Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajat, miksi pulpeteista luovuttiin?

Vierailija
14.03.2022 |

En ymmärrä sitä, että nykyään on vaan pöydät ja tuolit ja lokerot ovat sitten seinällä tavaroiden säilytystä varten. Pulpetti on mielestäni todella kätevä keksintö enkä keksi yhtään järkevää syytä, miksi niistä luovuttiin.

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako joku vastata?

Vierailija
2/62 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

luokkiakin joutuu vaihtamaan välillä, parempi kantaa tavarat mukanaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti kallis tuottaa ja kuljettaa. Lisäksi hankala siirtää, jos tarvitaan tilaa, vaikka suurempaa siivousta varten. Eikä taida varastointikaan olla helpoimmasta päästä kömpelöillä pulpeteilla.

Vierailija
4/62 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Hirveää hösläystä kun kesken tunnin juostaan hakemassa lokeroista tavaraa.

Vierailija
5/62 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat patriarkaattisia, ksenofobisia, seksistisiä, misogynisiä, toksisen maskuliinisia ja rasistisia sekä transfobisia.

T. Pedagogiikan ylipapitar

Vierailija
6/62 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

luokkiakin joutuu vaihtamaan välillä, parempi kantaa tavarat mukanaan

Kyllä mun lapsen koulussa on kaikilla omat luokat. Ei tavaroita mihinkään kuljeteta.

Vierailija
7/62 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei opettajat niistä ole halunneet luopua, vaan ne innokkaat propellipäät opetusvirastossa (joilla ei ole edes kokemusta opetustyöstä). 

Vierailija
8/62 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako joku vastata?

En ole opettaja, mutta luulen syyksi lasten oikeudet ja ihmisarvo ja myös koulussa yhteiskunta panostaa kalusteista ergonomiaan ja lasten hyvinvointiin.

En tiedä kauheampaa istuttavaa kuin vanhan ajan pulpetin, jossa muotoilu ja ergonomia on kaukana.

Vierailija
9/62 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lasten koulussa on pulpetit.

Vierailija
10/62 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pulpetit on räsistisiä!

Vierailija
11/62 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni oppilas on saanut niistä ap. ihailimista vanhan ajan pulpeteista ikuiset selkä- ja polvivaivat?

Ei ihme jos 60-70v selkävaivat ovat yleisiä ja selkäranka mutkalla.

Olen nimittäin istunut niissä ja se oli tuskaa.

Vierailija
12/62 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pulpeteista ole luovuttu. Ne ovat nykyään käteviä, helposti liikuteltavia ja kevyitä, jotta saadaan näpsäkästi esim. ryhmät muodostettua. Ja nopeasti syrjään siirrettäviä, jos tarvitaan tyhjempää tilaa.

Pulpetit ovat koulun vakikalustoa, ja tärkeää sellaista.

Vierailija
13/62 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lasten koulussa on pulpetit.

Ei kait missään koulussa voi olla käytössä pulpetteja, vaan pöytä, jossa laatikko ja ergonomisesti muotoiltu tuoli.

Vierailija
14/62 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan moni oppilas on saanut niistä ap. ihailimista vanhan ajan pulpeteista ikuiset selkä- ja polvivaivat?

No ei kukaan. Ryhti vain koheni, eikä selkäranka olet spaghettia.

Vierailija
15/62 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaako joku vastata?

En ole opettaja, mutta luulen syyksi lasten oikeudet ja ihmisarvo ja myös koulussa yhteiskunta panostaa kalusteista ergonomiaan ja lasten hyvinvointiin.

En tiedä kauheampaa istuttavaa kuin vanhan ajan pulpetin, jossa muotoilu ja ergonomia on kaukana.

Vanhanajan pulpetteja ollut enään vuosikymmeniin. Ergonomisesti järkyttävintä on se, että oppilaat venyy milloin missäkin lattiamatoilla ja säkkituoleilla, pitkin avoimia salimaisia avokonttoreita, juoksevat ympäri taloa pitkin käytäviä, sipsi ja karkkipussit mukanaan. Näissä nykyisissä hybridikouluissa ei enää ole minkäänlaista työrauhaa, lasiseinäisten avokonttoreiden myötä.

Vierailija
16/62 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään parempi kun rötköttävät pitkin lattioita ja säkkituoleja niska niin kenossa että pystyisivät nuolaisemaan rintaansa?

Vierailija
17/62 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä kansakoulupulpeteista puhuta. 80-90-luvulla pulpettipöydät ja tuolit oli erikseen, ei ne olleet epäergonomisia.

Nykyään on pelkät pöydät joissa ei voi säilyttää tavaraa.

Vierailija
18/62 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tytär valittaa kun on niska kipeä kun ei näe sieltä lattiatyynyltä taululle ja joutuu vääntymään ihme asentoihin.

Vierailija
19/62 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsen koulussa on jotkut keikkuvat tuolit. Hirveän hankala kirjoittaa kun tuoli heiluu kuin joku leikkipuiston vieteriheppa.

Vierailija
20/62 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussa on ihan oikeat oppilaalle henkilökohtaisesti säädettävät pulpetit. Yläkoululaisille on tarjolla luokissa monen kokoisia pulpetteja ja tuoleja eri korkeuksilla myös.

Pulpeteista luopuminen oli säästökeino, joka naamioitiin uudistukseksi. Pulpetittomuus ja kirjat sylissä istuminen ei paranna oppimista mitenkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi