Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Prisma: lihavuuden anatomia - liikunta ei tutkitusti laihduta

Vierailija
15.03.2022 |

Ohjelmassa sanottiin, että liikunta ei laihduta. Sen olen huomannut, mutta nyt kuulin syynkin: elimistö sopeutuu lisääntyneeseen kalorinkulutukseen. Ihan alkuun se lisää kalorinkulutusta, mutta sitten vaikutus häviää.
Eli liikunta vain ylläpitää terveyttä, mutta ei laihduta.

Miksi sitten aina käsketään liikkumaan, kun laihdutetaan?

Oli ihan hyvä ohjelma.

Kommentit (594)

Vierailija
441/594 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääketeollisuuden rahoittama dokkari? Liikunta ei auta, ota tästä meidän laihdutuslääkettä sen sijaan!

Ei ole ensimmäinen dokkari jossa kerrotaan, että ei lihavuudelle mitään voi, jotkut vaan lihoo, eikä sille voi mitään ihminen itse. Miksi tällaisia dokkareita edes tehdään? Todella haitallista asennetta istuttaa ihmisiin; ikäänkuin ihminen ei pystyisi mitenkään vaikuttamaan painoonsa vaan on sattumankauppaa oletko lihava vai hoikka.

Katsoitko edes tuota dokumenttia? Sen yhden tytön kroppahan alkoi laihtua kun hän sai pistoksina leptiiniä jota hänen kehostaan puuttui. Eli lihavuudelle voitiin jotain ja sille tehtiin asioita. 

Vierailija
442/594 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Söin tänään lounaaksi sushia. Siis miettikää, valkaistua riisiä! Edellisestä kerrasta lienee alle kuukausi. Lihoan nyt varmaan muodottomaksi möhkäleeksi, kun tähän mennessä olen pysynyt täysin normaalipainoisena. Sillä eihän kukaan paljon liikkuva voi hiilareita syödä. 

Lihoat varmasti ja tulee diabetes. Japanilaisethan on tunnetusti todella ylipainoisia ja kuolevat nuorena. Eikun hetkinen... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/594 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino on matematiikkaa.

Syö vähemmän kuin kulutat, paino tippuu.

Syö enemmän kuin kulutat, paino pysyy tai nousee.

Kaikki muu on paskapuhetta.

Vierailija
444/594 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin "laihdutusleikkaus" tammikuussa (alussa) ja voin kertoa että syömällä olen laihtunut.

Ohjeistettiin että liikunta lisää kyllä terveyttä ja lihaskuntoa mutta ei sillä laihdu.

Annoskoot ja tarpeeksi useat ruokailut (pienellä ja laadukkaalla ruokamäärällä) laihduttavat.

T: -15 kg tammikuulta.

Vierailija
445/594 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut ketjua, mutta tulinpa nyt silti kertomaan kokemukseni laihdutuksesta ja liikunnasta. Oon laihduttanut 10-20kg useita kertoja elämäni aikana ilman liikuntaa pelkällä ruokavaliolla ja lihoin ne aina takaisin korkojen kera. Viimeisellä kerralla laihduin yli 30kg ja olen onnistunut pitämään painoni poissa. Ainoa ero oli, että viimeisellä kerralla laihdutinkin liikunnan kanssa (sekä aerobinen että lihaskunto). En usko, että liikkuminen välttämättä nopeutti urakkaa, mutta merkittävin vaikutus olikin siinä, että nyt kun olen normaalipainoinen ja ennen kaikkea hyväkuntoinen, niin en todellakaan halua palata vanhaan sohvaperunamoodiin. Tuntuu vaan ihan sikahyvältä olla hyvässä fyysisessä kunnossa! Ylämäessä ei tarvitse puuskuttaa ja jos on kiire johonkin, niin ripeä kävelyn jälkeen ei ole hengästynyt ja hikinen. Aiemmilla kerroilla, kun laihdutin pelkällä ruokavaliolla lähes normaalipainoiseksi olostani ei tullut laihtumisen myötä yhtään parempi, vaan olo tuntui yhtä raskaalta kuin lihavampanakin. Se ei siis ikinä ollut tarpeeksi, että peilikuva näytti paremmalta, vaan homma vaati minun kohdallani sen, että huomasin oloni paranevan merkittävästi. Ja varmasti liikunta, oma voimistuminen, endorfiinit yms on myös parantanut henkistä hyvinvointia, eikä tarvitse hakea lohtua enää syömisestä. Siksi liikunta laihduttaessa ja sen jälkeen (ja lopun elämän ajan) on ainakin itselleni ollut todella koko homman ydin.

Vierailija
446/594 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teette vain kaikki asiat juuri päinvastoin kuin täällä vauva.fi palstalla neuvotaan, niin elämä rupeaa jokaisella osa-alueella puhkeamaan kukkaan.

Vierailija
447/594 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruinasin työnantajalta ergonomiakuntopyörän ja poljen sitä töissä konttorihommissa.

Ei se laihduta mutta per ss aus pienenee.

Vierailija
448/594 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut ketjua, mutta tulinpa nyt silti kertomaan kokemukseni laihdutuksesta ja liikunnasta. Oon laihduttanut 10-20kg useita kertoja elämäni aikana ilman liikuntaa pelkällä ruokavaliolla ja lihoin ne aina takaisin korkojen kera. Viimeisellä kerralla laihduin yli 30kg ja olen onnistunut pitämään painoni poissa. Ainoa ero oli, että viimeisellä kerralla laihdutinkin liikunnan kanssa (sekä aerobinen että lihaskunto). En usko, että liikkuminen välttämättä nopeutti urakkaa, mutta merkittävin vaikutus olikin siinä, että nyt kun olen normaalipainoinen ja ennen kaikkea hyväkuntoinen, niin en todellakaan halua palata vanhaan sohvaperunamoodiin. Tuntuu vaan ihan sikahyvältä olla hyvässä fyysisessä kunnossa! Ylämäessä ei tarvitse puuskuttaa ja jos on kiire johonkin, niin ripeä kävelyn jälkeen ei ole hengästynyt ja hikinen. Aiemmilla kerroilla, kun laihdutin pelkällä ruokavaliolla lähes normaalipainoiseksi olostani ei tullut laihtumisen myötä yhtään parempi, vaan olo tuntui yhtä raskaalta kuin lihavampanakin. Se ei siis ikinä ollut tarpeeksi, että peilikuva näytti paremmalta, vaan homma vaati minun kohdallani sen, että huomasin oloni paranevan merkittävästi. Ja varmasti liikunta, oma voimistuminen, endorfiinit yms on myös parantanut henkistä hyvinvointia, eikä tarvitse hakea lohtua enää syömisestä. Siksi liikunta laihduttaessa ja sen jälkeen (ja lopun elämän ajan) on ainakin itselleni ollut todella koko homman ydin.

Ymmärrän tuon, joskin itselläni liikunta ei auttanut yhtään, sillä tein sitä ainoastaan laihtuakseni = pysyäkseni poissa jääkaapilta ja koska on pakko, joten sitten kotiin päästyä tuli palkittua itsensä milläs muulla kuin...

Sen sijaan löysin uudelleen muita nuoruuteni iloja, liityin puutyöpiiriin, jossa kunnostan nyt suvun vanhoja esineitä, käyn joka viikko kirjastossa ja tapaan yleensä 1-2 ystävää. No ystävien kanssa tulee joskus käytyä kävelyllä, mutta aika usein tavataan kahvien merkeissä jomman kumman kotona tai kahvilassa.

Eli ylipäätään omaa laihdutustani siivitti aktiivisuus, elämän ion parantuminen ja nyt on painokin pysynyt kurissa!

Vierailija
449/594 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen onnistunut ammattilaisen valmennuksessa löytämään itselleni sopivan tavan laihtua. Nälkää täytyy vähän kestää mutta siedettävissä määrin, ja syön säännöllisesti. Työssä tulee liikuttaa 10000-16000 askelta päivässä. Jos syön herkkuja joka päivä, paino pysyy samana.

Vierailija
450/594 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö vähemmän, kuin kulutat. Älä syö nautinnoksi.

Noilla ohjeilla lähtee läski.

Lihasta ei puolestaan voi kasvattaa ilman rasitusta.

Vierailija
451/594 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan paskapuhetta. Mutta kaikki kestää aikansa. Eikä sitä ruokaa saa mättää lisää urheilun tahdissa.

Vierailija
452/594 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikut jos haluat hyväkuntoisen ja hyvännäköisen kropan. Jos haluat vaan laihan, mutta lössön kropan, niin sitten et liiku vaan syöt vaan vähemmän.

Miksi kuvittelet että kaikilla jotka pysyvät hoikkana ruokavaliolla olisi lössö kroppa? Ei siihen hoikkuuteen mitään salia tarvitse ja miksi kaikilla edes pitäisi olla joku lihas kroppa?? Hoikkuus on muuta kuin lihaksia. 

Vierailija
453/594 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikut jos haluat hyväkuntoisen ja hyvännäköisen kropan. Jos haluat vaan laihan, mutta lössön kropan, niin sitten et liiku vaan syöt vaan vähemmän.

Miksi kuvittelet että kaikilla jotka pysyvät hoikkana ruokavaliolla olisi lössö kroppa? Ei siihen hoikkuuteen mitään salia tarvitse ja miksi kaikilla edes pitäisi olla joku lihas kroppa?? Hoikkuus on muuta kuin lihaksia. 

Lihakset ovat ne, jotka antavat kiinteän muodon keholle. Jos olet vain laiha ilman lihaksia, niin olet niinsanotusti "laihaläski", eli paikat roikkuu, vaikka olet hoikka. 

Vierailija
454/594 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis että mitenkä että? Energiaa syntyy siis taas jälleen jostain tyhjästä, jos liikkuminen ei kuluta kaloreita? On se kyllä mielenkiintoinen ilmiö tämä.

Ihminen ei pysty liikkumaan niin paljon että sillä olisi merkitystä. Syöt yhden sipsipussin ja huuhdot sen puolella toista litraa kokista niin sitä et saa liikkumalla pois.

Vierailija
455/594 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teette vain kaikki asiat juuri päinvastoin kuin täällä vauva.fi palstalla neuvotaan, niin elämä rupeaa jokaisella osa-alueella puhkeamaan kukkaan.

Aika varma neuvo kaikkeen maailmassa

Vierailija
456/594 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

opetelkaahan syömään , mitä kiinni saatte. Voi olla, ettei hifistelyyn ole mahdollisuutta jos turvallisuustilanne tässä ratkaisevasti muuttuu.  Toivokaamme, ettei.

Vierailija
457/594 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

juu,lihava..

Taas teki mieli olla siinä kysymässä tutkijalta että miten sitte ei ollu yhtä paljo läskejä 30 vuotta sitten,hä ?.

30 vuotta sitten ei syöty vielä niin paljon prosessoitua ruokaa ja liikuttiin enemmän ( hiihdettiin kesät talvet).

Samaisessa prisma ohjelmasarjassa kerrottiin prosessoidun ruuan lihottavuudesta.

Vierailija
458/594 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

juu,lihava..

Taas teki mieli olla siinä kysymässä tutkijalta että miten sitte ei ollu yhtä paljo läskejä 30 vuotta sitten,hä ?.

30 vuotta sitten ei syöty vielä niin paljon prosessoitua ruokaa ja liikuttiin enemmän ( hiihdettiin kesät talvet).

Samaisessa prisma ohjelmasarjassa kerrottiin prosessoidun ruuan lihottavuudesta.

etenkin kesät

Vierailija
459/594 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

juu,lihava..

No miksi sitä prosessoitua ruokaa sitte pakko syödä? Eli jättää ne pois niin heti laihtuu....

Vierailija
460/594 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

juu,ei voi sille mitään jos on lihava..

Oliskohan syömisellä jotain tekemistä asian kanssa? Mitä luulet?