Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Prisma: lihavuuden anatomia - liikunta ei tutkitusti laihduta

Vierailija
15.03.2022 |

Ohjelmassa sanottiin, että liikunta ei laihduta. Sen olen huomannut, mutta nyt kuulin syynkin: elimistö sopeutuu lisääntyneeseen kalorinkulutukseen. Ihan alkuun se lisää kalorinkulutusta, mutta sitten vaikutus häviää.
Eli liikunta vain ylläpitää terveyttä, mutta ei laihduta.

Miksi sitten aina käsketään liikkumaan, kun laihdutetaan?

Oli ihan hyvä ohjelma.

Kommentit (594)

Vierailija
561/594 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Geenit selittävät todella paljon lihomisalttiutta, jopa niin, että ohjelmassa kerrottiin kaksostutkimusten kertovan, että kehonpaino/rasvaprosentti on geenien tarkemmin määrittämää, kuin pituus.

Katsoin tuon kohdan uudestaan ja kyllä se tutkija sanoikin siinä, että geenit määrittävät tätä lihavuutta/kehonpainoa/rasvaisuutta tarkimmin koko kehossa, poislukien pituus. Eli että pituus määrittyy tarkemmin geeneissä, mutta tämä lihomisalttius on heti tokana. Lihomista/laihuutta määrittäviä geenejä on löydetty jo yli 1000. Jokaisen keho on yksilöllinen ja toimii asian suhteen eri lailla. 

Koko ohjelman pointti oli, että ihmisten lihominen ei johdu mistään moraalin heikkoudesta, vaan ympäröivästä maailmasta yhdistettynä geeneihin. Noin 6% ihmisistä ovat geeneiltään sellaisia, että eivät koe näläntunnetta lainkaan. Heille ei varmaan tee tiukkaakaan laihduttaa ja pysyä saavutetussa painossa. Useimmille ns. nälkädieetit eivät sovi lainkaan, koska geenit ja keho pakottaa ottamaan menetetyt kalorit takaisin, yleensä korkojen kanssa ja siksi jokainen kitukuuri lihottaa enemmän ja sotkee kehon hormonibalanssia entistä enemmän.

Esim. siinä tutkitussa Biggest Loserissa oli 16 osallistujaa, joista kaikki paitsi yksi olivat palanneet takaisin vähintään lähtöpainoonsa, osa lihonut vielä lisää, vaikka olivat tietenkin kaikki yrittäneet pysyä saavutetussa alemmassa painossa. Keho kuitenkin teki tämän mahdottomaksi, mm. säästämällä enemmän rasvaa, ja vaikka kilpirauhastoiminnalla. Vaikutukset ovat sinänsä pysyviä, että vielä kuuden vuoden päästä ohjelmasta kehon energiankulutus oli huomattavasti alentunut. Asiaa varmaan jäädään seuraamaan. 

Että jos tahdot laihtua pysyvästi, etkä vain telkkariohjelmaa varten, älä nyt ainakaan ala paastoamaan.

Paljonko megalihavia ihmisiä oli esim.viisi vuosikymmentä sitten? Ihmiset elivät, lisääntyivät ja tekivät töitä silloinkin. 

Suostuisiko joku geenilihava sellaiseen kokeeseen, että hän asuu hänelle määrätyssä asumuksessa ja syö ravintoterapeuttien hänelle tehtailemat terveelliset ja turvalliset annokset vaikka kahden kuukauden ajan eikä itse tilaa ruokaa kotiin? Siinähän se näkisi ovatko nämä ihmiset epärehellisiä itseään ja muita kohtaan vai onko heidän geeninsä niin ihmeelliset. 

Lisäksi osa noista Biggest Loser -ihmisistä on alunperin voinut päästää itsensä lihomaan jonkun ihan muun syyn takia ja tämä geenijuttu on keksitty paljon myöhemmin. Lihominenhan voi muun muassa laukaista diabeteksen ja muita muutoksia, joita ei voi koskaan täysin korjata. Siksi olisi tärkeää, että näitä geenijuttuja ei toitotettaisi liikaa, jotta ihmiset eivät päästäisi itseään lihomaan niiden varjolla, sillä ensimmäisen megalihavuuskauden jälkeen entisenlaiseen kuntoon pääseminen ei ehkä enää olekaan mahdollista ja lohtua saatetaan silloin saada mistäs muusta kuin ylensyömisestä. 

Vierailija
562/594 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöminen laihduttaa myös hyvin. Ruoansulatus kuluttaa paljon energiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/594 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöminen laihduttaa myös hyvin. Ruoansulatus kuluttaa paljon energiaa.

Tämä neuvo on samassa sarjassa kuin että kannattaa käydä hyppelehtimässä pakkasessa ilman toppatakkia, kylmä lisää kalorienkulutusta.

Vierailija
564/594 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvasin, että propagandasta kyse. Nyt loppui hikoilu, lähden Mäkkärille.

Vierailija
565/594 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummasti vaan on itsellä yli 10kg pudonnut vuodessa, kun aloin urheilemaan enemmän. Ei se välttämättä ole se itse urheilu pelkästään. Samalla olen syönyt hiukan terveellisemmin, jättänyt alkoholin, nukkunut paremmin, olo tuntuu virkeämmältä ja masentaa vähemmän. Urheilulla on mielestäni paljon hyviä vaikutuksia, jotka osaltaan vaikuttavat painon vähenemiseen.

Alkoholi on iso tekijä, moni ei tajua miten paljon kaloreita erilaisten juomien mukana tulee kroppaan. Nukkuminenkin vaihduttaa hormonitasapainoon ja sitä kautta laihtumiseen, joten uni on tärkeää.

Sulla on hyvä ote hommasta nyt kaikin puolin.

Vierailija
566/594 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummasti vaan on itsellä yli 10kg pudonnut vuodessa, kun aloin urheilemaan enemmän. Ei se välttämättä ole se itse urheilu pelkästään. Samalla olen syönyt hiukan terveellisemmin, jättänyt alkoholin, nukkunut paremmin, olo tuntuu virkeämmältä ja masentaa vähemmän. Urheilulla on mielestäni paljon hyviä vaikutuksia, jotka osaltaan vaikuttavat painon vähenemiseen.

Eli et ole laihtunut urheilun takia.

Tietenkin urheilusta on hyötyjä, vaikkei se laihduttaisi. Tuota ei ole kukaan kiistänyt.

Vierailija
567/594 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikaisemmin sanottiin että ruokavalio on laihdutuksesta 90%, liikunta 10%. Ehkä vielä oikeammat luvut olisi että ruokavalio 95%, liikunta 5%. Tämä ei silti tarkoita sitä etteikö joka ikisen kannattaisi liikkua, painosta yms huolimatta. Vähäinenkin liikunta verrattuna liikkumattomuuteen laskee mm veritulppien riskiä. 

Siinä dokkarissa oli myös sumopainojoita esimerkkinä.

Kaikkihan tiedämme, että he ovat valtavan lihavia. Heillä ei kuitenkaan ole lihavuuden aiheuttamia terveysongelmia, sillä runsaan liikunnan ansiosta rasvaa ei ole kertynyt sisäelinten ympärille. Se on kertynyt muualle kehoon.

Mutta sitten kun sumopainija lopettaa aktiiviuransa ja vähentää liikkumista, siirtyy rasva hyvin nopeasti sisäelinten ympärille. Sitten tulee niitä terveysongelmia.

Tämä selittää oikein hyvin miksi liikunta on niin tärkeää. Jopa tärkeämpänä kuin paino tai rasvaprosentti.

Vierailija
568/594 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvasin, että propagandasta kyse. Nyt loppui hikoilu, lähden Mäkkärille.

Katopa nyt kiltisti vaan se dokumentti, niin tiedät mistä puhutaan. 

Vierailija
569/594 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääpä katsastaa, kun näin paljon on keskustelua.

Vierailija
570/594 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kävin vuosi sitten lenkillä enkä laihtunut. Kolme big Mac ateriaa päivässä ei liity mitenkään ylipainooni" T: Violetti tukka ja 300kg

Vierailija
571/594 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tour de Francen aikana pyöröilijät laihtuvat noin 10kg, koska kulutus ylittää elimistön kyvyn sulattaa ruokaa.

Liikunta laihduttaa!

Vierailija
572/594 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö tuo ohjelma on nähtävissä? Vaikuttaa kiinnostavalta.

Vierailija
573/594 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mikä koskee liikuntaa ja ruokaa, ne on kaikki höpötietoa. Kymmeniä vuosia lehdistö ja tutkijat on heittänyt kaikkea skeidaa, joissa ei ole päätä eikä häntää.

Toinen uutinen on se, että aineenvaihdunta ei hidastu vanhentuessa. Läskiä alkaa vain kerääntymään, energia vähenee, mutta aineenvaihdunta ja energia ovat eri asia. No, ei ole.

Liikunta lisää kehon energia, niinku pysyvästi (jos pitää yllä, kuntoa, energiaa) joka kuluttaa enemmän, ja laihtuu samalla ruokamäärällä jolla sitä ennen pysyi ennallaan.

On tosin totta, että jos jatkaa syömistä, jolla liikuva pysyy ennallaan, kun lopettaa, niin lihoo.

On tutkijoilla vähän logiikka karkuteillä, varmaankin jenkkejä. Tarkoitus on saada apurahoja jatkossakin jne., jne. Iso osa ihmisistä, jos ei 30-50%, on epäeettisiä, jos ei pahoja.

Vierailija
574/594 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samassa ohjelmassa kerrottiin ettei hadza-heimolla ollut ylipainoa, diabetestä tai muita lihavuuden aiheuttamia vaivoja. He syövät terveellisesti ja liikkuvat paljon. Länsimaisen lihavuuden suurin syy on ravinto ja nimenomaan ultraprosessoitu ravinto.

Kyllä. Ruokateollisuus yhdessä lääketeollisuuden kanssa ovat saaneet meidät näyttämään sioilta. Masentuneilta sellaisilta. Mutta, kun valhemedia sanoo, että me ollaan maailman onnellisin kansa niin silloinhan me ollaan.

Miljonääri-Citymarket-kauppias hieroo käsiään ja nauraa matkalla pankkiin. Sinä ihmettelet vararengasta vyötärölläsi.

Vierailija
575/594 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 170 cm pitkä ja painan 120 kg eli olen reippaasti ylipainoinen. En silti ole mikään sohvalla makaaja vaan liikun hyvinkin paljon, esim. eilen kertyi yli 20 000 askelta. Omalla kohdallani olen huomannut että liikunta ei laihduta ollenkaan vaan ainut tapa edes yrittää pudottaa painoa on yksinkertaisesti syödä pienempiä annoksia.

Vierailija
576/594 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi suklaapatukka = puoli tuntia yhtämittaista juoksua. Tää opetetiin aikoinaan yläkoulun terveystiedon tunnilla.

Lisää muutama tunti, jos käyt kebabbilassa. Harva jaksaa laukata pitkin iltaa hyvän aterian päätteeksi, joten syömiset näkyvät saletisti vyötärönseudulla. Ahmatille ei löydy tarpeeksi tunteja vuorokaudessa.

Liikunta ei ole tehokas tapa laihduttaa, minkä pitäisi olla päivänselvää edellisen perusteella.

Vierailija
577/594 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hinopiiri kirjoitti:

:)... Kyllä liikunta laihduttaa ja saat jopa syödä niin paljon ja mitä vaan kun jaksat jos liikut tarpeeksi.

Itsellä pari vuotta sitten parhaimmillaan kulutus taisi olla n.6500-8000 kcal päivässä (ja joo, ei joka päivä, harvinaislaatuisia olivat nuo päivät)

Enkä tosiaan jaksanut tuota määrää syödä.

Millä olet tuohon kulutukseen päässyt? 😳

Kun tunnin reipas lenkkeilykin kuluttaa parhaillaan vain n 500 kcal. Oletko sit urheillut koko valveillaoloajan?

Joku kehonrakennusta harrastava tai muuten tavoitteellisesti treenaava, lihaksikas ihminen kuluttaa kyllä tuon, ainakin jos kyseessä isokokoinen mies. Tunnin lenkkeily ei ole kovin raskasta liikuntaa lopulta. Liikunta polttaa energiaa, mutta harva ihminen liikkuu niin paljon että sillä voisi kompensoida ylensyöntiä, siinä missä jotkut ammattiurheilijat joutuu ahtamaan sapuskaa naamaansa ihan älyttömiä määriä.

Vierailija
578/594 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ohjelma, kannattaa katsoa.

Vierailija
579/594 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä liikunta nimenomaan laihduttaa. Vai oletteko nähneet satakiloista maratoonaria? Rasva ei kerry silloin, kun hormonit ja aineenvaihdunta on kunnossa. Hölkkäämistä tehokkaampiakin lajeja toki on. Mutta liikunta todellakin laihduttaa. Lihomisen päätepiste on täydellinen liikkumattomuus kuolinpedillä. Suomenkin telkkarissa on niitä ohjelmia, joissa näitä tapauksia dokumentoidaan.

Olen nähnyt monta yli satakiloista maratoonaria ja itse olen 80kiloinen maratoonari (N 165cm)

Itse asiassa erittäin moni juoksukisoissa käyvä o ylipainoinen. Minäkin juoksen 30-40km viikossa vähintään enkä edes herkuttele. Ylipaino omalla kohdalla tuli vaikean unettomuuden seurauksena. Ennen ihan samalla ruokamäärällä olin laiha, nyt mikään määrä liikuntaa ei pudota liikoja.

Itse asiassa pitäisi myöntää että tiede ei vielä tiedä tähän vastausta. Että miksi toinen lihoo ja miksi toinen ei, vaikka kalorit olisi samat. Tai miksi toinen laihtuu helposti ja toisen keho pitää raivoisasti kiinni niistä liikakiloista.

Joka tapauksessa asia on monimutkainen ja noin teoriassa mun pitäisi olla laiha tällä liikunnalla ja tällä syömisellä. En vaan ole.

Vierailija
580/594 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hinopiiri kirjoitti:

:)... Kyllä liikunta laihduttaa ja saat jopa syödä niin paljon ja mitä vaan kun jaksat jos liikut tarpeeksi.

Itsellä pari vuotta sitten parhaimmillaan kulutus taisi olla n.6500-8000 kcal päivässä (ja joo, ei joka päivä, harvinaislaatuisia olivat nuo päivät)

Enkä tosiaan jaksanut tuota määrää syödä.

Liikunta antaa myös tekemistä, niin ettei tule syötyä. Se vähentää samalla ruokahalua.

Sinähän vitsin murjaisit!

Ei todellakaan vähennä liikunta ruokahalua. Ja siksihän minä syön, että jaksaisin tehdä kaiken sen mitä pitäisi. En todellakaan syö vain siksi että olisin pitkästynyt. Jos ei olisi mitään pakollisia hommia, onnistuisin kyllä laihtumaan (viime kesälomalla lähti viisi kiloa kun päätin etten rasita itseäni millään pakollisella).