Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntuu, että elämä on sitten pilalla tästä eteenpäin..

Vierailija
20.08.2015 |

Ahdistaa, vituttaa ja itkettää. Sairastuin ikävään tautiin, joka oikeasti on tuntunut vievän minulta kaiken elämänilon. Pelkään, että tauti etenee aivokalvontulehdukseksi tai tartutan sen muihin tai itseeni, esimerkiksi silmään, josta voi sokeutua tai alapäähän, tai että joku tuleva poikaystävä suuseksiä antaessaan siirtää sen alapäähäni. Henkinen tuska tämän taudin kanssa on ihan mieletön, ulkona en ole käynyt kahteen viikkoon, kun oirejakso päällä. Uusii 1-2 kertaa kuukaudessa ja runsain oirein, kuumetta, kurkkukipua, päänsärkyä ja rakkuloita. Haluaisin myös hankkia joskus lapsia, mutta pelkään että lapsi saa tartunnan vauva-aikana ja siitä aiheutuvia vakavia komplikaatioita. Pelkään myös, että tuleva poikaystävä jättää minut tämän takia. Eniten ahdistaa se, että sain tartunnan ilman omaa syytä, eräs mies halusi kostaa ja tartutti taudin minuun tahallaan. Huuliherpes siis kyseessä.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 13:48"]

on ihmisillä ongelmat.... mieti jos olisitkin saanut AIDSin? lopeta toi vitun vinkuminen

[/quote]

En seksiä ole koskaan harrastanut.

Vierailija
2/45 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kallis ihminen, eihän tuo nyt ole taudeista ollenkaan pahimmasta päästä, vaikka onkin veemäinen vaiva. Tutkimusten mukaan sitä kantaa yli 50 prosenttia väestöstä, ellei enemmänkin, ja itsekin kuulun heihin, vaikka mulla se on ollut vain pari kertaa elämän aikana. Monet kutsuvat huuliherpestä yskänrokoksi eivät tajua, että heillä on huuliherpes. Kumppanillasi voi hyvinkin olla se myös, vaikka hän ei oireilisikaan. Mutta se ei tarkoita sitä, etteikö hän voisi sitä tartuttaa. Huuliherpes on vähän niin kuin kaikkien ihmisten vaiva. Kun se on päällä, niin sitten varotaan lähempää kontaktia, mutta ei siitä kannata sen enempää päänsärkyä ottaa.

Tuohon on myös lääkkeitä, joilla uusiutumista voi vähentää. Ja netistä löytyy paljon asiallista tietoa, miten uusiutumista voi estää, esim. suojaamalla ihon auringolta ym. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 13:56"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 13:43"]

Ei kannata kättäytyä siten, että joku haluaa kostaa. Kannattaa myös pysyä loitolla kostonhimoisista ihmisistä.

[/quote]

no en mielestäni ole käyttäytynyt siten, että kenelläkään oikeasti olisi mitään syytä kostaa. Jälkeenpäin tämä mies oli vaan vahingoniloinen ja laittoi viestin, että toivottavasti herpes tarttui sinuunkin. :( tämä kaikki vain siksi etten halunnut enää tavata. olin eka treffeillä miehen kanssa ja tämä mies sitten suuteli minua väkisin kun olimme kahvilla tapaamassa ensikertaa ja sanoin, ettei tästä varmaan tule mitään ja olin lähdössä pois. 

[/quote]

Voitko tehdä ilmoituksen poliisille tuosta? Tuo on nimittäin pahoinpitely.

Vierailija
4/45 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 13:47"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 13:38"]

Pelkään myös, että tuleva poikaystävä jättää minut tämän takia. Huuliherpes siis kyseessä.

[/quote]

Aiheesta pelkäät. Minäkin kartan herpeksellisiä, hepatiitillisia tai hivillisiä naisia. Vaikka se virukset olisivat kontrolloitavissa, en välitä ottaa riskiä sen tarttumisesta minuun.

[/quote]

Olet ympäröity herpesviruksilla, olet jopa hyvin mahdollisesti oireeton kantaja ja mahdollinen tartuttaja, että siinähän kartat.

Vierailija
5/45 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taudissa ensimmäinen tulehdus on ikävä, mutta myöhemmin ei enää niin vaikea. Ja se tarttuu vain silloin kun on rakkula "päällä" eli aktiivisena. Mulla on ollut vaiva varmaan koko ikäni. 1970-luvulla, lapsena ollessani, juotiin yhteisistä astioista, limsapulloista jne... taitaa se olla kaikilla kavereillanikin :)

Vierailija
6/45 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äärimmäisen harvoilla herpes oireilee noin rajusti ja usein, edes ensimmäisellä kerralla. Terveistä ihmisistä siis.

Vierailija
7/45 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 13:45"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 13:44"]

I feel you girl!

[/quote]

Minä tunnen sinut tyttö?
[/quote
tunnen, mitä tunnet tyttö tai ymmärrän tunteesi, tyttö.

Vierailija
8/45 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 14:19"]

Tässä taudissa ensimmäinen tulehdus on ikävä, mutta myöhemmin ei enää niin vaikea. Ja se tarttuu vain silloin kun on rakkula "päällä" eli aktiivisena. Mulla on ollut vaiva varmaan koko ikäni. 1970-luvulla, lapsena ollessani, juotiin yhteisistä astioista, limsapulloista jne... taitaa se olla kaikilla kavereillanikin :)

[/quote]

Voi tarttua vaikka ei olisi rakkulaa, tai muutakaan havaittavaa merkkiä viruksesta. Epäselvää tosin on kuinka useilla ja usein näin tapahtuu, ja täytyykö viruksen ensin oireilla ennen kuin kantaja voi tartuttaa muita. Epäselvää siis minulle, jostain saattaa löytyä varmaa tietoa.

Ihmiset, kuten muutkin eläimet, kantavat viruksia, vaikka eivät koskaan oireilisikaan. Ei kannata heittäytyä hysteeriseksi näin mitättömästä asiasta, tartunnat ovat osa elämää.

Vierailija
9/45 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 14:19"]

[/quote]

Tämä ei pidä paikkaansa. Se voi tarttua myös silloin kun mitään oireita ei ole.

Vierailija
10/45 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 14:20"]

Äärimmäisen harvoilla herpes oireilee noin rajusti ja usein, edes ensimmäisellä kerralla. Terveistä ihmisistä siis.

[/quote]

Olen muutoin terve, mutta huuliherpes uusii minulla jatkuvasti. Uskoisin, että töistä ja huuliherpeksestä itsestään aiheutuva stressi vaikuttaa myös. Ap

Vierailija
11/45 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 16:29"]

[/quote]

Olen muutoin terve, mutta huuliherpes uusii minulla jatkuvasti. Uskoisin, että töistä ja huuliherpeksestä itsestään aiheutuva stressi vaikuttaa myös. Ap

[/quote]

Oletko tehnyt rikosilmoituksen?

Vierailija
12/45 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 16:35"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Outo kommentti.

Mutta herpeksestä sen varran ettei siihen maailma kaadu, se on todellakin joka toisella. Niin kauan kun vaan yläpäässä niin kaikki hyvin :D

Vierailija
13/45 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 16:45"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 16:35"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Outo kommentti.

Mutta herpeksestä sen varran ettei siihen maailma kaadu, se on todellakin joka toisella. Niin kauan kun vaan yläpäässä niin kaikki hyvin :D

[/quote]

Miten niin outo?

Vierailija
14/45 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Itselläni on ollut huuliherpes tarhaikäisestä asti, toisella vanhemmallani on myös ja parilla sisaruksella, loppu perheellä ei (ainakaan oireile). Pari vuotta sitten myös itselläni uusi jatkuvasti, joskus oli alahuulesta juuri paranemassa kun ilmestyy patti ylähuuleen. :'D Todella rasittavaa, ja itsekin olen aina hyvin varovainen, etten huolimattomuuttani tartuta silmään/alapäähän/toisiin, jatkuva käsien pesu yms. on kieltämättä kyllästyttävää. Jostain tosin luin, että samassa ihmisessä tartunta ylhäältä alas (ja toisin päin) olisi vain tilapäinen, eli virus ei siirry ja ala pysyvästi vaivaamaan jalkoväliä vaikka sen vahingossa itse sinne tartuttaisi, olisi siis kertaluontoinen.

Itselläni ei aurinko ole tuntunut aiheuttavan oireita, mutta kuivuminen kyllä, ja riittään kova trauma huuleen usein aktivoi herpeksen myös. Voiteet ja laastarit on omalla kokemuksellani ihan onnettomia, ja se mikä itselläni katkaisi tuon jatkuvan kierteen oli suun kautta otettava acycloviiri isohkona annoksena heti ensi oireiden ilmaannuttua. Rakkulan kasvu pysähtyy ja paraneminen alkaa heti, pari kertaa tämän toistin ja nyt ei ole  herpeksestä kuulunut pariin vuoteen.

Suomessa reseptilääkkeitä herpekseen määrätään kai yleensä vain alapäätapauksissa? En ole kuitenkaan varma, tämän käsityksen olen saanut kun olen itse lääkäriltä kysellyt neuvoa ja apua. Tk-lääkäreiden tieto herpeksestä on myös oman kokemukseni mukaan hyvin vähäistä ja vanhentunutta. Itse ostin lääkkeeni ulkomailta, ihan apteekista toki, ja annostuksen etsin netistä. Saattaa olla, että lääkepaketissa on myös sama tieto, muistan vain lukeneeni ohjeita myös netistä, koska halusin nimenomaan kertaluontoisen annoksen tarvittaessa, enkä käyttää lääkettä jatkuvasti estolääkkeenä.

Joku toinen herpeslääke on muuten muistaakseni tehokkaampi kuin acycloviiri, en muista mikä mutta muistaakseni tieto löytyy mm. englannin kielisestä wikipediasta.

Vierailija
15/45 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

os herpes uusii jatkuvasti ja aiheuttaa potilaalle merkittävää haittaa, mahdollinen vaihtoehto on tabletein toteutettava estolääkitys. Siinä lääkettä otetaan päivittäin, yleensä ainakin muutaman kuukauden ajan.

http://www.terve.fi/huuliherpes/huuliherpes

Vierailija
16/45 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahah.......Ei jumalauta..sano että tää on vitsi? Ei kukaan voi olla noin tyhmä, huuliherpes vie elämänilon ...:DDDD En oo hullumpaa kuullut...... tajuatko sä AP että toi sun herpekses on yks pienimmistä ongelmista mitä ihmisellä voi olla? Ole nyt tyytyväinen ettet saanut HIV:ä tai sulla ei oo syöpää tai jotain.....

Kyllä varmaan sulle tulee toi herpes joka kuukausi kun stressaat noin paljon, siitähän se monesti puhkeaa..... tajuatko että sulle tulee kohta vähän vakavampikiakin sairauksia ton stressin myötä?

Vierailija
17/45 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 17:26"]

os herpes uusii jatkuvasti ja aiheuttaa potilaalle merkittävää haittaa, mahdollinen vaihtoehto on tabletein toteutettava estolääkitys. Siinä lääkettä otetaan päivittäin, yleensä ainakin muutaman kuukauden ajan.

http://www.terve.fi/huuliherpes/huuliherpes

[/quote]

estolääkitys on melko hankala, koska pillereitä voi joutua syömään useampia, merkistä riippuen ja estohoito on muutenkin melko kallis, jos kokoajan käyttää.

Vierailija
18/45 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks mulla ei ole mitään tollasta, kuulostaa erittäin epämiellyttävältä.

Vierailija
19/45 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaista n.90% kantaa herpes -virusta (se ei vain ole kaikilla aktiivisena), joten en nyt elämääni jättäisi elämättä sinuna. Eiköhän se pahin vaihe mene pian ohi, ja tulee vain silloin tällöin, muuten voit elää normaalisti elämääsi. Aktiivisen vaiheen aikana ei tietysti pidä pussailla ketään.

On paljon kamalampia ja vaarallisempia tauteja, joiden kanssa ihmiset elävät päivittäin. En jaksa uskoa myöskään, että tuo olisi kellekään seurustelukynnys, jos tykkää toisesta. Ellei sitten ole kovin tietämätön, ja kuvittele että se on yhtä kuin sukupuoliherpes yms.

Vierailija
20/45 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 16:30"]

Hei! Kannattaa kokeilla hunajaa huuliherpkseen. Olen itsekin kokeillut ja varsinkin ensimmäisellä kerralla auttoi. Alkaa kihelmöimään jännästi rakkulassa, kun sitä laittaa. Hunaja on monessa muussakin taudin hoidossa verraton. Esim. sairaalassa/hoitotyössä hunajaa käytetään haavanhoidossa. Tuossa pari linkkiä. Ensimmäisessä linkissä kohta "Itsehoito" ja sieltä löytyy maininta hunajasta.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00217

http://www.vauva.fi/keskustelu/1445759/ketju/uskottava_se_on__hunaja_tehoaa_huuliherpekseen_zov

[/quote]

itsellä herpes elää vähän omaa elämäänsä, joskus voiteet, hunaja tai valkosipuli tehoavat, ja joskus ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän