Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa

Vierailija
14.03.2022 |

Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3

Kommentit (5804)

Vierailija
1561/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat uuden työpaikan 400 kilometrin päästä, muttei ole mitään keinoa, millä maksaa työmatkat tai muuttoa siihen asti, että saat ensimmäisen palkan. Muuttoavustuksia on kyllä tarjolla, mutta niistä saa rahat vasta jälkikäteen kuitteja vastaan. Ja kuittia ei pysty esittämään, kun tilillä ei alun perinkään ole tarpeeksi rahaa niitä kuluja maksaakseen.

Tähän liittyen monessa asiassa se, kun tilillä ei oikeasti vain ole riittävää rahasummaa johonkin asiaan. Että kyse ei ole siitä, että asia "palkitsee sitten myöhemmin" tai "on vähän hintava, mutta rahan arvoista", vaan rahaa ei ole, eikä ole sellaista korttia, jolla tilin voisi höylätä miinukselle.

sossu voi myöntää harkinnanvaraista tukea tuollaisiin tilanteisiin. Avun saamisessa auttaa, kun kysyy heiltä, että haluavatko, että otan sen työpaikan vastaan ja alan maksamaan veroja, joilla kustennetaan muiden toimeentulotukiasiakkaidenkin elanto, vai haluavatko he, että jään/tulen tippumaan toimeentulotuen asiakkaaksi.

Tuossa tukien hakemisessa on pieni mahdollisuus joutua ikävään tilanteeseen. Tilanteeseen, jossa ei voi perääntyä, vaikka taloudellinen tilanne olisi täysin mahdoton.

Kun hakee opiskelun tai työpaikan vuoksi tukea, niin sen vuoksi voidaan katkaista työttömyyskorvaukset ja samalla voidaan evätä kaikki ne olemassa olevat tuet, mitä tuossa tilanteessa voitaisiin myöntää. Mikäli taloudellisen tilanteen vuoksi et pysty muuttamaan ja vastaanottamaan opiskelu- tai työpaikkaa, niin tästä seuraa karenssi.

Tilanne ei ole joko tai - vaan voi pudota väliin. Esimerkiksi aikaisemmin opiskelu saattoi olla sellaista ettei sitä hyväksytty päätoimiseksi opiskeluksi, mutta samaan aikaan samaa opiskelua ei hyväksytty myöskään sivutoimiseksi opiskeluksi - eli ei ollut oikeutettu opintotukiin, mutta opiskelun vuoksi ei ollut myöskään oikeutettu työttömyyskorvaukseen. Kaksi eri tukijärjestelmää, jossa opintotuen kannalta opiskelu ei ollut päätoimista, mutta työttömyysturvajärjestelmän kannalta opiskelu oli päätoimista.

Tukien ja tukien. Mitä jos elättäisi ihan itse itsensä, saa hakea opiskelemaan minne haluaa. Mutta tiedän, köyhä ei elätä itseään, koskaan. Koko elämä rakennetaan tukien varaan. Ja sitten tulee yllärinä, ettei saa rikkaiden elintasoa.

Minä olen köyhästä perheestä, mutta kun paskatyötkin kelpasi ja hankin kunnon koulutuksen, en ole enää köyhä. Mutta köyhä ei voi, kun tuet saattaa mennä. Tämä on se köyhän mielenmaisema, joka pitää hänet köyhänä.[/quote

Minäkin opiskelin kaksi koulutusta mutta se ei riitä jos ei ole työpaikkaa. Paskatöissä minäkin olen ollut, alimmillaan palkka oli alle tonnin 6 h töistä.  Edelleen vaan köyhä tuilla elävä.

Mitä sinä olet töissä tehnyt, kun kun ei ole pinoa hyviä työtodistuksia, joilla pääsee töihin? Ja onko luettu jotakin josta jo ennalta tietää, ettei tule työllistymään. Onhan näitä, ollaan jotakin taiteen maistereita ja medianomeja, ja ihmetellään miksei ole töitä.

Minulla on sekä asentaja että hoitajakoulutus. Mol riittäisi töitä. Mutta kumpaakaan en kykene tekemään terv. syistä.

Sitten olet sairaseläkkeellä, ne on ihan hyvät. Kaikki hoitotyö ei ole raskasta nostelua, varmaan voisit tehdä jotakin.

Vai sairaseläkkeet hyvät??? Kokonaiset 855,48 € /kk. Kyllä mun kelpaa...

Niin kelpaa. Lisäksi saat asumistukea, eli tämä raha jää käyttöösi vapaasti. Kyllä sillä saa kaiken tarpeellisen, ellei itse typerehdi.

Ja taas kuvitellaan että kaikki saa asumistukea? Tai se kattaa kulut?

No noilla tuloilla kyllä saa. Ihan oma ratkaisu asua kalliissa paikassa kun tietää, ettei tule koskaan menemään töihin. Eläkeläinen voi asua laadukkaasti halvallakin, kun ei työmatka rajoita.

Tietää ettei mene töihin? Mistä sen tietää? Eläkeläinen voi myös käydä töissä.

Joillakin on terveys, toisilla ikä vastassa.

T. Vanhuuseläkeläinen yli 70 v.

Ei terveys tai ikä välttämättä ole este työnteolle,

Riippuu tapauksesta. Jos on osatyökykyinen niin saattaa saada töitä. Vakavammin sairas ei saa tai ei ainakaan pysty tekemään töitä.

Kos on yli 65-vuotias ja ei ole hyväntahtoista sukulaista tai tuttua ihmistä joka ottaa töihin niin tuskin ainakaan yleisellä työhakemuksella töitä enää saa. Jos ikä alkaa seitsemällä niin eiköhän ala olla jo mennyttä kamaa työmarkkinoilla.

Varsinkin kun on työttöminä nuorempoakin.

Ainahan myös moititaan kun eläkeläiset vievät nuorempien työpaikat.

Miksi iäkkäiden ja sairaiden ylipäätään pitäisi käydä töissä? Olisiko heidän työpanoksensa edes sellainen, että joku siitä maksaisi kunnon palkkaa. Vai ilmaiseksiko heidän pitäisi siellä käydä tai jollain taskurahalla?

Myös jos eläkeläinen käy töissä se nostaa veroprosenttia.

Pieni palkka hukkuu veroon.

Työkyvyttömyyseläkeläinen voi laittaa vaikka eläkkeensä lepäämään ja mennä pariksi vuodeksi töihin katsomaan pystyisikö vielä palaamaan työelämään. Köyhä eläkeläinen taas voi saada pientä lisätuloa eläkkeen lisäksi.  Jo pari sataa kuussa voi olla merkittävä tulo köyhälle.

Työkyvytyön eläkeläinen kilpailee terveiden nuorten kanssa töistä. Kumman sä palkkaisit?

Tuttavani on esim.siivousringin tuuraaja. Hänelle soitetaan siinä vaiheessa kun pesti ei ole kelvannut kenellekään muulle ( nuoria, terveitä) kaupaksi. Hän ei siis kilpaile nuorien kanssa vaan tekee niitä mitä he eivät halua tehdä. Monasti nämä pikkuhommat on juuri niitä mitä monien ei kannata edes tehdä tukien saannin vaikeuksien takia. 

Vierailija
1562/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

sten kirjoitti:

anemia on raudan puutetta, enemmän kii ruokavaliosta kuin köyhyydestä.

eli jos ei syö lihaa, niin tuota voi ilmetä helpostikin, ja lihaa löytyy kyllä halpaakinm, varsinkin jos kasviksiin vertaa jotka ovat kalliita.

Helppo ratkaisu raudansaantiin on nokkonen, imeytyy yl hyvin ja auttaa pienessä ajassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1563/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat uuden työpaikan 400 kilometrin päästä, muttei ole mitään keinoa, millä maksaa työmatkat tai muuttoa siihen asti, että saat ensimmäisen palkan. Muuttoavustuksia on kyllä tarjolla, mutta niistä saa rahat vasta jälkikäteen kuitteja vastaan. Ja kuittia ei pysty esittämään, kun tilillä ei alun perinkään ole tarpeeksi rahaa niitä kuluja maksaakseen.

Tähän liittyen monessa asiassa se, kun tilillä ei oikeasti vain ole riittävää rahasummaa johonkin asiaan. Että kyse ei ole siitä, että asia "palkitsee sitten myöhemmin" tai "on vähän hintava, mutta rahan arvoista", vaan rahaa ei ole, eikä ole sellaista korttia, jolla tilin voisi höylätä miinukselle.

sossu voi myöntää harkinnanvaraista tukea tuollaisiin tilanteisiin. Avun saamisessa auttaa, kun kysyy heiltä, että haluavatko, että otan sen työpaikan vastaan ja alan maksamaan veroja, joilla kustennetaan muiden toimeentulotukiasiakkaidenkin elanto, vai haluavatko he, että jään/tulen tippumaan toimeentulotuen asiakkaaksi.

Tuossa tukien hakemisessa on pieni mahdollisuus joutua ikävään tilanteeseen. Tilanteeseen, jossa ei voi perääntyä, vaikka taloudellinen tilanne olisi täysin mahdoton.

Kun hakee opiskelun tai työpaikan vuoksi tukea, niin sen vuoksi voidaan katkaista työttömyyskorvaukset ja samalla voidaan evätä kaikki ne olemassa olevat tuet, mitä tuossa tilanteessa voitaisiin myöntää. Mikäli taloudellisen tilanteen vuoksi et pysty muuttamaan ja vastaanottamaan opiskelu- tai työpaikkaa, niin tästä seuraa karenssi.

Tilanne ei ole joko tai - vaan voi pudota väliin. Esimerkiksi aikaisemmin opiskelu saattoi olla sellaista ettei sitä hyväksytty päätoimiseksi opiskeluksi, mutta samaan aikaan samaa opiskelua ei hyväksytty myöskään sivutoimiseksi opiskeluksi - eli ei ollut oikeutettu opintotukiin, mutta opiskelun vuoksi ei ollut myöskään oikeutettu työttömyyskorvaukseen. Kaksi eri tukijärjestelmää, jossa opintotuen kannalta opiskelu ei ollut päätoimista, mutta työttömyysturvajärjestelmän kannalta opiskelu oli päätoimista.

Tukien ja tukien. Mitä jos elättäisi ihan itse itsensä, saa hakea opiskelemaan minne haluaa. Mutta tiedän, köyhä ei elätä itseään, koskaan. Koko elämä rakennetaan tukien varaan. Ja sitten tulee yllärinä, ettei saa rikkaiden elintasoa.

Minä olen köyhästä perheestä, mutta kun paskatyötkin kelpasi ja hankin kunnon koulutuksen, en ole enää köyhä. Mutta köyhä ei voi, kun tuet saattaa mennä. Tämä on se köyhän mielenmaisema, joka pitää hänet köyhänä.[/quote

Minäkin opiskelin kaksi koulutusta mutta se ei riitä jos ei ole työpaikkaa. Paskatöissä minäkin olen ollut, alimmillaan palkka oli alle tonnin 6 h töistä.  Edelleen vaan köyhä tuilla elävä.

Mitä sinä olet töissä tehnyt, kun kun ei ole pinoa hyviä työtodistuksia, joilla pääsee töihin? Ja onko luettu jotakin josta jo ennalta tietää, ettei tule työllistymään. Onhan näitä, ollaan jotakin taiteen maistereita ja medianomeja, ja ihmetellään miksei ole töitä.

Minulla on sekä asentaja että hoitajakoulutus. Mol riittäisi töitä. Mutta kumpaakaan en kykene tekemään terv. syistä.

Sitten olet sairaseläkkeellä, ne on ihan hyvät. Kaikki hoitotyö ei ole raskasta nostelua, varmaan voisit tehdä jotakin.

Vai sairaseläkkeet hyvät??? Kokonaiset 855,48 € /kk. Kyllä mun kelpaa...

Niin kelpaa. Lisäksi saat asumistukea, eli tämä raha jää käyttöösi vapaasti. Kyllä sillä saa kaiken tarpeellisen, ellei itse typerehdi.

Ja taas kuvitellaan että kaikki saa asumistukea? Tai se kattaa kulut?

No noilla tuloilla kyllä saa. Ihan oma ratkaisu asua kalliissa paikassa kun tietää, ettei tule koskaan menemään töihin. Eläkeläinen voi asua laadukkaasti halvallakin, kun ei työmatka rajoita.

Tietää ettei mene töihin? Mistä sen tietää? Eläkeläinen voi myös käydä töissä.

Joillakin on terveys, toisilla ikä vastassa.

T. Vanhuuseläkeläinen yli 70 v.

Ei terveys tai ikä välttämättä ole este työnteolle,

Riippuu tapauksesta. Jos on osatyökykyinen niin saattaa saada töitä. Vakavammin sairas ei saa tai ei ainakaan pysty tekemään töitä.

Kos on yli 65-vuotias ja ei ole hyväntahtoista sukulaista tai tuttua ihmistä joka ottaa töihin niin tuskin ainakaan yleisellä työhakemuksella töitä enää saa. Jos ikä alkaa seitsemällä niin eiköhän ala olla jo mennyttä kamaa työmarkkinoilla.

Varsinkin kun on työttöminä nuorempoakin.

Ainahan myös moititaan kun eläkeläiset vievät nuorempien työpaikat.

Miksi iäkkäiden ja sairaiden ylipäätään pitäisi käydä töissä? Olisiko heidän työpanoksensa edes sellainen, että joku siitä maksaisi kunnon palkkaa. Vai ilmaiseksiko heidän pitäisi siellä käydä tai jollain taskurahalla?

Myös jos eläkeläinen käy töissä se nostaa veroprosenttia.

Pieni palkka hukkuu veroon.

Taas tätä, teet niin tai näin aina väärinpäin. Köyhät on laiskoja haukutaan, eivät yritä tarpeeksi kuulemma, luovuttavat liian helposti, vajaakuntoinenkin pystyy aina jtk tekemään. Ja sitten kun joku tekis ja yrittäs niin sekin teilataan.

Vajaakuntoiset taitavat hyötyä mm kunnan ja te-toimiston tarjoamista eduista ja avuista. Suojatyöpaikat esim. Mä olen 65-vuotias vanhuuseläkeläinen, jolla 3 kroonista sairautta ja nyt paranemassa oleva olkapään kiertäjäkalvosimen ongelma, joka on kestänyt kolme vuotta. Ei voi leikata tms. Näin vanhoja ei leikellä, kävin HUSin ortopediassa arvioittamassa kesällä. Nyt kipu on alkanut hellittää.

Anyone?

Interested?

Employers?

Tekisin muuten vaikka havukransseja syksyllä, mutta ilman olkapäätä se on vaikeaa (en vaan viitsi) eikä mulla ole metsääkään (hehtaareittain löytyy). Olkapää ei anna tehdä siivoustyötäkään eikä muuta paskaduunia pätkääkään.

Vierailija
1564/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahjojen hankkimisen vaikeus. Asia on tapetilla siksi, että miesystäväni täyttää 60 ensi kesänä ja jotain pitäisi keksiä. Olen asiaa miettinyt pääni puhki, mutta en keksi mitään budjettiini sopivaa lahjaa ja kun kun on kysymys pyöreistä ja sitä rataa, niin on äärimmäisen vaikea keksiä mitään. Osaan maalata ja voisin hankkia välineet, mutta siihen sisältyy riski; en ole maalannut kahteenkymmeneen vuoteen. Ja taulu pitäisi kehystää.

Häät ja monet muut pippalot voi aina jättää väliin jollain tekosyyllä, mutta näitä kemuja en pääse pakoon.

Osaatko esim. hieroa? Anna tällöin hänelle hemmottelupäivä. Mieskin voi nauttia hartiahieronnan lisäksi pää ja kasvohieronnasta, rentouttava kasvonaamio päälle. Lempiruoka ja jälkkäri kehiin juoman kera. Eivät vie hirmusta budjettia. Entäs onnistuuko sukkien kutominen? Nämä ovat kaikki millä olen hemmotellut omaa rakastani.

Kuulostaa kivalle ja ennen kaikkea halvalle vaihtoehdolle. Sukkia olen neulonut lahjaksi, viimeksi jouluksi, mutta ei kai villasukkia voi olla liikaa? Tosin hänellä on synttärit kesäkuussa, niin villasukat voisivat olla vähän hassu lahja siihen aikaan vuodesta. Mutta hieronta sopii joka vuodenaikaan 🙂

Vierailija
1565/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen joka vuosi vähän tulosta tekemällä syötävää. Ainakin 5 v oon myynyt munkkeja ennen vappua, ennen joulua teen täytekakkuja ja vkonloppuisin teen juurileipää ja karjalanpiirakoita.

Oon käynyt aikoimaan talouskoulun ja sain halvalla käytetyn ikivanhan kaulintalaitteen, 1000 euroa, Metoksen.

Tilasin siihen huollon vielä.

Joka torstai teen taikinan ja keitän riisipuuron.

Perjantaisin kaulin taikinan, rypytän ja paistan.

Tein eilen vain 200 piirakkaa. Tulee nopeasti. Vakkariostajat.

Tässä on juuri köyhällä se, että kun on kaapit tyhjät ja perustarpeet puuttuvat niin miten pääsee alkuun? Jos ensin pitää leipoa ja laittaa ja sitten vasta saa maksun.

Saako maksun tarpeisiin ja etukäteen? Vaikea on sitä määritelläkään etukäteen. Jos asiakas haluaa esimerkiksi gluteiinittoman ison täytekakun ja siihen määrätyt runsaat täytteet. Mistäs köyhä nämä aineet tempaisee tyhjistä kaapeista?

Toisaalta ainakin täälläpäin on jo tosi paljon niitä, jotka ovat oikein ammatiltaan leipojia tai kokkeja jotka firapeleikseen tekevät näitä juttuja. Heillä on jo oma tuttava- ja asiakaspiiri.

Oma taitoni on kyllä niin huono, että en millään pystyisi kilpailemaan näissä ammattilaisten jutuissa. Kyllä se vaatii aika paljon kun vieraalle laittaa maksua vastaan. Ostajat vaativat hyvänmakuisia ja onnistuneita tuotteita. Tietenkin niin kun maksavat.

Minulla ei olisi varaa epäonnistua ensinnäkään laadussa. Tyssäisi siihen kysyntä heti. Vielä vähemmän kun epäonnistuu joku tuotos niin en omilla rahoilla pystyisi ostamaan taas uusia tarvikkeita tilalle. Enhän niitä asiakkaaltakaan voi pyytää oman mokan takia.

Lisäksi on huomioitava, että monella köyhällä on yhtä köyhä tuttavapiiri. Heille ei kakkuja sun muita herkkuja myydä eikä pysty ostamaankaan.

Eikös näin ole täällä jo tarpeeksi paasattukin.

Muilla varakkaammilla on jo valmis asiakaspiiri jotka ostavat heiltä.

Vanha totuushan on, että raha menee rahan luo.

..se lisääntyy mihin keskittyy.

Vierailija
1566/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on kolunnut kaikki paikat kotona, vienyt kaikki pullot kauppaan ja yhä puuttuu se viimeinen 5 snt kahdesta eurosta, jonka tarvitsee. Ja sitten lähtee kävelylle siinä toivossa, että löytäisi yhden tyhjän tölkin. Ja kun se löytää, se on tietysti se pantiton tölkki.

Vierailija
1567/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen joka vuosi vähän tulosta tekemällä syötävää. Ainakin 5 v oon myynyt munkkeja ennen vappua, ennen joulua teen täytekakkuja ja vkonloppuisin teen juurileipää ja karjalanpiirakoita.

Oon käynyt aikoimaan talouskoulun ja sain halvalla käytetyn ikivanhan kaulintalaitteen, 1000 euroa, Metoksen.

Tilasin siihen huollon vielä.

Joka torstai teen taikinan ja keitän riisipuuron.

Perjantaisin kaulin taikinan, rypytän ja paistan.

Tein eilen vain 200 piirakkaa. Tulee nopeasti. Vakkariostajat.

Tässä on juuri köyhällä se, että kun on kaapit tyhjät ja perustarpeet puuttuvat niin miten pääsee alkuun? Jos ensin pitää leipoa ja laittaa ja sitten vasta saa maksun.

Saako maksun tarpeisiin ja etukäteen? Vaikea on sitä määritelläkään etukäteen. Jos asiakas haluaa esimerkiksi gluteiinittoman ison täytekakun ja siihen määrätyt runsaat täytteet. Mistäs köyhä nämä aineet tempaisee tyhjistä kaapeista?

Toisaalta ainakin täälläpäin on jo tosi paljon niitä, jotka ovat oikein ammatiltaan leipojia tai kokkeja jotka firapeleikseen tekevät näitä juttuja. Heillä on jo oma tuttava- ja asiakaspiiri.

Oma taitoni on kyllä niin huono, että en millään pystyisi kilpailemaan näissä ammattilaisten jutuissa. Kyllä se vaatii aika paljon kun vieraalle laittaa maksua vastaan. Ostajat vaativat hyvänmakuisia ja onnistuneita tuotteita. Tietenkin niin kun maksavat.

Minulla ei olisi varaa epäonnistua ensinnäkään laadussa. Tyssäisi siihen kysyntä heti. Vielä vähemmän kun epäonnistuu joku tuotos niin en omilla rahoilla pystyisi ostamaan taas uusia tarvikkeita tilalle. Enhän niitä asiakkaaltakaan voi pyytää oman mokan takia.

Lisäksi on huomioitava, että monella köyhällä on yhtä köyhä tuttavapiiri. Heille ei kakkuja sun muita herkkuja myydä eikä pysty ostamaankaan.

Eikös näin ole täällä jo tarpeeksi paasattukin.

Muilla varakkaammilla on jo valmis asiakaspiiri jotka ostavat heiltä.

Mieti mitä teet.

Juureen tehty leipä. Tarvitset juuren, jauhoja. Kustannukset 5 euroa.

Munkkeja kokeilin yhden ainoan kerran. Munkkiöljy on kallein raaka-aine.

Ei leipominen ole kallista, kun et laita tuorejuustoa, valkosuklaata, tuoreita marjoja.

Mainosbudjetti 0 e.

Kuvat alueen fb.hen ja siihen hinta.

En oo mainostanut vuosiin.

Vakkarit ja heidän kautta tulee lisää. Yhtään ystävää ei ole ikinä ostanut mitään.

Fb.ssä yks vakkari on mun yhden serkun fb kaveri. Oli kertonut serkulleni ostaa säännöllisesti multa piirakoita. Ei serkku tiennyt mitään.

Kauliminen tapahtuu nopeasti koneella ja mulla on karjalanpiirakkamuottikin. Täytettä tulee tietty mitallinen, rypytys menee nopeasti.

Max 5 vaihtoehtoa ja tekee niitä hyvin.

Niin, siis kaulimiseen käytät konetta. Monellako köyhällä luulet olevan sellaisen? Tuskin kaikilla on sitä karjalanpiirakkamuottiakaan -tai mitään muotteja ylipäätään.

Eri vastaajalta tämä.

Ja sulla on hygieniapassi suoritettuna? Ilmoitat tulosi verottajalle tietenkin.

Vierailija
1568/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sten kirjoitti:

eli jos ei syö lihaa, niin tuota voi ilmetä helpostikin, ja lihaa löytyy kyllä halpaakinm, varsinkin jos kasviksiin vertaa jotka ovat kalliita.

Helppo ratkaisu raudansaantiin on nokkonen, imeytyy yl hyvin ja auttaa pienessä ajassa.

Kaupungissahan niitä nokkosia kannattaakin kerätä, lähiön katujen ja kävelyteiden varrelta. Kyllä ne saasteet ja p...at katoaa, kun talven nokkosia kuivattaa. Joillain on tosi hyviä vinkkejä!

Vierailija
1569/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on yli 60-vuotiaan lähes mahdotonta saada työtä, jos on jäänyt työttömäksi YT-saneerauksissa tai muun syyn vuoksi. Työttömiä on maassa n. 300 000. Laman merkkejä näkyvissä, työttömyys kasvussa. Niukkuuteen on sopeuduttava ja karsittava turhat menot. Kesä on tulossa, mikä tuo helpotusta ja ilmaista iloa kaikille. Voi kävellä vähissä vaatteissa, pyöräillä ja syödä kevyesti, katsella luontoa ja telttailla.

Juuri näin. Eikä sitä työtä saa yli 55-vuotiaskaan, mutta kenkää tulee YT-neuvotteluissa, vaikka työhistoria olisi miten vakuuttava ja suosittelijoilta pelkkiä kiittäviä kommentteja. Hyvällä tuurilla joitain pätkätöitä joskus, ja todella surkealla palkalla. 

Vierailija
1570/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhän erottaa muista luonne. Kaikki pitää tulla ilmaiseksi, eikä mikään kannata, kun menee tuet.

Vierailija
1571/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina tykännyt jugurtista. Olen sen aja ihmisiä kun se tuli suomeen. Muistan ne ensimmäiset, nelikulmaiset purkit. Ai että niissä oli hyviä makuja.

Kun minulla oli ns. normaaliaika niin jugurttia oli aina jääkaapissa.

Nyt köyhänä säästän johonkin toiseen tarvittavaan ruokaan ja jätän monesti ostamatta vaikka mieli tekisi. Nytkin oli monta viikkoa etten ollut ostanut.

Nyt kävi niin, että sain eilen ystävän kylään ja hän tietää tämän. Toi tuliaisiksi mukanaan litran purkin mansikkajugurttia.

Avasin purkin heti ja aaaaah ihanuutta miten hyvältä se maistui.

Kiittelin moneen kertaan kun oli noin huomaavainen.

Vain köyhä tietää miten herkullisen ihanalta jugurtti voi maistua kun sitä ei voi ostaa kun haluaisi.

Yleensähän jugurtti on ihan jokapäiväinen tuote jääkaapissa. Moni tavallinen ihminen ei edes pidä sitä minään erikoisena vaan normaalina välipalana.

Mutta ainakin minä köyhä pidän.

Yleensä....moni tavallinen...jokapäiväinen.... melkoista yleistämistä. Itse en moista syö.

Et sitten muuta keksinyt. DDD

Kuten on monesti täällä jo sanottu: ei ole pakko. Mutta se ei ole syy, että voi aliarvioida niitä, jotka moista syö.

Kyllä, senverran olen yleistänyt, että jugurtti nyt on hyvin monen talouden yksi sellainen ostos joka ihan automaattisesti tehdään edes ajattelematta. Voit mennä tekemään sinne Prismaan vaikka pienen otannan ihmisten ostoskärryistä. On siis jokapäiväinen miltei kaikille. Jos ei ole allergioita tms.

Silloin kun vielä kävin hotelleissa ja kylpylöissä aina oli jugurttia aamiaispöydässä. Laivoillakin muistaakseni.

Mielestäni juuri jugurtti ON siis hyvin yleinen ostos ja löytyy noin 80-90 % talouksien jääkaapista.

Mutta ainahan köyhän puheet pitää yrittää vesittää tai vääntää valheeksi.

Ja eikö tämä ole ketju, missä köyhät kertovat mitä vain köyhä tajuaa? Ethän sinä voi silloin tajuta kun et ole köyhä.

Köyhä ei tuhlaa vähäisiä rahojaan sellaiseen turhuuteen kuin jugurtti.

Jugurttia on kymmeniä eri laatuja, eikä maustamaton litranpurkki 1,70€ tunnu turhuudelta. Marjojen kanssa siitä saa makeaa, mutta se käy myös kermaviilin asemesta dippikastikkeeseen. Nyt tietenkin riemastutaan, ettei köyhä tarvi dippikastiketta, joten voi jugurtin syödä sellaisenaankin. Jugurttia on usein myös alelaputettuna.

No ei tarvi kyllä kukaan dippareita eikä jugurttejakaan. Mahd puhdas ruoka on parasta. Tarviiko aik ihm maitotuotteita? 

Mikä sen puhtaampaa kuin maustamaton jugurtti? Ja kyllä tarvii aikuinenkin maitotuotteita proteiinin ja kalsiumin lähteinä.

No ei kyllä tarvi, protskua ja kalsiumia saa muualtakin. Eiköhän se jugurtti tehdä maidosta joka saadaan lehmistä. Mitä näille syötetään? Rehuja, jotka tehty mistä? Lääkkeitä? Jopa hormoneja? Maidolle tehdään mitä lie käsittelyjä että säilyy?

Muistan minäkin Hedelmäpommit sun muut. Mansikkajogurtti haisee oksennukselta mun nenään jostain syystä.

En pidä maustetuista jogurteista ollenkaan. Maustamatonta ostan joskus ja syön sellaisenaan. Joskus rahkaa, johon survottu banaani.

Mulla on suolistosairaus, jota hoidan lääkkeen lisäksi rasvattomalla piimällä. Piimälitra maksaa euron verran. Siitä irtoaa n 5:ksi päiväksi maitohappobakteereita aamuisin otettuna ja vatsa voi paremmin. Maitoa juon vain lirauksen jahvin seassa. Juustoa syön, jos rahat riittää.

Vierailija
1572/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sten kirjoitti:

Kaupungissahan niitä nokkosia kannattaakin kerätä, lähiön katujen ja kävelyteiden varrelta. Kyllä ne saasteet ja p...at katoaa, kun talven nokkosia kuivattaa. Joillain on tosi hyviä vinkkejä!

Olenko kehoittanut tähän? Nokkosjauhetta esim. myydään. Tulee halvemmaksi kuin liha.

Vierailija
1573/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus ollut köyhä. Nyt kun on rahaa ja kohtuu paljon, niin tajuan sen,  etten tarvitsekaan kaikkea sitä mitä köyhänä 'aivan pakosti' tarvitsin. Voisin vaikka mennä kaukomatkalle, ostaa kalliin uuden auton tai tonnin stiflat. Nyt kun voisin, niin tyydynkin vähempään.

Ihanaa, että joku myöntää tämän.

Usein kyse onkin vain kateudesta. Köyhät ovat kateellisia kaikesta siitä mitä krskituloisilla on ja keskituloiset ovat kateellisia siitä, miten köyhille on ilmaista / maksetaan puolesta kaikki, minkä työssäkäyvä kustantaa itse.

Todella typerää kuvitella, että kaikille köyhille maksetaan kaikki. Näin ei todellakaan ole. Moni ei saa mitään tukea mistään, vaan joutuu sinnittelemään omillaan, käyttämään luottokorttia elämiseen, myymään asuntonsa ym.ym.  Sitä paitsi työssäkäyvissäkin on paljon köyhiä, siitä pitää huolta pienet palkat ja suuri veroprosentti. 

Vierailija
1574/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma polkuni on näkynyt köyhyydessä näin, aluksi ei ole varaa ostaa koskaan juustoa, sitten voi ostaa perus arkijuustoa ja nyt voin ostaa silloin tällöin valmiiksi viipaloitua juustoa. Toki nämä on valintoja, miten tykkää kuluttaa. 

Vierailija
1575/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle jäi trauma lapsuudesta. Vanhemmat pihejä. Rakensivat talon ja kaipa se nieli rahat. Mutta- esim suihkun pituudesta. Ensinnäkään pesuhuone ei ollut koskaan lämmin, koska vieressä oli sauna. Sitä lämmitettiin lauantaisin ja jos piti mennä suihkuun viikolla niin sinne jääkaappiin vaan. Lattia sementtiä. Mutsi kiukkuamassa, että pitääkö siellä suihkussa aina käydä. Koulussa taas korostettiin hygieniaa. Mutsi pukuhuoneessa valvomassa toimitusta ovi kiinni useimmiten kyllä, mutta laski aikaa ja vesilitroja. Jos ei ollut supernopea, niin kopkopkop hän koputti oveen ja sanoi: alas nyt tulla sieltä jo, sun takia vesilaskut nousee.

Mä oon jo 60 ja vieläkään en osaa nauttia rauhallisista lämpimistä suihkuhetkistä. Äkkiä vaan! Suitsait! Vauhtia! Asun yksin. Maksan vesilaskuni. Käyn abt joka toinen päivä suihkussa ja katkaisen veden hiusten vaahdotuksen ajaksi. Tiukassa istuu. Jos en ollut tarpeeksi nopea, niin laulu keittiössä: sinäkin siellä plutaat ihan liikaa veden kansa jne.

Köyhä tosiaan on aika tyhmä. Vai miksi se ei tajua elää kuten haluaa ?

Esim siksi, että maksan 25e/kk vesimaksua ja kesän jälkeen sain 20 lisälaskun ylimääräisestä vedenkäytöstä. Edellisessä kämpässä 20 eurolla sai juoksuttaa vettä vaikka koko ajan.

Vierailija
1576/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitkäaikaistyötön. Edellisen aktiivimallin aikana työmarkkinatukeani leikattiin, ja samalla TE-virkailija varoitti minua tekemästä vähäistäkään määrää työtä, jotta minun ei katsottaisi palanneen yrittäjäksi. Olen täysin tukien varassa, joten se, minkä ansaitsisin, vähennettäisiin toimeentulotuestani - ja edelleen pitää varoa TE-toimistoa. Koska asunnostani jäi reilusti velkaa, UO on heti verottajan jälkeen puuttumassa tuloihini. Töihin meno ei siis kannata enää koskaan, mutta ei minun ikäistäni enää kukaan edes halua. Haen kyllä töitä nähdäkseni, huolittaisiko minua minnekään, mutta näemmä ei huolita.

Harmillista on se, että vaikka minulla on kaksi tai oikeastaan kolmekin ammattia, joita voisi harjoittaa pimeästi, minulla ei ole verkostoa, jonka kautta markkinoisin puuhiani. Yksikin juoruaja olisi tuhoisa. Toisaalta taas olen aina ollut ja edelleen olen sitä mieltä, että pienikin rikos on rikos, joten ei minusta pimeisiin hommiin taitaisi edes olla.

Tulin vain ajankulukseni kertomaan siitä, että umpikujia on monenlaisia. Neuvoja en tarvitse, koska toimivia neuvoja ei ole olemassa.

Vierailija
1577/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen laskenut, että minulla ei välttämättä kerry myöskään bonuksia riittävästi. Tiedän sinkkuja jotka ovat joutuneen maksamaan omasta pussista erotuksen kun bonusten kertymisen aikarajaan mennessä ei ole kertnyt tarpeeksi kattamaan loppusumman.

Joku sanoi ettei S-kortti maksa mitään. Onhan se 20 euroa rahaa jonka joutuu laittamaan ensin siihen alkuun saadakseen kortin.

Onko 20 euroa ei mitään? On kai sitten joillekin.

Maksaa omasta pussista? Huoh. Sulla ei ole hajuakaan mistä on kyse. Sinähän saat 100 e osuuden osuuskauppaan. Sinä omistat jotain 100 e arvoista siis (jonka arvo voi toki vielä nousta kunhan Putinista päästään...). Ei se sun raha minnekään häviä.

Suosittelet siis vähävaraiselle, päivittäisten menojen kanssa kamppailevalle ihmiselle 20-100 € sijoitusta S-ryhmään sillä perusteella, mitä Venäjällä mielestäsi tulee tapahtumaan? Putinin jälkeen? Ja mikä se hyöty olikaan? Kortilla satunnaisia tarjouksia ja ehkä ilmainen kahvi. Hmmm....

Siinä on köyhälle iso riski menettää se 20€ kun ei saa bonuksilla maksettua loppuja eikä rahaa ole omassakaan pussissa.

Missä ajassa se loppusumma pitää maksaa pois?

sivuillaan luki muistaaksnei jotenkin siten, että yleensä kahdessa vuodessa, eli ei ollut mikään ehdoton takaraja. Luulisin, että köyhä ihminen voi neuvotella siihen vaikka lisäaikaa. Muutenkin aika nopeasti sieltä saa ne puuttuvat eurot, pitää vain sitten alussa oikeasti keskittää kaikki ostokset s-ryhmään. Kun on saanut kokoon jäsenmaksut, voi alkaa nauttia ylijäämäpautuksista ja asioida muuallakin.  

Loppupeleissä sataa sen kauppiaan laariin kaikki. Melkoisen rasittavaa ja orjuuttavaa joutua tuollaseen rumbaan. Pitää vielä satanen pulittaakin siitä, että suosii tiettyä kauppiasta. Järjetöntä, mutta hyvin on markkinointi onnistunut.

Vierailija
1578/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sten kirjoitti:

Olenko kehoittanut tähän? Nokkosjauhetta esim. myydään. Tulee halvemmaksi kuin liha.

Ei kukaan ole väittänyt, että olet kehottanut. Ihme, kun jotkut eivät kestä minkäänlaista eriävää mielipidettä. Syö vähän lisää niitä nokkosia, ehkä auttaa tuohonkin vaivaa.

Vierailija
1579/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että jos ei nauti eikä saa iloa enää arjen pienistä ja tavallisista asioista, edullisista harrastuksista niin huonosti on asiat. 

Kun pitäisi koko ajan olla jotain äärimmäistä ja kallista extreemeä siihen totuttautuen kuten rikkailla niin mikään tavallinen arki ei enää riitä tyydyttämään. Pitää koko ajan matkustaa ja kokeilla kaikkia mahdollisimman kalliita harrastuksia turtuen niihinkin loppujen lopuksi niin kuinka tyhjältä se loppu aika alkaa lopulta tuntumaan. 

Naapurimaasta on nyt hyvä esimerkki ettei mitkään rikkaudet tee ihmistä onnelliseksi vaan lopulta pahoinvoivaksi tuhoavaksi. Järkyttävä ahneus tekee ihmisen sairaaksi. 

Köyhätkö sitä äärimmäitä ja kallista extremeä haluavat?

Rikas voi olla onnellinen, samoin köyhä. Mutta kun on niin köyhä, että raha ei tahdo riittää ruokaan ja asuntona on murju, pitää kyllä olla aika harvinainen luonteeltaan, että löytää onnellisuutta jostain linnunlaulusta tai kivellä istumisesta.

Mulla ei oo rahaa eikä varaa ripsiväriin. Ja muutenkin on tiukkaa ollut viimeset kolme vuotta, kun jouduin työttömäksi. Silti nautin kevätauringosta ja luonnosta aivan suunnattomasti. Ehken ole siis köyhä.

Ainakaan tarpeeksi köyhä, että jaksaisin koko ajan vain valittaa. Ei taloudellinen turvallisuus ilmesty, vaikka kuinka murehtisin. 

Vierailija
1580/5804 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sugar Beth kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen laskenut, että minulla ei välttämättä kerry myöskään bonuksia riittävästi. Tiedän sinkkuja jotka ovat joutuneen maksamaan omasta pussista erotuksen kun bonusten kertymisen aikarajaan mennessä ei ole kertnyt tarpeeksi kattamaan loppusumman.

Joku sanoi ettei S-kortti maksa mitään. Onhan se 20 euroa rahaa jonka joutuu laittamaan ensin siihen alkuun saadakseen kortin.

Onko 20 euroa ei mitään? On kai sitten joillekin.

Maksaa omasta pussista? Huoh. Sulla ei ole hajuakaan mistä on kyse. Sinähän saat 100 e osuuden osuuskauppaan. Sinä omistat jotain 100 e arvoista siis (jonka arvo voi toki vielä nousta kunhan Putinista päästään...). Ei se sun raha minnekään häviä.

Suosittelet siis vähävaraiselle, päivittäisten menojen kanssa kamppailevalle ihmiselle 20-100 € sijoitusta S-ryhmään sillä perusteella, mitä Venäjällä mielestäsi tulee tapahtumaan? Putinin jälkeen? Ja mikä se hyöty olikaan? Kortilla satunnaisia tarjouksia ja ehkä ilmainen kahvi. Hmmm....

Siinä on köyhälle iso riski menettää se 20€ kun ei saa bonuksilla maksettua loppuja eikä rahaa ole omassakaan pussissa.

Missä ajassa se loppusumma pitää maksaa pois?

sivuillaan luki muistaaksnei jotenkin siten, että yleensä kahdessa vuodessa, eli ei ollut mikään ehdoton takaraja. Luulisin, että köyhä ihminen voi neuvotella siihen vaikka lisäaikaa. Muutenkin aika nopeasti sieltä saa ne puuttuvat eurot, pitää vain sitten alussa oikeasti keskittää kaikki ostokset s-ryhmään. Kun on saanut kokoon jäsenmaksut, voi alkaa nauttia ylijäämäpautuksista ja asioida muuallakin.  

Loppupeleissä sataa sen kauppiaan laariin kaikki. Melkoisen rasittavaa ja orjuuttavaa joutua tuollaseen rumbaan. Pitää vielä satanen pulittaakin siitä, että suosii tiettyä kauppiasta. Järjetöntä, mutta hyvin on markkinointi onnistunut.

se satanen on osuusmaksu. kun sen maksat, omistat sadalla eurolla s-ryhmää. Siitä sinulle maksetaan ylijäämäpalautusta ja aina kun korttiasti vingutat, saat maksutapaedun ja bonusta. Kun sitten lähdet ryhmästä, saat sen satasesi takaisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän