Lisäsin liikuntaa, seurauksena hirnunälkä!
Olen aina harrastanut perusliikuntaa kuten juoksu ja kävely. Nyt kun olen lisännyt määriä ja kertoja niin, että päivässä tulee n. 5km juoksua ja 5 km kävelyä plus keskiraskas seisomatyö, tuntuu että pakko syödä koko ajan. Ja paljon. Olen mitoiltani 169/65 ja yritän nyt saada painoa pois sellaiset 5 kiloa, joten pitääkö kituutella nälässä eli syödä usein ja pieniä annoksia vaikka jäisi nälkä vai syödä aina kylläiseksi? Syön terveellistä ruokaa, keittoja, puuroja ja siis oikeata ruokaa enkä pelkkää rahkaa. Kulutankohan noilla liikuntamäärillä niin, että voin syödä jokaisella viidellä aterialla itseni kylläiseksi?
Kommentit (18)
Samoin mulla, ja sitten kaduttaa kun syö mahan täyteen. :/
Lihasmassan kasvaessa proteiinintarve kasvaa, et ehkä pärjää pelkällä puurolla ja keitolla vaan voisit lisätä kananmunia, raejuustoa ja sitä rahkaa ruokavalioon niin se pitäisi paremmin nälkää.
Tottakai kulutus nousee jos lisäät liikuntaa reilulla kädellä. Syö niin ettei ole nälkä ja täytä maha pääsääntöisesti kasviksilla. Jos pidät itseäsi nälässä, kroppa luulee ettei se saa ruokaa -> kerää kaikki kalorit niinsanotusti eli et ikinä saa niitä viittä kiloa pois. Seuraile tilannetta, lisää ruokaa kunnes tasapaino löytyy. :)
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 21:32"]Lihasmassan kasvaessa proteiinintarve kasvaa, et ehkä pärjää pelkällä puurolla ja keitolla vaan voisit lisätä kananmunia, raejuustoa ja sitä rahkaa ruokavalioon niin se pitäisi paremmin nälkää.
[/quote] jepjep. pääsin itse lenkkipäivien nakuttavasta yönälästä sillä, että aloin syödä kananmunia iltapalalla. en lihonut, laihduin.
Tietysti. Kyllä sun täytyy syödä ne kalorit mitä kulutat lisää. Laske jollain kalorilaskurilla mitä kulutat lisää.
Jos syöt joka päivä 500kcal alle kulutuksen, laihdut 500g viikossa.
Hirnuttaako kaiken aikaa vai vaan osan aikaa? Ehkä käynti eläinlääkärillä auttaisi. Tai tekeehän ne kai kotikäyntejäkin, kun isommista eläimistä on kyse.
Vähän joudut sitäkään nälkää, siihen asti kun kroppa tottuu suurempaan kulutukseen kuin saatiin. Menee 2-5 pv ta noin ainakin oli mulla
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 20:24"]
Olen aina harrastanut perusliikuntaa kuten juoksu ja kävely. Nyt kun olen lisännyt määriä ja kertoja niin, että päivässä tulee n. 5km juoksua ja 5 km kävelyä plus keskiraskas seisomatyö, tuntuu että pakko syödä koko ajan. Ja paljon. Olen mitoiltani 169/65 ja yritän nyt saada painoa pois sellaiset 5 kiloa, joten pitääkö kituutella nälässä eli syödä usein ja pieniä annoksia vaikka jäisi nälkä vai syödä aina kylläiseksi? Syön terveellistä ruokaa, keittoja, puuroja ja siis oikeata ruokaa enkä pelkkää rahkaa. Kulutankohan noilla liikuntamäärillä niin, että voin syödä jokaisella viidellä aterialla itseni kylläiseksi?
[/quote]
Miksi ihmeessä syöt sellaista ruokaa, että sitä täytyy mättää viisi kertaa päivässä? Jos proteiinia on vähän, lisää sitä, rasvaa saat lisätä ihan reilusti.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 21:32"]Lihasmassan kasvaessa proteiinintarve kasvaa, et ehkä pärjää pelkällä puurolla ja keitolla vaan voisit lisätä kananmunia, raejuustoa ja sitä rahkaa ruokavalioon niin se pitäisi paremmin nälkää.
[/quote]
Tarkoitin, etten syö pelkkää rahkaa tms vaan lisäksi normiruokaa. Syön mielestäni hyvässä suhteessa rasvoja hiilareita sekä proteiinia. Myös niitä munia ja rahkaa .:) -ap
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 11:40"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 21:32"]Lihasmassan kasvaessa proteiinintarve kasvaa, et ehkä pärjää pelkällä puurolla ja keitolla vaan voisit lisätä kananmunia, raejuustoa ja sitä rahkaa ruokavalioon niin se pitäisi paremmin nälkää. [/quote] Tarkoitin, etten syö pelkkää rahkaa tms vaan lisäksi normiruokaa. Syön mielestäni hyvässä suhteessa rasvoja hiilareita sekä proteiinia. Myös niitä munia ja rahkaa .:) -ap
[/quote]
Kannattaisi miettiä niitä suhteita uudestaan, jos joudut noin usein syömään.
Syötkö pelkkää heinää, vai saatko kauraa ja porkkanaa lisäksi? Kannattaa nostaa kauran määrää, pelkällä heinällä hirnunälkä saattaa jäädä jäytämään... varo kuitenkin, ettei tule ähky.
Vinkit: Syö riittävän usein ja pieniä annoksia ja juo vettä. Salaattiahan yms. saat puputtaa käytönnössä niin paljon kuin jaksat joten mahan saa helposti täyteen (kun muistaa että salaattikastikkeet, juustot yms. tuovat nopeasti kaloreita), mutta eivät välttämättä pidä nälkää kovin kauaa pois.
Keho vaatii lisää energia ja sitä saa helpommin mahasta kuin läskistä repimällä. Pitää kestää ja tottua nälän tunteeseen. Kukaan ei laihdu lisää syömällä.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 12:10"]
Vinkit: Syö riittävän usein ja pieniä annoksia ja juo vettä. Salaattiahan yms. saat puputtaa käytönnössä niin paljon kuin jaksat joten mahan saa helposti täyteen (kun muistaa että salaattikastikkeet, juustot yms. tuovat nopeasti kaloreita), mutta eivät välttämättä pidä nälkää kovin kauaa pois.
[/quote]
Huonot vinkit.
Osalla ihmisistä on noin, myös minulla. Siksi onnistuinkin laihduttamisessa vasta kun tein sen täysin ilman liikuntaa. Liikunta lisää kulutusta ja nälkää, ja kun on oikea kalorien tarve, on paljon vaikeampi olla miinuskaloreilla kuin silloin jos vaan röhnöttää sohvalla. Se nälkä on jotenkin paljon vaativampaa ja vaikeammin vastustettavaa liikunnan jälkeen.
Itselleni lisäksi tuli aina liikunnasta huono olo jos olin vähääkään miinuskaloreilla. Parempi oli niin että laihdutin ensin pelkällä ruokavaliolla, aloin harrastaa liikuntaa vasta kun olin tavoitepainossa eikä enää tarvinnut olla miinuskaloreilla kulutukseen nähden.
Mulla sama juttu kun aloin pyöräillä työmatkat 16km. Nälkä kasvoi siinä määrin että olen lihonut ainakin 2 kiloa :(. Mulle kyllä kiloja tärkeämpää on hyvä kunto.