Onko kyseessä syyhy vai ei?
Onko olemassa keinoa itse todeta syyhy tai saada varmuutta onko itsellä syyhy vai ei?
Olen kärsinyt jatkuvasta kutinasta jo 2,5kk. Kutinaa on päivin ja öin ja vartalon joka paikassa. Kahden ekan viikon jälkeen kutina levisi myös kasvoihin ja päänahkaan. Kutina on kokoaikaista mutta vielä pahempaa öisin. Nukahtaminen on hankalaa ja sitten kun nukahdan herään liki joka yö karmeaan kutinaan kuin ötököitä hyppis pitkin ihoa.
Kutina on luonteeltaan paikkaa vaihtavaa ja täysinnsen tuntuista kuin usea ötökkä kipittäisi pitkin ihoa kutitellen ja jopa pienimuotoisesti nipistellen. Ihoni ei punoita, ei ole kuiva, ei ole mitään puremia tai pilkkuja tai läiskiä tai viiruja tai mitään jälkeä.
Olen käynyt lääkärissä 3kertaa ja kukaan heistä ei ole tiennyt mitään. Verikokeet on kunnossa ja kutinaan eivät ole minkäänmerkin antihistamiinit auttaneet eikä kortisoonivoide sen paremmin. Lääkärit ovat kaikki sanoneet ettei minulla voi olla syyhyä kun ei ole ihottumaa eikä näppylöitä.
Ostin silti Nix-voidetta joka poisti kutinan viikoksi ja sitten palasi entistä pahempana. Asun mieheni kanssa ja jaamme saman vuoteen mutta hänellä ei ole kutinaa esiintynyt missään kohtaa. En keksi kutinalle muuta syytä kuin syyhyn mutta en haluaisi ostaa kalliita rasvoja jos diagnoosi ei olekaan varma. Onko mitäön keinoa saada itse selvyyttä asiaan? En ole allerginen millekään ja terve nuori nainen. Kutina alkoi yhtäkkiä vajaa 3kuukautta sitten.
Kommentit (5)
Syyhyssä kyllä tyypillisesti ilmestyy niitä käytäviä ihoon, esim. sormien väliin. Oletko käynyt ihotautilääkärillä? Joku ruokavalio voisi auttaa, ehkä viljaton?
Lintukirppu? Nukutteko ikkuna auki tai onko vuoteen lähellä ikkuna mikä auki päivisin? Voimia! Kuulostaa karmealle. Jos hoidat syyhyä, se ei lähde ellette hoida molempia.
Itsellä kutiaa sääret koko ajan, paitsi ei pääsääntäisesti nukkuessa. Päänahka ja posket kutiavat myös, mutta ei olleenkaan niin pahasti. Ensinmäinen kutinakausi alkoi tammikuussa 14 ja loppui kesällä 14. Tämä kutina kausi alkoi tänä keväänä eikä loppua näy---
Valitettavasti en osaa auttaa mutta kuulostaa kamalalta vaivalta!!!