Toinen lapsi tulossa, 10 kk ikäeroa
Olemme kolmikymmpinen, akateeminen aviopari. Ensimmäinen synnytys oli helppo ja siitä toipuminen nopeaa ja toinen vauva ilmoitti itsestaan nopeasti. Ensimmäisen kanssa arki lähti hyvin käyntiin. Mitä vinkkejä antaisitte nyt kun meillä on kohta kaksi alle 1-vuotiasta?
Kommentit (163)
Huh huh...tsemppiä vaan! En osaa muuta sanoa.
Olemme yrittäneet lasta jo viisi vuotta. Toinen lapsi on unelmienme täyttymys. Ehkäisypuheet ovat aika ikäviä - sanotteko noin esim. kaikille kaksosten vanhemmillekin? AP
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 22:32"]Olemme yrittäneet lasta jo viisi vuotta. Toinen lapsi on unelmienme täyttymys. Ehkäisypuheet ovat aika ikäviä - sanotteko noin esim. kaikille kaksosten vanhemmillekin? AP
[/quote]
Sanon kaikille, jotka lapsen hankkivat. Mieti vähän, millaiseen maailmaan niitä lapsia pusket.
Rankkaa tulee olemaan. Kondomeja ostamaan.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 22:32"]Olemme yrittäneet lasta jo viisi vuotta. Toinen lapsi on unelmienme täyttymys. Ehkäisypuheet ovat aika ikäviä - sanotteko noin esim. kaikille kaksosten vanhemmillekin? AP
[/quote]
En tietenkään, koska he eivät ole tieten tahtoen hankkineet kahta samaan aikaan. Minusta on väärin ja surullista, ettei esikoinen saa tarpeeksi huomiota.
Tuleeko sama syntymävuosi? Menevätkö samana vuonna siis kouluun? Aika jännää, jos ois noin. :)
Meillä lasten ikäero on 1v7kk ja on rankkaa. Kuopus on onneksi todella helppo
Ensinnäkin hurjasti onnea! Varmasti tulee olemaan haastavaa mutta myöskin antoisaa.
Itsellä ei oo noin pienestä ikäerosta kokemusta mutta useamman lapsen äitinä neuvon nauttimaan kaikesta , myöskin niistä haastavista hetkistä joita vastaanne tulee. Isän rooli tulee olemaan erityisen tärkeä, niin sinulle kuin esikoisellekin.
Toivotan voimia ja onnenhetkiä. :)
Ei tule sama syntymävuosi, ellei sitten vauva synny etuajassa. AP
Helpottaa jos isompi oppii potalle ajoissa. Harjoittelun voi aloittaa kun lapsi istuu itse, laittaa ennen ja jälkeen ruokailun. Jotkut päiväkuivia jo vuoden iässä, toisilla menee paaaaaaljon pidempään, mutta ei harjoittelusta haittaa varmaan oo:)
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 22:35"]Ensinnäkin hurjasti onnea! Varmasti tulee olemaan haastavaa mutta myöskin antoisaa.
Itsellä ei oo noin pienestä ikäerosta kokemusta mutta useamman lapsen äitinä neuvon nauttimaan kaikesta , myöskin niistä haastavista hetkistä joita vastaanne tulee. Isän rooli tulee olemaan erityisen tärkeä, niin sinulle kuin esikoisellekin.
Toivotan voimia ja onnenhetkiä. :)
[/quote]
Kiitos paljon kannustuksesta! :) Isä on onneksi ihan täysillä mukana, jaamme kaikki kotityöt ja hän tykkää kokata ja viettää aikaa lapsen kanssa. AP
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 22:36"]Helpottaa jos isompi oppii potalle ajoissa. Harjoittelun voi aloittaa kun lapsi istuu itse, laittaa ennen ja jälkeen ruokailun. Jotkut päiväkuivia jo vuoden iässä, toisilla menee paaaaaaljon pidempään, mutta ei harjoittelusta haittaa varmaan oo:)
[/quote]
Tämähän on hyvä neuvo, kiitos! Laitetaan työn alle kunhan esikoinen tuosta vähän kasvaa :) AP
Sivusta seurannut kummipojan vanhempia kun syntyi toinen lapsi ja ikäero noin 1v 6kkta ja vaikuttanut isosti siihen, että meidän toisen lapsen "hankinta" lykkääntyy. Tosi rankkaa ja perheen äiti ihan puhki. Kummipoika tosin on hieman vilkkaampi tapaus. Kyllä kahden vaippaikäisen lapsen kanssa riittää työtä. Sitten vielä kun tuskin syö eka lapsi vielä itse, saatikka pukee tms. Ei muuta ku tsemppiä!
Mulla ja mun isoveljellä on 13 kk ikäeroa. Veljen imetys loppui kai 8 kk kohdalla. No, ei tuo ole edes pieni ikäero, kaveri on mennyt isoveljensä kanssa samana vuonna kouluun.
No, kyllä siitä selviää. Mulla ja mun toisella isoveljellä on 3v2kk ikäeroa. Kehottasin jatkamaan samaa linjaa, kolmas menee siinä missä kaksikin ;) Onnea vauvasta ja raskaudesta, ja nauti elämän pienistä hetkistä. Muutaman vuoden kuluttua teillä on helppoa, jos jätätte kahteen tai kolmeen lapseen.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 22:40"]Sivusta seurannut kummipojan vanhempia kun syntyi toinen lapsi ja ikäero noin 1v 6kkta ja vaikuttanut isosti siihen, että meidän toisen lapsen "hankinta" lykkääntyy. Tosi rankkaa ja perheen äiti ihan puhki. Kummipoika tosin on hieman vilkkaampi tapaus. Kyllä kahden vaippaikäisen lapsen kanssa riittää työtä. Sitten vielä kun tuskin syö eka lapsi vielä itse, saatikka pukee tms. Ei muuta ku tsemppiä!
[/quote]
Kiitos. Kyllä varmaan kiirettä tulee olemaan, mutta onneksi olemme molemmat tosi hyvähermoisia ja kärsivällisiä. Vielä ei ole tullut erimielisyyksiä tai pinna palanut vaikka toki ekan lapsen kanssa on kaikki uutta ja välillä on valvottu urakalla. AP
Lapsiraukat, varsinkin esikoinen. On aivan vauva vielä kauan nuoremman syntymän jälkeen ja väkisinkin tulee kohdelluksi "isona", tosi väärin häntä (ja pienempääkin) kohtaan. Entä jos vauva on vaativa ja häntä täytyy pitää aivan koko ajan sylissä tms.?
Kommentistasi päätellen se viisi vuotta ei kovinkaan paljon ole kasvattanut teitä vanhemmuuteen.
Meillä esikoinen oli 1v4kk kun toinen syntyi. Nyt kolmas pitäisi syntyä kun kakkonen on 1v2kk. En kehota mitään aikaisia pottatreenejä. Pitäkää rytmeistä kiinni. Vauvakin oppii rytmin nopeasti. Itselle onollut tärkeää, että isommat nukahtavat itsekseen iltaisin ja päiväunille. Voi sittenkeskittyä vauvaan. Meillä tosin kakkonen vaatii vielä hiukan nukuttamista. Mutta vielä on pari kuukauttaaikaa treenata itsekseen nukahtamista. Sitten helpottaa, kun teillä esikoine oppii kävelemään. Ainaki luulis :D onnea teille!
Ehkäisy on varmaan paras neuvo tässä vaiheessa. Tai siis sitten, kun lapsi on syntynyt.