Opettajat, miksi pulpeteista luovuttiin?
En ymmärrä sitä, että nykyään on vaan pöydät ja tuolit ja lokerot ovat sitten seinällä tavaroiden säilytystä varten. Pulpetti on mielestäni todella kätevä keksintö enkä keksi yhtään järkevää syytä, miksi niistä luovuttiin.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulujen digiloikka oli pomppaus sellaiseen suohon, josta suomalainen koulu tuskin nousee. Jää historiaan yhtenä suurimmista virheistä, mitä koulutuspolitiikassa ikinä on tehty.
Nyt lapset leikkivät ja pelailevat puhelimillaan ja tietokoneillaan kaiket koulupäivät. Osa katselee youtubesta videoita tai telkkarista urheilua. Jotkut katsovat elokuvia. Opettaja saattaa jotain puhuakin, mutta ei häntä kukaan kuuntele.
Ja tämähän ei ollut opettajien junailema juttu. Kaikenlaista pöhisijää tuli kehittämään ja kertomaan, miten koulu uudistetaan.
Juuri näin. Opettajat eivät halunneet eivätkä nähneet järkeväksi koko sekoilua.
Kaiken maailman poliitikot ja konsultit sekä tietotekniikka- ja ohjelmistotalot tämän pelasivat.
On aina paikallaan kysyä, kuka hyötyy päätöksistä. Opiskelija, suomalainen koulu ja varsinkaan suomalainen sivistys eivät hyödy vaan kärsivät. Tietotekniikkafirmat ja näiden voitelemat poliitikot hyötyvät.
Kaikki se valtava rahamäärä, mitä nyt työnnetään vuodesta vuoteen tietotekniikkaan, on tietenkin pois jostakin. Mistä se on pois? Opetuksesta. Opettajista. Kursseista. Pienemmistä opetusryhmistä - eli kaikesta siitä, mikä oikeasti olisi pedagogisesti katsoen tärkeää.
Tänään alkavat yo-kisat. Ne toteutetaan sähköisinä kokeina. Sähköiset yo-kisat vaativat perinteisiin paperikokeisiin verrattuna huomattavasti enemmän rahaa ja ylimääräisiä järjestelyjä sekä aiheuttavat kaikenlaista tietoteknisiin ongelmiin liittyvää stressiä. Yhteen lukioon vedetään kilometrejä datakaapeleita. Lukioihin joudutaan palkkaamaan atk-tukihenkilöitä teknisten ongelmien varalta.
Huh onneksi kävin ala-asteeni jo sen 20 vuotta sitten. Olisin ollut niin ahdistunut joka tunnin alussa jossen koskaan tietäisi etukäteen istumapaikkaani, rakastin järjestellä pulpettini siistiin kuntoon ja välillä vaihtaa järjestystä siellä. Lisäksi jos paikan sai valita niin halusin kaikista mieluiten seinän viereen, en pystynyt keskittymään kunnolla jos paikkani olikin keskemmällä joskus, tai eturivissä niin etten näe muita! Selkeä päivä- ja tuntirakenne oli myös mieleeni. Lukiossa ja yläasteella menin aina hyvissäajoin sen oppitunnin luokan eteeen, jotta sain mieluisan paikan. En muista pysyikö nämä samat paikat aina sitten. Jotain diagnooseja minulla varmaan on/oli jos tutkittaisiin 😁
Se ei ole opettajien päätös, joku arkkitehti vaan on suunnitellut nykyaikaiset kalusteet kouluun ja ei muuten toimi....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulujen digiloikka oli pomppaus sellaiseen suohon, josta suomalainen koulu tuskin nousee. Jää historiaan yhtenä suurimmista virheistä, mitä koulutuspolitiikassa ikinä on tehty.
Nyt lapset leikkivät ja pelailevat puhelimillaan ja tietokoneillaan kaiket koulupäivät. Osa katselee youtubesta videoita tai telkkarista urheilua. Jotkut katsovat elokuvia. Opettaja saattaa jotain puhuakin, mutta ei häntä kukaan kuuntele.
Ja tämähän ei ollut opettajien junailema juttu. Kaikenlaista pöhisijää tuli kehittämään ja kertomaan, miten koulu uudistetaan.
Juuri näin. Opettajat eivät halunneet eivätkä nähneet järkeväksi koko sekoilua.
Kaiken maailman poliitikot ja konsultit sekä tietotekniikka- ja ohjelmistotalot tämän pelasivat.
On aina paikallaan kysyä, kuka hyötyy päätöksistä. Opiskelija, suomalainen koulu ja varsinkaan suomalainen sivistys eivät hyödy vaan kärsivät. Tietotekniikkafirmat ja näiden voitelemat poliitikot hyötyvät.
Kaikki se valtava rahamäärä, mitä nyt työnnetään vuodesta vuoteen tietotekniikkaan, on tietenkin pois jostakin. Mistä se on pois? Opetuksesta. Opettajista. Kursseista. Pienemmistä opetusryhmistä - eli kaikesta siitä, mikä oikeasti olisi pedagogisesti katsoen tärkeää.
Kyllä siinä on isot rahat pyörineet ku on lähes jokaiseen Suomen kouluun vaihdettu kalusteet. Eiköhän tässä ole sama idea ku niiden maskitilausten kanssa, hyvä diili jollekin vaikka koko tuote ois käyttökelvoton..
Kuule ap. Opettajat eivät tuollaisia asioita päätä, eivätkä pystykään päättäämään.
Nuo uudet opetusmetodit ja opetustilat sun muut tulevat suoraan määräyksinä korkeammalta, Opetusministeriöltä.
Ja tuo muutos jota nyt toteuteaan on lähtöisin siltä ajalta kun kokoomuslainen Sanna Grahn-Laasonen oli opetusministeri.
Hänen kaudellaa mietittiin ja saatiin aikaan muutoksia ja uudistuksia opetuksesta ja sen tavoista peruskouluissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ne pulpetit tuoleineen kerran ovat niin upeita ja mahtavia, miksei niitä käytetä aikuisten maailmassa? Missä on konttorien ja kotitoimistojen pulpetit?
No onhan tosi monella työpöydässä laatikoita joihin saa laittaa omia tavaroita. Kuinka monella on muka pelkkä pöytä jossa ei saa säilyttää mitään henkilökohtaista?
Kyllä tietyissä paikoissa, on vain seisomapöytiä joissa ollaan läppärin kanssa, kun toimistolla käydään. Ei ole mitään omaa työpöytää olemassakaan, ei mitään omaa tiettyä samaa paikkaa, vaan se työskentely paikka otetaan aina siitä kohden missä vapaa pöytä tai paikka on.
Mulla on ihan saman tyylinen työpiste, kuin oppilaan pulpetti on. Vähän isompi vain. Tyytyväinen olen.
En minäkään käsitä, mitä huonoa niissä on. Tietenkin ergonomia on surkea, jos löhötään säkkituoleilla tai sohvilla. Säädettävät työtuolit ja pöydät olisivat parhaita. T. Opettaja
Täällä oli 90-luvulla niin, että luokat 1-3 oli alakerrassa ja pulpetit. Luokat 4-5 oli toisessa rakennuksessa, yksikerroksinen ja pulpetit. Viimeinen luokka oli ilman pulpetteja yläkerrassa eli tuolit ja pyödät. Yläasteella ei ollut pulpetteja ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ovat patriarkaattisia, ksenofobisia, seksistisiä, misogynisiä, toksisen maskuliinisia ja rasistisia sekä transfobisia.
T. Pedagogiikan ylipapitar
Kyllä. Nämä pedagogiikan papittaret ovat luoneet nykyajan kasvatusmetodit ja koulu-uudistukset todellisuudesta vieraantuneiden ideologioidensa mukaisiksi. Lopputuloksena kaikki mennyt pieleen.
Ei ole meidän päätettävissä, aika vapaasti voidaan omaa luokkaa sisustaa mutta rahaa siihen ei heru.
Mä olen esimerkiksi omaan luokkaani tuonut kotoa vanhan säkkituolin, ja ylijäämätavaroista kerännyt taidenurkkauksen, jotta ne nopeammat voivat tehdä jotain mielekästä silloin kun muut tekevät vielä tehtäviä.
Lisäksi hommasin lahjoituksena sermin, jonka taakse enemmän rauhaa kaipaavat oppilaat voivat mennä tekemään tehtäviä. Tämä on ollut menestys eikä vanhemmiltakaan ole valitusta tullut.
Vierailin koulussa, jossa oli korkeudeltaan säädettävät pöydät ja oppilailla mahdollisuus tehdä tehtäviä seisaaltaan. Kysyin opettajalta miten usein oppilaat käyttävät seisomismahdollisuutta. Vastaus oli "ei koskaan", eli rahat olivat menneet hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku vastata?
En ole opettaja, mutta luulen syyksi lasten oikeudet ja ihmisarvo ja myös koulussa yhteiskunta panostaa kalusteista ergonomiaan ja lasten hyvinvointiin.
En tiedä kauheampaa istuttavaa kuin vanhan ajan pulpetin, jossa muotoilu ja ergonomia on kaukana.
Kyllä ne oli mukavammat kuin nykyiset joita ei pysty kuulemma edes säätämään. Pöydät on korkeat omituisen muotoiset, ja tuolit on baarijakkaroiden tyyppiset jotka on eri pituisille lapsille aina väärän kokoiset ergonimisesti. Mun pojalla tulee selkä kipeäksi ja niska jumiin niissä helvetin hököttimissä joissa ei pysty istumaan rennosti, eikä ottamaan hyvää työskentelyasentoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lasten koulussa on pulpetit.
Ei kait missään koulussa voi olla käytössä pulpetteja, vaan pöytä, jossa laatikko ja ergonomisesti muotoiltu tuoli.
Minä olen 8 lukuvuotta istunut pulpetissa.
Pulpetissa siis tuoli ja pöytä ovat samaa rakennetta, ja jalat ovat jalkatasolla. Niitä on eri kokoisia, mutta niitä ei voi mitenkään säätää.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään käsitä, mitä huonoa niissä on. Tietenkin ergonomia on surkea, jos löhötään säkkituoleilla tai sohvilla. Säädettävät työtuolit ja pöydät olisivat parhaita. T. Opettaja
On kalliit korkeat pöydät, joita ei voi säätää koska samaa pöytää käyttää 2-4 oppilasta, ja tuolit on korkeat jotka on eri pituisille oppilaille huonot, kuulemma ei saa niitäkään säädettyä, lapseni ovat kärsineet huonosta ergonomiasta vuosia. Oma pulpetti ja tuoli jonka saa säädettyä sopivaksi, olisi paras.
Koululaiset voivat kasvaa 10cm vuodessa, joten sama koko pöydässä ja tuolissa ei käy syksyllä ja keväällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lasten koulussa on pulpetit.
Ei kait missään koulussa voi olla käytössä pulpetteja, vaan pöytä, jossa laatikko ja ergonomisesti muotoiltu tuoli.
Minä olen 8 lukuvuotta istunut pulpetissa.
Pulpetissa siis tuoli ja pöytä ovat samaa rakennetta, ja jalat ovat jalkatasolla. Niitä on eri kokoisia, mutta niitä ei voi mitenkään säätää.
Ne on niitä vanhanaikaisia pulpetteja joita ei ole ollut enää ainakaan 40 vuoteen missään kouluissa, ne oli jo 80-luvulla antiikkia. Pulpetti on se pöytä jossa on kannen alla tilaa tavaroille, ja siinä on metalliset jalat joiden korkeutta voi säätää, sama juttu tuoleissa, niitä käytettiin vielä 5 vuotta sitten erittäin yleisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni oppilas on saanut niistä ap. ihailimista vanhan ajan pulpeteista ikuiset selkä- ja polvivaivat?
Ei ihme jos 60-70v selkävaivat ovat yleisiä ja selkäranka mutkalla.Olen nimittäin istunut niissä ja se oli tuskaa.
Niissä nimenomaan oli hyvä istuma-asento, kun istuttiin selkä suorassa ja polvet 90 asteen kulmassa. Nykyään lojutaan säkkituoleilla ja lattioilla hartiat lysyssä, pää kumarassa ja selkä pyöreänä. Niinpä jo nuorilla on niska-hartia ja selkävaivoja.