Vyötärönne erottuvana säilyttäneet keski-ikäiset: miten teette sen? Vinkkejä?
Olen 30-vuotias ja vielä ei huoleta, mutta tulevaisuutta ajatellen hyvät niksit olisivat tarpeen. Ylimääräisillä kiloilla on taipumus tulla ensimmäisenä vyötärölle :( En halua olla sellainen tasapaksu tantta, millaisista tuolla suomalaiset trikootunikat ketjussa puhutaan.
Kommentit (68)
En syö kuin sika ja liikun kohtuullisesti.
M39
Vierailija kirjoitti:
Geenit voi ehkä jonkun verran vaikuttaa, mutta ykkösasia on se mitä suuhunsa pistää. Toisena liikunta. Ei pidä syödä pascaa eikä yli oman kulutuksen niin siinäpä se.
Ei se nyt noinkaan mene. Mulla on vyötärö ja en harrasta liikuntaa ja syön rasvaista ruokaa ja herkkuja joka päivä.
Geenit pitkälti, sillä eihän tuo liity hoikkuuteen.
Monilla hoikilla muuttuu vyötärö tasapaksummaksi iän myötä, vaikka painoa ei tulisi lisää ja pysyisivät yhtä hoikkana kuin nuorempanakin.
Hormonaalista, vaihdevuosissa monilla käy noin. Hoikillakin. Eli vyötärön erottuvuus laskee, ihan samoin kuin monilla miehillä ja naisilla käy iän myötä niin, että kasvojen piirteet "mössööntyy" eli eivät ole iän myötä enää niin erottuvat kuin nuorena.
Ylipäätään body shape ja kehon piirteet "mössööntyy" iän myötä, nuorilla on piirteet selkeimmillään niin vyötärön, rintalihasten, harteiden, leukalinjan, poskien, kulmakarvojen jne. osalta.
Itse en ainakaan vielä ole tuosta stressannut, vaan pidän itsestäänselvänä asiana elämänkulussa.
Ulkonäköni tulee tavalla tai toisella iän myötä muuttumaan, se on selvä se, ja siitä on turha stressailla varsinkaan etukäteen.
N29
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein joogaatte? Itsekin pyrin joogaamaan kolme kertaa viikossa, vaihtelevasti dynaamisempaa ja restoratiivisempaa. Lisäksi käyn kahdesti viikossa punttiksella, kahdesti ryhmäliikuntatunnilla ja tämän päälle kävelen työmatkat 3 km suuntaansa.
Mutta täytyy sanoa, että kaikki tämäkään ei tunnu riittävän enää 50-vuotiaana. Vyötärö erottuu vielä, mutta alan selkeästi paksuuntumaan. Ihan kaikki tuntuu tarttuvan vyötärölle ja varsinkin reisiin. Ennen olin hoikka, nyt alan muistuttaa matamia. Pitäisi ilmeisesti karsia ruokavaliota todella paljon, mutta en ole varma, haluanko kaikesta kivasta luopua =D
Saman ikäinen olen ja samojen ongelmien kanssa pähkäilen.
Ensinnäkin tein sen virheen, että minäkin kahmin joka päivälle jotain. Liikuntakalenterini oli muotoutunut aika rankaksi. Se teki enemmän hallaa kuin hyötyä. Kortisoli, eli stressihormoni kerryttää rasvaa juuri keskikehoon. Eli kannattaa kokeilla vaihtaa osa raskaistacaktiviteeteista vaikkapa rentoon kävely/hiihtolenkkiin luonnon helmassa tai meditaatioon.
Stressihormoni saa myös aikaan lohtusyömisen. Eli jos liikunta triggeröi sinussa himon herkutella rasva-hiilari pommeilla, se on liian rasittavaa ja kaipaat rentoutusta.
On vanha sanonta: "vyötärö tehdään keittiössä".
Olen syntynyt tiimalasina ja tiimalasina pysyn: a-kupista c-kuppiin.
Geenit, hyvä aineenvaihdunta ja arkiliikunta (kävely, pyöräily), jooga ja hiit. Terveellinen ruokavalio - herkuttelua unohtamatta.
Rakastelu on myös hyvää liikuntaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein joogaatte? Itsekin pyrin joogaamaan kolme kertaa viikossa, vaihtelevasti dynaamisempaa ja restoratiivisempaa. Lisäksi käyn kahdesti viikossa punttiksella, kahdesti ryhmäliikuntatunnilla ja tämän päälle kävelen työmatkat 3 km suuntaansa.
Mutta täytyy sanoa, että kaikki tämäkään ei tunnu riittävän enää 50-vuotiaana. Vyötärö erottuu vielä, mutta alan selkeästi paksuuntumaan. Ihan kaikki tuntuu tarttuvan vyötärölle ja varsinkin reisiin. Ennen olin hoikka, nyt alan muistuttaa matamia. Pitäisi ilmeisesti karsia ruokavaliota todella paljon, mutta en ole varma, haluanko kaikesta kivasta luopua =D
Saman ikäinen olen ja samojen ongelmien kanssa pähkäilen.
Ensinnäkin tein sen virheen, että minäkin kahmin joka päivälle jotain. Liikuntakalenterini oli muotoutunut aika rankaksi. Se teki enemmän hallaa kuin hyötyä. Kortisoli, eli stressihormoni kerryttää rasvaa juuri keskikehoon. Eli kannattaa kokeilla vaihtaa osa raskaistacaktiviteeteista vaikkapa rentoon kävely/hiihtolenkkiin luonnon helmassa tai meditaatioon.
Stressihormoni saa myös aikaan lohtusyömisen. Eli jos liikunta triggeröi sinussa himon herkutella rasva-hiilari pommeilla, se on liian rasittavaa ja kaipaat rentoutusta.
On vanha sanonta: "vyötärö tehdään keittiössä".
Totta varmaankin puhut. Myönnän itsekin, että olen jonkinlaisen liikuntariippuvuuden itselleni kehittänyt ja imenyt liikaakin sitä ”tämän verran sinun pitäisi liikkua” -ajattelua eri medioista. Tuntuu, että mikään ei riitä ja välillä koen näistä nykyisistäkin tekemisistäni riittämättömyyttä. Mutta en tiedä, mitä pudottaakaan, kun ”pitäisi” olla kaksi lihaskuntoa ja sitä sun tätä viikko-ohjelmassa. Asiaa ei auta erittäin paljon kestävyysurheilupainotteisesti treenaava mies, jonka viikko-ohjelmaan verrattuna olen täysi vetelys.
Mutta toisaalta: kuusikymppinen, joogaa ja kevyttä jumppaa harrastava työkaveri on hoikka kuin keppi. Ei näy tukkireisiä ja paksuuntuvia pohkeita kuten omasta peilistä. Tämä antaa tosiaan ajattelemisen aihetta.
siis tässä sekoitetaan kaksi asiaa: geenit ja vartalomalli eli luusto.
on kaksi mallia: lyhyttorsoiset naiset, joilla alimmat kylkiluut ja lantio on lähes kiinni toisissaan ja vyötärö ei eroitu. Esim Erika vikman. Näillä naisilla on yleensä pitkät upeat sääret.
Sitten toinen tyyppi on pitkätorsoiset naiset, joilla on pitkä selkä ja lyhyet jalat. Heillä vyötärö erottuu, koska tyhjä tila lantion ja alimpien kylkiluiden välissä on niin pitkä. Näillä naisilla on upea vyötärö ja kaunis lantion kaari mutta he ovat myös "persjalkaisia".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne on geenit. Olen ylipainoisenakin tiimalasimallinen.
Vaimoni tiimalasi, 168cm, 75kg, 50v.
Pikkuiden on vatsaan tullut kumpua, mutta timalasina on pysynyt.
Eli juu, geenit ne pääasiassa vartalon muodon määräävät.
Minä olen 168/66kg/50vee
miehen mielestä olen ylipainoinen:(
Vierailija kirjoitti:
Monilla hoikilla muuttuu vyötärö tasapaksummaksi iän myötä, vaikka painoa ei tulisi lisää ja pysyisivät yhtä hoikkana kuin nuorempanakin.
Hormonaalista, vaihdevuosissa monilla käy noin. Hoikillakin. Eli vyötärön erottuvuus laskee, ihan samoin kuin monilla miehillä ja naisilla käy iän myötä niin, että kasvojen piirteet "mössööntyy" eli eivät ole iän myötä enää niin erottuvat kuin nuorena.
Ylipäätään body shape ja kehon piirteet "mössööntyy" iän myötä, nuorilla on piirteet selkeimmillään niin vyötärön, rintalihasten, harteiden, leukalinjan, poskien, kulmakarvojen jne. osalta.
Itse en ainakaan vielä ole tuosta stressannut, vaan pidän itsestäänselvänä asiana elämänkulussa.
Ulkonäköni tulee tavalla tai toisella iän myötä muuttumaan, se on selvä se, ja siitä on turha stressailla varsinkaan etukäteen.
N29
Kävin kaulan ja kasvojen kohotusleikkauksessa.
Seuraavaksi korjautan ikänäön laserleikkauksella.
Sitten poistetaan löysä iho käsivarsista.
Lopuksi tummytuck en ole synnyttänyt..mutta saan timmin vatsan takaisin
Kaikki yht noin 40 000 eur.
nainen 50 vuotta
ja juu en näytä mössöltä enkä kiristellyltä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N29
nainen 50 vuotta
Itse en ainakaan vielä ole tulevasta mössööntymisestäni stressannut, vaan pidän itsestäänselvänä asiana elämänkulussa.
N29
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N29
nainen 50 vuotta
Mutta et näytä samalta kuin 20-30-vuotiaana, eli on sinunkin ulkonäkösi tavalla tai toisella iän myötä muuttunut - kuten kaikilla.
Nuoruuden piirteitä ei saa säilymään millään, ja kasvojenkohotus usein vaan isontaa naamaa. Madonnalla mennyt jo sen verran överiksi, että hän näyttää jo todella isopäältä ja omituiselta.
Viimeistään nelikymppisenä on hyvä tajuta se, että mikäli haluaa säilyä nuorekkaana, kannattaa ruokavalion olla kasvisvoittoinen.
Itse aloitin noin 35-vuotiaana kestävyysurheilun ja se on kyllä pitänyt mun kropan kunnossa. Jonkin verran teen myös lihaskuntotreeniä, mutta pääasiassa liikun juosten, hiihtäen ja kävellen.
n50
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimoni tiimalasi, 168cm, 75kg, 50v.
Pikkuiden on vatsaan tullut kumpua, mutta timalasina on pysynyt.
Eli juu, geenit ne pääasiassa vartalon muodon määräävät.
Minä olen 168/66kg/50vee
miehen mielestä olen ylipainoinen:(
No voi harmi, minusta omani on sopivasti pehmoinen, ei ollenkaan ylipainoinen.
Ja vaikka olisi, ei se minua haittaisi, kunhan ei epäterveellisiin lukemiin nouse.
T:edellinen
Vierailija kirjoitti:
Ja minä hoikkanakin melko pötkö. Lantio on mutta hyvin loiva. Nuorena sairastettu anoreksia saattoi vaikuttaa tähän myös.
Mahdollisimman harvoin sokeria ja vehnäjauhoja. Säännöllistä liikuntaa. Ei paljon alkoholia.
Pysy terveenä
Ei alkoholia, sokeria jne (alkoholi muuttuu sokeriksi)
Kilpirauhanen terveenä eli stressin estohoito, koska vajaatoiminnan aiheuttama painonnousu vaikea hoitaa.
Joo geeneillä lienee iso vaikutus, miten ylipaino muotoutuu. Itelle tulee erillisiä "vatsamakkaroita", eikä sellaista taisaisen paksua pyöreää mahaa.. Mitä usein näkee.. Vaan 3 makkaraa päällekkäin ja jenkkakahvat erikseen.. Ja muutenkin ylimääränen jaottuu erillisiin osiin, eikä tasaisesti kauttaaltaan tasaisesti.
Vierailija kirjoitti:
En ole tehnyt lapsia.
Ei kyllä omassa tuttavapiiristä pystyisi sanomaan vyötärön perusteella kuka on tehnyt lapsia ja kuka ei. Enemmän painoa on kertynyt niille ikuisille hedonistisille bailaajille kuin arjessaan paljon lasten kanssa touhuaville äipöille. Silti sanoisin että oleellisinta on elämäntavat.
Liikunta ja hulailu. Kävelen reippaasti arkisin sen 7 km ja viikonloppuisin enemmän, mieluusti vielä kalliometsässä. Sain vyötärön näin takaisin ja nyt teen jo lisäreikiä vöihin (vyöhin?). Mulla on kuulemma teinin vartalo :), vaikka olen syntynyt -62.