonain uutena mahtavana asiana, ja sitten hypetyksen jälkeen alettiin demonisoimaan sitä ja karppaamisesta/karppaajista tehtiin tuulipukukansalle kirosana. Ja kaikki tämä vain lehtien myymiseksi... ylipainoiset lampaat määkyivät parvessa, kun karppaaminen ja karppaajat saatiin demonisoitua. Ihan sama minkälainen terveys on, ihan sama vaikka on suonet tukossa 50-vuotiaana, kunhan se terveys on pilattu virallisterveellisten suositusten mukaisesti! 

Pitäähän sitä nyt vähän herkutella ja voikin on vaarallista, paitsi jos sen syö pullassa. 

Ihan oikeasti, luepa jotain muutakin kuin sitä huru-ukko Heikkilää. Toistat kyseisen huuhaa-gurun mantroja täysin kritiikittömästi sana sanalta.