Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vyötärönne erottuvana säilyttäneet keski-ikäiset: miten teette sen? Vinkkejä?

Vierailija
15.03.2022 |

Olen 30-vuotias ja vielä ei huoleta, mutta tulevaisuutta ajatellen hyvät niksit olisivat tarpeen. Ylimääräisillä kiloilla on taipumus tulla ensimmäisenä vyötärölle :( En halua olla sellainen tasapaksu tantta, millaisista tuolla suomalaiset trikootunikat ketjussa puhutaan.

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te geenien nimeen vannovat: onko suomalaisten geenit jotenkin muuttuneet toisenlaisiksi yhtäkkiä tässä viimeisen 30 vuoden aikana, kun suurin osa on yhtäkkiä lihavia? Vai voisko olla syömistottumukset mitkä sen lihomisen tekee?

Tässä on kaksi eri asiaa: tiimalasivyötärö ja ylipaino. Mä olen ihan normaalipainoinen, käyn salilla 3 kertaa viikossa ja muina päivinä 10 000 arkiaskelta, silti vyötärö on olematon, ollut jo nuoresta.

Vierailija
22/68 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te geenien nimeen vannovat: onko suomalaisten geenit jotenkin muuttuneet toisenlaisiksi yhtäkkiä tässä viimeisen 30 vuoden aikana, kun suurin osa on yhtäkkiä lihavia? Vai voisko olla syömistottumukset mitkä sen lihomisen tekee?

Tässä on kaksi eri asiaa: tiimalasivyötärö ja ylipaino. Mä olen ihan normaalipainoinen, käyn salilla 3 kertaa viikossa ja muina päivinä 10 000 arkiaskelta, silti vyötärö on olematon, ollut jo nuoresta.

Toisaalta otsikossa "vyötärön erottuvana säilyttäneet" = ei ylipainoiset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vartalon malli ja hoikkuus. Mulla on leveä lantio hoikkanakin (luusto) ja tosi pitkä yläkroppa, jolloin kylkiluiden ja lantion väliin jää kapea vyötärö. Jos lihon, rasva kertyy pyllyyn. Melkein kaikki sukulaiseni ovat normaalipainoisia, joten näyttäisi riippuvan perintötekijöistä. En himoitse makeata, pizzoja tai hampurilaisia tai lihakastikkeita (perintötekijät + tottumus). Olen kasvissyöjä, ehkä sekin auttaa.

Vierailija
24/68 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

geenit osittain määräävät, mihin sitä läskiä kertyy.

Myös elämäntavat, eli keskivartalolihavuus indikoi kehon hiljaista tulehdustilaa eli metabolista syndroomaa. Tähän voi vaikuttaa ruokavaliolla. Eli kaikki sokerit ja sokeristuvat elintarvikkeet minimiin.

Jotkut ovat herkempiä kuin toiset. Esim. hedelmät ovat täynnä fruktoosia, mikä on jopa haitallisempaa kuin glukoosi ja hedelmistäkin kehitellään jatkuvasti entistä makeampia lajikkeita. On arvioitu, että jalostettujen nykyhedelmien sokeripitoisuus on moninkertainen verrattuna villilajikkeisiin.

Toinen on, että istumme liikaa. Kun vertaa 50- luvun ampiaisvyötäröisiin naisiin, olemme kadottaneet vyötärömme löhöilyn takia.

Ei ainoastaan se, ettemme saa tarpeeksi liikuntaa, mutta liika istuminen löhöilyasennossa lyhentää torsoa, eli alimpien kylkluiden ja lantion väli kutistuu.

Entisaikoina tuolit olivat kovia penkkejä tai keinutuoleja. Niissä istuminen vaati ryhdikkyyttä. nykyihminen löhöilee nojatuolissa, missä torso lysähtää kasaan ja vatsa pullistuu ulos.

Paras lääke tähän on jooga. Joogassa on paljon harjoitteita, missä "venytetään" torsoa sekä edestä, kyljistä ja takaa ja vahvistetaan ryhtilihaksia.

Huomaat, että nykyään on paljon jo nuoriakin, normaalipainoisia naisia, joilla on tasapaksu torso liian istumisen seurauksena.

Ota tavaksi tehdä jooga-harjoitteita säännöllisesti joka päivä, niin torsosi ei lysähdä kasaan.

Vierailija
25/68 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geenit. Minulla on ylipainoa noin 10 kg, mutta vyötärö erottuu selvästi. Ystäväni on normaalipainoinen, mutta malliltaan pötkylä (kuten itse sanoo) ja vyötärö&lantio ympärysmitaltaan liki samat. 

Harrastan voimanostoa, joten se on jokin verran muokannut kroppaa, mutta pääasiassa ne on ne geenit. Mutsin isän puolen suvulta peritty malli, kaikilla isomummosta lähtien (ainakin kuvien perusteella) on vyötärö erottunut vanhanakin. 

Vierailija
26/68 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään erityistä tee. Tietokoneella istun 16 tuntia päivässä. Painoindeksi alle 20. T. 55 v.

Vierailija
27/68 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä tyyppiä, että kaikki rasva kertyy mahaan ja kaulaan. Siis, fiksu ruokavalio. Ei lisättyä sokeria, paljon kuitua, enimmäkseen kasviksia, ei maitoa/gluteenia/muuta suolistoa jumittavaa.

Jooga muokkaa kehoa uskomattoman paljon. Ennen kuin sen aloitin, minulla ei ollut minkäänlaista vyötäröä.

Millaista joogaa harrastat?

T. Hathajoogan juuri aloittanut

Nykyisin astangaa, koska se on aktiiviselle keholleni sopivan haastavaa. Välillä teen jotain restoratiivisiä venytyksiä. Hathasta minäkin aloitin. Mainio harrastus, josta voi tulla elämäntapa!

Vierailija
28/68 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn vaa'alla melkein joka päivä. Jos painoa näyttää tulevan lisää, laihdutan heti. 2 kiloa on helpompi laihduttaa kuin 20kg.

Vierailija
29/68 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka usein joogaatte? Itsekin pyrin joogaamaan kolme kertaa viikossa, vaihtelevasti dynaamisempaa ja restoratiivisempaa. Lisäksi käyn kahdesti viikossa punttiksella, kahdesti ryhmäliikuntatunnilla ja tämän päälle kävelen työmatkat 3 km suuntaansa.

Mutta täytyy sanoa, että kaikki tämäkään ei tunnu riittävän enää 50-vuotiaana. Vyötärö erottuu vielä, mutta alan selkeästi paksuuntumaan. Ihan kaikki tuntuu tarttuvan vyötärölle ja varsinkin reisiin. Ennen olin hoikka, nyt alan muistuttaa matamia. Pitäisi ilmeisesti karsia ruokavaliota todella paljon, mutta en ole varma, haluanko kaikesta kivasta luopua =D

Vierailija
30/68 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geenit. Vaikka mulla on vähän ylipainoakin, niin mulla on todella voimakkaasti kaartuva tiimalasivartalo. Olenhan minä jumpannut ja lenkkeillyt myös, mutta en ole ikinä sen kummemmin vyötärön takia, koska sellainen löytyy ihan luonnostaan. N54

Vierailija
31/68 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia vyötäröntrimmaajavöistä tyyliin kardashian?

Vierailija
32/68 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tehnyt lapsia.

Vierailija
33/68 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla ole väliä paljonko painan, vyötärö erottuu aina, myös hieman ylipainoisena. Eli geeneistä se on pitkälti kiinni. Kaikilla normaalipainoisilla/hoikillakaan ei ole erottuvaa vyötäröä.

Minulla paino kertyy navan ympärille vatsaan ja jenkkakahvoihin. Sen sijaan vyötärö pysyy kapeana.

Vierailija
34/68 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka usein joogaatte? Itsekin pyrin joogaamaan kolme kertaa viikossa, vaihtelevasti dynaamisempaa ja restoratiivisempaa. Lisäksi käyn kahdesti viikossa punttiksella, kahdesti ryhmäliikuntatunnilla ja tämän päälle kävelen työmatkat 3 km suuntaansa.

Mutta täytyy sanoa, että kaikki tämäkään ei tunnu riittävän enää 50-vuotiaana. Vyötärö erottuu vielä, mutta alan selkeästi paksuuntumaan. Ihan kaikki tuntuu tarttuvan vyötärölle ja varsinkin reisiin. Ennen olin hoikka, nyt alan muistuttaa matamia. Pitäisi ilmeisesti karsia ruokavaliota todella paljon, mutta en ole varma, haluanko kaikesta kivasta luopua =D

Vartti joka aamu, kerran viikossa 1,5 h astangaa ja tunti restoratiivista. Asanoita pitkin päivää fiiliksen mukaan.

Kannattaa opetella eroon asenteesta, jonka mukaan sinulle haitalliset asiat olisivat kivoja ja nautinnollisia. Se tunne on vaan dopamiinikoukkua. Olen itse vaihtanut kehon toimintaa hidastavat herkut terveellisempiin vaihtoehtoihin. Se oli pitkä prosessi mutta kun olin aaltoillut hyvien ja huonojen valintojen välillä, oli lopulta helppo sitoutua pitämään huolta terveydestä ja sutjakkuudesta.

Vierailija
35/68 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myös sain uuden kehon, kun aloin joogaan.

Luulin myös, että olen mallia "pötkylä" mutta jooga jo muutamassa kuukaudessa avasi ja levensi kapoista rintakehääni ja venytti keskivartaloa niin että mulle tuli oikea ampiais vyötärö.

Ennen joogaa kävin punttisalilla ja kahvakuulailin ja oikeastaan vain pahensin ongelmaa.

Aloitin hathalla, mikä mielestäni antoi parhaat tulokset. Nykyään joogaan sekä hathaa, astangaa ja power- joogaa. Asanat eli asennot on kuitenkin samoja.

Järkyttävää, että vasta joogan avulla paljastui, että olenkin tiimalasi. kuulemma tiimalasi on oikeasti yleisin naisten vartalomalli. moni on tiimalasi tietämättään, mutta vääränlainen liikunta tai elämäntavat kätkee tämän.

Myös raskailla painoilla tehdyt kylkiliikkeet ja vatsarutistukset voivat pönäköittää vyötärön ja lyhentää vyötärölinjaa.

Vierailija
36/68 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vyötäröni erottuu oikein hyvin. Valtava, tynnyrimäinen maha ja tursuavat humppakahvat näkyvät jo kaus.

Vierailija
37/68 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vartalotyyppi vaikuttaa paljon. Nuorena mulla oli ihanan timmi maha ja kapea vyötärö. Edelleen vyötärö erottuu selkeästi, vaikka en tietenkään ole niin timmissä kunnossa enää. Minulla on aina kertynyt ylimääräinen lähinnä reisiin ja takapuoleen. Osalla taas keskivartalo on se ongelmakohta.

Vierailija
38/68 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö mitään herkkuja koskaan. Joka päivä reipasta liikuntaa kunnon sykkeillä.

Vierailija
39/68 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Geeneillä varmaan tarkoittivat erilaisia vartalotyyppejä. Esim. tiimalasivartaloinen voi olla hoikka tai ylipainoinen, mutta hänellä säilyy selvästi erottuva vyötärö. A-vartaloisella paino kertyy enemmän lantiolle ja reisiin, kun taas Y-vartaloisen tukevoituessa sääret pysyvät hyvin hoikkina ja ylipaino kertyy ylä- ja keskivartalolle. Suomalaisten keskipaino on ilmeisesti noussut, mutta siis osalla erottuu vyötärö siitäkin huolimatta. Katsokaa katukuvaa, niin huomaatte, kuinka erimallisia niin hoikat, normaalipainoiset kuin ylipainoiset ovat omissa ryhmissäänkin.

Vierailija
40/68 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Geenit voi ehkä jonkun verran vaikuttaa, mutta ykkösasia on se mitä suuhunsa pistää. Toisena liikunta. Ei pidä syödä pascaa eikä yli oman kulutuksen niin siinäpä se.

No ei kun juuri toisinpäin. Tässä ei kysytty, miten pysyä "laihana". Kuten jotkut sanoivatkin jo, luonnostaan kapean vyötärön omaava voi vaikka syödä sitä pascaakin ja olla liikkumatta. Vartalonmalli pysyy samanlaisena ylipainoisenakin, ja siihen voi itse vaikuttaa vain vähän.