Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia KOLONOSKOPIA:sta!

Vierailija
30.09.2006 |

Kaikki tieto olisi tervetullutta!

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
02.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä olisi uskaltanut jättää juomatta, jos tähystys sitten sen takia olisi mennyt pipariksi ts. suoli ei olisi täydellisen tyhjä. Minä kilttinä tyttönä olen aina killittänyt kaikki litkut ja eukalyptus karkkia väliin, niin ei niin pahasti okseta. :-)

Vierailija
22/28 |
02.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni teki todella pahaa juoda tuota litkua, mutta loppujen lopuksi se oli (ikävä kyllä) kuitenkin tutkimuksen helpoin osa :-(

Kolonoskopia omalla kohdallani oli yhtä helvettiä, kuten joku aiempikin jo sanoi. Sain kovat kipulääkkeet ja rauhoittavat ennen toimenpidettä ja silti se vaan sattui niin maan perkeleesti! (Anteeksi kielenkäyttöni, en yleensä koskaan kiroile.) Ilman pumppaus suoleen ja tähystimen liikuttaminen mutkien läpi oli kivuliaampaa kuin olisin koskaan voinut kuvitella. Myös minulla oli viimeinen mutka sellainen, josta ei vaan yksinkertaisesti päästy eteenpäin, tai olisi ehkä päästy mutta itseltäni olisi taju lähtenyt.

Olen pahoillani tällaisesta kokemuksesta, mutta itselleni tuo on ollut tähänastisen elämäni kivuliain kokemus. Kaksi lasta synnyttäneenä tuo jo oikeasti merkitsee jotain... ;)

Toki kivuntuntemus on todella yksilöllistä tässäkin asiassa. Lisäksi kuulemma nuoret ihmiset pitävät tutkimusta kivuliaampana kuin vanhat.

Kannattaa pyytää kunnollinen esilääkitys vaikka sekään ei välttämättä paljon auta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
02.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minä sain 3 kerralla vasta kunnon troppia, ensin kaikkia kipulääkkeitä, mut lopulta dormicumia joka oli autuus

Vierailija
24/28 |
02.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tyhjennys oli mulle aika helppo juttu. Pidin litkun tosi kylmänä, join lasillisen aina ihan kertahuikalla ja purkkaa suuhun heti kun lasi tyhjä. Juominen piti aloittaa klo 17 ja illan sit vietinkin vessassa. Yöksi jo rauhoittui ja sain nukuttua ihan hyvin.

No siellä toimenpiteessä sai ensin pukea tosi kivat sairaalavaatteet, joitten housuissa oli takamuksesa iso reikä :)) Mulla on vatsaa leikelty, joten jo etukäteen varoitettiin, että tod. näk. sattuu. Ja sattuihan se, huhhuijaa. Mutta heti kun teki niin kipeää että kielsin jatkamasta, tarjottiin kipulääkettä. Piikki olkavarteen ja pienen hetken kuluttua kipu oli poissa ja tutkimus tehtiin loppuun. Joillain kuulemma se ilman pumppaaminen tekee inhaa, mutta minusta se ei ollut paha tunne. Koepalojen napsiminen ei myöskään tuntunut miltään. Kun tukimus oli loppu, omat vaatteet päälle ja pörisemään ilmat pihalle :) Kipulääkkeen takia piti jäädä vielä seurantaan, mutta muuten se olikin sitten siinä. Kotona ei enää mitään mahatuntemuksia tms.

Nyt vaan tuli koepalavastaukset ja polyypeistä oli löytynyt " adenoomaa" . Eli jos joku teistä toisista tähystellyistä tietää mitä se on niin kertokaa, jooko!

Vierailija
25/28 |
02.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adenooma on hyvälaatuinen rauhaskasvain. Niitä voi tulla moniin elimiin, esim. kilpirauhanen, lisämunuainen, aivolisäke tai suolisto. Vaikka adenoomat ovat hyvälaatuisia, ne on joskus tutkittava tai poistettava syöpäepäilyjen vuoksi.

Vierailija
26/28 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy katsomassa crohn&colitis (googlaa)

Vierailija
27/28 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaa menee puolesta tunnista jopa kahteen tuntiin. Toisilla tekee vähän tai vähän enemmän kipeää toisilla ei yhtään. Kipu tuntuu venytyksenä ja kouristeluina. Myös ilma suolistossa aiheuttaa tuntemuksia.

Ennen toimenpidettä ja sen aikana on mahdollista saada sellainen lääkitys, että olet melkein puoliunessa.

Vierailija
28/28 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse operaatio oli minusta tosi helppo. Sen sijaan sen liemen juominen otti minulle koville. En tiedä, että mitä ainetta kukin juo, niitä kai käytetään vähän erilaisia, mut mulle teki tiukkaa sellainen suolaisen ja sokerisen paksun kiisselin juominen litratolkulla. Soitin sairaalaankin saadakseni apua ja sieltä sain yhden hyvän neuvon eli neuvoivat juomaan siinä välissä laimentamatonta laimennettavaa mehua. Vaikka juotavan määrä vähän lisääntyikin, niin auttoi kummasti, että sain sen litkun lopulta alas.

Mulla iski kolonoskopian jälkeen hirveä bratwurstin ja hapankaalin himo. Ei ehkä ollut viisain veto vetää niitä just toimenpiteen jälkeen ensimmäisenä kiinteänä sapuskana, mut ei mulle kyllä mitenkään käynyt ;-)